Vad är en gentleman.?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-14 13:17:18

så vad känner tecknar en gentleman då.?

hur skall en gentleman klä sig och hur skall man vara och bete sig mm..

vad gillar kvinnorna hos gentleman.?
Önskar att jag kunde också var en sådan där gentleman. :o :-)063 :?:

Är hugh grant den typiska gentlemannen då.?

min mamma tycker om honom och är i samma ålder som honom.

https://www.google.se/search?q=hugh+gra ... wIjJnzlQ5M

https://www.google.se/search?q=hugh+gra ... TucYoAwGCM

Är den gubben den typiska gentlemannen .? :o :-)063 :?: Är han en ideal man då.?
eller skall man vara en muskulös bärsärk vilken typ av dessa män tycker kvinnor bäst om då.?
Training MMA
https://www.youtube.com/watch?v=Qg6ijTVH4Z0

så vilken av dessa 2 männen väljer ni i mellan då.?
manne

Anslöt: 2007-08-23

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 12:15:00

Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?

köper man rosor eller choklad på första träffen.? :o

blommor röda rosor och choklad.

https://www.google.se/search?q=paradis+ ... vkdYOKwSTM

+ röda rosor.

https://www.google.se/search?q=r%C3%B6d ... Q5OikhBCYM
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 14:42:07

Hur skall en gentleman klä sig och hur skall han vara då och hur skall han bete sig kom gärna med tips.? :o :-)063
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav Alien » 2021-12-15 15:33:43

Hugh Grant är kanske en gentleman i sina filmer. Men i verkligheten? Nja, han bedrog sin flickvän med en prostituerad och blev arresterad för det.

Men vad innebär det egentligen att vara en gentleman? Från första början innebar det att vara adlig godsägare i England. Kommer ihåg ett stående uttryck i en serie (Tom Puss). "Pengar är inget problem för en gentleman". Dvs en gentleman är rik.

Det tog tre generationer att skapa en gentleman, sas det. Han gick givetvis i fina engelska skolor som Eton.

Nuförtiden betyder det väl att man är artig och väluppfostrad och chevaleresk mot kvinnor (drar ut stolen för dem, går på sidan närmast gatan så att inte damen blir nedstänkt av bilarna när de kör i vattenpölarna, håller upp dörren för damerna och sånt).

Men är inte själva begreppet lite gammaldags idag?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Vad är en gentleman.?

Inläggav Alien » 2021-12-15 15:36:32

manne skrev:Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?

+ röda rosor.

Nej, de flesta tjejer skulle nog bara bli besvärade om man kom med blommor och choklad på första träffen. Passar väl bättre på födelsedagar. Eller om hon bjuder hem honom på hemlagad middag. Det räcker att han betalar för allt första gången. Eller åtminstone erbjuder sig enträget att betala, en del jämställda kvinnor vill inte det.
Alien
Moderator

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 15:38:41

Här så har du väl ur exe på gentlemän :o :-)063 :?: .?
Borta med vinden
https://www.imdb.com/title/tt0031381/

som denna film.?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 15:44:52

Alien skrev:Hugh Grant är kanske en gentleman i sina filmer. Men i verkligheten? Nja, han bedrog sin flickvän med en prostituerad och blev arresterad för det.

Men vad innebär det egentligen att vara en gentleman? Från första början innebar det att vara adlig godsägare i England. Kommer ihåg ett stående uttryck i en serie (Tom Puss). "Pengar är inget problem för en gentleman". Dvs en gentleman är rik.

Det tog tre generationer att skapa en gentleman, sas det. Han gick givetis i fina engelska skolor som Eton.

Nuförtiden betyder det väl att man är artig och väluppfostrad och chevaleresk mot kvinnor (drar ut stolen för dem, går på sidan närmast gatan så att inte damen blir nedstänkt av bilarna när de kör i vattenpölarna, håller upp dörren för damerna och sånt).

Men är inte själva begreppet lite gammaldags idag?

Jo jag vet att Hugh Grant spelar ofta den typiska engelska gentlemannen i filmerna.? :o :-)063 :?:
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 15:47:39

Alien skrev:
manne skrev:Hur blir man den perfekta gentlemannen då.?

+ röda rosor.

Nej, de flesta tjejer skulle nog bara bli besvärade om man kom med blommor och choklad på första träffen. Passar väl bättre på födelsedagar. Eller om hon bjuder hem honom på hemlagad middag. Det räcker att han betalar för allt första gången. Eller åtminstone erbjuder sig enträget att betala, en del jämställda kvinnor vill inte det.

skulle jag ha en tjej eller gå på date så skulle jag bjuda på restaurang och bio efter det.
och jag betalar för restaurangen och bion. :-)049 :D
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav Alien » 2021-12-15 15:52:02

manne skrev:Här så har du väl ur exe på gentlemän :o :-)063 :?: .?
Borta med vinden
https://www.imdb.com/title/tt0031381/

som denna film.?

