Vad kan man ha istället för sjukersättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Trubbish » 2016-03-03 14:04:55

Hejsan, är ny här på forumet och vet inte riktigt var min fråga passar in så jag chansar här på under övrigt.

Jag har varit diagnostiserad med AS nu i lite över 11 år och jobbat 50% på diverse ställen under dessa år vilket jag har trivts bra med då det hjälper mig att hålla en fast rutin.

Nu kommer jag dock snart att fylla 30 och kan då som jag förstått det ansöka om sjukersättning. Har ansökt om detta men kommer troligtvis att få avslag då jag bedöms kunna arbeta 50% vilket jag också vill fortsätta att göra då jag som sagt känner att det hjälper mig väldigt mycket, inte minst fysiskt och psykiskt. Men jag vet inte vad det skulle innebära för mig att inte sjukskriva mig, vilket då skulle bli på heltid om jag inte fattat fel?

Min mamma ser bara de värsta tänkbara scenariorna om jag inte sjukskriver mig vilket stressar mig något enormt. Jag känner heller inte att jag skulle kunna "friskskriva" mig från min diagnos då jag behöver en del hjälp och tycker det känns tryckt att kunna vända mig till ett boendestöd ifall jag skulle behöva hjälp med något då min egen familj bara tenderar att stressa halv ihjäl mig när de vill hjälpa mig och andra bekanta bara tenderar att se mig som besvärlig när jag får problem.

Jag skulle vilja fortsätta att jobba/praktisera på 50% men jag vet som sagt inte vad det skulle innebära för mig efter att ha fyllt 30, min mamma målar bara upp fan på väggen som hon alltid gör och jag vet själv inte vad som väntar, jag känner mig bara rädd.

Är det någon här som vet?
Trubbish

Anslöt: 2016-03-02

Inläggav Fenren » 2016-03-03 14:12:05

Man kan väl ha sjukersättning på halvtid, eller?
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2016-03-03 14:25:30

Fenren skrev:Man kan väl ha sjukersättning på halvtid, eller?

Det är korrekt uppfattat.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2016-03-03 14:33:09

slackern skrev:

Så med andra ord är chanserna ganska goda att den enda skillnaden för ovanstående är att ersättningen byter namn.

Den får fortfarande jobba halvtid och få ersättning från försäkringskassan på halvtid.
Fenren

Inläggav slackern » 2016-03-03 14:36:05

Fenren skrev:
slackern skrev:

Så med andra ord är chanserna ganska goda att den enda skillnaden för ovanstående är att ersättningen byter namn.

Den får fortfarande jobba halvtid och få ersättning från försäkringskassan på halvtid.

Hur chanserna ser ut att få sjukersättning för TS har jag inte den blekaste om.
slackern

Inläggav Trubbish » 2016-03-03 15:04:16

Enligt brevet som jag har fått från försäkringskassan så måste jag som högst bara kunna arbeta 25% för att kunna bli beviljad sjukersättning, och min mamma säger att jag kommer att förlora lägenheten och åka ut på gatan om jag inte blir beviljad någon sjukersättning.

Ibland känns det bara som att man skulle vilja hoppa framför ett tåg...
Senast redigerad av Trubbish 2016-03-03 15:07:01, redigerad totalt 1 gång.
Trubbish

Inläggav Fenren » 2016-03-03 15:06:42

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:

Hur chanserna ser ut att få sjukersättning för TS har jag inte den blekaste om.

Det är väl självklart att du inte vet och var inte vad jag hävdade heller.
Fenren

Inläggav Fenren » 2016-03-03 15:10:56

Trubbish skrev:

Enligt brevet som jag har fått från försäkringskassan så måste jag som högst bara kunna arbeta 25% för att kunna bli beviljad sjukersättning, och min mamma säger att jag kommer att förlora lägenheten och åka ut på gatan om jag inte blir beviljad någon sjukersättning.

Jag hittar ingen sådan information någonstans.

Har du ansökt om 100% eller 50%?
Fenren

Inläggav Trubbish » 2016-03-03 15:20:58

Fenren skrev:
Trubbish skrev:

100% är det vi ansökt om, det är väl också skälet till att det troligtvis kommer att bli avslag. Blir väl bara till att ansöka igen på 50% så kanske saker och ting ordnar upp sig.

Tack för hjälpen, det känns bättre nu. :-)Hug

Moderator atoms - reparerade trasiga citat.
Trubbish

Inläggav Fenren » 2016-03-03 15:23:41

Trubbish skrev:
Fenren skrev:
Trubbish skrev:Enligt brevet som jag har fått från försäkringskassan så måste jag som högst bara kunna arbeta 25% för att kunna bli beviljad sjukersättning, och min mamma säger att jag kommer att förlora lägenheten och åka ut på gatan om jag inte blir beviljad någon sjukersättning.

100% är det vi ansökt om, det är väl också skälet till att det troligtvis kommer att bli avslag. Blir väl bara till att ansöka igen på 50% så kanske saker och ting ordnar upp sig.

Tack för hjälpen, det känns bättre nu. :-)Hug

Bra.

Saker löser sig alltid på något vis.
Fenren

Inläggav slackern » 2016-03-06 22:52:10

Lycka till med att få sjukersättning på 50%. Få läkaren att skriva ett bra intyg där det lyfts fram att du inte klarar av att arbeta mer än 50%.
slackern

Inläggav Trubbish » 2016-03-07 16:04:42

slackern skrev:Lycka till med att få sjukersättning på 50%. Få läkaren att skriva ett bra intyg där det lyfts fram att du inte klarar av att arbeta mer än 50%.

Tack, det kommer att behövas. Jag är rädd för att jag inte kommer att få något, enligt min arbetsteraput så är det dem på vårdcentralen där autismgruppen jobbar som ska skriva ut ett intyg.

Problemet är att min mamma har gjort sig ovän med läkaren där, hon gör sig alltid ovän med alla inklusive myndigheter. Jag har bara kunnat träffa den läkaren 2 gånger under de senaste 11 åren. En gång stod jag i kö för att få träffa henne i två år och när min arbetsteraput försökte hjälpa mig att äntligen få en tid i tid så sa hon bara till henne att hon inte tänkt kalla mig. Känns som att det är något personligt som hon har emot mig trots att jag bara träffat människan högst 4 gånger allt som allt. Det har aldrig gått att få en tid hos henne. :-|

Så nu som alltid sitter man och känner sig sjukt oroad.

Det känns som att deras läkare har bestämt sig för att jag inte har något handikapp och inte har något där att göra ö.h.t., och jag tror det beror på att hon inte gillar min mamma, hon har en tendens att kunna vara lite jobbig.
Trubbish

Inläggav Liljan » 2016-03-07 16:20:58

Trubbish skrev:

Det är fel, du kan få sjukersättning på 25, 50 eller 75%. Du ska alltså söka sjukersättning på 50%. Din mamma har fel också, blir du inte beviljad sjukersättning får du vara sjukskriven 50% det finns något som heter sjukpenning i särskilda fall, får du inte det beviljat heller kan du söka försörjningsstöd (socialbidrag).
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Trubbish » 2016-03-07 16:37:44

Liljan skrev:
Trubbish skrev:

Det är fel, du kan få sjukersättning på 25, 50 eller 75%. Du ska alltså söka sjukersättning på 50%. Din mamma har fel också, blir du inte beviljad sjukersättning får du vara sjukskriven 50% det finns något som heter sjukpenning i särskilda fall, får du inte det beviljat heller kan du söka försörjningsstöd. (socialbidrag)

Det vet hon nog, men hon verkar inte vilja att jag praktiserar eller jobbar något då hon ser det som att jag blir utnyttjad när jag praktiserar och har provanställningar utan att sen bli anställd.

Min arbetsteraput sa att hon skulle höra av sig till mig idag om hon hade fått tag i deras läkare, men hittills har jag inte hört något, inget som förvånar tyvärr.
Trubbish

Inläggav Liljan » 2016-03-11 5:05:53

Trubbish skrev:
Liljan skrev:
Trubbish skrev:Enligt brevet som jag har fått från försäkringskassan så måste jag som högst bara kunna arbeta 25% för att kunna bli beviljad sjukersättning, och min mamma säger att jag kommer att förlora lägenheten och åka ut på gatan om jag inte blir beviljad någon sjukersättning.

Det är fel, du kan få sjukersättning på 25, 50 eller 75%. Du ska alltså söka sjukersättning på 50%. Din mamma har fel också, blir du inte beviljad sjukersättning får du vara sjukskriven 50% det finns något som heter sjukpenning i särskilda fall, får du inte det beviljat heller kan du söka försörjningsstöd. (socialbidrag)

Det vet hon nog, men hon verkar inte vilja att jag praktiserar eller jobbar något då hon ser det som att jag blir utnyttjad när jag praktiserar och har provanställningar utan att sen bli anställd.

Min arbetsteraput sa att hon skulle höra av sig till mig idag om hon hade fått tag i deras läkare, men hittills har jag inte hört något, inget som förvånar tyvärr.

Är du över 18 år så behöver du inte ha din mamma med dig, mitt råd är att lämna henne hemma. Det är bra för dig att bli mer självständig också. Vill du ha någon med dig så har habiliteringen kuratorer som kan hjälpa dig. Jag håller med din mamma att du blir utnyttjad om du praktiserar år efter år utan att få en anställning. Men vad är det som händer då din provanställning går ut? Du får bara vara provanställd i ett halvår, sedan måste du få en fast anställning.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in