Vad är "stereotypa beteendemönster"?
27 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Vad är "stereotypa beteendemönster"?
Varför frågas det bara om stereotypa handrörelser (i ansiktet) i AS-självskattningsformulären? Jag har trichotillomani (drar av mig håret) och skakar på benet istället... och kan kolla på samma film om och om igen eller lyssna på samma låt i oändlighet. Eller sitta vid datorn och egentligen inte göra någonting, som Deadly_Nightshade.
biologic skrev:Varför frågas det bara om stereotypa handrörelser (i ansiktet) i AS-självskattningsformulären? Jag har trichotillomani (drar av mig håret) och skakar på benet istället... och kan kolla på samma film om och om igen eller lyssna på samma låt i oändlighet. Eller sitta vid datorn och egentligen inte göra någonting, som Deadly_Nightshade.
Typiskt autistiskt är att använda stereotypa handrörelser men med tiden har det nu tillkommit många fler, det är nog helt enkelt så att formulären inte är uppdaterade efter utvecklingen av diagnosen.
Det är ju inte direkt typiskt autistiskt att sitta framför datorn, däremot att ha enformiga intressen samt andra beteenden. Det borde förtydligas men har nog inte gjort det än.
Det hör mer till autism att ha motoriska manér nu för tiden men när Aspergers syndrom beskrevs från början var det väldigt likt autism - med skillnad att Aspergare hade välutvecklat språk och normal intelligens.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
När jag var liten så flaxade jag med händerna vilket kändes skönt och bra nu har det övergått till gnidande med händerna mot varandra och ljud (tics) oftast när man är glad eller upphetsad
- totizedger
- Anslöt: 2011-05-22
Återgå till Aspergare och vården