Vad tolererar ni från era grannar? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Frågan är ställd

Partaj både lördag och söndag varje hleg är helt ok
2
6%
Mer eller mindre oavbruten, hög musik som gör det olidligt att vara hemma, så gott som varje dag ifrån 08:00-22:00 är grannens mänskliga rättighet
0
Inga röster
Självklart har man rätt att spela högt och/eller ha fest ibland, men man måste också visa hänsyn till grannar som uppskattar lite lugn och ro i sina hem, att bo i ett flerfamiljshus handlar om att "ta och ge", precis som alla andra mänskliga rel
27
79%
Det skall inte höras ett knyst från dem
5
15%

Antal röster : 34

Inläggav Moggy » 2008-02-15 4:33:30

Alien skrev:
Om tanten skrek och bankade borde andra grannar ha klagat på henne. Jag antar att du inte klampade omkring med träskor?

Nej, knappast ;) Men i ärlighetens namn så kanske jag lät lite mer än nödvändigt då tjafset hade hållt på ett tagoch jag var rätt less på henne....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ford » 2008-02-15 10:24:43

Moggy skrev:
Titti skrev:Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.

Så sent smyger man in och ut genom allmänna utrymmen om man måste passera.

Nu bor jag i eget hus men jag har bott i lägenhet många år och vet att efter kl 22 skall det i princip vara TYST. Spola i toaletten och duscha barn med magsjuka etc tolereras men definitivt inte mer.

Det där låter extremt åt andra hållet. Man måste få gå på toa och titta på TV i normal volym efter tio. Bor man i lägenhet så måste man ju tåla att det finns levande människor runtomkring dig. Så där var det kanske för 20 år sen men idag får man tåla betydligt mer som hyresgäst.

Instämmer, man måste låta folk leva, och jag tror inte det var annorlunda för 20 år sedan heller, för den delen.

Ljud av folk som går på toa, duschar, pratar med varandra och/eller ser på TV på normal ljudnivå efter tio måste man faktiskt tåla, liksom att folk går i trapphuset, så länge de inte springer, gapar och för väsen.

-Som sagt, man kan inte leva jävel, spela hög musik hela dagarna och/eller efter tio, borra och hamra väldigt ofta, eller efter tio, ha fest varje helg, eller skrika och gapa en massa och på så vis störa sina grannar.
Men man kan inte heller göra livet outhärdligt för grannarna genom att inte tillåta att dom hörs överhuvudtaget.

Även den senare typen av beteenden kan vara giltigt skäl att varna, och i förlängningen vräka en hyresgäst.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav manne » 2008-02-15 11:06:37

ford skrev:
Moggy skrev:
Titti skrev:Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.

Nu bor jag i eget hus men jag har bott i lägenhet många år och vet att efter kl 22 skall det i princip vara TYST. Spola i toaletten och duscha barn med magsjuka etc tolereras men definitivt inte mer.

Det där låter extremt åt andra hållet. Man måste få gå på toa och titta på TV i normal volym efter tio. Bor man i lägenhet så måste man ju tåla att det finns levande människor runtomkring dig. Så där var det kanske för 20 år sen men idag får man tåla betydligt mer som hyresgäst.

Instämmer, man måste låta folk leva, och jag tror inte det var annorlunda för 20 år sedan heller, för den delen.

Ljud av folk som går på toa, duschar, pratar med varandra och/eller ser på TV på normal ljudnivå efter tio måste man faktiskt tåla, liksom att folk går i trapphuset, så länge de inte springer, gapar och för väsen.

-Som sagt, man kan inte leva jävel, spela hög musik hela dagarna och/eller efter tio, borra och hamra väldigt ofta, eller efter tio, ha fest varje helg, eller skrika och gapa en massa och på så vis störa sina grannar.
Men man kan inte heller göra livet outhärdligt för grannarna genom att inte tillåta att dom hörs överhuvudtaget.

