Vad är era specialintressen?
Re: Vad är ditt specialintresse?
Zonkey skrev:Använder du själv droger eller läser du bara om dom? Vilka droger tycker du är mest intressanta? Lagliga eller olagliga. Hur resonerar du osv?Cleveland skrev:Det största är droger. Det finns så mycket att lära sig, upptäcka och studera. Men mitt drogintresse kanske är en underkategori till mitt driv att vara bäst och lära mig saker. Jag skulle kunna skriva en fet wall of text om detta, något ni säkert förstår . men jag har inte tid nu. Jag tar mer än gärna emot frågor om detta, jag älskar att diskutera på forum. Det kanske är ett till intresse, 15000-20000 foruminlägg tillsammans på forumen jag skriver på säger ju en del.
Mina specialintressen är nog psykologi, litteratur, historia och datorer, både hård- och mjukvara. Motivationen försvinner ibland mer eller mindre men den kommer oftast tillbaka.
Jag brukar själv droger ibland men har aldrig blivit beroende av något. Jag tycker att lagliga droger är absolut intressantast pga att det finns så lite information om dem, men olagliga droger är intressanta dem med men där finns det ofta redan kunskap angående det mesta. Droger är ett ämne som det kommer fram väldigt många frågor om, det är väl därför jag blivit så intresserad som jag blivit av just det, det har funnits ett behov av kunskap helt enkelt och det har liksom drivit på intresset.
Jag kommer nästan dagligen på diverse intressanta studier jag skulle kunna göra med tillräckligt många människor och pengar.
Mina tankegångar är ofta väldigt likt studierna i dem här klippen: autism-research-fact-and-fiction-simon-baron-cohen-t23864.html
Man har en misstanke eller vill undersöka något, kommer på ett sätt att testa det och sedan testar man på en väldans massa människor och sedan kollar man på statistiken. Men det finns även rent kemiska saker som är intressanta, som löslighet, biotillgänglighet och diverse kemiska reaktioner.
Härmed outar jag mig nog rätt hårt men den första mänskliga studien jag kommer göra är antagligen en undersökning bland drogbrukare för att ta reda på hur många som har en neuropsykiatrisk diagnos, detta kommer då ske över internet. Problemet med detta och min brist på resurser är att jag då inte kan dels välja en jämn grupp eller fixa en kontrollgrupp. Men såna här studier finnar jag oerhört intressanta även om det inte har att göra med droger. Skulle kunna jobba med det för minimumlön istället för att jobba med något som inte intresserar mig.
Träning är en annan sak som intresserar mig mycket, och samma sak gäller där som för droger, det är mycket olika åsikter och folk bråkar om allt möjligt. Sånt kanske man faktiskt skulle kunna hitta ett jobb som eftersom att det finns en mycket större vit marknad för droger än träning. Finns extremt mycket man skulle kunna ta reda på och bevisa angående träning om man fick tillgång till människor och tid. Vad ger mest stryka samt volym? Högrep eller lågrep? Höjer eller sänker styrketräning testosteronvärdet? skulle kunna skriva 1000 st till. Detta är väl egentligen samma sak som drogerna, utforska saker som påverkar kroppen helt enkelt. Anabola finns också massvis att forska om, men där är det mycket mer gråzon än vanlig träning eftersom att de är olagliga droger. Något som jag hemskt gärna skulle vilja forska om angående bola är t.ex. exakt hur stor volym och styrkeskillnad man får i snitt av att köra en t.ex. 250mg testosterone enanthanate var femte dag i 13 veckor vs en kontrollgrupp som kör samma träningspass och lika ofta och samma kost men inte tar extra testosteron.
Zonkey skrev:Använder du själv droger eller läser du bara om dom? Vilka droger tycker du är mest intressanta? Lagliga eller olagliga. Hur resonerar du osv?Cleveland skrev:Det största är droger. Det finns så mycket att lära sig, upptäcka och studera. Men mitt drogintresse kanske är en underkategori till mitt driv att vara bäst och lära mig saker. Jag skulle kunna skriva en fet wall of text om detta, något ni säkert förstår . men jag har inte tid nu. Jag tar mer än gärna emot frågor om detta, jag älskar att diskutera på forum. Det kanske är ett till intresse, 15000-20000 foruminlägg tillsammans på forumen jag skriver på säger ju en del.
Mina specialintressen är nog psykologi, litteratur, historia och datorer, både hård- och mjukvara. Motivationen försvinner ibland mer eller mindre men den kommer oftast tillbaka.
Jag brukar själv droger ibland men har aldrig blivit beroende av något. Jag tycker att lagliga droger är absolut intressantast pga att det finns så lite information om dem, men olagliga droger är intressanta dem med men där finns det ofta redan kunskap angående det mesta. Droger är ett ämne som det kommer fram väldigt många frågor om, det är väl därför jag blivit så intresserad som jag blivit av just det, det har funnits ett behov av kunskap helt enkelt och det har liksom drivit på intresset.
Jag kommer nästan dagligen på diverse intressanta studier jag skulle kunna göra med tillräckligt många människor och pengar.
Mina tankegångar är ofta väldigt likt studierna i dem här klippen: autism-research-fact-and-fiction-simon-baron-cohen-t23864.html
Man har en misstanke eller vill undersöka något, kommer på ett sätt att testa det och sedan testar man på en väldans massa människor och sedan kollar man på statistiken. Men det finns även rent kemiska saker som är intressanta, som löslighet, biotillgänglighet och diverse kemiska reaktioner.
Härmed outar jag mig nog rätt hårt men den första mänskliga studien jag kommer göra är antagligen en undersökning bland drogbrukare för att ta reda på hur många som har en neuropsykiatrisk diagnos, detta kommer då ske över internet. Problemet med detta och min brist på resurser är att jag då inte kan dels välja en jämn grupp eller fixa en kontrollgrupp. Men såna här studier finnar jag oerhört intressanta även om det inte har att göra med droger. Skulle kunna jobba med det för minimumlön istället för att jobba med något som inte intresserar mig.
Träning är en annan sak som intresserar mig mycket, och samma sak gäller där som för droger, det är mycket olika åsikter och folk bråkar om allt möjligt. Sånt kanske man faktiskt skulle kunna hitta ett jobb som eftersom att det finns en mycket större vit marknad för droger än träning. Finns extremt mycket man skulle kunna ta reda på och bevisa angående träning om man fick tillgång till människor och tid. Vad ger mest stryka samt volym? Högrep eller lågrep? Höjer eller sänker styrketräning testosteronvärdet? skulle kunna skriva 1000 st till. Detta är väl egentligen samma sak som drogerna, utforska saker som påverkar kroppen helt enkelt. Anabola finns också massvis att forska om, men där är det mycket mer gråzon än vanlig träning eftersom att de är olagliga droger. Något som jag hemskt gärna skulle vilja forska om angående bola är t.ex. exakt hur stor volym och styrkeskillnad man får i snitt av att köra en t.ex. 250mg testosterone enanthanate var femte dag i 13 veckor vs en kontrollgrupp som kör samma träningspass och lika ofta och samma kost men inte tar extra testosteron.
Cleveland skrev:Det största är droger. Det finns så mycket att lära sig, upptäcka och studera. Men mitt drogintresse kanske är en underkategori till mitt driv att vara bäst och lära mig saker. Jag skulle kunna skriva en fet wall of text om detta, något ni säkert förstår . men jag har inte tid nu. Jag tar mer än gärna emot frågor om detta, jag älskar att diskutera på forum. Det kanske är ett till intresse, 15000-20000 foruminlägg tillsammans på forumen jag skriver på säger ju en del.
Det har jag med till och från. Aldrig brukat men droger är intressant!
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Mitt stora specialintresse är båtar
- Josefine98
- Anslöt: 2012-01-20
literaturhistoria, fotografi, designa och trycka gratis visitkort och broschyrer för min far, hästar och kompisar är alla mina intressen. jag blev rekomenderad att börja plugga literaturhistoria på universitetet då det var mitt specialintresse. det funderar jag på att göra faktiskt. älskar historia. fotografi och design gör jag vid sidan om då jag har tid. jag har ridit sen jag var 11 år och fredagskvällar är det kompiskvällar. det blev många intressen men mitt speciella intresse skulle jag säga är historia.
mina special intresse är modellmotorer (bygga dom).
och "pengar" hur pengar påverkar människor. det är sjukt intressant!
och ekonomisk historia.
och "pengar" hur pengar påverkar människor. det är sjukt intressant!
och ekonomisk historia.
kuj kuj skrev:ekonomisk historia
Det skulle i alla fall jag gärna se en artikel om i framtiden, i artikel-avdelningen.
Cleveland, jag har för mig att träning ökar testosteronnivåerna, det gör också animaliskt protein som rött kött. Medan sojaprotein sänker testosteronvärdet.
Nu är jag ingen expert men det är vad jag noteraqt när jag läst om det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Cleveland, jag har för mig att träning ökar testosteronnivåerna, det gör också animaliskt protein som rött kött. Medan sojaprotein sänker testosteronvärdet.
Dem flesta studier har mätt testosteronvärdet direkt efter träning och då är den förhöjd. Men studier som mätt påverkan av träning på lång sikt har visat att testosteronvärdet sjunkit.
Jag är extremt hundintresserad och har alltid varit det. Renrasiga hundar och hundsport alltså.
Fotograferar mycket, och ja, det är hundarna som är huvudmotivet. Ser väldigt mycket på film och serier.
Har en alldeles fantastisk kärlek till att snickra och arbeta med händerna, fixar och donar hemma och hjälper även granntanterna med att borra upp gardinstänger, skruva ihop garderober och annat som kräver vana av att hantera hammare skruvdragare och diverse powertools. Är en fixare helt enkelt.
Fotograferar mycket, och ja, det är hundarna som är huvudmotivet. Ser väldigt mycket på film och serier.
Har en alldeles fantastisk kärlek till att snickra och arbeta med händerna, fixar och donar hemma och hjälper även granntanterna med att borra upp gardinstänger, skruva ihop garderober och annat som kräver vana av att hantera hammare skruvdragare och diverse powertools. Är en fixare helt enkelt.
Jag antar att jag är mest intresserad av HiFi och tekniken runt det, följer alltid med i vad som ska släppas på marknaden m.m Är väl sån att jag kan bli smått besatt av en sak under en kort/längre period, vilket har sina nackdelar ibland, som att man ignorerar disken för att man måste läsa en artikel på nätet etc.
Det är väl definitionen på en prylbög. En stor del av världens befolkning är av samma mentalitet.Soundtech skrev:Jag antar att jag är mest intresserad av HiFi och tekniken runt det, följer alltid med i vad som ska släppas på marknaden m.m Är väl sån att jag kan bli smått besatt av en sak under en kort/längre period, vilket har sina nackdelar ibland, som att man ignorerar disken för att man måste läsa en artikel på nätet etc.
(slang) manlig person som har ett stort intresse eller besatthet av att konsumera och äga (moderna) konsumtionsvaror (som då skulle vara av hankön), oftast hemelektronik och liknande; kan vara nedsättande
http://sv.wiktionary.org/wiki/prylbög
Audiofil ?
Soundtech skrev:Jag antar att jag är mest intresserad av HiFi och tekniken runt det,
Ja det kan man nog kanske säga fast jag nöjer mig med billiga budget produkter som audiofiler vanligen inte gör, tycker det är oerhört fascinerande att se hur sakerna fungerar, vill inte kalla mig för prylbög, köper inte mycket prylar, snarare har få bra prylar än köper saker i onödan. Är väldigt känslig för ljud, alltid varit, men det är väl en mysko kombo av asperger och min add det där.segdeg skrev:Audiofil ?Soundtech skrev:Jag antar att jag är mest intresserad av HiFi och tekniken runt det,
Har just blivit medlem av ett The Phantom of the Opera-forum och HELSIKE vad det är roligt att nörda loss där! Äntligen kan jag diskutera saker som får andra att se ut så här:
Jag ÄÄÄLLLSKAAAR Fantomen!
Jag ÄÄÄLLLSKAAAR Fantomen!
Pilla navelludd.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Saker som rör länder och geografi
Mina största intressen rör geografi och länder, till exempel: Eurovision song contest, vexillologi (läran om flaggor), geografi (eller rättare sagt kartor, hatar naturgeografi:P). Jag tycker jättemycket om att grotta mig ner i atlas-böcker, och så fort jag får syn på en karta, kartbild eller en bild av ett land någonstans så måste jag titta närmare:P
- BlomqvistD
- Anslöt: 2012-03-27
Jag har många olika intressen, som går i vågor, mer eller mindre intensivt.
Jag har ett lingvistiskt intresse och facineras av olika dialekter (både svenska och engelska)och även andra språk. Hade jag haft förmågan att komma ihåg det jag läst teoretiskt, skulle jag lätt vilja lära mig minst 10-15 språk (japanska, kinesiska, spanska, italienska, grekiska, ryska, finska, thailändska, tyska, urdu, hindi, farsi, arabiska m fl).
Tycker om allt som har med konsthantverk att göra (främst att rita upp sömnadsmönster från tidningen Burda m fl), silver- och metallsmide, göra smycken av pärlor (är en pärlnörd som syr med pärlor i olika tekniker m m), jag stickar, virkar, syr, håller på med bokbinderi.
Under en period knypplade jag (har även testat nålbindning och frivoliteter).
prenumererar på alla möjliga olika tidningar: Bead & Button, Beadwork, Simply Knitting, Sömnadsmagasinet, Stickmagasinet, Burda.
Har även ett enormt intresse för origami (modulorigami, teabag-folding f f a).
För att hålla hjärncellerna aktiverade och underhållna (roade) ligger både Soduko och korsord mig varmt om hjärtat.
Vurmar särskilt för Japanska Bildpussel (s k Nanogram). Rekommenderas till alla som gillar Soduko!
Jag har ett lingvistiskt intresse och facineras av olika dialekter (både svenska och engelska)och även andra språk. Hade jag haft förmågan att komma ihåg det jag läst teoretiskt, skulle jag lätt vilja lära mig minst 10-15 språk (japanska, kinesiska, spanska, italienska, grekiska, ryska, finska, thailändska, tyska, urdu, hindi, farsi, arabiska m fl).
Tycker om allt som har med konsthantverk att göra (främst att rita upp sömnadsmönster från tidningen Burda m fl), silver- och metallsmide, göra smycken av pärlor (är en pärlnörd som syr med pärlor i olika tekniker m m), jag stickar, virkar, syr, håller på med bokbinderi.
Under en period knypplade jag (har även testat nålbindning och frivoliteter).
prenumererar på alla möjliga olika tidningar: Bead & Button, Beadwork, Simply Knitting, Sömnadsmagasinet, Stickmagasinet, Burda.
Har även ett enormt intresse för origami (modulorigami, teabag-folding f f a).
För att hålla hjärncellerna aktiverade och underhållna (roade) ligger både Soduko och korsord mig varmt om hjärtat.
Vurmar särskilt för Japanska Bildpussel (s k Nanogram). Rekommenderas till alla som gillar Soduko!
Att styrketräna och surfa runt på webben då man aldrig kan veta vad man kan finna.
Återgå till Intressanta intressen