Vad har du med AS och Autism fått höra då folk fått veta?
Vad har du med AS och Autism fått höra då folk fått veta?
Jag trodde denna ifrån youtube skulle finnas här på forumet men hittar den inte. Jag själv med min skumma humor hade rätt kul åt vad som sägs och har själv fått höra ett antal av dessa kommentarer.
https://www.youtube.com/watch?v=5fTBM_3sdwE
Vilka kommentarer har ni fått då ni berättat om er Asperger eller Autism? har ni fått höra något liknande som i filmklippet?
Och framförallt, hur har ni reagerat på folks kommentarer?Har ni svarat upp eller inte och i sådant fall vad har du sagt?
Edit- av någon anledning så kan jag inte lägga upp detta som ett youtubeklipp?
Admin: ändrade rubriken lite
https://www.youtube.com/watch?v=5fTBM_3sdwE
Vilka kommentarer har ni fått då ni berättat om er Asperger eller Autism? har ni fått höra något liknande som i filmklippet?
Och framförallt, hur har ni reagerat på folks kommentarer?Har ni svarat upp eller inte och i sådant fall vad har du sagt?
Edit- av någon anledning så kan jag inte lägga upp detta som ett youtubeklipp?
Admin: ändrade rubriken lite
Re: Vad har du med As och Autism fått höra då folk fått veta
Thurizas skrev:Edit- av någon anledning så kan jag inte lägga upp detta som ett youtubeklipp?
Man måste tydligen ersätta "https" med "http":
Sv: Vad har du med As och Autism fått höra då folk fått veta
"kan du ju inte ha, du har ju aldrig varit sjuk i hela ditt liv"
"det kommer du lätt förbi, du som är så intelligent "
"det kommer du lätt förbi, du som är så intelligent "
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
"Men du kan väll inte ha As, du bryr ju dig om hur du ser ut."
"Men du kan väll inte ha As, du bryr dig om folk." Svar- jag kanske bara spelar?
"Men du kan väll inte ha Achberger du har ju humor!"
"Men du är ju social och så snäll och hjälpsam, du kan väll inte ha As?" Svar- Jo uppenbarligen ,men är det någon tröst så drömmer jag om att tortera katter i sömnen.(ett av många ironiska svar)
"Jag läste att folk med Asperger kan göra allt dom vill bara dom övar på det, precis som en normal person." Svar- Åh så bra, det är som att lära sig cykla!
"Men du har ju alltid sett mig i ögonen när vi pratat." Svar- Nej inte alls det är din hjärna jag försökt titta efter.
"Men du är ju så förstående" Svar- ja visst är det lustigt?
"Men du var ju så normal när vi växte upp, vad hände?" Svar- Jag måste ha ramlat på något hårt..
"Svårigheter är ju till att jobba med, det här kan du göra något åt!"
"Jaha.. så det är därför du är så duktig på att teckna och måla.."
"Men du kan väll inte ha As, du bryr dig om folk." Svar- jag kanske bara spelar?
"Men du kan väll inte ha Achberger du har ju humor!"
"Men du är ju social och så snäll och hjälpsam, du kan väll inte ha As?" Svar- Jo uppenbarligen ,men är det någon tröst så drömmer jag om att tortera katter i sömnen.(ett av många ironiska svar)
"Jag läste att folk med Asperger kan göra allt dom vill bara dom övar på det, precis som en normal person." Svar- Åh så bra, det är som att lära sig cykla!
"Men du har ju alltid sett mig i ögonen när vi pratat." Svar- Nej inte alls det är din hjärna jag försökt titta efter.
"Men du är ju så förstående" Svar- ja visst är det lustigt?
"Men du var ju så normal när vi växte upp, vad hände?" Svar- Jag måste ha ramlat på något hårt..
"Svårigheter är ju till att jobba med, det här kan du göra något åt!"
"Jaha.. så det är därför du är så duktig på att teckna och måla.."
Thurizas, jag har också fått höra det mesta av det du tar upp i ditt inlägg! Utom den "du var så normal när vi växte upp..." för jag var verkligen inte normal som liten. Ja, jag kan bara höra och se tillfällena framför mig när folk har sagt liknande saker och skratta åt det nu.
- kattkvinna
- Inaktiv
- Anslöt: 2012-04-10
Från en person som vid det tillfället hade känt mig i närmare 10 år samt hade anlitat mig som dagmamma åt sin då 2-åriga son för att jag, som hon uttryckte det "är så underbar och ansvarsfull med barn", fick jag höra (då jag talade om att jag fått diagnosen Aspergers) - Jaha, du är en sådan där som inte har någon empati.
Blev så ställd så jag inte fick ur mig något för jag vacklade mellan misstro, humor och ilska.
Blev så ställd så jag inte fick ur mig något för jag vacklade mellan misstro, humor och ilska.
Tala om för den obildade att avsaknad av empati inte har med AS att göra.
Tala om för henne att hon lever med ett missföstånd.