Även den senare typen av beteenden kan vara giltigt skäl att varna, och i förlängningen vräka en hyresgäst.

jag hade låg volym på tvn väldigt låg men min granne bankar som fan ändå efter 10.00 :evil: :cry: :cry:
och han för ett jävla oväsen stjälv när han springer runt i sin lägenhet under natten. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2008-02-15 11:58:07

Det där låter ju inte helt rättvist, men nu skall du ju hur som helst flytta ifrån gruppboendet.
Se bara till att sköta dig, dit du flyttar, så kommer det att bli mycket bättre.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav Titti » 2008-02-15 12:56:52

ford skrev:
Moggy skrev:

Jag vet inte om det var annorlunda då än nu, det är tretton år sedan jag bodde i lägenhet senast och då hade jag två små skolbarn hemma.

Jag kan inte inse varför man måste duscha efter kl 22? I de lägenheter jag bott har det brusat oerhört i ledningarna och det är naturligtvis delvis en byggnadsteknisk fråga men man får anpassa sitt beteende till det hus man bor i. Spola i toaletten är en sak men faktiskt avstår jag ofta från det på natten pga ljudet, dvs jag spolar på morgonen.

Tala i normal, dvs ganska låg, samtalston stör ingen. Högt prat och skratt stör även om det inte är gräl. Det förutsätter att man sitter ganska nära varandra och inte går runt och talar med folk på längre avstånd, tex i ett annat rum. TV på hörbar volym hörs inte till grannarna - men sitter man och pratar samtidigt så driver det upp ljudnivån. Är det tex ett musikprogram där man vill höra bättre kan man väl använda lurar - varför inte?

Gå omkring i lägenheten hörs inte men tar man på sig ett par skor eller klampar/hoppar/dunsar så hörs det. Dammsuger eller borrar gör man inte så sent på kvällen. Grannar hörs men man måste visa sådan hänsyn att man inte stör - där det går. Kolikbarn kan driva både föräldrarna och grannarna till vansinne men är något man får acceptera.

Gå genom trappuppgången kan man visst göra men man talar inte med andra om man går sent på kvällen. Man går tyst genom trapphuset och sparar det eventuella samtalet tills man är utanför huset och en bit ifrån. Är noga med att se till att ytterdörren går igen försiktigt. Det hörs/märks väldigt tydligt på grannarna vilka som är villabarn och vilka som från början vants att visa hänsyn och ta det lugnt inomhus. Ute kan man väsnas och leva betydligt friare! Och på dagtid, så klart.

Det handlar om omtanke, hänsyn och inlevelseförmåga. Då kan man få bukt med de flesta (onödiga) ljuden.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav manne » 2008-02-15 15:09:17

Titti skrev:
ford skrev:
Moggy skrev:[quote="Titti"]Jag skulle i vart fall alldeles säkert misstycka om jag hörde grannar duscha, se på TV så högt att jag hörde det, prata med folk i lägenheten eller i telefonen så högt att det hördes in till mig efter kl 22.

Jag vet inte om det var annorlunda då än nu, det är tretton år sedan jag bodde i lägenhet senast och då hade jag två små skolbarn hemma.

Jag kan inte inse varför man måste duscha efter kl 22? I de lägenheter jag bott har det brusat oerhört i ledningarna och det är naturligtvis delvis en byggnadsteknisk fråga men man får anpassa sitt beteende till det hus man bor i. Spola i toaletten är en sak men faktiskt avstår jag ofta från det på natten pga ljudet, dvs jag spolar på morgonen.

Tala i normal, dvs ganska låg, samtalston stör ingen. Högt prat och skratt stör även om det inte är gräl. Det förutsätter att man sitter ganska nära varandra och inte går runt och talar med folk på längre avstånd, tex i ett annat rum. TV på hörbar volym hörs inte till grannarna - men sitter man och pratar samtidigt så driver det upp ljudnivån. Är det tex ett musikprogram där man vill höra bättre kan man väl använda lurar - varför inte?

