Var i hjärnan sitter Asperger?
99 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
manne skrev:som sagt jag har inte aspberger bara psyksikt sjuk sedan så har jag hjärnskador på hjärnan i from av att bitar av min hjärna saknas fyiskt.
där av en ct cat scan behövs..
Nu blev jag lite nyfiken. Fick du se hur din hjärna såg ut (jag skulle vilja se min men aldrig fått tillfälle)? Vad var det som var annorlunda i din?
Liljan skrev:Varför är det intressant? Jag blir så orolig då jag läser sådana här diskussioner. Jag är rädd att det ska sluta att någon vill "bota" oss. Jag har ingen lust alls att bli NT, och skulle bli hemskt upprörd om en läkare eller någon inom vården propsade på det.
Jag tycker det är väldigt intressant, så jag vill gärna veta. Samtidigt vill jag inte bli "botad". Det räcker med de dagar jag tar ritalin. Då blir jag mindre kreativ, mindre busig och mer social.
Men jag tror det är meningen att det ska finnas aspergergener så jag tror vi är outrotningsbara. Tror det är för komplext för att en individ ska kunna förändras till NT.
kullan skrev:År 2000 fick jag diagnosen Högerhemisfärs Syndrom. Googlar man på det så kommer man till Autismspektrumtilstånd. dit där Asperger hör. Då gör jag den tolkningen att Asperger sitter i den högra hjärnhalvan. Den senaste psykologen som år 2010 gjorde nästa utredning översatte min första diagnos till Asperger.
Jag förstår inte alls hur du kom till slutsatsen att AS sitter i högra hjärnhalvan.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
kiddie skrev:Vad jag oxo har hört är att de me aspergers har mer grå massa än andra, dvs färre vit som är själva förbindelserna mellan cellernas kärnor.
Själv kanske jag har en väldigt konstig hjärna. Fick den röntgad som liten men de kollade inte så noga, bara att jag inte hade någon blödning (hade hjärnskakning). Skulle man göra en modern skanning av min hjärna kanske jättekonstiga saker skulle uppenbara sig. Vem vet?
Inte många jag vet som har fått själva hjärnan undersökt...
Dom scannade min hjärna efter hjärntumörer för jag svimmade hela tiden. Hjärnan var normal, och de upptäckte inte AS då förresten, men jag hade inga tumörer så de kanske bara var glada för det
Kvasir skrev:LILITH_ skrev:Sitter inte aspergern i generna och generna i varje cell? Alltså sitter aspergern i hela kroppen.
Om man är blind pga en ärftlig ögonsjukdom, sitter då blindheten i hela kroppen för att den är genetiskt betingad?
Ja precis Hela kroppens alla gener har koden för den ärftliga ögonsjukdommen. Precis som hela kroppens alla gener har koden för alla andra delar av kroppen och vart de delarna skall sitta.
du kan inte köra en datatomografi och kolla as för det funkar inte så alls..!!
en hjänröntgen ger inte svar på as absolut inte..!
en hjänröntgen ger inte svar på as absolut inte..!
Hela kroppen har gener för allt men bara de delar som uttrycks är aktuella.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Sant Manne, hade man kunnat se aspergers på en hjärnscanning så hade nog läget varit annorlunda.
Men det där du sa som inte var asperger men saker som fattades i hjärnan, vad menas med det lixom? Kan saker fattas? Vad finns där istället?
Men det där du sa som inte var asperger men saker som fattades i hjärnan, vad menas med det lixom? Kan saker fattas? Vad finns där istället?
Ungefär 23 millimeter till höger och uppåt från mitten.
Ungefär 23 millimeter till höger och uppåt från mitten.
kiddie skrev:Sant Manne, hade man kunnat se aspergers på en hjärnscanning så hade nog läget varit annorlunda.
f
Senast redigerad av manne 2013-05-25 0:14:04, redigerad totalt 1 gång.
manne skrev:men jag tror inte att as finns ..
Det är väl bäst att jag varnar dig med en gång. Det där är ett tämligen provocerande uttalande att göra på ett forum fyllt av personer med just diagnosen AS och som, tack vare nämnda diagnos, äntligen känner att de hittat sig själv, de svar de länge sökt och även äntligen "är tillåtna" att vara precis som de är. Så, om någon skulle brinna av på dig, bli inte förvånad.
manne skrev:kiddie skrev:Sant Manne, hade man kunnat se aspergers på en hjärnscanning så hade nog läget varit annorlunda.
jag anser att as delvis är en påhittad diagnos av psykiatrikerna .!
tycker bara att det finns autism och psykisk sjuka och hjärnskdade personer.
men jag tror inte att as finns ..
AS är en form av autism.
- Schmetterling
tahlia skrev:manne skrev:men jag tror inte att as finns ..
Det är väl bäst att jag varnar dig med en gång. Det där är ett tämligen provocerande uttalande att göra på ett forum fyllt av personer med just diagnosen AS och som, tack vare nämnda diagnos, äntligen känner att de hittat sig själv, de svar de länge sökt och även äntligen "är tillåtna" att vara precis som de är. Så, om någon skulle brinna av på dig, bli inte förvånad.
JA men det eller viss saker stämmer inte..ja det finns nog as men jag tycker att jag inte vill ha det jag hade aldrig något val man borde få välja stjälv om man vill ha det eller intre.inget tvång.
tahlia skrev:manne skrev:men jag tror inte att as finns ..
MEN du kan inte se det på hjärnan även om många av oss vill undersöka hjärna med cat scan.
Schmetterling skrev:manne skrev:kiddie skrev:Sant Manne, hade man kunnat se aspergers på en hjärnscanning så hade nog läget varit annorlunda.
jag anser att as delvis är en påhittad diagnos av psykiatrikerna .!
tycker bara att det finns autism och psykisk sjuka och hjärnskdade personer.
men jag tror inte att as finns ..
AS är en form av autism.
JO det är väl men en mildare forum ..tyvär så är inte alla så toleranta mot folk med as.
manne skrev:JA men det eller viss saker stämmer inte..ja det finns nog as men jag tycker att jag inte vill ha det jag hade aldrig något val man borde få välja stjälv om man vill ha det eller intre.inget tvång.
Diagnosen borde man få välja, ja. Men saken är den att även om du väljer bort att diagnostiseras så har du fortfarande Aspergers. Det är så du är skapt. I det läget är det ett "tvång" och man får göra det bästa man kan av situationen.
Faktum är att du kan se det, vi är åtminstone på väg att identifiera mer och mer av det. Inte genom en simpel scan men genom aktiviteten i hjärnan. Hur signalerna rör sig och var.
OM jag får min jävla brain scan så blir jag nlöjd vad skall jag göra för att få de at fatta att jag vill ha en hjärnröntgen omgeånde.
tahlia skrev:manne skrev:JA men det eller viss saker stämmer inte..ja det finns nog as men jag tycker att jag inte vill ha det jag hade aldrig något val man borde få välja stjälv om man vill ha det eller intre.inget tvång.
Diagnosen borde man få välja, ja. Men saken är den att även om du väljer bort att diagnostiseras så har du fortfarande Aspergers. Det är så du är skapt. I det läget är det ett "tvång" och man får göra det bästa man kan av situationen.
Faktum är att du kan se det, vi är åtminstone på väg att identifiera mer och mer av det. Inte genom en simpel scan men genom aktiviteten i hjärnan. Hur signalerna rör sig och var.
sant men jag har inte bara as längre jag har fått psykosbproblem också då så har jag väl dubbel diagnoser då.?
tahlia skrev:manne skrev:JA men det eller viss saker stämmer inte..ja det finns nog as men jag tycker att jag inte vill ha det jag hade aldrig något val man borde få välja stjälv om man vill ha det eller intre.inget tvång.
tävy så har min as diagnos innbärit stpra problem för mig då jag har åkt in på jävla behandlingshem udner 2 års tid och senare privat gruppboende och på båda dessa ställen så har jag jobbat som en slav 8 timmar per dag ..men det kan man tacka lss för faktiskt..
Savanten Svante skrev:Kahlokatt skrev:Aspergers organ sitter till vänster om Stora Stjärtvecket ungefär i höjd med Rambutanska öarna.
Aha. Ass-burgers!Kvasir skrev:Om man är blind pga en ärftlig ögonsjukdom, sitter då blindheten i hela kroppen för att den är genetiskt betingad?
Jup! Ta blindtarmen, tex!
En fråga kan man operar bort aspbergers syndrome men tex en bra hjärnoperation där man går in i skallen och skär lite..
manne skrev:En fråga kan man operar bort aspbergers syndrome men tex en bra hjärnoperation där man går in i skallen och skär lite..
Nej.
- Schmetterling
Man kanske kan tillfoga såpass hjärnskada så den överskugagr aspergern. Var väl lite det lobotomin gick ut på, att de skador man fick övertrumfade mentalsjukdomen.
Manne, först fattade jag det som du hade fått en hjärnscanning men sedan förstod jag ju att du ville ha en. Därför vissa av de frågor jag ställde.
Jag har röntgat hjärnan med den gammaldaxa metoden en gång så jag har bevis för attmin hjärna existerar. Men mer är det inte.
Känner en via nätet (litegrann) som har något som kallas ACC+SOD och innebär att det faktisk saknas strukturer i hjärnan. Hon verkar hyfsat normal. Så man kan ha en väldigt avvikande scanning och inte vara helt onormal, samtidigt finns de som har en ganska ordinär hjärna vad man kan se men som har ett väldigt avvikande beteende. Mystiskt.
Jag har röntgat hjärnan med den gammaldaxa metoden en gång så jag har bevis för attmin hjärna existerar. Men mer är det inte.
Känner en via nätet (litegrann) som har något som kallas ACC+SOD och innebär att det faktisk saknas strukturer i hjärnan. Hon verkar hyfsat normal. Så man kan ha en väldigt avvikande scanning och inte vara helt onormal, samtidigt finns de som har en ganska ordinär hjärna vad man kan se men som har ett väldigt avvikande beteende. Mystiskt.
Återgå till Aspergare och vården