Tala om för henne att hon lever med ett missföstånd.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag har fått höra från flera: "Men det/du var ju mycket värre förr".
Jag vet inte hur jag ska ta det riktigt. Menar dom att jag inte kan ha AS för att jag nuförtiden klarar av att prata med folk?
De kanske försöker vara snälla
Jag vet inte hur jag ska ta det riktigt. Menar dom att jag inte kan ha AS för att jag nuförtiden klarar av att prata med folk?
evveb skrev:Jag har fått höra från flera: "Men det/du var ju mycket värre förr".
Den har en fått höra ofta. När en råkat nämna (vilket en aldrig kommer att göra igen), så blir en behandlad som en vore intellektuellt befriad,som något riksmongo typ - fast, det är ju delvis sant i mitt fall.. oh well.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Jag har faktiskt inte fått höra någonting ifrågasättande eller konstigt gällande min diagnos, med undantag för när min far ja "ja, vi har väl alla några drag av det".
I övrigt har folk jag berättat det för accepterat att jag har diagnoser. Jag antar att det framgår tydligt att jag är lite udda.
I övrigt har folk jag berättat det för accepterat att jag har diagnoser. Jag antar att det framgår tydligt att jag är lite udda.
Min pojkvän sa en gång när han fick veta om min diagnos:
" Men du är ju inte alls knepig att förstå sig på och du verkar förstå mig bra".
Vet ej hur man ska tolka detta men det kändes skönt att höra i alla fall.
" Men du är ju inte alls knepig att förstå sig på och du verkar förstå mig bra".
Vet ej hur man ska tolka detta men det kändes skönt att höra i alla fall.
"Men du som ser så normal ut." I alla möjliga konstellationer. Jag ser inte "knepig" eller "konstig" ut. Vilket innebär att andra får en smärre chock och tar gärna avstånd när jag börjar bete mig så som jag är. Visst kan det vara ganska skönt att smälta in och bara glida runt ibland men efter att ha hört "Du ser så normal ut." fler gånger än jag orkar räkna vill jag mest slå till folk när de fäller kommentaren.
Jag har nog hört de flesta...
Men du är ju helt normal?
Du kan ju skratta?
Du har ju känslor?
Du brydde dig ju om morfar då han var sjuk?
Du överdriver!
ALLA har ju nån släng av asperger.
Diagnoser är bara strunt.
Men du är ju helt normal?
Du kan ju skratta?
Du har ju känslor?
Du överdriver!
ALLA har ju nån släng av asperger.
Diagnoser är bara strunt.
MsTibbs skrev:Du har ju känslor?
Skrämmandetahlia skrev:Jaha, du är en sådan där som inte har någon empati.
Än så länge har jag inte berättat för någon som inte visste om att jag var under utredning, har inte fått några konstiga svar av dem.
Thurizas skrev:"Men du har ju alltid sett mig i ögonen när vi pratat." Svar- Nej inte alls det är din hjärna jag försökt titta efter.
"Nu förstår jag varför du aldrig kommer och är med mig och mina kompisar på rasterna"
"Med tanke på din Asbergren"~skolkuratorn. Resten var så idiotiskt att jag förträngt det.
"Med tanke på din Asbergren"~skolkuratorn. Resten var så idiotiskt att jag förträngt det.
"Det har du INTE, jag har jobbat med såna barn och du är inte sån" (en släkting)
Zima33 skrev:"Det har du INTE, jag har jobbat med såna barn och du är inte sån" (en släkting)
Vad du skulle svarat: "Nej det är väl ganska självklart att jag inte är som ett barn, är du likadan som alla NT-barn?"
Meppe skrev:"Nu förstår jag varför du aldrig kommer och är med mig och mina kompisar på rasterna"
Ja, jösses vilka idioter det finns bland de som påstås vara yrkesmänniskor...
Det där var antagligen det minst idiotiska hon sa åt mig. Bröt kontakten illa kvickt när jag insåg vilken idiot jag hamnat hos, och då försökte hon på flera sätt lura mig att komma tillbaka. Ändå klagas det på att det finns för några kuratorer i skolorna, jag hoppas att det i mitt fall betyder att andra också hade vett att bryta kontakten med henne.
Det mest irriterande jag fått höra är 'Jag trodde inte du var sån'.
Vadå? Hur är man när man är 'sån'? Nån som vet?
"Men vad hände med din PMDD diagnos?".
Annars inga andra kommentarer för jag håller mig tyst om saken.
Annars inga andra kommentarer för jag håller mig tyst om saken.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
Orogor skrev:Det mest irriterande jag fått höra är 'Jag trodde inte du var sån'.
Empatilös, kallhjärtad, oförmögen att kommunicera och ett geni som är lite efterbliven.
Det är min gissning med tanke på hur media framställer asperger ibland. Du skulle frågat vad personen menade med det.
Jag berättar inte det för någon. Bara om någon frågar. Vill helst inte identifieras med brottslingar, som det lätt blir om man säger det till folk som är okunniga.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor