Vad har du för genetisk/nationell härkomst?
73 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
atoms skrev:Min morsa har berättat att hennes morfar (1885-1976) ska ha talat om att det längre tillbaka i hans släkt fanns Ryska influenser. Annars är det nog bara s.k. bönder och annat löst folk så långt ögat når. Eventuellt ska mitt efternamn vara ett s.k. knektnamn. Dock inte lika snärtigt som Rask eller Klang (som Moberg kallade sina knektar).
Då det gäller min morfar och min morsas ½brorsas farsa vet jag platt intet. Morfar var visserligen från Skåne och enligt legenden tillät inte hans föräldrar honom att gifta sig med en fabrikarbeterska från bondvischan varför det blev faderskapsmål av saken. Ett par år senare råkade min mormor ut för ytterligare en skitstövel men den son hon föddes adopterades bort direkt efter nedkomsten och hon berättade aldrig om det för någon. Den sonens barn från hans första äktenskap tog för några år sedan kontakt med morsan så därför vet vi lite.
Min mormors liv blev alldeles förstört av de två sveken och förnekelsen av sin son måste ha varit ett rent helvete och förmodligen skuld till att hon blev beroende av värktabletter m.m. i 50 år.
Usch, det låter hemskt.
Tänk att såna småsaker togs på fullt allvar, och gör det fortfarande i många delar av världen.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:24:12, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Svenskt med vallonskt och avlägset finskt inslag ena sidan, halvfranskt-halvkorsikanskt (det är ju franskt på ett sätt men ändå inte) på andra sidan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Liljencroowna skrev:Inger skrev:Själv är jag svensk så långt jag lyckats nysta på mammas sida (= 1799) och på pappas de närmsta generationerna bakåt i alla fall.
Är du blond och blåögd?
Jepp.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Svenskt med vallonskt och avlägset finskt inslag ena sidan, halvfranskt-halvkorsikanskt (det är ju franskt på ett sätt men ändå inte) på andra sidan.
Korsikanskt...coolt. Fast jag tror inte att korsikaner gillar när man kallar dem fransmän.
De har ju ett eget språk och sin egen nationalitet.
Språket låter så här:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Större delen av levande släkten är finsk med ryska rötter. 3/4 finsk och 1/4 svensk säger jag för enkelhetens skull.
En farbror betalade en släktforskare och tydligen härstammar delar av min släkt från Inre Mongoliet. (hur i helvete lyckas man spåra så exakt? *fundersam*) Så det är möjligtvis lite asiat i mig.
En farbror betalade en släktforskare och tydligen härstammar delar av min släkt från Inre Mongoliet. (hur i helvete lyckas man spåra så exakt? *fundersam*) Så det är möjligtvis lite asiat i mig.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt skrev:Korsikanskt...coolt. Fast jag tror inte att korsikaner gillar när man kallar dem fransmän.
De har ju ett eget språk och sin egen nationalitet.
Jo, det var med tanke på det som jag sa som jag gjorde, även om de rent formellt hör till Frankrike.
- alfapetsmamma
Lär finnas någon vallon en bit bakåt, i övrigt var mormor från Värmland tror jag, pappa från Västerås/Stockholm.
Så finns det en släktförening och någon som släktforskat, finns tydligen massor med uppfinnare på pappas sida.
Släktföreningen har eget studiemedelssystem för alla släktingar och en rejäl advokatfond för släktens behov när de oskyldigt hamnat i juridiskt trassel.
Detta på grund av en uppfinnare som för länge sedan testamenterade en massa pengar till släktföreningen och definierade hur den skulle förvaltas
Så finns det en släktförening och någon som släktforskat, finns tydligen massor med uppfinnare på pappas sida.
Släktföreningen har eget studiemedelssystem för alla släktingar och en rejäl advokatfond för släktens behov när de oskyldigt hamnat i juridiskt trassel.
Detta på grund av en uppfinnare som för länge sedan testamenterade en massa pengar till släktföreningen och definierade hur den skulle förvaltas
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Tillräckligt blandad för att inte vara rädd för det.
Jag ställer denna fråga helt utan elakt uppsåt, men jag blev fundersam när jag läste ovanstående. Undrar därför följande: var ditt inlägg någon sorts inlindad pik mot någon på forumet?
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:Zombie skrev:Tillräckligt blandad för att inte vara rädd för det.
Jag ställer denna fråga helt utan elakt uppsåt, men jag blev fundersam när jag läste ovanstående. Undrar därför följande: var ditt inlägg någon sorts inlindad pik mot någon på forumet?
Jag vet ju förstås inte om det var det, eftersom det inte var jag som skrev (och jag ibland inte ens vet vad jag menat själv), men OM det var det så var det elegant formulerat.
Dessutom finns det väldigt mycket skäl till en sån pik, med tanke på nåt som fick mig att nästan sluta vara här. Om det nu var en pik.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Alexandra skrev:Zombie skrev:Tillräckligt blandad för att inte vara rädd för det.
Jag vet ju förstås inte om det var det, eftersom det inte var jag som skrev (och jag ibland inte ens vet vad jag menat själv), men OM det var det så var det elegant formulerat.
Dessutom finns det väldigt mycket skäl till en sån pik, med tanke på nåt som fick mig att nästan sluta vara här. Om det nu var en pik.
Nån som skrivit nåt skumt i den här tråden? Eller är det nåt från förr du tänker på?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Personligen tror jag att Zombie inte menade illa mot någon och personligen tyckte jag det lät som ett roligt egen-personligt uttryck.
Alltså icke illa menat mot någon, tror jag. Dock är jag inte heller den som skrivit det men ändå.
Alltså icke illa menat mot någon, tror jag. Dock är jag inte heller den som skrivit det men ändå.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Alexandra skrev:Zombie skrev:Tillräckligt blandad för att inte vara rädd för det.
Den förfärlige snömannen skrev:Nån som skrivit nåt skumt i den här tråden? Eller är det nåt från förr du tänker på?
Jag tänkte mest på den förfärande höga andel som sa att de skulle rösta på SD, och lite annat som får mig att kväljas, och där jag vet att Zombie och antar tänker väldigt snarlikt.
- alfapetsmamma
Själv tycker jag att det är konstigt att man röstar på SD OCH tycker att islam inte är förenligt med "svenska" värderingar - SD är minst lika fundamentalistiska och trångsynta som den islam som framförs. Men men...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Tja, Zombie får väl själv ta och förklara vad han menade, om han har lust, när han tittar in här. Jag anade en sådär lite passiv-aggressiv-anklagande ton, som kanske inte alls fanns där. Funderade länge och väl på om jag skulle posta min fråga, och förmodligen hade det varit bäst att låta bli.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Jag tänkte mest på den förfärande höga andel som sa att de skulle rösta på SD, och lite annat som får mig att kväljas, och där jag vet att Zombie och antar tänker väldigt snarlikt.
Jag måste varit helt stenad på Aladdin, julmust och chips igår, hur fasen skrev jag?
Fast så blir det ofta när man skriver, ändrar sig, klipper och klistrar och sen glömmer att kolla om det som skulle bort kommit bort och det som skulle med kommit med.
Menade naturligtvis att jag Zombie och jag tänker väldigt snarlikt. I just denna fråga då. Och VERKAR tänka kanske jag ska brasklappa med också, för vem är jag att säga att jag VET vad han tänker. Vi har uttryckt liknande åsikter många gånger bara.
- alfapetsmamma
Lite uzbekiskt, koreanskt, tamilskt och drusiskt påbrå på min mors sida. På farsans sida rutenskt, walesiskt, tjerkessiskt, donau-schwabiskt, kabyliskt och bengaliskt påbrå.
Dessutom var min farfars farfars far en Wookie.
Nä, skoja ba.
Helsvensk och så lite tornedalsfinsk.
Dessutom var min farfars farfars far en Wookie.
Nä, skoja ba.
Helsvensk och så lite tornedalsfinsk.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 23:24:19, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen