Vampyrer i kulturen
66 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
KrigarSjäl skrev:Jag ställer mig frågande till den här enorma vurmen för vampyrer.
Vampyrism (som de mest ihärdiga kallar det) är varken häftigt, sexigt eller tufft.
Att du inte tycker det är häftigt, sexigt eller tufft innebär inte att andra inte kan tycka det.
KrigarSjäl skrev:Det är bara ett sminkideal bland andra och fullt jämförbart med andra svärmerier som folk har inför Star Trek & Sagan om ringen.
Nördfest mao.
Det verkar som att du bara relaterar vampyrism till sånt här. http://andibelle.files.wordpress.com/20 ... o-goth.jpg
Att gilla vampyrer är inte samma sak som att klä sig/sminka sig sådär eller låtsas att man är en.
KrigarSjäl skrev:Framförallt är det jävligt mainstream och inte alternativt eller originellt utom möjligen i Sveg.
Intresset för vampyrer har exploderat efter twilight och true blood.
Själv tycker jag inte twilight är någon höjdare men den tilltalar tydligen andra.
Jag är däremot imponerad av true blood, just för att vampyrerna har tillkännagett sin existens.
KrigarSjäl skrev:Vampyrer har varit mainstream lääänge...
True Blood är inte nydanande om det nu finns de som tror det.
Som sagt... Jag har åtminstone inte sett eller hört om något där vampyrerna har tillkännagett sin existens för människorna tidigare.
Med andra ord är det nytt åtminstone för mig.
KrigarSjäl skrev:Vampyrer har varit mainstream lääänge...
True Blood är inte nydanande om det nu finns de som tror det. Vi hade Familjen Addams och Munsters redan på 60-talet. Stoker skrev sin roman på 1800-talet. Nosferatu gjordes på 20-talet (och är den enda vampyrfilm jag faktiskt gillar).
Jag vill minnas att det gick en undomsserie om en vampyrfamilj redan på 80-talet, det sändes före "Alf" på en av de enda två kanalerna som fanns.
Så för att true blood inte är först med att använda vampyrer så ska man ignorera att dom använder dom på ett nytt sätt?
KrigarSjäl skrev:Det här med vitt teatersmink, svart läppstift & kråsskjortor lämnar mig kall. Påminner om en korsning av franskt barockmode och Gay Pride.
Återigen, att vara intresserad av vampyrer betyder inte att man sminkar upp sig och klär upp sig som du verkar tro.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren skrev:Jag tycker hela vampyrkonceptet är onödigt tillkrånglat och krystat.
Men "Låt den rätte komma in" tyckte jag var väldigt bra (filmen, har ej läst boken).
Jag har läst boken men inte sett filmen. Kan väl säga att jag läste den trots vampyrtemat. Rätt blodig (filmen är väl ännu värre) men annars bra. Hela mobbingtemat var plågsamt realistiskt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren skrev:Men "Låt den rätte komma in" tyckte jag var väldigt bra (filmen, har ej läst boken).
det är OFANTLIGT mycket som inte kommer fram i filmen och gillade du den kommer du att älska boken.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
Själv kan jag inte uppbåda något intresse för vampyrer som tema. Dracula, varulven och Frankenstein(s monster) var 30-talet, sedan dess har vi sett så mycket nytt - Michael Myers, Freddy Krueger och Jason Voorhees... The stepfather, The puppetmaster och the Candyman... The Creeper och Rusty Nail... hur mycket som helst...
Samtidigt får man väl beundra vampyrkretsen, det kommer nya historier på just vampyrtema hela tiden, det har väl aldrig varit riktigt dött... Men själv är jag komplett ointresserad. (Jag gick och såg "Låt den rätte..." för att jag fick inbjudan till en testvisning, vilket jag aldrig hade varit på förut.)
Samtidigt får man väl beundra vampyrkretsen, det kommer nya historier på just vampyrtema hela tiden, det har väl aldrig varit riktigt dött... Men själv är jag komplett ointresserad. (Jag gick och såg "Låt den rätte..." för att jag fick inbjudan till en testvisning, vilket jag aldrig hade varit på förut.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
rapchic skrev:det komiska med twilight är att min favvo är konstigt nog Jack Black och inte nån av vampyrerna (Mina vampyrer glittrar INTE)
hejsan! jag har inte sett den film du pratar om och kommer nog inte heller att göra.för min del är vampyrer en skräckikon, inte något som har med romantik att göra och sådant.