Nej, Rhett Butler är verkligen ingen typisk gentleman. Han är ett exempel på en "bad boy" som bryter mot sociala regler. Men han kommer från en fin familj så han blir accepterad ändå, men inga mödrar vill att han ska bli deras svärson. Först i slutet av filmen ändrar han sig och gör allt för att bli accepterad av äldre kvinnor för att han tänker på sin dotters framtid. Hon ska inte behöva dras med dåligt rykte pga honom.

Den perfekte gentlemannen i denna film är Ashley Wilkes. Han kommer från en rik godsägarfamilj. Men när familjen förlorat allt så är han inte längre rik men fortfarande en gentleman. Och just detta gör att han inte klarar av att tjäna pengar som Rhett Butler kan.
Alien
Moderator

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 15:52:26

Alien skrev:Från första början innebar det att vara adlig godsägare i England.

gentlemannen behöver väl inte bara vara förknippat med överklass eller aristokrater .? :o :-)063 :?:
det kan väl också stå för en städad man som uppför sig och inte super eller missbrukar och som kan de sociala koderna och reglerna när det gäller deating och träffa kvinnor.? :o :-)063 :?:
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 15:55:14

"Manners maketh man". Det är vad de säger i England.

Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Vad är en gentleman.?

Inläggav slackern » 2021-12-15 15:57:41

Alien skrev:Men vad innebär det egentligen att vara en gentleman? Från första början innebar det att vara adlig godsägare i England.

Nej Gentlemen var inte adliga utan tillhörde landed gentry dom var ofrälse eller commoners som det heter på engelska, här har du en länk så att du kan läsa på mer om det hela.

https://en.wikipedia.org/wiki/Landed_gentry
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 16:08:35

Attityd, kläder, beteende, hygien, allt detta måste vara bra. Och du måste ha kontroll över dig själv, aldrig låta dina känslor ta över. En gentleman skriker inte. Behandla människor med respekt. Det är i alla fall en början tror jag. En gentleman är förmodligen motsatsen till en engelsk fotbollshuligan.
Skogkatt

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 16:37:10

slackern skrev:
Alien skrev:Men vad innebär det egentligen att vara en gentleman? Från första början innebar det att vara adlig godsägare i England.

Nej Gentlemen var inte adliga utan tillhörde landed gentry dom var ofrälse eller commoners som det heter på engelska, här har du en länk så att du kan läsa på mer om det hela.

https://en.wikipedia.org/wiki/Landed_gentry

Måste en gentleman till höra överklassen och aristokratin.? :o :-)063 :?:
kan man inte arbetare också vara en gentleman också och uppföra sig rätt i kvinnligt sällskap och kunna de sociala spel reglerna och koderna.?

Är gentlemän alltid överklass om det är så vill jag inte vara någon gentleman :-)056 :-)063 :o
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 16:46:00

Alien skrev:gentleman

Är inte Leonardo DiCaprio den perfekta gentlemannen i den filmen då.?

Han spelar väl arbetare och konstnär och en Gentleman .?
Titanic - Svensk Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=2vMqjoJ9tho

han är inte rik i denna film men han vet hur man skall behandla kvinnor och vara artig och hövlig och vara en charmör.?
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-15 17:49:00

En gentleman är respektfull mot allt och alla, han är trygg i sig själv och ser inte ner på misslyckade män utan försöker hjälpa dem istället, han ser på dem som jämlikar. Han behandlar alla damer med samma värdighet och respekt, han hjälper gamla, sjuka och svaga utan att ifrågasätta varför, han behöver inte veta varför, han behöver inga orsaker till någon hjälp han ger. Han klär sig utomordentligt bra och är mån om utseendet eftersom det utstrålar att han har ordning på sig själv och sina tankar och därför kan fokusera på andra än sig själv, han utstrålar en självsäkerhet som smittar av sig på andra runtomkring, han tar aldrig mer än han behöver, han ser till alla andras bästa före sitt eget bästa. Han beter sig och uppträder utomordentligt väl och inbjudande med exceptionell artighet, charm och elegans i sitt uppseende, han är inte exkluderande eftersom han tror på sig själv och därför inte behöver trampa ner på andra. Det symboliserar gentlemannen för mig.
Riksamiralen

Anslöt: 2021-06-14

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 17:55:42

Riksamiralen skrev:En gentleman är respektfull mot allt och alla, han är trygg i sig själv och ser inte ner på misslyckade män utan försöker hjälpa dem istället, han ser på dem som jämlikar. Han behandlar alla damer med samma värdighet och respekt, han hjälper gamla, sjuka och svaga utan att ifrågasätta varför, han behöver inte veta varför, han behöver inga orsaker till någon hjälp han ger. Han klär sig utomordentligt bra och är mån om utseendet eftersom det utstrålar att han har ordning på sig själv och sina tankar och därför kan fokusera på andra än sig själv, han utstrålar en självsäkerhet som smittar av sig på andra runtomkring, han tar aldrig mer än han behöver, han ser till alla andras bästa före sitt eget bästa. Han beter sig och uppträder utomordentligt väl och inbjudande med exceptionell artighet, charm och elegans i sitt uppseende, han är inte exkluderande eftersom han tror på sig själv och därför inte behöver trampa ner på andra. Det symboliserar gentlemannen för mig.

