vad är det för fel på min storebror?
25 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
vad är det för fel på min storebror?
Glimma skrev:Han kanske har mer än en diagnos? Låter lite som ADHD också. En del kan ha båda. Han kanske ska testas för flera smådiagnoser. Att bara säga att han har autism kan förvärra hans liv. Innan de ändrade på reglerna om hur man skulle testas delade de in det i mindre namn. Aspergers, ADHD OCD ODD ADD etc.
Men har din bror fått diagnosen på senare tid kan han ha fallit mellan stolarna för att de numera hellre vill sätta in s k paraplydiagnosen som är Autism. Men han kan mkt väl ha andra diagnoser. Som ngn annan nämner finns det ju olika grader av Autism. Men det verkar vara värt att kolla upp mer ingående vad han har för ngt. Han behöver ju uppenbarligen mer hjälp. Det kan också handla om syskonrivalitet. Vad han äter & hur ni bemöter honom. Han verkar behöva mkt förberedelser. Och tydlighet.
Kan han inte med ord förklara vad som är fel kanske ni kan rita känslor på lappar och be honom via dem förklara vad som är fel. Det behöver inte bara vara känslor det kan vara annat också. Eller hans sätt att vilja ha er uppmärksamhet öht. Manipulering? Han verkar dominera er familj rätt mkt. Hoppas det löser sig?
Moderator atoms - la in ett par blankrader.
nja inte riktigt för ingen i famljen är helt rädda för honom förutom jag fast det måste ha nåt med min asperger
jag vågar inte ens kommunicera med honom
fast det stämmer att han kan ha flera flera diagnoser än autism eller att han kan ha någon form av personlighetsstöning eftersom att ibland är han barnslig och ibland försöker han vara vuxen
det jag och han har gemensamt är att vi klappar händerna fast jag använder då en böjd klubb pinne
därmed går han på tår vilket jag också gjorde när jag var liten men då opererade jag mig och kan nu gå vanligt fast inte helt vanligt för jag brukar gå som charlie chaplin med fötterna utan att jag vet om
Återgå till Att leva som Aspergare