Vad definieras som en fördom?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-10 21:39:14

Flinta skrev:"Våga vara osäker" är ett jättebra uttryck. Generellt upplever jag att trygga människor inte har något behov av framställa sig själva som att de vet allt/det mesta/mycket. De intar en försiktig hållning, en "Nu förstår jag lite mer-hållning" när de fått mycket utförlig information om något. De samlar ytterligare information som de granskar kritiskt osv osv. De är ofta mer ödmjuka än andra som "vet" saker om både det ena och det andra.

Låter lite som Jante, alltså kom inte här och tro att du är nåt eller att du vet nåt vi inte vet.

Låtsad ödmjukhet är något av en svensk paradgren.
Liksom bristen på vardagsmod/civilkurage.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ankhh » 2016-08-10 21:45:51

Nja. När det gäller annat än just fördomar är min personliga erfarenhet att man är som mest tvärsäker när man vet lite. När man har lärt sig mer inser man hur lite man vet. Det är inte låtsad ödmjukhet. Det är insikt.

Det borde gälla även fördomar, om det är så att man vill grunda sina förutfattade meningar om andra grupper på så korrekta uppgifter som möjligt. Annars kan man ju försöka nöja sig med öppet sinne och - just det - insikten att man inte vet allt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav Flinta » 2016-08-10 22:09:13

ankhat skrev:När man har lärt sig mer inser man hur lite man vet. Det är inte låtsad ödmjukhet. Det är insikt.

Tack "insikt" är ett bättre ord. Ja jag känner igen mig i att ju mer jag lärt mig om mycket desto mer insikt har jag fått i hur lite jag vet..
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav River » 2016-08-10 22:25:28

Et menneske sin oppfattning om et annet menneske i negativ betydning, dvs. positiv oppfatning.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in