Vapen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2011-03-21 19:48:45

MsTibbs skrev:Den är spärrad, kan inte skjutas med. Då tror jag den är värd mycket mindre, än om den kunde skjutas med.

Vilket betyder att den är licensfri och får hängas på väggen!

Kommer inte Antikrundan åt ditt håll så att du kan få den identifierad och värderad, annars finns människor lite här och där som kan göra en kvalificerad värdering.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Le_inimitable » 2011-03-21 20:04:54

slackern skrev:Nej det står inte att den kommer från den tiden finns ingen som helst info att den är tillverkad mellan 1933-45 som är värda mycket pengar.

Jo, det gör det, för de tillverkades bara mellan 35 och 45. Och numret på den visar att den efter kriget har tjänstgjort i norska marinen, så det är helt klart att det är en av förlorarnas som vinnarna tog över.

1: Skicket är väldigt viktigt. Du såg ju själv att ett annat nummer på slutstycket sänkte värdet med 10.000:-kr! Det är som mynt- och frimärkssamling.

2: Tillgång och efterfrågan är olika i olika delar av världen. Kolla t ex vad en kpist m/45 kostar i USA, för där finns det inte många och de får inte längre bli fler. De privatägda här i Sverige har alla kostat småslantar.

Men sök german mauser ww2 jag har hittat flera sidor eller 2 på forum och ena säger dom 2000-3000 USD den jag länkade till en annan sida jag hittade och med samma model som TS har näms 2500 USD.

Jo, men det tar bara ca 20 sek att hitta en som berättar att han betalade $325 för sin, en annan som betalade $220 och en tredje som såg en "fin" till salu för $169. Så auktionspriserna är nog rätt normala.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav slackern » 2011-03-21 20:55:35

L'inimitable skrev:
slackern skrev:Nej det står inte att den kommer från den tiden finns ingen som helst info att den är tillverkad mellan 1933-45 som är värda mycket pengar.

Jo, det gör det, för de tillverkades bara mellan 35 och 45. Och numret på den visar att den efter kriget har tjänstgjort i norska marinen, så det är helt klart att det är en av förlorarnas som vinnarna tog över.

1: Skicket är väldigt viktigt. Du såg ju själv att ett annat nummer på slutstycket sänkte värdet med 10.000:-kr! Det är som mynt- och frimärkssamling.

2: Tillgång och efterfrågan är olika i olika delar av världen. Kolla t ex vad en kpist m/45 kostar i USA, för där finns det inte många och de får inte längre bli fler. De privatägda här i Sverige har alla kostat småslantar.

Men sök german mauser ww2 jag har hittat flera sidor eller 2 på forum och ena säger dom 2000-3000 USD den jag länkade till en annan sida jag hittade och med samma model som TS har näms 2500 USD.

Jo, men det tar bara ca 20 sek att hitta en som berättar att han betalade $325 för sin, en annan som betalade $220 och en tredje som såg en "fin" till salu för $169. Så auktionspriserna är nog rätt normala.


OK jag är ingen expert på att spåra vapen med hjälp utav nummer men det stämmer nog som du säger eller det är självklart att de som är kvar i orginalskick är mycket dyrare än de som har blivit modifierade fast så är det med allt.

Jag har hört att Tyska pistoler från WW 2 är värda väldigt mycket pengar själv har jag en orginal dolk från tyska armen från ww2 och den är värld mellan 300-500 USD.

Tyska hjälmar från samma period går också för väldigt mycket pengar om de har kvar orginalinredningen och dekalerna men får man tag i bara ett skal själva metalhjälmen utan något mer så går de på runt 1000 SKR.

Så all militäria från Tyskland från tiden runt WW2 är ganska efterfrågat bland samlare finns hur mycket förfalskningar som helst där ute.
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav marxisten » 2011-03-21 21:01:42

HGJ skrev:
Miche skrev:När man inte sköt folk med det så hängde man det på väggen...

Måste man inte hålla skjutvapen inlåsta i särskilda skåp?


Beror på... Om man pluggar igen vapnet så behöver man inte ha det i vapenskåp.

Dessutom så är den lagen nyare än det vapnet skulle jag tro. Annars hade nog varenda bonde åkt dit för att inte ha haft sitt vapen inlåst på den tiden det vapnet tillverkades.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav UDFy-38135539 » 2011-03-21 21:06:19

Miche skrev:
MsTibbs skrev:Den är spärrad, kan inte skjutas med. Då tror jag den är värd mycket mindre, än om den kunde skjutas med.

Vilket betyder att den är licensfri och får hängas på väggen!

Jag tror inte den är licensfri, men du behöver inte jägarexamen för att få licens på ett pluggat vapen med affektionsvärde.
Och det måste vara fastlåst på väggen, även ett pluggat vapen fungerar att hota med. Du är nog inte så sugen på att syna bluffen.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Inläggav marxisten » 2011-03-21 21:07:10

MsTibbs skrev:Den är spärrad, kan inte skjutas med. Då tror jag den är värd mycket mindre, än om den kunde skjutas med.


Du menar den är pluggad?

Tror i sådana fall det inte påverkar priset. Men jag vet inte, är inte precis vapensamlare.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav marxisten » 2011-03-21 21:11:33

Miche skrev:
MsTibbs skrev:Den är spärrad, kan inte skjutas med. Då tror jag den är värd mycket mindre, än om den kunde skjutas med.

Vilket betyder att den är licensfri och får hängas på väggen!

Kommer inte Antikrundan åt ditt håll så att du kan få den identifierad och värderad, annars finns människor lite här och där som kan göra en kvalificerad värdering.


Nej, det betyder det inte. I Sverige måste man ha licens även på pluggade vapen. http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?t=11075
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav MsTibbs » 2011-03-21 21:36:32

Det är inte jag som har det, så får väl hoppas det finns licens nån annan stans! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav manne » 2011-03-21 22:40:03

tommy gun


Bild

http://www.youtube.com/watch?v=5g5ct7cXKu4

Thompson submachine gun

kaliber 45 bättre än 9 MM

http://en.wikipedia.org/wiki/.45_ACP
manne
 
Inlägg: 19042
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav marxisten » 2011-03-21 22:44:14

manne skrev:tommy gun


Bild

http://www.youtube.com/watch?v=5g5ct7cXKu4

Thompson submachine gun

kaliber 45 bättre än 9 MM

http://en.wikipedia.org/wiki/.45_ACP


Har du missat hela trådens innehåll eller?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Vapen

Inläggav Kpt NEMO » 2011-08-09 14:48:56

Hei
Sitter her å leser om diskusjonen angående en Mauser å dens verdier
1. Våpnet det er snakk om er en mauser karabin (Gebirgjäger carbin) 33/40
også kalt smal ring mauser ( diameter på framme på kassen er mindre enn på en vanlig 98K) disse ble brukt av Gebirgstruppen Bergjægere eller tropper spesialtrenet for krigføring i fjell å fjellområder

2. Norge var så heldig å få beholde alt av våpen og utstyr som tyskerne etterlot seg i Norge å de fleste av disse våpnene ble bygget om fra Tysk kaliber 7,92x57 (8x57) til Først kaliber 7,62x63 (.30-06) å så siden til kaliber 7,62x51 Nato (.308Win) samt at disse fik Norsk merking og nummre Type Hær,Fly, Marine og K.art (kyst artilleriet) (pluss noen flere til bruk i tog for avliving av vilt ved viltpåkjørsel)så i norge finns det en god del av disse i original stand og ombygd til sivile jaktvåpen

3. Norge har produsert mausere til langt ute på 80 tallet med låskasser produsert av både tyske ,engelske produsenter BRNO produserer fortsatt kasser nest intill identisk med 98k samt de fleste Kustomvåpen bruker disse.

4. siden du skriver at din har annet nummer på låsen og sluttstykket så er det ikke så rart siden når disse ble bygget om til et annet kaliber så var de ikke så nøye med at kasse og lås hadde samme nr Å da regner jeg med at det er ett 98k sluttstykke som sitter på din . sluttstykkene er ombyttbare mellom 98K og 33/40 men sluttstykkekula på 33/40 er boret ut (lettet) løpene er ikke ombyttbare.

5.Å prisene dere oppererer med her type 2-3000 USD er nok for spesielle typer produsert på forskjellige fabrikke og i forskjellig antal . det skal stå en kode på låsen type byf = Mauser-Werke AG, Oberndorf , S/147K = J.P. Sauer & Sohn, Suhl Pluss flere jeg ikke kommer på i farten
En normalt pen original i kaliber 7,92 så er en normal pris 4-5000.- en som er brukt av Ola soldat fra 1500-3000.- en vanlig 98K i meget bra stand får du i fra 500-2000 alt etter fabrikant å stand .eller for å si det på en enkel måte Ting er ikker verd mere enn det noen er villig til å gi for det.Gå inn på http://www.qxl.no søk på våpen så ser dere ca hva prisene de ligger på i Norge av våpen og utstyr . driver en del å kjøper Våpen produsert før 1890 fra Sverige
både patronvåpen(svartkrutt) og slaglåsvåpen samt deler(even våpen som er pluggt), så hvis det er noen som har noe liggende som kan være av intresse så send gjerne en mail.
mvh
Kpt NEMO
Kpt NEMO
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-08-09

Återgå till Intressanta intressen



Logga in