Vad tycker ni om Google Docs och Google Drive?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zirre » 2013-01-06 19:28:08

https://drive.google.com
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav nallen » 2013-01-06 19:32:50

Att jag vill ha full kontroll över mina data. Alltså är det inget för mig.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Lindansare » 2013-01-06 19:33:58

Jag använder drive dagligen för att skicka dokument till mig själv, främst, eftersom jag ibland sitter vid flera olika datorer/plattor. Dessutom använder jag flitigt googles kalender och listor och appas som dagliga hjälpmedel. Jag ser potentialen att använda det som nätverk på en arbetsplats, men har inte kommit så långt ännu i min arbetsgrupp.
Lindansare

Anslöt: 2012-12-11

Inläggav plåtmonster » 2013-01-06 19:39:14

Skitbra när du vill överlämna alla data till FRA när det passerar landsgränsen, NSA när det ligger på "molnet" och företagets markandsavdelning när det ändå ligger där. Internetleverantören gillar säkert mer bits som skyfflas över Atlanten. Mycket smart.. INTE.

För de som vill ha koll på vem som har tillgång till ens data och vad man gör är det inget bra.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav barracuber » 2013-01-06 19:39:48

Gõrbra. Använder det både privat och i skolan.

Egentligen är det samma sak. Docs bytte namn till Drive förra året. Samtidigt utökande de lagringsplatsen rejält för att konkurrera med Dropbox m fl. och förbättrade mobilsynkningen. De lade även till att man kan lagra vilka filer som helst (tidigare kunde man bara lagra deras filformat).

Jag använder båda i mobilen men Dropbox har något smidigare delning (Dropbox publika mappar är svinbra) och synkning, men båda är bra.

Satt just och lärde mig Presentations och nu fattar jag ungefär hur man gör efter första förvirringen, har aldrig någonsin gjort en Powerpoint. Ordbehandlaren, Kalkyl och presentationsprogrammet har precis lagom med funktioner för att jag inte ska bryta ihop. Det man behöver men inte 10 000 andra onödiga tjafsfunktioner. Tyvärr måste jag alltid konvertera till M§-format eftersom varken skolan eller klassnakamrater kör Google :evil: :twisted:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zirre » 2013-01-06 20:17:37

plåtmonster skrev:Skitbra när du vill överlämna alla data till FRA när det passerar landsgränsen, NSA när det ligger på "molnet" och företagets markandsavdelning när det ändå ligger där. Internetleverantören gillar säkert mer bits som skyfflas över Atlanten. Mycket smart.. INTE.

För de som vill ha koll på vem som har tillgång till ens data och vad man gör är det inget bra.
Har man några saker som man inte vill att dessa ska veta om ja då är det antagligen inte bra men majoriteten av folket har nog inte sån information. Om man ändå skulle ha det varför ö.h.t. spara det på en molntjänst?
Zirre

Inläggav Zirre » 2013-01-06 20:18:46

barracuber skrev:Egentligen är det samma sak. Docs bytte namn till Drive förra året.

Precis men alla vet ännu inte om det.
Zirre

Inläggav plåtmonster » 2013-01-06 20:26:06

Zirre skrev:Har man några saker som man inte vill att dessa ska veta om ja då är det antagligen inte bra men majoriteten av folket har nog inte sån information. Om man ändå skulle ha det varför ö.h.t. spara det på en molntjänst?

Problemet är att det är ingår i en gigantisk kartläggning av befolkningen.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Zirre » 2013-01-06 20:27:28

plåtmonster skrev:
Zirre skrev:Har man några saker som man inte vill att dessa ska veta om ja då är det antagligen inte bra men majoriteten av folket har nog inte sån information. Om man ändå skulle ha det varför ö.h.t. spara det på en molntjänst?

Problemet är att det är ingår i en gigantisk kartläggning av befolkningen.