Gå omkring i lägenheten hörs inte men tar man på sig ett par skor eller klampar/hoppar/dunsar så hörs det. Dammsuger eller borrar gör man inte så sent på kvällen. Grannar hörs men man måste visa sådan hänsyn att man inte stör - där det går. Kolikbarn kan driva både föräldrarna och grannarna till vansinne men är något man får acceptera.

Gå genom trappuppgången kan man visst göra men man talar inte med andra om man går sent på kvällen. Man går tyst genom trapphuset och sparar det eventuella samtalet tills man är utanför huset och en bit ifrån. Är noga med att se till att ytterdörren går igen försiktigt. Det hörs/märks väldigt tydligt på grannarna vilka som är villabarn och vilka som från början vants att visa hänsyn och ta det lugnt inomhus. Ute kan man väsnas och leva betydligt friare! Och på dagtid, så klart.

Det handlar om omtanke, hänsyn och inlevelseförmåga. Då kan man få bukt med de flesta (onödiga) ljuden.[/quote]

det beror ju fan på hur man bor för tusan .. :!: :!: :!:
Betong eller trä hus helt enkelt gips eller betong.. :?: :?: :?: :?: :idea:
manne

Inläggav manne » 2008-02-15 15:13:01

ford skrev:Det där låter ju inte helt rättvist, men nu skall du ju hur som helst flytta ifrån gruppboendet.
Se bara till att sköta dig, dit du flyttar, så kommer det att bli mycket bättre.

detta hus är ett gips och trä -hus.. :!: :!: :!:
hyra 5500 kr i månaden.. :cry: :cry: :cry: :cry:

5500 kr för att bo i ett skit-hus.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
manne

Inläggav Kvasir » 2008-02-15 15:17:27

ford skrev:Instämmer, man måste låta folk leva, och jag tror inte det var annorlunda för 20 år sedan heller, för den delen.

Och vi som är ljudkänsliga har ingen rätt att leva?

Nog har det hänt saker också på 20 år. Det kanske inte var så väldigt mycket tystare, men det är en skillnad på störande ljud. De ljud jag upplevde som väldigt störande för 20 år sedan har fått maka på sig på topplistan för att ge plats åt en massa nya konstiga ljud som är ännu mera outhärdliga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Titti » 2008-02-15 15:18:09

manne skrev:det beror ju fan på hur man bor för tusan .. :!: :!: :!:
Betong eller trä hus helt enkelt gips eller betong.. :?: :?: :?: :?: :idea:

De flesta hyreshus, i vart fall de i flera våningar, är byggda av betong. Om inte annat så av hållfasthets- och brandskäl. Hela miljonprogrammet byggdes i stort sett uteslutande av betong.

Undantaget är främst hyreslägenheter i radhus och villor.
Titti

Inläggav Kvasir » 2008-02-15 15:21:41

Och jag börjar alltmer tvivla på att betonhus är en så bra idé ljudmässigt. Med dagens extrema produktion av lågfrekventa störljud är betonhus snarare en nackdel, eftersom sådana ljud fortplantas. Betong dämpar mera i vissa frekvensband, men mindre vid låga frekvenser, och som resultat får vi att många ljud blir väldigt konstigt filtrerade och låter ännu konstigare och mera störande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Titti » 2008-02-15 15:29:15

Håller med. Lågfrekvent fläktljud, tex, går ofta genom hela konstruktionen till stor förtret för oss som inte gillar dem/står ut med dem. Däremot tycker det verkar som om betong dämpar stegljud och prat bättre än lättare konstruktioner.

Överhuvudtaget beaktas frågan om ljudisolering alltför lite. Alla störande ljud kommer heller inte från grannar. Men om man redan har en stressande ljudmatta av trafikbuller, fläktar och annat motorbuller i botten så kan en högljudd granne bli droppen som gör att det rinner över.
Titti

Inläggav Thunderchild » 2008-02-15 15:55:13

Jag bor i ett stabilt gammalt hus som är hyfsat ljudisolerat. Jag jobbar deltid och slutar rätt sent ibland och då brukar jag duscha framåt två på natten innan jag ska sova..

Skulle väl kunna duscha tidigare men har bara råkat få en sen duschrutin..

Är medveten om att det susar lite i hela huset genom rören men jag antar att mina skötsamma grannar vid den tiden sover sedan länge. Rör mig dock försiktigt så jag inte råkar slamra med skjutdörrarna till duschen..

När jag hälsat på hemma hos Mor är det skillnad. Absolut inte duscha efter 11 och hon är själv jättekänslig för ljud och har försökt få hyresvärlden att tvinga en gammal farbror över henne att sitta och kissa nattetid för att det skvalar för mycket när han står upp..

Tycker synd om folk som har grinkärringar typ min Mor som grannar.. Själv är jag äldst i mitt hus och yngre är ju ofta vana med lite mera liv omkring sig.. Har som tur är inga partydjur i huset utan bara skötsamt folk som sällan har partyn.
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild

Anslöt: 2006-09-04

Inläggav Parvlon » 2008-02-15 16:05:02

Det gör ont som fan att slå i betong
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav ford » 2008-02-15 19:10:20

Kvasir skrev:
ford skrev:Instämmer, man måste låta folk leva, och jag tror inte det var annorlunda för 20 år sedan heller, för den delen.

Självklart har folk som är ljudkänsliga också rätt att leva. Man kan dock inte kräva att ett helt hyreshus skall anpassa sig till en enda person, däremot borde man väl har rätt att få sin lägenhet extra ljudisolerad enligt LSS?
Om inte, så borde ni definitivt kräva det.
Jag är faktiskt själv ganska lättstörd av ljud, när jag skall sova och höll på att bli tokig, när jag bodde i min gamla lägenhet, som inte var ljudisolerad till fem öre. Faktum var att jag, efter att ha insett att de ljud jag hörde från grannen ovanför var oundvikliga, ifall han överhuvudtaget skulle kunna bo där, bestämde mig för att flytta.
Lyckligtvis bor jag numera i ett ganska nybyggt hus (byggt på 90-talet), med bra ljudisolering.
Tidigare bodde jag i ett hus från tidigt 60-tal, och jag misstänker att det är just dessa hus (de från 50-, 60- och 70- talen) som har den sämsta ljudisoleringen.
Hädanefter kommer jag därför endast att bosätta mig i hus från 80-, 90- och 2000- talen, för att på så vis slippa detta problem, eller åtminstone ta reda på hur pass bra ljudisoleringen är, samt typen av grannar som bor där, innan jag hyr/köper nästa lägenhet.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:29, redigerad totalt 4 gånger.
ford

Inläggav Kvasir » 2008-02-15 19:14:49

ford skrev:
Kvasir skrev:

Självklart har folk som är ljudkänsliga också rätt att leva. Man kan dock inte kräva att ett helt hyreshus skall anpassa sig till en enda person, däremot borde man väl har rätt att få sin lägenhet extra ljudisolerad enligt LSS?
Om inte, så borde ni definitivt kräva det.

Jag har inte krävt heller att resten av huset ska anpassa sig, eftersom jag inser det orimliga i det. Jag efterfrågar istället att man bygger bostäder som är rimligt ljudisolerade åt i första hand oss som behöver det.

