Vad tycker ni om vintern?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2016-11-26 20:17:37

antonius skrev:Hm, kryp ner i frysboxen ett tag... :-)063
Men då får jag ju ta ur mormor och hon kommer inte lukta gott om hon får tina
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2016-11-26 20:26:30

:-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Batte » 2016-11-26 22:09:27

Tja, jeg foretrekker nok vinter framfor sommervarme. Bare det ikke er bløt snø ute er det greit for meg. Lakksko liker ikke bløt snø.

Huggorm skrev:
antonius skrev:Hm, kryp ner i frysboxen ett tag... :-)063
Men då får jag ju ta ur mormor och hon kommer inte lukta gott om hon får tina
Du burde kanskje ta kontakt med en etat som kan hjelpe deg med dette... Det er sikkert en del regler du må forholde deg til.
Batte
 
Inlägg: 6233
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2016-11-26 22:09:58

Batte skrev:Tja, jeg foretrekker nok vinter framfor sommervarme. Bare det ikke er bløt snø ute er det greit for meg. Lakksko liker ikke bløt snø.

Huggorm skrev:
antonius skrev:Hm, kryp ner i frysboxen ett tag... :-)063
Men då får jag ju ta ur mormor och hon kommer inte lukta gott om hon får tina
Du burde kanskje ta kontakt med en etat som kan hjelpe deg med dette... Det er sikkert en del regler du må forholde deg til.
Ja, mycket byråkrati med sånt.
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2016-11-26 23:31:13

Huggorm skrev:
Batte skrev:Tja, jeg foretrekker nok vinter framfor sommervarme. Bare det ikke er bløt snø ute er det greit for meg. Lakksko liker ikke bløt snø.

Huggorm skrev:Men då får jag ju ta ur mormor och hon kommer inte lukta gott om hon får tina
Du burde kanskje ta kontakt med en etat som kan hjelpe deg med dette... Det er sikkert en del regler du må forholde deg til.
Ja, mycket byråkrati med sånt.


Hade inte ni arvingar råd med kryonik?
slackern
 
Inlägg: 44068
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Furienna » 2016-11-26 23:37:40

Jag hatar i och för sig halka (jag har dubbelt så dålig balans som de flesta i min ålder), och det är ju inte så roligt heller när solen går ner före klockan 16:00. Men jag tror inte att jag hatar vintern, även om jag brukar bli less på den fram mot slutet av januari. Utan jag rycker bara på axlarna och fortsätter i stort sett med mitt liv.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2016-11-26 23:47:02

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Batte skrev:Tja, jeg foretrekker nok vinter framfor sommervarme. Bare det ikke er bløt snø ute er det greit for meg. Lakksko liker ikke bløt snø.

Du burde kanskje ta kontakt med en etat som kan hjelpe deg med dette... Det er sikkert en del regler du må forholde deg til.
Ja, mycket byråkrati med sånt.


Hade inte ni arvingar råd med kryonik?

De hämtar förmodligen ut pensionen fortfarande. Undra på att byråkrati upplevs som "jobbig". :roll:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2016-11-26 23:53:10

Apropå mörker. Jag är förvånad att så många tycker illa om det. (Jag menar det: jag är förvånad, varken mer eller mindre. Jag menar inte att nedvärdera den som inte tycker som jag, det kanske behöver klargöras.)

För mig är det vilsamt. Kanske för att jag ser mindre detaljer när jag är ute och går i mörkret?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2016-11-26 23:57:33

Jag ogillar inte själva mörkret så mycket som att jag blir hängig och håglös av det. Men jag vill inte ha mörkt ändå mitt på dagen. Räcker gott för mig att det blir mörkt om kvällen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2016-11-26 23:57:42

ankhat skrev:Apropå mörker. Jag är förvånad att så många tycker illa om det. (Jag menar det: jag är förvånad, varken mer eller mindre. Jag menar inte att nedvärdera den som inte tycker som jag, det kanske behöver klargöras.)

För mig är det vilsamt. Kanske för att jag ser mindre detaljer när jag är ute och går i mörkret?
Jag ser inget alls när jag är ute och går i nattmörker. Kanske kan skymta lite konturer men det räcker inte riktigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2016-11-27 0:08:39

Furienna skrev:Jag hatar i och för sig halka (jag har dubbelt så dålig balans som de flesta i min ålder), och det är ju inte så roligt heller när solen går ner före klockan 16:00. Men jag tror inte att jag hatar vintern, även om jag brukar bli less på den fram mot slutet av januari. Utan jag rycker bara på axlarna och fortsätter i stort sett med mitt liv.


Broddar fixar biffen, borde ju vara var mans egendom norr om Dalälven.

Bild
slackern
 
Inlägg: 44068
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 0:14:11

Broddar är skitbra. Har inga själv men vore det mer halka och snö här skulle jag nog ha det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2016-11-27 0:14:49

kiddie skrev:Jag ogillar inte själva mörkret så mycket som att jag blir hängig och håglös av det. Men jag vill inte ha mörkt ändå mitt på dagen. Räcker gott för mig att det blir mörkt om kvällen.

Ah, men då förstår jag. Vi är motsatser, på sätt och vis. Jag blir inte direkt hängig, men sliten av allt ljuset på sommaren. Det är lättare om det i alla fall kommer lite rejäla regnområden då och då. I år var en riktigt dålig sommar.

Huggorm skrev:Jag ser inget alls när jag är ute och går i nattmörker. Kanske kan skymta lite konturer men det räcker inte riktigt.

Låter som att du alltid har det som jag har det den där halvminuten det tar (eller så) innan ögonen ställt om sig till mörkerseende.

Så ni är inte så svåra att förstå i alla fall, man behöver bara förstå vad som ligger bakom. Det kanske egentligen är självklart, eller så är det En Stor Visdom. 8)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2016-11-27 0:16:34

ankhat skrev:
kiddie skrev:Jag ogillar inte själva mörkret så mycket som att jag blir hängig och håglös av det. Men jag vill inte ha mörkt ändå mitt på dagen. Räcker gott för mig att det blir mörkt om kvällen.

Ah, men då förstår jag. Vi är motsatser, på sätt och vis. Jag blir inte direkt hängig, men sliten av allt ljuset på sommaren. Det är lättare om det i alla fall kommer lite rejäla regnområden då och då. I år var en riktigt dålig sommar.

Huggorm skrev:Jag ser inget alls när jag är ute och går i nattmörker. Kanske kan skymta lite konturer men det räcker inte riktigt.

Låter som att du alltid har det som jag har det den där halvminuten det tar (eller så) innan ögonen ställt om sig till mörkerseende.

Så ni är inte så svåra att förstå i alla fall, man behöver bara förstå vad som ligger bakom. Det kanske egentligen är självklart, eller så är det En Stor Visdom. 8)


Själv trodde jag att Huggormar kröp ner under en sten under vintern och dyker upp på våren ettriga som fan.
slackern
 
Inlägg: 44068
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2016-11-27 0:19:01

Apropå broddar: jag har, och använder dem när jag är ute och går bara för att vara ute och gå när det är riktigt halt ute.

Men hur gör man om man ska gå och handla? Jag har svårt att tro att det är OK att gå in med broddar i butikerna, men de är ju rätt knepiga att ta av om de sitter så ordentligt som de ska, så det känns inte heller som ett alternativ. (Jag brukar leda cykeln, med dubbdäck på, så får jag lite stöd i halkan när jag går och handlar utan broddar.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Chrilleb » 2016-11-27 0:21:08

Hej

Såg broddar på Citygross senast när jag var dit, har funderat av o till om jag borde köpa den. . . Får se
Chrilleb
 
Inlägg: 6474
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav slackern » 2016-11-27 0:21:41

ankhat skrev:Men hur gör man om man ska gå och handla? Jag har svårt att tro att det är OK att gå in med broddar i butikerna, men de är ju rätt knepiga att ta av om de sitter så ordentligt som de ska, så det känns inte hellker som ett alternativ. (Jag brukar leda cykeln, med dubbdäck på, så får jag lite stöd i halkan när jag går och handlar utan broddar.)


Det brukar väl finnas bänkar i entréerna du kan sitta på och ta av och på dom?
slackern
 
Inlägg: 44068
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Huggorm » 2016-11-27 0:22:12

ankhat skrev:
Huggorm skrev:Jag ser inget alls när jag är ute och går i nattmörker. Kanske kan skymta lite konturer men det räcker inte riktigt.
Låter som att du alltid har det som jag har det den där halvminuten det tar (eller så) innan ögonen ställt om sig till mörkerseende.
Jag har egentligen ett väldigt gott mörkerseende men det kräver lite ljus för att fungera. I kolsvarta novembernatten räcker det inte. Visst kan man treva sig fram någorlunda men man kanske vill göra något mer ute än att bara förflytta sig mellan två platser
Huggorm
 
Inlägg: 22597
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav kiddie » 2016-11-27 1:20:21

Kan vara så när man inte bor i stan har jag hört. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Heidi79 » 2016-11-27 1:23:55

Gillar vintern när nog snö å kan åka snow board. När bara rägnar så ogillar ja..då föredrar är sommar.
Heidi79
 
Inlägg: 1488
Anslöt: 2009-06-22

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav ankhh » 2016-11-27 1:40:42

Huggorm skrev:Jag har egentligen ett väldigt gott mörkerseende men det kräver lite ljus för att fungera. I kolsvarta novembernatten räcker det inte. Visst kan man treva sig fram någorlunda men man kanske vill göra något mer ute än att bara förflytta sig mellan två platser
kiddie skrev:Kan vara så när man inte bor i stan har jag hört. :wink:

Ja, jo, lite ljus behövs ju. Men mitt minne av mitt liv på landet var att det gick rätt bra att vara ute även i novembernatten, om det fanns lite måne och inte alltför tjockt med moln, eller rentav stjärnor på en klar himmel. Jag brukade gå ut med hunden alla möjliga konstiga tider, inklusive mitt i natten. Det trivdes vi rätt bra med, båda två.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Batte » 2016-11-27 2:35:59

ankhat skrev:Apropå mörker. Jag är förvånad att så många tycker illa om det. (Jag menar det: jag är förvånad, varken mer eller mindre. Jag menar inte att nedvärdera den som inte tycker som jag, det kanske behöver klargöras.)

För mig är det vilsamt. Kanske för att jag ser mindre detaljer när jag är ute och går i mörkret?

Jeg liker å gå ute i mørket. Helt alene i tomme gater, med musikk i hodetelefonene. :-)018
Batte
 
Inlägg: 6233
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Furienna » 2016-11-27 3:00:29

slackern skrev:
Furienna skrev:Jag hatar i och för sig halka (jag har dubbelt så dålig balans som de flesta i min ålder), och det är ju inte så roligt heller när solen går ner före klockan 16:00. Men jag tror inte att jag hatar vintern, även om jag brukar bli less på den fram mot slutet av januari. Utan jag rycker bara på axlarna och fortsätter i stort sett med mitt liv.


Broddar fixar biffen, borde ju vara var mans egendom norr om Dalälven.

Bild

Jaså, du tror inte att jag har broddar? :roll: Tyvärr funkar de inte för mig när det bara är ett mycket tunt islager, som man inte ens kan se i förväg. Jag har också svårt för att gå i backar på vintern, även om jag har broddar. Dessutom är vissa dagar extra skithala, och då blir det också problem för mig även om jag har broddar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad tycker ni om vintern?

Inläggav Dagobert » 2016-11-27 3:13:18

Du kanske skulle ha en Segway med dubbar? Jag har aldrig kört nån men de ska väl hålla balansen och fästet åt dig.
Dagobert
 
Inlägg: 14499
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in