Vad är daglig sysselsättning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2011-01-16 2:33:25

Nano: Jag läste precis detta och undrar om du känner igen dig?

We tend to accept that people in authority must be right. It’s this assumption that Socrates wanted us to challenge by urging us to think logically about the nonsense they often come out with, rather than being struck dumb by their aura of importance and air of suave certainty. This six part series on philosophy is presented by popular British philosopher Alain de Botton, featuring six thinkers who have influenced history, and their ideas about the pursuit of the happy life.
http://topdocumentaryfilms.com/philosop ... happiness/
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav nano » 2011-01-16 11:28:41

Jag har troligen en alldeles för stark övertro på politiker och myndigheter.
Tycker också att olika myndigheter följer lagen olika väl.
Har tex stor tilltro till skattemyndighetens förmåga att göra rätt utifrån de fakta den har och dess vilja att göra rätt.

Detsamma gäller inte för tex försäkringskassan trots att jag knappt haft med dem att göra.

Politiker vet jag att jag kommit på mängder med gånger säga en sak, rösta annorlunda o sedan säga mumbojumbo.
Eller bara säga de goda sidorna men i det närmaste förneka de dåliga sidorna.

Funderar en hel del emellanåt på hur vi ska göra så att de gör sitt jobb mer eller fullständigt på vårt uppdrag och inte för sig o sina närmastes räkning.
Men samtidigt ser jag nyttan med dagens system när det gäller de politiker som faktiskt klarar att enbart se till allmänhetens nytta.
Tyvärr är det de myglande som är orsak att förändra för o få ut de myglande ur politiken.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in