Vackra kvinnor med gitarr (och utan)
Öset och gitarristen på Beth Hart-klippet gav mig flashbacks till Davey Johnstones gitarrsolon under Elton Johns storhetstil (70-talet vad annars?). Beth Hart är grymt begåvad, även om hon är lite för amerikansk i snacket för min smak. Håller med att hon blev alldeles för "nära" med publiken sista minuten..
Cara Dillon låter ju kanonbra och även hon amerikanskan med ADHD (Carlilse nånting) på förra sidan.
För dem som gillar country (och countryinfluenser) så finns det några schyssta klipp tidigare i tråden med bland annat Linda Ronstadt, Bonnie Raitt, Sissy Spacek (från mig inte på vilken sida bara...).
Nä, nu måste det bara bli en låt med Sissy Spacek i alla fall:
Sissy Spacek: Have I Told You Lately That I love You
Cara Dillon låter ju kanonbra och även hon amerikanskan med ADHD (Carlilse nånting) på förra sidan.
För dem som gillar country (och countryinfluenser) så finns det några schyssta klipp tidigare i tråden med bland annat Linda Ronstadt, Bonnie Raitt, Sissy Spacek (från mig inte på vilken sida bara...).
Nä, nu måste det bara bli en låt med Sissy Spacek i alla fall:
Sissy Spacek: Have I Told You Lately That I love You
Senast redigerad av barracuber 2010-09-17 10:15:05, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
På tal om vackra kvinnor och Willie Nelson, här är ett klipp som även ligger i countrytråden:
Norah Jones & Willie Nelson - I Don't Want To Get Over You (live)
Willie måste vara runt 70 här...
Norah Jones & Willie Nelson - I Don't Want To Get Over You (live)
Willie måste vara runt 70 här...
- barracuber
Minnie Riperton föddes 1947 och avled av cancer 1979 och hann inte ens fylla 32 år. Hon kom in i Motownsvängen på 60-talet och är mest känd som backupsångerska till Stevie Wonder. När hon dog lyssnade hon på Stevie Wonders hyllningslåt till henne: Perfect Angel.
Loving You är nog hennes mest kända låt. I klippet visar hon prov på sin otroliga fem-och-en-halv-oktav-röst med extremt höga falcetto toner (Pernilla Wahlgren och Mariah Carey kan slänga sig i väggen.)
Minnie Riperton - