Vad betalar Försäkringskassan?
57 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Jag har varken körkort eller bil och har aldrig haft, så ska jag någonstans måste jag gå. Jag kan inte hålla tider så bussen är oftast omöjlig att hinna till och jag får ångest av trängas bland människor på bussen samt sitta nära dom.
Är det rimligt att jag kan be om "Särskild ersättning för kostnader
i samband med aktiviteter", som själva blanketten heter, när det kommer till en cykel?
Mina föräldrar bor 8 km bort och jag vill kunna hälsa på utan att behöva gå den sträckan. Det skulle innebära en stor frihet för mig att kunna cykla till mina föräldrar samt åka till och från affären och inte behöva konka hem tunga matkassar. Som det är nu går jag överallt, utan undantag.
Det jag nämnt ovan är ju vanliga vardagsaktiviteter. Duger det som anledning? Betalar dom en cykel om man behöver en?
Är det rimligt att jag kan be om "Särskild ersättning för kostnader
i samband med aktiviteter", som själva blanketten heter, när det kommer till en cykel?
Mina föräldrar bor 8 km bort och jag vill kunna hälsa på utan att behöva gå den sträckan. Det skulle innebära en stor frihet för mig att kunna cykla till mina föräldrar samt åka till och från affären och inte behöva konka hem tunga matkassar. Som det är nu går jag överallt, utan undantag.
Det jag nämnt ovan är ju vanliga vardagsaktiviteter. Duger det som anledning? Betalar dom en cykel om man behöver en?
Det gör de antagligen inte.
Du kan få en välfungerande cykel via typ blocket för en femhundring.
Du kan få en välfungerande cykel via typ blocket för en femhundring.
Kolla istället med kommunen om du kan få färdtjänst, det kostar förvisso men är det ofta du ska en längre bit kan det vara värt det
MimzElo skrev:Jag har varken körkort eller bil och har aldrig haft, så ska jag någonstans måste jag gå. Jag kan inte hålla tider så bussen är oftast omöjlig att hinna till och jag får ångest av trängas bland människor på bussen samt sitta nära dom.
Varför skaffar du dig inte ett körkort och bil så att du får den frihet du önskar? Det är nog dessutom många som inte tycker det är trevligt att sitta och trängas med andra människor i kollektivtrafiken, som får ångest av det samt även tycker att det är besvärligt att passa tider.
Angående det här med att passa tider så borde du väl kunna ställa in ett larm på en klocka eller på mobil el. dyl. med god marginal till den tiden då bussen ska gå så att du hinner med att ta dig till busshållplatsen innan bussen ska gå.
MimzElo skrev:Jag har varken körkort eller bil och har aldrig haft, så ska jag någonstans måste jag gå. Jag kan inte hålla tider så bussen är oftast omöjlig att hinna till och jag får ångest av trängas bland människor på bussen samt sitta nära dom.
Du kan prova ansöka om färdtjänst.
MimzElo skrev:Mina föräldrar bor 8 km bort och jag vill kunna hälsa på utan att behöva gå den sträckan. Det skulle innebära en stor frihet för mig att kunna cykla till mina föräldrar samt åka till och från affären och inte behöva konka hem tunga matkassar. Som det är nu går jag överallt, utan undantag.
Man kan lösa handlade genom att storhandla någon gång i månaden på nätet. Man kan också skaffa en shoppingbag med hjul. De är inte dyra:
Om du har en vän / vänner som äger en bil kan du fråga om du kan följa med när de ska handla.
Hjälpmedelscentralen skulle jag tänkt på i första hand och inte F-kassan när det gäller en cykel. Berätta gärna vad de svarade?
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Jag tror det finns fonder man kan söka bidrag till exempelvis en cykel. Jag trodde jag hade nån fond, som min gode man hade sökt. Men det är inget jag vet något om. Jag har en bra cykel som jag fick av min syster, men ska lämna in den på reparation, bromsarna funkar knappt...
Har körkort, men kör inte bil längre. Jag tycker inte jag är i skick för det. Sålde min bil -09 eller -10. Men jag klarar mig utmärkt med cykel, buss o tåg., o ska jag transportera nått större så känner jag folk som kan köra.
Har körkort, men kör inte bil längre. Jag tycker inte jag är i skick för det. Sålde min bil -09 eller -10. Men jag klarar mig utmärkt med cykel, buss o tåg., o ska jag transportera nått större så känner jag folk som kan köra.
Wine skrev:MimzElo skrev:Jag har varken körkort eller bil och har aldrig haft, så ska jag någonstans måste jag gå. Jag kan inte hålla tider så bussen är oftast omöjlig att hinna till och jag får ångest av trängas bland människor på bussen samt sitta nära dom.
Varför skaffar du dig inte ett körkort och bil så att du får den frihet du önskar? Det är nog dessutom många som inte tycker det är trevligt att sitta och trängas med andra människor i kollektivtrafiken, som får ångest av det samt även tycker att det är besvärligt att passa tider.
Angående det här med att passa tider så borde du väl kunna ställa in ett larm på en klocka eller på mobil el. dyl. med god marginal till den tiden då bussen ska gå så att du hinner med att ta dig till busshållplatsen innan bussen ska gå.
Det är långt ifrån alla som har råd med bil, har man aktivitetsersättning eller pluggar finns det inte en möjlighet att ha råd med det. Det här handlar inte om att ts tycker det är lite jobbigt med tider och kollektivtrafik på det sättet en neurotypisk tycker det är jobbigt. För mig tar det lika mycket energi att åka kollektivt en timme som att jobba tre timmar och att passa tider är i princip omöjligt. De som har svårt med tidsuppfattningen har såklart testat larm och andra självklara saker massor av gånger.
Liljan skrev:Det är långt ifrån alla som har råd med bil, har man aktivitetsersättning eller pluggar finns det inte en möjlighet att ha råd med det. Det här handlar inte om att ts tycker det är lite jobbigt med tider och kollektivtrafik på det sättet en neurotypisk tycker det är jobbigt. För mig tar det lika mycket energi att åka kollektivt en timme som att jobba tre timmar och att passa tider är i princip omöjligt. De som har svårt med tidsuppfattningen har såklart testat larm och andra självklara saker massor av gånger.
Det är väl såna fall som har rätt till färdtjänst? (jag fick pga mina fysiska problem + avståndet till kollektivtrafik så jag är inte säker)
Liljan skrev:Det är långt ifrån alla som har råd med bil, har man aktivitetsersättning eller pluggar finns det inte en möjlighet att ha råd med det. Det här handlar inte om att ts tycker det är lite jobbigt med tider och kollektivtrafik på det sättet en neurotypisk tycker det är jobbigt. För mig tar det lika mycket energi att åka kollektivt en timme som att jobba tre timmar och att passa tider är i princip omöjligt. De som har svårt med tidsuppfattningen har såklart testat larm och andra självklara saker massor av gånger.
Har du själv färdtjänst på grund av att du inte kan passa tider?
Det framgår inte någonstans att det är av ekonomiska skäl TS inte har råd att ta körkort eller skaffa bil. Det behöver inte heller vara så att det handlar om dålig ekonomi, det kan ju vara så att man vill slippa betala för något själv om möjligheten finns att någon annan betalar. Är det inte också mer rimligt att TS talar för sig själv och om sin situation då jag tvivlar starkt på att du vet vilka orsaker som ligger bakom.
Wine skrev: Det behöver inte heller vara så att det handlar om dålig ekonomi, det kan ju vara så att man vill slippa betala för något själv om möjligheten finns att någon annan betalar.
Som medelklassen med sina ROT- och RUT-avdrag?
Som Kungen & Co?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
På Försäkringskassans hemsida finns följande information om "Särskild ersättning för kostnader i samband med aktiviteter":
https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning
Det verkar som att man bara kan få ersättning om aktiviteten sker i samarbete med FK.
Aktiviteter i Min plan
Försäkringskassan ansvarar för att erbjuda personer med aktivitetsersättning att delta i aktiviteter. Tanken är att de ska stimulera personens utveckling och påverka sjukdomen eller funktionsnedsättningen på ett positivt sätt. De ska också bidra till att öka förutsättningarna för att förbättra personens arbetsförmåga. Aktiviteterna kan också syfta till att behålla en persons nuvarande funktionsförmåga. Aktiviteterna planeras precis som rehabiliteringsåtgärderna i Min plan och Försäkringskassan samordnar aktiviteterna tillsammans med den som har aktivitetsersättning.
Aktiviteter som en person med aktivitetsersättning kan delta i är till exempel
vissa kurser
föreningsverksamhet
idrottsaktiviteter
medicinsk habilitering
aktiviteter där personen lär sig mer om sin sjukdom eller funktionsnedsättning
praktik.
Den som har aktiviteter i Min plan kan ansöka om särskild ersättning för kostnader i samband med aktiviteter. Det måste man göra innan aktiviteten påbörjats. Ansökan görs på blankett FK 5030.
https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning
Det verkar som att man bara kan få ersättning om aktiviteten sker i samarbete med FK.
Senast redigerad av Wine 2016-12-29 12:46:33, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl skrev:Wine skrev: Det behöver inte heller vara så att det handlar om dålig ekonomi, det kan ju vara så att man vill slippa betala för något själv om möjligheten finns att någon annan betalar.
Som medelklassen med sina ROT- och RUT-avdrag?
Som Kungen & Co?
Tanken med RUT och ROT-avdrag var ju att bl.a. stimulera vissa branscher, skapa fler jobb så att fler får möjlighet till sysselsättning istället för att de går arbetslösa och motverka att människor anlitar företag svart vilket är bra för statskassan och den gemensamma välfärden, detta drar också bidragstagare som inte själva arbetar nytta av, som är beroende av att andra arbetar för att de ska kunna få bidrag till sitt livsuppehälle.
Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.
Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.
Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.
Den lata borgarklassen? Har du ens en aning om hur mycket folk arbetar?
GP - Vi arbetar miljontals timmar övertid
09:59 - 30 maj, 2015
Förra året arbetade Sveriges anställda 4,7 miljoner timmar övertid varje vecka. Det visar en undersökning från TCO. Övertiden motsvarar minst 117 000 heltidsjobb.
Om två vuxna i en familj arbetar heltid, många arbetar dessutom mer än så, varför ska de inte kunna få köpa avlastning för arbete i hemmet och tror du på fullt allvar att alla människor är utbildade experter inom alla områden eller händiga och praktiskt lagda så att de exempelvis kan bygga om, renovera o.s.v. på egen hand? Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
Känns lite skruvat när folk som inte själva arbetar eller lyfter ett finger uttalar sig om människor som arbetar och faktiskt bidrar till välfärden och människor som av olika anledningar är beroende av bidrag, av att andra arbetar.
KrigarSjäl skrev:Det vore bättre om dessa arbetslösa fick jobb inom vården där de faktiskt behövs.
Menar du att det bara är att flytta människor lite hur som helst, som spelpjäser till de branscher och ställen där det för tillfället saknas personal? Du förutsätter att arbetslösa har rätt kompetens eller vårdutbildning eller att de överhvudtaget är intresserade av eller lämpade att arbeta inom vården?
Senast redigerad av Wine 2016-12-29 13:00:48, redigerad totalt 1 gång.
Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.
Den lata borgarklassen? Har du ens en aning om hur mycket folk arbetar? Om två vuxna i en familj arbetar heltid, många arbetar dessutom mer än så, varför ska de inte kunna få köpa avlastning för arbete i hemmet och tror du på fullt allvar att alla människor är utbildade experter inom alla områden eller händiga och praktiskt lagda så att de exempelvis kan bygga om, renovera o.s.v. på egen hand? Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
De kan gott betala fullt pris för detta.
I synnerhet om vi snackar hushåll om TVÅ medelklasslöner.
Att pröva ROT och RUT mot inkomst vore en god idé faktiskt.
Låt låginkomsttagarna få del av subventionen.
Hushåll med inkomster över 40 papp behöver inga subventioner.
Om man inte är praktiskt lagd får man skylla sig själv om man väljer att bo i hus.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Wine skrev: Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
Ja?
Eftersom jag inte är tillräckligt praktiskt kunnig/intresserad för att bo i hus väljer jag att bo i lägenhet.
Svårare än så är det inte.
Städar gör jag själv, ingen annan ska behöva ta rätt på min skit.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Framförallt stimulerar det den lata borgarklassen som vill ha pigor och drängar tillbaka.
Den lata borgarklassen? Har du ens en aning om hur mycket folk arbetar? Om två vuxna i en familj arbetar heltid, många arbetar dessutom mer än så, varför ska de inte kunna få köpa avlastning för arbete i hemmet och tror du på fullt allvar att alla människor är utbildade experter inom alla områden eller händiga och praktiskt lagda så att de exempelvis kan bygga om, renovera o.s.v. på egen hand? Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
Om man inte är praktiskt lagd får man skylla sig själv om man väljer att bo i hus.
Ibland undrar jag vilken verklighet du lever i eller hur mycket du tar del av vad som händer i samhället, låginkomsttagare får ju del av subventionen, det kan exempelvis vara en bättre affär att anlita privat städfirma än att betala för kommunens hemtjänst:
SR - Privat städhjälp billigare än hemtjänst
Publicerat torsdag 24 december 2009 kl 12.00
Att få hjälp med till exempel städning av kommunens hemtjänst är i många kommuner så dyrt att det är billigare att köpa tjänsten privat - med skatteavdrag.
En timmes städning via hemtjänsten kostar ofta mellan 250 och 400 kronor. Köper man i stället privat städning går det att få skatteavdrag och efter avdraget blir priset hos de flesta städbolag under 200 kronor i timmen.
Det har många äldre upptäckt, och städbolagen har fått fler och fler äldre som kunder. Åsa Andersson Antelli är vd för Sveriges största hemservice-företag, Hemfrid.
och "låginkomsttagare" nyttjar givetvis också ROT-avdrag, även om man inte bor i villa kan man behöva renovera eller vilja förbättra o.s.v.
KrigarSjäl skrev:Wine skrev: Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
Ja?
Eftersom jag inte är tillräckligt praktiskt kunnig/intresserad för att bo i hus väljer jag att bo i lägenhet.
Men vad är det för fel i att man anlitar någon att göra ett jobb som denne får betalt för? Det bidrar ju till att skapa sysselsättning och möjlighet till försörjning för fler? Alla är vi ju på ett eller annat sätt beroende av varandra, det är svårt att tro att alla skulle ha tid och kompetens att sköta sig på egen hand, under ett helt liv, utan andras inblandning och hjälp.
Senast redigerad av Wine 2016-12-29 13:13:17, redigerad totalt 1 gång.
Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Wine skrev: Du själv har jag för mig har erkänt att du inte är praktiskt lagd och hur många finns det inte som har svårt med, brist på tid eller saknar intresse att städa?
Ja?
Men vad är det för fel i att man anlitar någon att göra ett jobb som denne får betalt för?
Om man har god inkomst finns det ingen anledning att få detta subventionerat.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Wine skrev:
Ibland undrar jag vilken verklighet du lever i eller hur mycket du tar del av vad som händer i samhället, låginkomsttagare får ju del av subventionen, det kan exempelvis vara en bättre affär att anlita privat städfirma än att betala för kommunens hemtjänst:SR - Privat städhjälp billigare än hemtjänst
Publicerat torsdag 24 december 2009 kl 12.00
Att få hjälp med till exempel städning av kommunens hemtjänst är i många kommuner så dyrt att det är billigare att köpa tjänsten privat - med skatteavdrag.En timmes städning via hemtjänsten kostar ofta mellan 250 och 400 kronor. Köper man i stället privat städning går det att få skatteavdrag och efter avdraget blir priset hos de flesta städbolag under 200 kronor i timmen.
Det har många äldre upptäckt, och städbolagen har fått fler och fler äldre som kunder. Åsa Andersson Antelli är vd för Sveriges största hemservice-företag, Hemfrid.
och "låginkomsttagare" nyttjar givetvis också ROT-avdrag, även om man inte bor i villa kan man behöva renovera eller vilja förbättra o.s.v.
Funkar inte om man bor i hyresrätt och det är i realiteten betydligt vanligare att medel/överklass använder ROT och RUT än de fattiga.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Funkar inte om man bor i hyresrätt och det är i realiteten betydligt vanligare att medel/överklass använder ROT och RUT än de fattiga.
Nej, har man valt att bo i hyresrätt så kan man inte renovera men att man bor i hyresrätt behöver inte betyda att man är låginkomsttagare och inte egentligen skulle ha råd, att bo i hyresrätt är oftast en sämre affär eller man har i allmänhet en högre boendekostnad och en del vill bo i hyresrätt för att slippa ansvar, fast de inte är låginkomsttagare.
Bor du i hyresrätt kan du fortfarande anlita städfirmor för städning.
Det prövas ju mot inkomsten. men på så sätt att man får mer ju mer skatt man betalar. Som mest kan man få 50 000:- per år i ROT tex. Jag kan bara få cirka 23 000:- pga att min inkomst från tjänst är väldigt liten, cirka halva pensionen består av det från den tid jag arbetade. Bostadstillägget är ju ett bidrag så det räknas inte in. Allt som allt betalar jag inte tillräckligt med skatt för att komma upp i maxnivån.KrigarSjäl skrev:
Man kan ju tycka att det är skevt att de som är fattigast får minst subvention, men om du tänker efter är det väl rättvist att de som betalar in mest skatt till detta, får mest av kakan i sådana här fall?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2016-12-29 13:22:21, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Nå, alla har tid att städa sin egen toalett.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Övriga Aspergerfrågor