En Gentleman kan väl också vara arbetare klass har väl inget specifikt att göra om man är en gentleman eller inte.?

Här så har du en riklig gentleman ju.?
Titanic
https://www.youtube.com/watch?v=muJ7-PQ8dEE
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 18:02:02

Riksamiralen skrev:En gentleman är respektfull mot allt och alla, han är trygg i sig själv och ser inte ner på misslyckade män utan försöker hjälpa dem istället, han ser på dem som jämlikar. Han behandlar alla damer med samma värdighet och respekt, han hjälper gamla, sjuka och svaga utan att ifrågasätta varför, han behöver inte veta varför, han behöver inga orsaker till någon hjälp han ger. Han klär sig utomordentligt bra och är mån om utseendet eftersom det utstrålar att han har ordning på sig själv och sina tankar och därför kan fokusera på andra än sig själv, han utstrålar en självsäkerhet som smittar av sig på andra runtomkring, han tar aldrig mer än han behöver, han ser till alla andras bästa före sitt eget bästa. Han beter sig och uppträder utomordentligt väl och inbjudande med exceptionell artighet, charm och elegans i sitt uppseende, han är inte exkluderande eftersom han tror på sig själv och därför inte behöver trampa ner på andra. Det symboliserar gentlemannen för mig.

Bra skrivit utmärkt sammanfattning :-)049 :D
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav melly » 2021-12-15 18:17:18

Det var en väldigt fin och sympatisk beskrivning av en gentleman, Riksamiralen. :-)Happy
melly

Anslöt: 2020-06-27

Vad är en gentleman.?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-15 18:29:10

manne skrev:En Gentleman kan väl också vara arbetare klass har väl inget specifikt att göra om man är en gentleman eller inte.?

Det sa jag väl ingenting om? :-)Happy Men de bör kunna dansa pardanser och vara vältaliga, det vill säga, öva på ordförrådet och ha ett dynamiskt språk. Och klä sig stiligt kan väl vem som helst göra? Gentlemannen är ett koncept vem som helst kan ta till sig, inte specifikt till en grupp eller en klass...?

Tack Melly och Manne. :-)Happy
Riksamiralen

Anslöt: 2021-06-14

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 18:30:09

Riksamiralen skrev:
manne skrev:En Gentleman kan väl också vara arbetare klass har väl inget specifikt att göra om man är en gentleman eller inte.?

Det sa jag väl inte? :-)Happy Men de bör kunna dansa pardanser och vara vältaliga, det vill säga, öva på ordförrådet och ha ett dynamiskt språk. Och klä sig väl kan väl vem som helst göra? Gentlemannen är ett koncept vem som helst kan ta till sig, inte specifikt till en grupp eller en klass...?

tack för sammanfattningen. :-)049 :D
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 18:50:28

Riksamiralen skrev:

Det sa jag väl ingenting om? :-)Happy Men de bör kunna dansa pardanser och vara vältaliga, det vill säga, öva på ordförrådet och ha ett dynamiskt språk. Och klä sig stiligt kan väl vem som helst göra? Gentlemannen är ett koncept vem som helst kan ta till sig, inte specifikt till en grupp eller en klass...?

I den där filmen så tycker jag att Leonardo di Caprio spelar det perfekta gentlemannen.? :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=titanic+ ... OrwR07Gc3M

Han gestaltar den perfekt gentlemannen som finns ju. :-)049 :D
manne

Vad är en gentleman.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-15 18:52:53

Ta et Swingdans-kurs. För många år sedan var jag väldigt kär i tjej. Men jag visste inte vad jag skulle göra åt det. Jag var blyg. Men så upptäckte jag att hon gick på en swingkurs på skolan vi gick på. Och något var jag tvungen att göra, hon var så vacker. Så jag skrev in mig på kursen. Och vi dansade swing tillsammans två dagar i veckan och lärde känna varandra. Jag såg ut så här hela tiden: :D

Och på swing-kurser lär du dig att vara en gentleman också. Men det kanske inte längre finns? Kanske folk har slutat dansa, de har telefoner istället.
Skogkatt

Vad är en gentleman.?

Inläggav manne » 2021-12-15 19:10:17

Riksamiralen skrev:

Men hur skall man klä sig då måste man ha kostym.? :o :-)063
manne

Återgå till Intressanta intressen

Logga in