Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2012-11-13 6:01:45

Det är allmän bekant att pojkar har sämre skolbetyg än flickorna. Har läst lite olika förklaringar på detta. En är att kvinnliga lärare ger pojkar sämre betyg, ren diskriminering alltså. En annan att pojkarna är bråkigare, vilket omedvetet får lärarna att sänka betygen. Den enklaste är att pojkarna helt enkelt pluggar mindre. Professor Martin Ingvar anser att skolan inte är anpassad för pojkar:

svt 21 maj 2012 skrev:Dålig läsförmåga ger dåliga betyg

Det har aldrig funnits så många vuxna och så mycket resurser i den svenska skolan som i dag, men de har heller aldrig använts så lite. Det anser Martin Ingvar, professor och överläkare på Karolinska Institutet, som flera gånger skarpt kritiserat den svenska skolan och skolpolitiken.
- - -
"Världsrekord i att öka skillnaden"
- För 20 år sedan hade Sverige världsrekord i att ha minst skillnader mellan elevers betyg, vi hade världsrekord i läs- och skrivkunskaper och i att minska skillnader som berodde på föräldrars bakggrund. Nu har vi rekord i att öka den skillnaden. Skillnaderna växer både mellan olika områden och mellan flickor och pojkar.

- En större andel av pojkarna kommer aldrig med på tåget, de får inte de rätta verktygen för att kunna gå i skolan. Då tackar de nej och lämnar walk over. Sverige är det enda landet i världen där utlandsfödda flickor har bättre betyg än inlandsfödda pojkar, framhåller Martin Ingvar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/skola ... tt-verktyg

Det har tydligen länge varit så fast det har blivit ett problem först på senare år:

Inga Wernersson, professor i pedagogik som arbetat med skolforskning i 40 år, säger att betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor är ett gammalt fenomen, som man inte kan säga rakt av vad det beror på.

- Redan när flickor fick börja gå i realskolan 1927 hade de högre betyg. Under lång tid fick inte flickorna samma möjligheter som pojkarna men när de fick det tog de kanske chansen, säger hon.

Om man vill ha en enkel förklaring till att flickor får bättre betyg kan det handla om att flickor är mer disciplinerade, jobbar bättre och mer, är mer effektiva, enligt Inga Wernersson.


Det beror på skillnad i pluggkulturen:
I alla ämnen utom idrott får fler flickor än pojkar de högsta betygen. På Granbergsskolan i Bollnäs tror rektorn att skillnaden beror på olika kulturer, och tycker att den bör uppmärksammas mer.

Det är skillnad på hur man ser på duktiga tjejer och killar i skolan. Det tycker Hanna Wennstig, som går i nian på Granbergsskolan i Bollnäs.

-På tjejer verkar det inte lika töntigt om de är smarta, men om killar är smarta då kan deras kompisar tycka att det är löjligt å sådär, säger hon.

I samma klass går Khaled Izoly.

-Vi tar det till sista minut, säger att vi ska plugga. Några tycker att det är coolt att man inte har pluggat till provet, säger han.
http://blogg.svt.se/svtpejl/pejl/skilln ... -slutbetyg

Förr hade närhetsprincipen betydelse när det gällde att komma in på gymnasiet. Idag med det fria skolvalet så väger betygen från grundskolan tyngre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46532
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Alien » 2012-11-13 6:28:54

En färskare artikel om problemet:

"Flickorna fortsätter dra ifrån med allt högre betyg från grundskolan. Pojkarna står kvar och stampar på en betydligt lägre nivå och allt färre av dem tar sig vidare till gymnasiet." (DN 2012-11-09 "Killar ska vara smarta och inte behöva plugga")

"Kvinnor såväl i Sverige som övriga världen har sedan länge förstått att utbildning och höga betyg ger dem ett odiskutabelt kvitto på deras kunskaper. Det är för många kvinnor en nödvändig entrébiljett för att bryta synliga eller osynliga barriärer i samhället och kunna studera vidare, göra sin röst hörd i politiska församlingar och kunna konkurrera med män om intressanta jobb."

Och varför har inte killarna fattat vikten av att plugga?

"En del forskare hävdar att skolan har feminiserats. Att kvinnliga lärare lägger upp sin undervisning på ett sätt som passar flickor. Andra forskare menar att de skeva könsstrukturerna i samhället och i hemmen påverkar pojkar och flickor. De väljer olika strategier för att passa in. Det kan innebära att man som pojke/man exempelvis 'tvingas' upprätthålla en fasad att man är så smart att man inte behöver plugga. Annars beter man sig 'omanligt' och liknar - en tjej.
Det blir i stället viktigt att visa att man intresserar sig för exempelvis sport eller andra aktiviteter som ger statusen i den manliga hierarkin."

Dvs det är könsrollernas fel. (De där som inte finns enligt vissa. I så fall är väl killar dummare och trögare av biologiska orsaker. 8) )

"Många klassrum förvandlas till arenor där 'könsspelet' utspelar sig under var och varannan lektion vilket påverkar såväl arbetsro som kunskapsinhämtning. Och medan flickorna ofta applåderas om de vågar bryta könsbarriärer så förlöjligas många pojkar som inte följer 'spelets regler'.
Kunskaper från lärare som utbildats sig i genuspedagogik eller normkritik tas sällan tillvara."


Men var finns föräldrarna i det här? Åtminstone förr i tiden var föräldrarna mycket angelägna om att barnen (särskilt pojkarna) skulle få bra betyg. Iaf i medelklassen, arbetarkillar förväntades gå till bruket/fabriken och bondpojkarna ta över gården. Flickorna skulle gifta sig. Jag har en teori om att flickor bryr sig mer om vad föräldrar förväntar sig, medan pojkarna bryr sig bara om vad kompisarna tycker. Men är det lika i alla samhällsklasser nu?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46532
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 6:51:21

Tror (NT) flickor är mer känsliga för sociala pålagor. Skolans pålaga är att läsa och kunna frågorna osv. Varvid flickorna gör så. För pojkar är det kanske mer att hävda sig t.ex mot skolan samt att man gör mer det man själv har lust med.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-13 8:53:10

Tjejer brukar generellt sett ha sämre självförtroende, och kanske därför pressar sig själva mer. Under skolåren har jag läst att tjejer drabbas av betydligt fler depressioner än killar (källa saknas).

Killar brukar dessutom vara mer livliga och gilla fysiska aktiviteter. Nästan så man skulle testa att ge killar uppgifter kombinerat med fysiska aktiviteter, för att se om de presterar bättre.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav rapchic » 2012-11-13 8:58:52

Jag vet inte om det är en fördom men många killar jag känner lär sig genom att göra fysiskt inte läsa/se/höra etc och skolan är inte gjord för såna som lär sig på det sättet.
(tex min man hade inte bra betyg men han kan göra avancerade kartor, lär sig tex horsemanship jättesnabbt, spårning, läderarbete etc etc bara han får göra saker och röra på sig lär han sig supersnabbt och blir jätteduktig)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Charlie72 » 2012-11-13 9:00:10

Jag tror att vi har det för bra som en del av svaret, och en del har nog med annat att göra som jag tyvärr inte kan ta upp här.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Huggorm » 2012-11-13 10:08:52

Där jag gick fanns det en kultur bland killarna att inte vara för duktig i skolarbetet, då var man en plugghäst. Så jag anpassade mig, läste aldrig en läxa och läste aldrig på inför proven, räckte aldrig upp handen för att svara på frågor, då hamnade jag på en lagom nivå. Betygen blev strax över medel, men långt ifrån vad jag kunde ha presterat om jag hade haft viljan. Och jag tror det är likadant på många skolor, så här är en grej att ta tag i om man vill ha fler högutbildade.

En annan grej som jag la märke till på engelsklektionerna var att tjejerna i princip alltid var bättre på läxförhören. Men när det blev oförberett prov var killarna bättre. Tjejerna verkade vara duktiga på att plugga in läxorna, men sedan glömde de allt igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22409
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-13 10:10:34

rapchic skrev:Jag vet inte om det är en fördom men många killar jag känner lär sig genom att göra fysiskt inte läsa/se/höra etc och skolan är inte gjord för såna som lär sig på det sättet.
(tex min man hade inte bra betyg men han kan göra avancerade kartor, lär sig tex horsemanship jättesnabbt, spårning, läderarbete etc etc bara han får göra saker och röra på sig lär han sig supersnabbt och blir jätteduktig)


Precis. Jag har till och med hört en del killar som har sagt att vi bör införa flick - och pojkskola igen på vissa ställen på grund av detta.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav rapchic » 2012-11-13 10:16:26

Autismsmurfen skrev:
rapchic skrev:Jag vet inte om det är en fördom men många killar jag känner lär sig genom att göra fysiskt inte läsa/se/höra etc och skolan är inte gjord för såna som lär sig på det sättet.
(tex min man hade inte bra betyg men han kan göra avancerade kartor, lär sig tex horsemanship jättesnabbt, spårning, läderarbete etc etc bara han får göra saker och röra på sig lär han sig supersnabbt och blir jätteduktig)


Precis. Jag har till och med hört en del killar som har sagt att vi bör införa flick - och pojkskola igen på vissa ställen på grund av detta.

eehh! Vad jag har förstått har sättet man lär sig lättast inte bara med kön att göra. bara för att jag inte känner nån tjej som lär sig bäst fysiskt betyder det inte att dom inte finns.
kanske finns lika många/få som hos killarna men pga sociala regler lär sig tjejerna att plugga mer.
Nej ingen tjej/pojkskola tycker jag, däremot en skola som inte bara lär ut som den gör nu utan också genom tex fysisk inlärning.
(själv lär jag mig genom att se, tex kan jag komma ihåg fakta till en bild i en bok just pga bilden eller komma ihåg hur en teknik ser ut för att jag sett senpai göra den en gång etc etc)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Wine » 2012-11-13 11:07:03

Jag tror också precis som Martin Ingvar är inne på att det svenska skolsystemet passar flickor bättre men jag tror även att det handlar mycket om att lärarna i många fall inte klarar av eller har mandat nog att upprätthålla tillräcklig ordning och disciplin i skolan idag. Rätt intressant är ju också att Sverige, enligt Martin Ingvar, tydligen är det enda landet i världen där utlandsfödda flickor har bättre betyg än inlandsfödda pojkar.

På en förskola i Danmark har man nu börjat med att några förmiddagar i veckan sära på flickorna och pojkarna. Förskolechefen Sisse Dohrman menar att pojkarna har en annan inlärningsförmåga än flickorna och de försöker nu att tillgodose detta genom att sära flickorna från pojkarna och låta pojkarna ägna sig åt aktiviteter som att hugga, såga och bygga:

DN - Förskola särar på flickor och pojkar
Publicerad 2012-11-05 10:25

En förskola i Skamby på Fyn har övergett den könsneutrala förskolepedagogiken. Tre förmiddagar i veckan experimenterar dagiset med en mer handfast könsuppdelad pedagogik där det sågas, huggs och byggs med pojkarna.


Här ser man ju också att problemen med skolresultaten inte handlar om att skolan får för lite resurser som en del annars ofta brukar hävda:

Dålig läsförmåga ger dåliga betyg
Det har aldrig funnits så många vuxna och så mycket resurser i den svenska skolan som i dag, men de har heller aldrig använts så lite.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/skola ... tt-verktyg
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Fortytwo » 2012-11-13 11:12:54

När flickor presterar sämre än pojkar beror det på biologi men när pojkar presterar sämre än flickor beror det på systemet. :-)040
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-13 15:42:05

rapchic skrev:
Autismsmurfen skrev:
rapchic skrev:Jag vet inte om det är en fördom men många killar jag känner lär sig genom att göra fysiskt inte läsa/se/höra etc och skolan är inte gjord för såna som lär sig på det sättet.
(tex min man hade inte bra betyg men han kan göra avancerade kartor, lär sig tex horsemanship jättesnabbt, spårning, läderarbete etc etc bara han får göra saker och röra på sig lär han sig supersnabbt och blir jätteduktig)


Precis. Jag har till och med hört en del killar som har sagt att vi bör införa flick - och pojkskola igen på vissa ställen på grund av detta.

eehh! Vad jag har förstått har sättet man lär sig lättast inte bara med kön att göra. bara för att jag inte känner nån tjej som lär sig bäst fysiskt betyder det inte att dom inte finns.
kanske finns lika många/få som hos killarna men pga sociala regler lär sig tjejerna att plugga mer.
Nej ingen tjej/pojkskola tycker jag, däremot en skola som inte bara lär ut som den gör nu utan också genom tex fysisk inlärning.
(själv lär jag mig genom att se, tex kan jag komma ihåg fakta till en bild i en bok just pga bilden eller komma ihåg hur en teknik ser ut för att jag sett senpai göra den en gång etc etc)


Jag berättade bara vad jag har hört andra säga. Lade inte in någon egen åsikt (är trots allt inte kille själv). Visst är vi alla olika beroende på vilka individer vi är, men att killar oftast är lite mer livliga beror nog mer på hormoner än hur de är som person. Vill själv inte att vi skall införa könsuppdelade skolor, men det kanske vore bra om man kunde blanda in lite mer fysiska aktiviteter i samband med vissa saker, för de som arbetar lättare då.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav plåtmonster » 2012-11-13 20:12:29

Laborationer..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-13 20:29:16

På vischan ska ju alla killar hålla på med antingen fotboll eller motorer. Det är det som värdesätts högst och jag kan tänka mig att det påverkar betygen.
I glesbygder, på vischan eller i gamla brukssamhällen är det knappast svenskakunskaper, litteratur, humaniora, religion och sånt som räknas utan vem som kan laga motorn svart.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav earlydayminer » 2012-11-14 18:56:22

*Host* Prefrontalcortex. *Host*

Yep, stuck on the prefrontal cortex. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Alien » 2014-04-04 15:36:34

Regeringens utredare Svend Dahl kritiserar skolan för att lämna många pojkar i sticket genom att ställa för låga krav.

DN skrev:Enligt honom är resultatet i utredningen i stället ett tecken på att skolor och lärare i viss mån helt har gett upp att försöka få pojkar att nå flickors resultat.

– Bilden av att pojkar är omogna förföljer dem genom hela skolsystemet. Lyssnar man på lärare låter det som att det inte finns möjlighet eller intresse att kompensera för det. I stället för att ge pojkar det stöd som de behöver så kommer de undan med en massa saker för att läraren tänker ”äsch, så är väl pojkar”.

Många skulle säga att tjejerna är de som förlorar på att killarna tar plats.

– Ja, men om pojkar får all uppmärksamhet så borde deras resultat stärkas. Kanske är det så att de får fel typ av uppmärksamhet, vilket leder till att de drar ner prestationerna för både pojkar och flickor.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolan ... -pojkarna/

Det har funnits gott om jobb som inte krävt utbildning men den sortens jobb har försvunnit, utomlands el övertagna av maskiner.

Svend Dahl anser att många män riskerar att hamna på efterkälken även om deras skolresultat förbättras. Anledningen är att arbetsmarknaden går från många jobb inom den mansdominerade industrin, till ett större behov inom traditionellt kvinnliga yrken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46532
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pojkars sämre skolprestationer/betyg

Inläggav Alien » 2016-09-14 2:23:25

Bump!

Kanske återinförande av betyg i ordning och uppförande skulle ge mer rättvisa ämnesbetyg? Eftersom de nu kommer in s a s bakvägen i de betyg som bara ska avspegla elevernas ämneskunskaper.

Ivar Arpi i SvD Ledarbloggen 19 februari, 2013 skrev:Betygsskillnaderna mellan könen ökar, och det är främst killar från studieovana hem, förorten och landsbygden som halkar efter. Killar har dock sämre betyg än tjejer oavsett klasstillhörighet och etnicitet. Tänk er om rollerna var ombytta, och flickor var de som fick sämre betyg, då hade det blivit ett ramaskri. Nu är det svårt att ens få liv i frågan.

Skolverkets generaldirektör Anna Ekström har belyst problemet flera gånger och inger förtroende. Skolverket har rapporterat att betygen förbättras för alla elevgrupper utom för pojkar med utländsk bakgrund och pojkar som har föräldrar med lägre utbildning.

-För de två elevgrupperna har betygen tvärtom sjunkit och det är väldigt oroande. Vi behöver följa utvecklingen noga och ta reda på vad det beror på och vad som bör göras, säger hon i ett pressmeddelande från i höstas.

I slutet av januari släpptes en avhandling av Pia Rosander vid Lunds universitet som tydligt visar att pojkar missgynnas vid betygssättningen. Det vill säga: lärarna bedömer inte prestationen eller kunskapen hos pojkar i samma utsträckning som hos flickor. I stället bedöms personligheten, vilket är till pojkarnas nackdel. Det är framför allt en viss personlighetstyp som gynnas vid betygssättningen, och den är vanligast bland flickor. Att vara plikttrogen, ordningssam och disciplinerad förklarade betygsnivån bättre än IQ, som Rosander fann vara jämn mellan könen.
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/02 ... -pojkarna/

Ja, det där var några år sedan. Är det fortfarande så? Straffas pojkarnas olydnad och bristande disciplin med sämre betyg?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46532
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Fenren » 2016-09-14 5:47:43

Alien skrev:det där var några år sedan. Är det fortfarande så? Straffas pojkarnas olydnad och bristande disciplin med sämre betyg?


Pojkar är inte olydiga och de har ingen bristande disciplin.
De radikala flumfeministerna som tagit över skolväsendet klarar inte av att sätta tydliga regler och konsekventa åtgärder mot övertramp.

DET missgynnar pojkar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-14 16:38:04

Lärarna sätter betygen lite som dom vill. Favoriterna får bra betyg. Medans dom lite mindre favoriserade eleverna får sämre betyg.

Tre elever lämnade in exakt samma svar och bedömdes olika.

Tre elever gjorde ett experiment där de alla lämnade in likadana skrivuppgifter i svenska. Trots det fick alla tre olika betyg på uppgiften.

http://www.dn.se/sthlm/tre-elever-lamna ... des-olika/
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-14 17:06:50

Något som jag också tror är viktigt är att läraren verkligen bryr sig om eleven och tror på att han kan lyckas och vill att han ska lyckas. För om ingen tror på en då blir man ju inte mer motiverad att prestera hårdare.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav antonius » 2016-09-14 18:30:15

Man kan kanske införa att de får gratis körkort om de går ut grundskola, gymnasium och inte finns i brottsregistret. Vinsten med det borde uppväga kostnaden för körkortslektioner, osv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 22037
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav snuggelhund » 2016-09-14 18:43:58

Fenren skrev:
Alien skrev:det där var några år sedan. Är det fortfarande så? Straffas pojkarnas olydnad och bristande disciplin med sämre betyg?


Pojkar är inte olydiga och de har ingen bristande disciplin.
De radikala flumfeministerna som tagit över skolväsendet klarar inte av att sätta tydliga regler och konsekventa åtgärder mot övertramp.

DET missgynnar pojkar.


Alltså ÄR de olydiga och odisciplinerade.

Du motsäger ju dig själv.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Legacy » 2016-09-15 1:20:48

För att killar och tjejer generellt sett har olika preferenser,intressen och saker de gillar.

Att plugga bara för betygens skull kommer aldrig att funka, det kommer alltid att vara en ineffektiv drivkraft att pracka på killar.
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Vad beror pojkars sämre skolbetyg på?

Inläggav Alien » 2016-09-15 1:29:59

"Vi lära icke för skolan utan för livet."

Att plugga för att få kunskap, är det inte heller något pojkar är intresserade av?
Att plugga för att komma in på eftertraktade utbildningar, är det inte heller något pojkar är intresserade av?

Vad skulle få pojkar att plugga då? Eller är det onödigt, de klarar sig ändå (genom kontakter, högskoleprovet, specialtalanger whatever)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46532
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in