Möjligt men man väljer ändå själv vad man vill ha på en moltjänst och inte.
Zirre

Inläggav kullan » 2013-01-06 20:29:13

Alternativet är ju att samla sakerna på usb - minnen. Då är det ju ingen annan som kommer åt informationen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2013-01-06 20:31:09

Synd att google drive för mobil inte är lika bra då det gäller ex. att skapa ett dokument.
Jag kunde iaf inte bifoga en bild i dokumentet vilket går på webben.
Zirre

Inläggav Hundralappen » 2013-01-07 14:32:22

Det är helt okej, så länge det gäller filer och dokument jag inte är orolig att nån rör. Men lagra viktiga filer online gör man inte, det är underförstått.

Var perfekt när familjen skulle göra en packlista faktiskt. Riktigt smidigt :-)Happy Även om det, som Zirre säger, inte är heloptimerat för mobilen än så länge.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Lindansare » 2013-01-13 2:38:45

Hundralappen skrev:Var perfekt när familjen skulle göra en packlista faktiskt. Riktigt smidigt Även om det, som Zirre säger, inte är heloptimerat för mobilen än så länge.

Får sådana ändamålet är ju listan i google-calender och googleappen jättebra!
Lindansare

Anslöt: 2012-12-11

Inläggav kullan » 2013-01-13 2:43:31

Jag sparar det mesta på usb.Vet inte om Dropbox eller andra dyliga tjänster lockar.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Zirre » 2013-01-14 6:04:22

Det är praktisk att ladda hem google drive till sin dator, man kan på så sätt enkelt, vi en skapad "Drive-mapp", spara dokument i sin Drive. Mappen i sin tur är kopplad till din Drive på webben.
Zirre

Inläggav barracuber » 2013-01-14 7:46:56

Zirre skrev:Det är praktisk att ladda hem google drive till sin dator, man kan på så sätt enkelt, vi en skapad "Drive-mapp", spara dokument i sin Drive. Mappen i sin tur är kopplad till din Drive på webben.

Ja, det är smidigt. Samma sätt som liknande tjänster som Dropbox använder.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2013-01-14 11:21:03

barracuber skrev:
Zirre skrev:Det är praktisk att ladda hem google drive till sin dator, man kan på så sätt enkelt, vi en skapad "Drive-mapp", spara dokument i sin Drive. Mappen i sin tur är kopplad till din Drive på webben.

Ja, det är smidigt. Samma sätt som liknande tjänster som Dropbox använder.

Och Box, jag har alla tre för lite olika ändamål. Eftersom Box har en storleksbegränsning på filerna så tycker jag att den är perfekt för backup på mina bilder, nu får man tyvärr bara 5 GB gratis på Box men när jag gick med fick jag 50 GB vilket gör att det räcker gott och väl.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav animal » 2013-01-14 11:46:32

Jag har haft ett Google Drive-konto på 400 GB och ett Dropbox-konto på 200 GB sedan c:a 18 månader tillbaka (lagrar uppemot 300 k filer i storlekar från 0 kB till 80 GB). I praktiken har jag kommit att använda Drive till 90 % från dag till dag, framförallt p.g.a. integreringen med Google Docs + sjukt mycket mer flexibelt webbgränssnitt hos Google + integrering med Google Apps Script & användarvänligt API.

En liten varning dock: Drive synkar segt och tar ohyggligt lång tid på sig att "kallstarta" och har, trist nog, inget stöd för att synka över lokala nätverk. När jag installerar min Drive på en ny dator tar det uppemot en vecka innan allt material synkats. Dessutom är revisionshanteringen inte tip-top direkt. När jag använt olika datorer i tät följd och modifierat många filer "i fel ordning" har det hänt att Drive släpat efter och raderat fel filer. Men om man kör sitt Git-/SVN-/Mercurial-repo och utvecklingsmiljö på ett SD-card eller i Dropbox så sköter sig Drive fint.

B.t.w... En fittig sak med Dropbox är att om person A delar ut x GB data med person B så kommer Dropbox belasta bådas quota med x GB. Via Google Drive kan jag lugnt ha 50 GB data permanent utdelat till min lilla evveb-tik (med både skriv- och läsrättigheter) utan att hennes 30 GB-konto strular.

lillmupp
Du har redan fått tillsägelse för ett annat inlägg där du använder epitetet "tik". Det är viktigt att du inser allvaret i detta.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal

Anslöt: 2010-05-02

Återgå till IT-forum

Logga in