Vad gör du med pengar du hittar på gatan?
87 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jeg putter dem på Røde Kors bøssen på butikken.
Oppdrag utført.
Det er vel det minste jeg kan gjøre, jeg som har råd til å tenke i smått.
Oppdrag utført.
Det er vel det minste jeg kan gjøre, jeg som har råd til å tenke i smått.
Går helst inte på gatan. Men hittar jag pengar har jag troligen förtjänat dem. Köper väl mat.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Beror ju på hur mycket det är och om de ligger i en plånbok (eller dyl.) eller ej.
Liksom, om jag hittar en 100-lapp på gatan behåller jag nog den men skulle den ligga i en plånbok jag hittar så lämnar jag in plånboken med dess innehåll till Polisen.
Har dock inte varit i denna situation tillräckligt ofta för att ha nån direkt personlig statistik.
Liksom, om jag hittar en 100-lapp på gatan behåller jag nog den men skulle den ligga i en plånbok jag hittar så lämnar jag in plånboken med dess innehåll till Polisen.
Har dock inte varit i denna situation tillräckligt ofta för att ha nån direkt personlig statistik.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Senast jag hittade pengar var i högstadiet när jag var på klassresa till Liseberg och hittade 300kr. Varenda krona spenderades och jag var kung den dagen.
Hittade en tjuga för nåt år sen, den behöll jag.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Hvis jeg finner løse penger på gaten og ingen ser ut til å lete etter de, så gir jeg det til en tigger eller innsamling hvis det er noe slikt i nærheten. Hvis ikke så tar jeg dem selv.
Hvis jeg finner en lommebok så leverer jeg den så eieren får den tilbake.
Fant 1000 kroner engang på et shoppingsenter. Jeg var ung og sliten og helt blakk og prøvde å få tak i 50 kroner til brød og bensin. Og plutselig lå den rett foran beina mine. Den beholdt jeg.
Hvis jeg finner en lommebok så leverer jeg den så eieren får den tilbake.
Fant 1000 kroner engang på et shoppingsenter. Jeg var ung og sliten og helt blakk og prøvde å få tak i 50 kroner til brød og bensin. Og plutselig lå den rett foran beina mine. Den beholdt jeg.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Jeopardy Lane skrev:Fant 1000 kroner engang på et shoppingsenter. Jeg var ung og sliten og helt blakk og prøvde å få tak i 50 kroner til brød og bensin. Og plutselig lå den rett foran beina mine. Den beholdt jeg.
Ja, det er vel ikke noe å si på.
River skrev:Ja, det er vel ikke noe å si på.
Jeg kjøpte mat, fylte bensin og dro rett hjem. Jeg hadde dårlig samvittighet lenge etterpå, fordi jeg sjekket ikke om noen så etter den. Det var masse folk der, kunne ha vært noen i nærheten. Men når man er sulten og blakk så..
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Om ingen gör anspråk på dom inom en viss tid skall de återgå till upphittaren tror jag. Har du fått behålla pengarna någon gång?geocache skrev:Jag lämnar in pengarna till polisen (oavsett belopp).
Huggorm skrev:Om ingen gör anspråk på dom inom en viss tid skall de återgå till upphittaren tror jag. Har du fått behålla pengarna någon gång?geocache skrev:Jag lämnar in pengarna till polisen (oavsett belopp).
Ja, om ingen hämtar pengarna inom tre månader så tillfaller de upphittaren/inlämnaren, Jag har hittat pengar och lämnat in de vid två tillfällen, och bägge gångerna har jag fått pengarna efter de där tre månaderna.
Jag tar pengarna och går på restaurang eller något annat trevligt.
- Hallonsaft
- Anslöt: 2014-12-05
Det beror på valören. Är det 500:- och mer tar jag och går på puben , nädå, jag skulle gå till polisen med dom...
Hittade en 500-lapp en gång. Ett par gånger har jag hittat en hundring.
Hittar jag en sedel så tar jag den.
Hittar jag en plånbok med ett par tusen i så skulle jag lämna tillbaka den om jag hittar namnet på ägaren i plånboken. Det är inte så mycket pengar att det skulle förändra nåt så jag kan lika gärna lämna tillbaka det.
Skulle jag hitta åtskilliga tusen så skulle det bli svårare att avgöra hur jag skulle göra. Då är det så mycket att jag kan göra nåt jag inte hade haft råd med annars vilket skulle göra att jag fick brottas med samvetet.
Skulle jag hitta riktigt mycket pengar i en väska, typ 100000 eller mer så skulle jag behålla det. Utan tvekan. Här skulle mitt samvete säga mig att den som har möjlighet att gå omkring med så mycket pengar nog inte går under av att förlora det.
Hittar jag en sedel så tar jag den.
Hittar jag en plånbok med ett par tusen i så skulle jag lämna tillbaka den om jag hittar namnet på ägaren i plånboken. Det är inte så mycket pengar att det skulle förändra nåt så jag kan lika gärna lämna tillbaka det.
Skulle jag hitta åtskilliga tusen så skulle det bli svårare att avgöra hur jag skulle göra. Då är det så mycket att jag kan göra nåt jag inte hade haft råd med annars vilket skulle göra att jag fick brottas med samvetet.
Skulle jag hitta riktigt mycket pengar i en väska, typ 100000 eller mer så skulle jag behålla det. Utan tvekan. Här skulle mitt samvete säga mig att den som har möjlighet att gå omkring med så mycket pengar nog inte går under av att förlora det.
Jag skulle söka genom land och rike tills jag hittade personen som tappat pengarna.
50 kr och uppåt tar jag upp. Lägre valörer bemödar jag mig inte att böja mig för. Kanske sparkar lite på myntet.
Nåja, en guldtia skulle jag plocka upp. Kanske en femkrona men definitivt inte några enkronor.H2SO4 skrev:50 kr och uppåt tar jag upp. Lägre valörer bemödar jag mig inte att böja mig för. Kanske sparkar lite på myntet.
Huggorm skrev:Nåja, en guldtia skulle jag plocka upp. Kanske en femkrona men definitivt inte några enkronor.H2SO4 skrev:50 kr och uppåt tar jag upp. Lägre valörer bemödar jag mig inte att böja mig för. Kanske sparkar lite på myntet.
Kanske guldtia om den såg fin ut. Annars gillar jag inte att plocka upp saker från marken om dom är smutsiga.
Är det hundskit eller annat äckligt i närheten är det tveksamt om jag skulle plocka upp ens en femtiolapp.H2SO4 skrev:Huggorm skrev:Nåja, en guldtia skulle jag plocka upp. Kanske en femkrona men definitivt inte några enkronor.H2SO4 skrev:50 kr och uppåt tar jag upp. Lägre valörer bemödar jag mig inte att böja mig för. Kanske sparkar lite på myntet.
Kanske guldtia om den såg fin ut. Annars gillar jag inte att plocka upp saker från marken om dom är smutsiga.
Om det är bajs på pengarna kan man ju gå in i en affär och växla .
Eller kolla om det sitter någon tiggare nära och bara: Hey beggar, luuk ---> muneys for jour bebes!
Eller kolla om det sitter någon tiggare nära och bara: Hey beggar, luuk ---> muneys for jour bebes!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2014-12-06 0:32:52, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Ja, har ingen erfaring med å finne store penger. Kanskje jeg hadde tatt dem og kanskje ikke. Det ville nok bero på min egen økonomiske situasjon vil jeg tro.
Förresten; mynt som jag hittar på gatan tar jag hand om, och ger till den gammla snälla trevliga Frälsningsarmétanten som brukar stå med sin insamlingsbössa utanför Åhléns. Mynt som jag hittar i butiker ger jag till kassören eller kassörskan i kassan.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor