Var glad eller dö! - KOBRA SVT2 tisdag 21.30
55 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Noli skrev:Men "Älska dig själv" är skriven av en annan författare som heter Wayne W Dyer som har skrivit de båda böckerna "Älska dig själv" och "Sikta mot stjärnorna" som jag läste under 1980-talet och som jag har läst den igen omkring 2000 eftersom jag har de båda böckerna hemma och jag tycker att han skriver bra och positivt om att se positivt på livet. Bl.a. i "Sikta mot stjärnonrna" uppmuntrar han oss vuxna att våga vara mer som barn och leka mer även på samma sätt som barnen som jag tycker är så bra.
Tack för korrigeringen! Jag har mycket dåligt minne. Men jag minns att boken Älska dig själv kunde jag omöjligt hantera. Jag kan överhuvudtaget inte hantera böcker som dömer ut mig för att jag har svåra sjukdomar. Att individualisera sjukdomar och göra dem enbart till den enskildes fel anser jag vara fel. Och sedan framstår de friska då som mer lyckade och rätt.
Sjukdom har ju med gener att göra, mammans livsstil under graviditetet, uppfostran, andra miljöfrågor som mobbning etc. Stress i arbetslivet. Samhällen kan vara sjuka. Vi är i allt detta tillsammans och påverkar varandra. Sjuka som överges kan bli bittra. Att göra detta bara till ett individbaserat problem går jag inte med på.
Jag är emot tankar som går ut på att stigmatisera den sjuka individen. T ex ligger detta bakom att man tar bort sjukersättningarna från de sjuka, dvs loosers, dvs negativt tänkande människor, lata, ansvarslösa.
Det vi ser hända just nu sätter jag i samband med den Positiva Vågen och rådande osolidariska människosyn.
Att tänka positivt är självklart livsnödvändigt. Lika viktigt som att sörja, gråta och skrika sig igenom svåra kriser eller att vi stöttar varandra.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:21:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Är Louise (L) Hay scientolog? Jag har alltid känt stark irritation när jag läst om henne. Någon skickade mig en hennes böcker när jag låg på sjukhuset... den åkte i papperskorgen direkt, upplevde den som en direkt förolämpning även om givaren menade väl.
Wikipedia:
"Hay said that she found the First Church of Religious Science on 48th Street, that taught her the transformative power of thought. Hay"
Som Noli påpekade så har Hay inte skrivit Älska Dig Själv utan en del andra böcker, på samma tema. Tyckte de var bra, men jag kunde bara inte leva upp till kraven! Senare blev jag förvånad när jag insåg att hon sökt sin andlighet inom Scientologikyrkan. För det är väl samma sak som The First Church of Religious Science?
Den kyrkan är ju skum Tar betalt en massa för kurser som kan ifågasättas. Träffade en scientologkille några ggr. HAN hade problem. Dessutom erkände han öppet att han arbetade med sataniska krafter. Han påstod sig kunna hela mig - men det kunde han inte.
Debbido skrev:Scientologikyrkan (...) är väl samma sak som The First Church of Religious Science?
Nej, tydligen är det inte det.
"Not to be confused with Christian Science, Religious Studies, or Scientology" skriver engelska Wikipedia.
Religious Science
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:21:52, redigerad totalt 1 gång.
Micke skrev:[Men i samma veva som jag praktiserade stillhetsmeditation så prövade jag att bjuda in Jesus i mitt liv, eller hur man skall kalla det. Detta trots att jag hade mycket svårt för kristendomen. Tyckte att jag fick en viss respons eller att jag upplevde en viss effekt av denna min öppenhjärtiga inbjudan, men den kan ju ha varit rent psykologisk förstås. Men jag tyckte iaf inte att det ena (tron på Buddha) behövde utesluta det andra (tron på Jesus).
Intressant att TV:n satte på sig själv och med just det programmet. Ibland behöver man nog lite hjälp på traven.
TV:n satte på sig själv pga extrem smärta! Jo. Hade världens skov och fick ingen hjälp pga vårdkö. Jag tjöt som en gris: "GUD HJÄLP MIG! Tillägg: Om Jesus är upptagen så sänd någon annan att hjälpa mig!'"
DÅ sa det pang och jag rusade till TV:n för att stänga av den.
Denna övernaturliga händelse gjorde att murarna mellan världsreligionerna rasade för mig. Kärlek är Kärlek. Den övervinner allt.
När du berättar om hur du inbjöd Jesus så tänker jag osökt på Gerald Jampolsky; en New Age-författare som jag inte kunnat motstå charmen ifrån. Hans bok "Från mörker till ljus" har jag läst flera gånger. Den känns trovärdig. Denna man sökte och fann först "A course in Miracles", sedan träffade han diverse stora andliga profiler, bl a Moder Theresa. Han skulle också träffa en indisk Guru och fick sitta ensam i en rum och vänta på Gurun. DÅ föll Guds Ande över honom och han genomstömmades av ljus samt började tala i tungor!! (Som en pingstvän)
Älskar den berättelsen: Hur vishet, kärlek och frid strömmar samman och blir ett. Det finns trots allt bara EN Gud.
Älskar också att tala i tungor, knepiga ord som jag inte förstår men som känns starkt. "Jeschua" var ett ord som dök upp redan från början. Idag vet jag att det är det mest riktiga ordet för Jesus. Det är arameiska och borde översatts till Josua. Jesus är alltså inte korrekt översättning. Så bra att den ande i mig som ber vet vem han ska be till!
Lakrits skrev:Debbido skrev:Scientologikyrkan (...) är väl samma sak som The First Church of Religious Science?
Nej, tydligen är det inte det.
"Not to be confused with Christian Science, Religious Studies, or Scientology" skriver engelska Wikipedia.
Religious Science
Tack för upplysningen! Var lite osäker på detta eftersom namnen är så likartade.
Nå, Christian Science tror på att man kan bli helad genom tankens kraft. Jag har jobbat på detta ett helt liv: att söka bli helad genom tankens kraft, positivt tänkande, bön och meditation. Men - nix, det gick inte!
Så, jag tröstar mig med att erfarenheterna från detta liv förmodligen förs vidare in i nästa liv, som något slags microchips i anden! Erfarenheter av lidanden kan användas till att förstå andra, lyssna, trösta, stötta. Så, de är inte helt fel. "Livet är lidande" Buddas uttalande måste finnas med fär att hålla balansen.
Nu har Barbara Ehrenreichs bok kommit ut på svenska, Gilla läget: Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande:
http://www.leopardforlag.se/Article/View/?articleId=194
Men nu hör jag Tomas Ledins låt i hjärnan.
http://www.leopardforlag.se/Article/View/?articleId=194
Men nu hör jag Tomas Ledins låt i hjärnan.
Man måste gilla läget
Gillalalala läget
Ja man får se det som en prövning
Göra vad man kan
Gillalalala gillalalala gillalalala läget
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:21:52, redigerad totalt 1 gång.