LSS väckte faktiskt själva frågan om ljudisolering på senaste mötet, men jag bedömde det som orealistiskt om man vill ha någon effekt som är värd besväret. Iofs har jag funderat ibland på att experimentera med aktiv ljudisolering, fast det blir ju rätt dyrt och knepigt och kräver signalprocessorer och förmodligen flera rejäla subwoofers etc. Det vore ett intressant projekt dock.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav manne » 2008-02-15 19:16:32

Kvasir skrev:

Nog har det hänt saker också på 20 år. Det kanske inte var så väldigt mycket tystare, men det är en skillnad på störande ljud. De ljud jag upplevde som väldigt störande för 20 år sedan har fått maka på sig på topplistan för att ge plats åt en massa nya konstiga ljud som är ännu mera outhärdliga.

så klart ni har rätt till isloering men ni frå tänka på att vanliga människor har rätt att festa lite med öl och så och spela musik på helgerna.
Era rättigheter går inte förre vi andra i svergie.. :!:
En lägenhet kan aldrig vara som ett biblotek tyvär. :idea:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav ford » 2008-02-15 19:19:33

Du har inte rätt att festa varje helg, om du inte har väldigt toleranta (eller likasinnade) grannar. En gång i månaden är vad som brukar anses som acceptabelt, och om grannarna kräver det har de dessutom rätt att bli förvarnade en vecka innan.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav Titti » 2008-02-15 19:21:24

manne skrev:
Kvasir skrev:

så klart ni har rätt till isloering men ni frå tänka på att vanliga människor har rätt att festa lite med öl och så och spela musik på helgerna.
Era rättigheter går inte förre vi andra i svergie.. :!:
En lägenhet kan aldrig vara som ett biblotek tyvär. :idea:

Det har jag aldrig begärt. Men eftersom dagarna är fyllda av så mycket ljud och annat stressande är det mycket viktigt, för att inte säga ibland helt nödvändigt, att det blir tyst i rimlig tid på kvällen. Utrymmet för ljud är mycket större på dagen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Inläggav manne » 2008-02-15 19:21:29

ford skrev:Du har inte rätt att festa varje helg, om du inte har väldigt toleranta (eller likasinnade) grannar. En gång i månaden är vad som brukar anses som acceptabelt, och om grannarna kräver det har de dessutom rätt att bli förvarnade en vecka innan.

stjälvklart är det så men på gruppboende eller på sådana ställen så får man typ aldrig festa.. :cry:
det ska vara tyst som i ett biblotek hära..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-15 19:59:32

ford skrev:Du har inte rätt att festa varje helg, om du inte har väldigt toleranta (eller likasinnade) grannar. En gång i månaden är vad som brukar anses som acceptabelt, och om grannarna kräver det har de dessutom rätt att bli förvarnade en vecka innan.

Så du tycker alltså att gnällkärringarna skall ges veto?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-02-15 20:01:29

Jag tycker att alla som vill ha fritt fram att störa kan köpa ut oss som mår dåligt av buller så att vi kan få egna hus i ett tyst område. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav ford » 2008-02-15 20:04:54

KrigarSjäl skrev:

Så du tycker alltså att gnällkärringarna skall ges veto?

Då är jag och Tess också "gnällkärringar", i så fall. Att tvingas vända på dygnet varenda helg, bara för att grannen gör det är inget som man skall behöva acceptera.
Fråga hyresgästföreningen, eller valfri, seriös fastighetsägare så får du höra precis samma sak.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-15 20:12:05

Jag menar att behovet av att dricka starkbärs & kränga metal kan vara lika stort, om inte större, än behovet av tystnad. Det jag säger är att det är orimligt att ge 'den tysta sidan' tolkningsföreträde med självklarhet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2008-02-15 20:17:13

Det där är individuellt, men behovet av metal och starkbärs kan företrädesvis hålla hos olika medlemmar i kompisgänget, från helg till helg, såväl som på krogen.

Lugna hemmakvällar, ensam, eller tillsammans med respektive kan endast avnjutas i det egna hemmet, samma sak med sömn, för de som planerar att inte sova bort helgdagarna, utan kanske åka på utflykter, motionera, extraknäcka, eller dyl. För att inte glömma bort alla barnfamiljer.

Oavsett vad du tycker om det, så har vi s.k. "gnällkärringar" tolkningsföreträde enligt generella ordningsregler.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:30, redigerad totalt 2 gånger.
ford

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in