Vad är kallprat?
87 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Vad är kallprat?
Jag har läst flera inlägg där det nämns att folk har problem med kallprat och detta har fått mig börja fundera över vad kallprat egentligen är.
Försökte hitta definitioner på nätet, men hittade inga "officiella" sådana. Hittade några på engelska, men de säger ju inget om vad det faktiskt är.
Hur ska man veta om man är bra eller dålig på något om man inte har någon uppfattning om vad det faktiskt är?
Är detta kallprat:
"Vad ska du göra till helgen då?"
"Hur är det?"
"Vilket ruskigt väder vi har!"
I sådana fall så kan jag kallprata till en viss del. Jag har t.ex. lärt mig att på fredagar så frågar man vad folk ska göra till helgen och på måndagar så frågar man vad de gjorde i helgen.
Nämner någon vädret så kan man ju alltid flika in klimatförändringar så förvandlas det till ett intressant ämne.
Vad säger ni? Vad är kallprat enligt er och hur hanterar ni det?
Försökte hitta definitioner på nätet, men hittade inga "officiella" sådana. Hittade några på engelska, men de säger ju inget om vad det faktiskt är.
Hur ska man veta om man är bra eller dålig på något om man inte har någon uppfattning om vad det faktiskt är?
Är detta kallprat:
"Hur är det?"
I sådana fall så kan jag kallprata till en viss del. Jag har t.ex. lärt mig att på fredagar så frågar man vad folk ska göra till helgen och på måndagar så frågar man vad de gjorde i helgen.
Nämner någon vädret så kan man ju alltid flika in klimatförändringar så förvandlas det till ett intressant ämne.
jag är bra på att kall prata, men jag kanske inte uppfattas som normal när jag kall pratar. men jag ser som en sport i att prata om inget alls, för jag vet att det ska vara svårt för mig, och det gör mig triggad till att vilja utforska kall pratet.
och ibland har jag till och med märkt, jag faktiskt får reda på sånt som kan va intressant att veta, speciellt när man frågar frågor istället för att förutsätta att man vet saker och ting, som man ser det.
kan också vara bra grej för att känna läget, i vissa situationer även om du kanske inte kan läsa personer vad dom tycker och känner, så om du kall pratar så kan du få hum om det. även om du fortfarande har svårt att läsa mellan raderna, är det ju större chans att förstå då iallafall.
och ibland har jag till och med märkt, jag faktiskt får reda på sånt som kan va intressant att veta, speciellt när man frågar frågor istället för att förutsätta att man vet saker och ting, som man ser det.
kan också vara bra grej för att känna läget, i vissa situationer även om du kanske inte kan läsa personer vad dom tycker och känner, så om du kall pratar så kan du få hum om det. även om du fortfarande har svårt att läsa mellan raderna, är det ju större chans att förstå då iallafall.
- hangwithmeifyourforreal
- Anslöt: 2010-10-27
Re: Vad är kallprat?
Banzai skrev:Jag har läst flera inlägg där det nämns att folk har problem med kallprat och detta har fått mig börja fundera över vad kallprat egentligen är.
Är detta kallprat:
"Hur är det?"
Det Arkimedes skrev håller jag med om - det var en bra förklaring.
De exempel du skrev är också kallprat. Men sen kanske det inte handlar om man vet vad det är eller inte, utan att man inte har ett intresse av det, att det känns väldigt onaturligt och konstlat, etc.
Jag vet mycket väl "när man ska fråga vad", t.ex "Vad gjorde du i helgen?" en måndag på jobbet. Men jag är inte speciellt intresserad av det, det känns konstigt och att prata bara för att prata är ointressant.
Sen är det klart att det kan kännas mer naturligt och intressant om det är någon du har lite kontakt med på jobbet eller en nära vän, men med personer jag absolut inte känner kan det ibland kännas absurt (till exempel med frisören som jag skrivit om i en annan tråd).
- Exploitbat
- Anslöt: 2010-11-01
Utifrån min synvinkel håller jag med om det här.Arkimedes skrev:Kallprat för mig är när man pratar för pratandets skull, trots att man egentligen inte har något viktigt eller intressant att säga.
Men för "vanliga" så har kallprat ett stor informationsutbyte på känsloplanet.
De läser av känslor humör o likn. Det är med andra ord inte själva samtalsämnet som är det primära, utan hur den förmedlas som är väsentligt.
MsTibbs skrev:Kallprat är en social komponent, för att uppmärksamma andra, ungefär som när apor plockar loppor på varandra, binda samman.
Instämmer.
Det viktiga är inte så mycket vad man pratar om utan att man pratar.
Frågan: Läget? betyder inte att man är intresserad av att egentligen veta hur läget är utan mer en markering att man har uppmärksammat att personen är närvarande och att man pratar för att upprätthålla en social koppling.
Svaret: Jorå, själv då? visar endast att den först tillfrågade märkt att denne blivit tilltalad och visar motsvarande uppmärksamhet tillbaka (sen att i svaret Jorå kan dölja både det ena och det andra har ingen som helst betydelse).
Kallprat är när man helt omotiverat snackar om vad som helst. Det finns liksom inget speciellt ämne som avhandlas. Jag är väldigt dålig på sånt, vet aldrig vad jag ska säga, sen blir det såndär pinsam tystnad, då brukar jag gilla att påpeka att det blev sådär pinsamt tyst, då blir det verkligen tyst.
- FakkDöWörld
- Anslöt: 2010-09-29
Arkimedes skrev:Jag tycker egentligen inte det är pinsamt när det blir tyst. Jag tycker det är pinsammare med kallprat.
Jag tycker båda sakerna är pinsamma - tystnaden för att jag som empatilös arselbergare blir full av den andras (förväntade och i regel) pinsamhetsupplevelse - men det var länge sedan jag orkade spela. Försöker alltså undvika folk. Vilket inte heller känns bra när det inte grundar sig på någon egentlig valfrihet.
(Instämmer i Tibbsans, Arkimedes' med fleras definition av kallprat.)
Miche skrev:MsTibbs skrev:Kallprat är en social komponent, för att uppmärksamma andra, ungefär som när apor plockar loppor på varandra, binda samman.
Instämmer.
Det viktiga är inte så mycket vad man pratar om utan att man pratar.
Frågan: Läget? ... en markering att man har uppmärksammat...
Svaret: Jorå, själv då? visar endast att den först tillfrågade märkt att denne blivit tilltalad och visar motsvarande uppmärksamhet tillbaka (sen att i svaret Jorå kan dölja både det ena och det andra har ingen som helst betydelse).
Just så. Och jag uppskattar sådant lägesavstämningsprat. Men det finns ju grader av hur kallt pratet är. Den variant jag behärskar är att exempelvis verkligen börja diskutera de klimatologiska förhållandena i Nikkaloukta - inte för att jag bryr mig ett piss om dem utan som bränsle att hålla igång röst och kroppsspråk med och kring.
Vanligt folk kör så ofta fast i kallpratet eller halkar in i någon jargong, om de inte direkt är sådana vänner som klarar att avstämma läget med en nick. Och fastkörning ger ju givetvis ingen info och lika litet ger jargonger, som ju är masker.
Ändå så tycks folk i allmänhet föredra dessa dåliga redskap eller mer eller mindre organiserade aktiviteter, framför att släppa in hel- eller halvfrämlingar till de saker som verkligen berör/intresserar och t.o.m. framför att släppa in folk till halvseriösa diskussioner om de klimatologiska förhållandena i trakten av Nikkaloukta.
Jag definerar kallprat på samma sätt som samtliga ovan, och jag är personligen ganska usel på det.
Jag känner mig bara dum när jag säger saker bara för sakens skull och för att det förväntas av mig. Inbillar mig att jag framstår som ett fån.
Men jag avundas verkligen människor som är sådär "sociala" och som det verkar komma naturligt för. Livet verkar vara så mycket lättare för dem, inte minst när det gäller kontakten med andra människor.
Jag känner mig bara dum när jag säger saker bara för sakens skull och för att det förväntas av mig. Inbillar mig att jag framstår som ett fån.
Men jag avundas verkligen människor som är sådär "sociala" och som det verkar komma naturligt för. Livet verkar vara så mycket lättare för dem, inte minst när det gäller kontakten med andra människor.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Exempel på kallpratfraser:
"Nej men HEJ! Det var inte i går!"
"Hur har du det?"
"Jo tack, det är bra. Själv då?"
"Och bilen går bra?"
"Joråsåattööö..."
"Vad snygg du är i håret!"
"Vilket väder vi har fått!"
"Hoppas det blir snö till jul!"
"Vad gör du nuförtiden?"
"Åh vad roligt!"
"Tänk att de redan har börjat julskylta!"
Exempel på fraser som inte är kallprat:
"Du får ursäkta att jag gäspar, men jag blir så trött av att äta benzo!"
"I går åt jag bruna bönor med fläsk till middag!"
"Vad tjock du har blivit!"
"Min katt var så gosig och gullig i morse"
"Usch vad det kliar i baken"
"Hur har du det?"
"Och bilen går bra?"
"Joråsåattööö..."
"Vad gör du nuförtiden?"
"Åh vad roligt!"
Kahlokatt skrev:Exempel på kallpratfraser:
"Hur har du det?"
"Och bilen går bra?"
"Joråsåattööö..."
"Vad gör du nuförtiden?"
"Åh vad roligt!"
Jag trodde jag var bra på kallprat, men då det mest består av sådant som du tar upp i "Exempel på fraser som inte är kallprat" så är jag nog inte det... Brukar dock inte prata om att det kliar i baken som tur är. Och Benzo äter jag inte heller.
Katten hade jag nog kunnat kvalificera in som kallprat om det sägs till rätt personer vid rätt tillfälle, exempelvis till andra personer man vet gillar katter.
För övrigt är mitt största problem med att kallprata med folk på jobbet att jag inte kommer ihåg vad de svarar eller annan information man förväntas lägga på minnet såsom hur många ungar de har, hur gamla dessa är och vad de sysslar med etc.
För övrigt är mitt största problem med att kallprata med folk på jobbet att jag inte kommer ihåg vad de svarar eller annan information man förväntas lägga på minnet såsom hur många ungar de har, hur gamla dessa är och vad de sysslar med etc.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Miche skrev:Bra kallprat finns i texten Alla talar med varandra av/med Real Group. Har texten nedskriven, vet inte var... finns nog på nätet...
Jag hittade den här:
Nämen, hej vad kul å se dig igen.
Det var säkert 10 år sen sist vi sågs.
Värst vad tiden går.
Ja, du förstår, det är inte klokt det känns ju som om det var igår.
och annars?
Huvudet upp å fötterna ner.
Man mår som man förtjänar.
Jämna plågor.
Och hur har helgen varit?
Har man sagt A får man säga B så får man se vad det är.
Alla talar med varandra om det ena eller andra.
Några talar om något riktigt viktigt.
Men det är mycket snack också.
Ser man på är du här hur är det med dej?
Jo man tar en dag i taget och du själv?
Det gnallar och det går
Jaha du menar det minsann.
Så säg mig vad gör du nu för tiden?
Läget?
Synd å klaga det kunde vara värre
Du har inte ändrats någonting sen sista.
Och bilen den går bra.
Vi borde ta och ses.
Har man sagt A får man säga B så får man se vad det är.
Man ältar samma gamla fraser om och om igen
Man ältar samma gamla fraser om och om igen
Man ältar samma gamla fraser om och om igen och om och om igen
Alla talar ju med glädje om det ena eller tredje.
Så de du, några talar om något riktigt viktigt.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor