Vad kostar det att leva?
42 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad kostar det att leva?
Hur mycket behöver jag ha kvar för att leva med en inkomst på 10500kr~ efter skatt
Hur hög hyra kan jag ha?
Hur hög hyra kan jag ha?
Vad kostar det att leva?
Det är inte så lätt att hitta en lgh för mindre än 5000/månad.
Lägg till alla andra kostader. Ungefär:
Så du får inte kvar att "leva på" per månad.
Du hittar mer nogrant uträknade siffror på Konsumentverkets hemsida men de är ungefär som ovan.
Lägg till alla andra kostader. Ungefär:
- Hyra 5000
- Telefon 200
- Internet+TV 500
- El 500
- Försäkringar 200
- Mat 2500
- Kläder 500
- Hygienartiklar 500
Summa 9900
Så du får inte kvar att "leva på" per månad.
Du hittar mer nogrant uträknade siffror på Konsumentverkets hemsida men de är ungefär som ovan.
Vad kostar det att leva?
Har man aktivitetsersättning eller sjukersättning får man söka bostadstillägg. Det täcker 91 % av själva hyran för bostaden.
Vad kostar det att leva?
Jag tycker att man som absolut minimum behöver 4.000:- efter skatt och boende, så du ska inte leta efter en hyra på mer än 6.000:-. Helst ska hyran/boendet kosta mindre.
Min första lägenhet kostade 1.200:- i månaden i Stockholm, men jag hade tur och det var över 20 år sedan.
Min första lägenhet kostade 1.200:- i månaden i Stockholm, men jag hade tur och det var över 20 år sedan.
Vad kostar det att leva?
Kan ju bli lite billigare än så dock.
Vissa saker går att dra ner på, annars skulle jag ligga mycket minus varje månad
Vissa saker går att dra ner på, annars skulle jag ligga mycket minus varje månad
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Vad kostar det att leva?
lillmupp skrev:Telefon 200
Internet+TV 500
El 500
Försäkringar 200
Kläder 500
Hygienartiklar 500
Men inget av detdär är nödvändigt för att leva....
Vad kostar det att leva?
Kolla konsumentverkets hemsida. Väldigt användbar!
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... atekonomi/
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... atekonomi/
Vad kostar det att leva?
Jagers skrev:lillmupp skrev:Telefon 200
Internet+TV 500
El 500
Försäkringar 200
Kläder 500
Hygienartiklar 500
Det blir väll rätt svårt att leva i vårat samhälle utan el?
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:Det blir väll rätt svårt att leva i vårat samhälle utan el?
Beror väl på hur man bor, i en del bostäder räknas ju hushållselen in i hyran och behöver alltså inte betalas separat. Men annars har du rätt.
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:Det blir väll rätt svårt att leva i vårat samhälle utan el?
varför då?
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:Jagers skrev:lillmupp skrev:Telefon 200
Internet+TV 500
El 500
Försäkringar 200
Kläder 500
Hygienartiklar 500
Haha jo men inte nödvändigtvis 500 kr/månad för mig runt 300 kr/månad.
- Kevlarsoul
Vad kostar det att leva?
Kan väl ge min ungefärliga månatliga utgifter då..
Hyra 4000
Telefon/internet 400
Tvlicens ca 180
El 300
Försäkringar 130
Mat 2000
Kläder 200-300 vissa månader noll
Hygienartiklar 300
7600
Ok knappt att jag har råd att leva.. Och då har jag inte ens räknat upp busskort och gymkort..
Hyra 4000
Telefon/internet 400
Tvlicens ca 180
El 300
Försäkringar 130
Mat 2000
Kläder 200-300 vissa månader noll
Hygienartiklar 300
7600
Ok knappt att jag har råd att leva.. Och då har jag inte ens räknat upp busskort och gymkort..
- Kevlarsoul
Vad kostar det att leva?
Vadå inga hyror under 5 eller 6! Det är storstadsförhållanden. Se exempelvis hyrorna i Flen: http://marknad.flensbostad.se/s2.aspx?p ... archResult
Där kan man till och med få en tvåa för strax över 3000 (undantagsvis) men många lägenheter mellan 4000-5000. Sist jag bodde i en etta i en smårort kostade den ca 2700-2800 och det var bara ett par år sen.
Där kan man till och med få en tvåa för strax över 3000 (undantagsvis) men många lägenheter mellan 4000-5000. Sist jag bodde i en etta i en smårort kostade den ca 2700-2800 och det var bara ett par år sen.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Vad kostar det att leva?
Jagers med din inkomst skulle jag inte vilja ha en hyra på mer än 3500 kronor. Men det kan ju vara svårt att uppnå om man inte flyttar ihop med någon.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Vad kostar det att leva?
Jagers skrev:slackern skrev:Det blir väll rätt svårt att leva i vårat samhälle utan el?
varför då?
Då ska vi se många bostäder i Sverige har elspisar. Så har man inte en gasspis hemma kan det bli rätt jobbigt att laga mat. Men o andra sidan så kostar gasen och abonnemanget för gasen. Så ta bort matlagning. Blir dyrare att köpa mat på korvmojen än att laga själv. Så kan du inte ha färskvaror hemma om du inte har kyl och frys.
Vad kostar det att leva?
Pieohpah skrev:Min första lägenhet kostade 1.200:- i månaden i Stockholm, men jag hade tur och det var över 20 år sedan.
Det var tider det.
Vad kostar det att leva?
Jao.. Läge har väl ganska stor betydelse när det gäller hyra och priser på lägenheter..
Väldigt stor betydelse..
Väldigt stor betydelse..
- Kevlarsoul
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:Jagers skrev:slackern skrev:Det blir väll rätt svårt att leva i vårat samhälle utan el?
varför då?
Då ska vi se många bostäder i Sverige har elspisar. Så har man inte en gasspis hemma kan det bli rätt jobbigt att laga mat. Men o andra sidan så kostar gasen och abonnemanget för gasen. Så ta bort matlagning. Blir dyrare att köpa mat på korvmojen än att laga själv. Så kan du inte ha färskvaror hemma om du inte har kyl och frys.
Glömde spisen, och kyl/frys, så det har du rätt i, men el var tydligen billigare än jag trodde
Vad kostar det att leva?
Kevlarsoul skrev:slackern skrev:Jagers skrev:Men inget av detdär är nödvändigt för att leva....
Haha jo men inte nödvändigtvis 500 kr/månad för mig runt 300 kr/månad.
det beror ju på hur man bor också, för att vara uppkopplad till nätet fick vi förut betala ca 450 kr, nu är amperen sänkt så jag vet inte hur mkt grundavgiten är men vi skulle inte kunna bara stänga av elen för att spara pengar, det går pengar ändå.
men då bor vi ju i hus då är det ju lite annorlunda regler
(typ slamtömmning, sophämntning, värme och renoveringar ist för hyra)
Vad kostar det att leva?
slackern skrev:Pieohpah skrev:Min första lägenhet kostade 1.200:- i månaden i Stockholm, men jag hade tur och det var över 20 år sedan.
Det var tider det.
Och 1200 kr var mer värt för 20 år sedan. Omräknat till idag, baserat på i snitt 1.5% inflation, motsvarar det 1600 kr idag.
Visst det kanske går att hitta boende idag för 1600kr/mån någonstans men tar de fem-sex största städerna och vill ha en egen lgh på 2 rok så kostar det typ 5000 kr/mån för en hyresrätt. Mindre orter kan ligga en tusenlapp lägre.
Och, ja, en kan ha tur och hitta ännu billigare oavsett var i landet men jag bortser från tur i detta, rätt ovanligt att en har det i sitt bostadssökande..
Vad kostar det att leva?
lillmupp skrev:Visst det kanske går att hitta boende idag för 1600kr/mån någonstans men tar de fem-sex största städerna och vill ha en egen lgh på 2 rok så kostar det typ 5000 kr/mån för en hyresrätt. Mindre orter kan ligga en tusenlapp lägre.
Har man en inkomst på 10500kr efter skatt så bör man inte sträva efter att bo i en tvåa anser jag...
Här är vad jag betalar:
- Hyra 1000kr (avbetalning lån samt fastighetsavgift)
- Telefon 50 (avskyr att ringa)
- Internet+TV 250
- El 250 (förbrukar så lite jag kan)
- Försäkringar 200 (bilen)
- Mat 2000 (enda jag inte snålar på)
- Kläder 100 (ej modeintresserad)
- Hygienartiklar 50 (dasspapper, schampo och liknande)
Summa 3900
Vad kostar det att leva?
Huggorm skrev:Hyra 1000kr (avbetalning lån samt fastighetsavgift)
För hur mycket boende? En tvåa? Isf en exceptionellt trevligt låg hyra
Vad kostar det att leva?
lillmupp skrev:Huggorm skrev:Hyra 1000kr (avbetalning lån samt fastighetsavgift)
Nja, det är ju inte hyra egentligen utan bara boendekostnad för min stuga. Lät bara rubriken stå kvar för att listan skulle se likadan ut
Vad kostar det att leva?
Huggorm skrev:lillmupp skrev:Huggorm skrev:Hyra 1000kr (avbetalning lån samt fastighetsavgift)
Nja, det är ju inte hyra egentligen utan bara boendekostnad för min stuga. Lät bara rubriken stå kvar för att listan skulle se likadan ut
Aha!
Men då har du under lång tid betalat på stugan, eller kanske ärvt den?
Jämförelse med att hyra en lya blir skev.
Återgå till Att leva som Aspergare