Var finns hjälpen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Var finns hjälpen?

Inläggav RandomGuy911 » 2011-07-30 20:46:23

Börjar bli desperat. Mår så jäkla kasst och det finns ingen att prata med förutom min mamma som ändå inte kan komma med några konkreta åtgärder som löser mina problem.

Var är hjälpen när man behöver den som mest? Man får ingen hjälp från psykiatrin i det här landet. Hur förvaltar dom pengarna? Ska pengarna läggas på skattesänkningar och vägbygge eller ska vi lägga dem på de människor som behöver det allra mest? Vilka menar jag? Jo, oss! Psykiatrin behöver prioriteras högre och skatterna bör ökas. Haha, man är ju kommunist numera om man vill ha högre skatter...

Dom har säkert inte råd att låta psykiatrin rulla så här års. Men det är människors liv och välbehållande det handlar om. Stänger man av respiratorn eller inte ger cancerpatienten vård bara för att det är sommarledigt?

Inte konstigt att det finns galningar som gör fruktansvärda saker när hjälpen är så fruktanvärt dålig.

Är det bara jag som har dessa åsikter om psykiatrin?

Vill bli inlagd men då krävs det att man är en fara för sitt- eller någon annans liv. Måste jag vara detta för att få min hjälp som jag så desperat behöver?

Vill inte begå självmord då det skulle knäcka min mamma och knäcka hennes föräldrar, osv. Det skulle skapa en kedjereaktion som skulle sträcka sig utanför mitt tragiska livsöde.

Vet att denna tråd är spretig men jag är desperat och förvirrad och vet inte vad jag ska ta mig till.
RandomGuy911

Anslöt: 2009-12-18

Re: Var finns hjälpen?

Inläggav Miche » 2011-07-30 23:17:18

Här har vi samlat lite tips på var det går att få hjälp.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zima33 » 2011-07-31 1:33:34

Varför vill du bli inlagd? Det brukar väl inte finnas så mycket samtalsmöjligheter där... Bättre att du vänder dig till öppenpsyk och ber om en samtalskontakt.

Socialen kan också hjälpa i vissa fall. Om du har AS-diagnos (t.ex) har du rätt till hjälp enligt LSS.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Alien » 2011-07-31 3:06:41

Ja, psykiatrin skär ned på sommaren. Det händer varje år.

Vuxenpsykiatrin skär ner kraftigt under sommaren. I flera landsting halveras personalstyrkan och hela avdelningar inom slutenvården stängs.

Under sommarmånaderna försvinner till exempel halva personalstyrkan i öppenvården i Sörmland, Blekinge, Kronoberg och Jämtland.

– Det är sorgligt, grundproblemet är bemanningen, säger Torsten Kindström på patient¨- och anhörigföreningen Balans till SVT.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/07/29/bantad-psykiatri-pa-sommar/index.xml

Men har du försökt att få en kontaktperson via LSS (kommunen)? Är du inskriven på Habiliteringen, där kan du få samtalskontakt med en kurator, kanske har de psykolog också.

Jag tycker inte att bli inskriven låter som det bästa för dig heller, vad jag läst så blir det mest mediciner och övervakning. Mediciner mot depression kan du väl få via vårdcentralens läkare också.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in