Dock så förstår jag ditt intresse i vampyrer. När jag var yngre var mitt stora specialintresse vampyrer och jag satt och forskade om dess bakgrund och var som besatt.*harkel* Oki jag var besatt:wink:
Jag gillade idéerna och historierna bakom det här med vampyrer.
Att vampyrism bland annat kunde vara "porfyri" och hur Elizabeth Bathory härjade runt utan att någon vågade ingripa och hur hon enligt myten dödade och torterade över 600 unga flickor( oskulder förstås) och drack deras blod och badade i. och hur historian om vlad tepes förändrats genom åren ja "herr dracula" alltså.. uj..
det finns så ofantligt mycket historia bakom det här med vampyrer, synd att det lyckats bli så romantiskt av det hela genom åren.
Åter jag förstår ditt intresse och kul att du vågade skriva om det
skogsmulla skrev:rapchic skrev:det komiska med twilight är att min favvo är konstigt nog Jack Black och inte nån av vampyrerna (Mina vampyrer glittrar INTE)
hejsan! jag har inte sett den film du pratar om och kommer nog inte heller att göra.för min del är vampyrer en skräckikon, inte något som har med romantik att göra och sådant.
Dock så förstår jag ditt intresse i vampyrer. När jag var yngre var mitt stora specialintresse vampyrer och jag satt och forskade om dess bakgrund och var som besatt.*harkel* Oki jag var besatt
Att vampyrism bland annat kunde vara "porfyri" och hur Elizabeth Bathory härjade runt utan att någon vågade ingripa och hur hon enligt myten dödade och torterade över 600 unga flickor( oskulder förstås) och drack deras blod och badade i. och hur historian om vlad tepes förändrats genom åren ja "herr dracula" alltså.. uj..
det finns så ofantligt mycket historia bakom det här med vampyrer, synd att det lyckats bli så romantiskt av det hela genom åren.
ja altså det där med vampyrer och romantik gillar jag inte så mkt men jag tyckte det var en bra historia ändå (ser ju inte bara vampyrfilmer)
däremot tycker jag inte om bella, särskilt efter att ha läst böckerna
mina vampyrer däremot är inte så mkt om skräck utan snarare typ överlägsna människorna/ en bättre version av människorna så dom är inte så traditionella heller
(men dom glittrar INTE)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
Tobias skrev:KrigarSjäl skrev:Framförallt är det jävligt mainstream och inte alternativt eller originellt utom möjligen i Sveg.
Till skillnad från tatueringar?
När jag bestämde mig för sleeves var det inte mainstream...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Intresserar man sig för vampyrer och vill ha något mer djuplodande än Hollywoodskit rekommenderar jag den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185653403
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Intresserar man sig för vampyrer och vill ha något mer djuplodande än Hollywoodskit rekommenderar jag den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185653403
länken funkar inte helt för mig (som den inte ville ladda klart) kan du skriva vad boken heter istället?
Dracula och hans arv: myt, fakta, fiktion av Anders Kaliff.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:15:56, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
rapchic skrev:skogsmulla skrev:rapchic skrev:det komiska med twilight är att min favvo är konstigt nog Jack Black och inte nån av vampyrerna (Mina vampyrer glittrar INTE)
Dock så förstår jag ditt intresse i vampyrer. När jag var yngre var mitt stora specialintresse vampyrer och jag satt och forskade om dess bakgrund och var som besatt.*harkel* Oki jag var besatt:wink:
ja altså det där med vampyrer och romantik gillar jag inte så mkt men jag tyckte det var en bra historia ändå (ser ju inte bara vampyrfilmer)
däremot tycker jag inte om bella, särskilt efter att ha läst böckerna
mina vampyrer däremot är inte så mkt om skräck utan snarare typ överlägsna människorna/ en bättre version av människorna så dom är inte så traditionella heller
(men dom glittrar INTE
nu var det ju inte filmen du nämnde jag kommenterade mer än att jag antagligen inte kommer se den. Och Bella? vem är det.. en karaktär ur boken/filmen jag inte sett?
Är det inte historian bakom vampyrer du vill ha? Eller är det om den moderna vampyren som du fastnat för? Vampyren mer som en över ras tolkar jag det som när du skriver att dom är överlägsna människorna? I sådant fall kanske du skall se på filmen "Perfect creature" för inspiration. Där just vampyren är överlägsna människor.
jag hade hoppats du var mer intresserad av själva historiken och faktan runt om kring vampyrer.. För då hade jag haft någon att prata med om det
men man kan ju inte få allt i livet.
ty är det något jag kan så är det mina vampyrer( dock ej i hollywood form)
nja det med bella tänkte jag mest för de som läst boken menade inte att du skulle läsa den
nja altså jag är lite intresserad av båda
jag skapar ju mina egna vampyrer så då behöver jag insperation, vilket jag mest skapar av gammeldags (för att bygga upp vampyrernas relegion m.m. dvs tex varför de ryggar för religösa symboler så jag är intresserad av alla sorterna (både traditionella och moderna) eftersom man får ju insperation av allt men mest av mina egna men det kanske är självklart
nja altså jag är lite intresserad av båda
jag skapar ju mina egna vampyrer så då behöver jag insperation, vilket jag mest skapar av gammeldags (för att bygga upp vampyrernas relegion m.m. dvs tex varför de ryggar för religösa symboler så jag är intresserad av alla sorterna (både traditionella och moderna) eftersom man får ju insperation av allt men mest av mina egna men det kanske är självklart
Folk har säkert varit här redan, men iaf: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vampyr
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
NEEEJ! Inte mer vampyrer!
Kahlokatt i stadens (förmodligen snart enda) bokhandel: "Vafan, en hel hylla med bara Twilight-böcker!? Och där står fler vampyrböcker! Och ännu fler! Det tar aldrig slut!"
Kahlokatt i sci/fibokhandel i Stockholm: "Twilightvecka!? Twilightprylar!? Och varför handlar all goth-manga om vampyrer!?"
Kahlokatt framför nyheterna: "Voffor gör di på detta viset? Står och skriker åt en reporter? Voffor då? Han har vad, sade ni? Träffat Twilight-stjärnorna? Och därför måste ni gallskrika? Och ta på honom?"
Aaaah! När är den här lkohr0gkak52+´9035 vampyrtrenden över!?
Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd om vampyrer i kulturen.
Kahlokatt i sci/fibokhandel i Stockholm: "Twilightvecka!? Twilightprylar!? Och varför handlar all goth-manga om vampyrer!?"
Kahlokatt framför nyheterna: "Voffor gör di på detta viset? Står och skriker åt en reporter? Voffor då? Han har vad, sade ni? Träffat Twilight-stjärnorna? Och därför måste ni gallskrika? Och ta på honom?"
Aaaah! När är den här lkohr0gkak52+´9035 vampyrtrenden över!?
Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd om vampyrer i kulturen.
Det ska ju bli hela två filmer av den fjärde boken i serien. Sen är kanske den värsta Twilighthysterin slut. Men det kan ju ha kommit någon ny vampyrserie i TV t ex. True Blood ska få en fjärde säsong.
Jag har läst första boken (ingick i läsecirkeln). Bibliotekarien föreslog den för att vampyrserien är vad tonårstjejer lånar mest. Jag klagade sen över den mesiga Bella som totalt saknar självbevarelsedrift och gärna offrar sitt liv för Kärleken. Jag fick då rådet att inte läsa tvåan som är ännu värre, Bella vill bara dö för att vampyren Edward har rest bort för att rädda henne.
Från DN:s reportage om Twilightstjärnorna:
Om man är uppvuxen i början av 1900-talet så har man förstås gammaldags moral. Men att Bella inte är tjejig? Hon är ju jättetjejig även om hon inte har tjejiga kläder.
Jag har läst första boken (ingick i läsecirkeln). Bibliotekarien föreslog den för att vampyrserien är vad tonårstjejer lånar mest. Jag klagade sen över den mesiga Bella som totalt saknar självbevarelsedrift och gärna offrar sitt liv för Kärleken. Jag fick då rådet att inte läsa tvåan som är ännu värre, Bella vill bara dö för att vampyren Edward har rest bort för att rädda henne.
Från DN:s reportage om Twilightstjärnorna:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/bleka-vampyrstjarnor-tar-plats-i-rampljuset-1.1126171”Giftermål är bara ett betydelselöst papper”, suckar Bella som i ”Eclipse” börjar bli närmast sexuellt frustrerad efter ett antal tunglösa kyssar och mycket klapp på håret. Edward i sin tur är av den gamla skolan och tycker att giftermål och avhållsamhet dessförinnan är av största vikt. Bland Hollywoodproduktioner är Bella en ovanlig tonårstjej i den mån att hon klär sig avslappnat, närmast androgynt i flanellskjortor och jeans. Inga höga klackar, inga bara ben, inget urringat.
När det kommer Hollywoodproduktioner är det ovanligt med kvinnliga tonårskaraktärer som inte är utpräglat tjejiga. Men dina senaste karaktärer, som Bella i Twilightserien eller Joan Jett i ”The runaways” är inte det.
Om man är uppvuxen i början av 1900-talet så har man förstås gammaldags moral. Men att Bella inte är tjejig? Hon är ju jättetjejig även om hon inte har tjejiga kläder.
Mera vampyrnytt: Skådespelaren Robert Pattinson (som spelar vamptyren Edward) är släkt med Drakula!
Låter nästan för bra för att vara sant. Här står mer om Vlad III Dracula. Grym furste men ingen vampyr.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/twilight-stjarna-slakt-med-dracula-1.1127946Enligt Reuters är det släktforskningssajten Ancestry.com som kommit fram till att Pattinson på långt håll är släkting till Vlad III Dracula från Transylvanien, den man som inspirerade Bram Stoker att skriva den i dag vida berömda romanen om Dracula 1897.
Låter nästan för bra för att vara sant. Här står mer om Vlad III Dracula. Grym furste men ingen vampyr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej, tacka vet jag Joss Whedon som skrev GRYMMA roller till sina tjejer. Kvinnosynen i Twilightböckerna är fan en förolämpning mot alla med fungerande hjärnor
http://media.giantbomb.com/uploads/1/14 ... _super.jpg
Joss Whedon's Equality Now speech
http://media.giantbomb.com/uploads/1/14 ... _super.jpg
Joss Whedon's Equality Now speech
- Lavender_Blue
- Anslöt: 2010-05-20
håller på med 3:e boken eclipse i twilight, o visst kan bella vara mesig, och inte stå på sig. och ibland vill man bara kräkas över hennes svaghet.
sexuellt frustrerad kan ja inte tycka bella är, där i mot är hon frustrerad över att hela tiden vara i fara för själv, sin far. och inte kunna göra något åt, utan låta andra hela tiden rädda henne. utan att hon vill bli vampyr är hennes frustration.
sedan kan man ha inväningar på könroller och moral, som varför det bara är manliga varulvar. medans vampyrerna är blandade. varför bella tar på sig typiska kvinno göran, medans killarna gör typiska kill saker (visst det är usa, som är efter i jämställdhet), glittrande vampyrer i solen, visserligen kunnde bram stokers - greve dracula gå i solen, men han glittra inte.
men det som är skämande enligt mig. är att twlilght i smyg gloryfierar nekrofili och tidelag.
för er som inte har koll.
nekrofili: sexuellt attraherad av döda = vampyr.
tidelag: sexuellt attraherad av djur = varulv.
sexuellt frustrerad kan ja inte tycka bella är, där i mot är hon frustrerad över att hela tiden vara i fara för själv, sin far. och inte kunna göra något åt, utan låta andra hela tiden rädda henne. utan att hon vill bli vampyr är hennes frustration.
sedan kan man ha inväningar på könroller och moral, som varför det bara är manliga varulvar. medans vampyrerna är blandade. varför bella tar på sig typiska kvinno göran, medans killarna gör typiska kill saker (visst det är usa, som är efter i jämställdhet), glittrande vampyrer i solen, visserligen kunnde bram stokers - greve dracula gå i solen, men han glittra inte.
men det som är skämande enligt mig. är att twlilght i smyg gloryfierar nekrofili och tidelag.
för er som inte har koll.
nekrofili: sexuellt attraherad av döda = vampyr.
tidelag: sexuellt attraherad av djur = varulv.
- call_me_ps
- Anslöt: 2010-06-04
Återgå till Intressanta intressen