Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav slackern » 2014-06-07 22:25:58

CarolusRex skrev:Apropå fobier så har jag två konstiga. Igelkottar och knappar. Men är det tvångstankar/tvångsbeteenden?


Fobier tror jag är en annan form utav ångest problematik.
slackern
 
Inlägg: 43907
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav rbroberg » 2014-11-18 4:08:56

När jag går i trappor måste jag sluta med vänster fot, vilket gör att jag räknar om det är jämnt eller ojämnt antal trappsteg. Jämnt antal=Börja med höger fot, Ojämnt antal=Börja med vänster fot
(Men sen jag hamnat i rullstol har jag sluppit trappor!)

Tvättar händerna mycket och ofta, känner lätt att jag blivit smutsig och fått skit på händerna, dessutom räknar jag så jag tar tvål och stryker 7ggr över vänster, sen 7 ggr över höger, sen 4 ggr över vänster, sen 4 ggr över höger, sedan ny tvål och proceduren en gång till.

Jag bryter ner ord och meningar och letar mönster och symmetri. Även i annat som möblemang, tapeter, dukar, byrålådor. Räknar stavelser.

När jag äter smörgås äter jag först upp kanten, och detta ska ske med 12 bett. Är det en kvadratisk smörgås blir betten 3+3+3+3, är det en rektangulär smörgås blir betten 2+4+2+4

Mina klädesplagg måste jag ta på mig varannan underdel, varannan överdel, eller i allafall se till att jag inte har mer än ett mer klädesplagg på övre eller nedre då jag klär på mig... Kan skifta, alltså trosor, bh, tröja, byxor...

Inte gå på några brunnar

Blunda när jag åker över järnvägsspår

När jag ringer upp någon från min mobil, under tiden det ringer upp, så trycker jag på och av "tyst" 7+4 ggr , trycker fram och bort "knappsatsen", sätter på och av "högtalaren" och öppnar och stänger "kontakter". Oftast hinner jag trycka klart innan första signalen ens hunnit gå fram :-)

Kommer inte på fler för tillfället. Mina tvång påverkar mig en del i vardagen. Framförallt mitt tvättande och mitt räknande. Egentligen har inte jag något emot det, för mig fungerar det lugnande, ångestdämpande, det jobbiga uppstår när omgivningen reagerar med negativa kommentarer. Man kanske har någon som väntar på en, och som ska hjälpa en(jag behöver en del hjälp pga mitt fysiska handikapp också) och så har de inte tålamod att vänta på att man ska utföra sina ritualer/tvångshandlingar.
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Bredochbutter » 2014-11-18 9:25:50

Äter inte bröd som det är hål i.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in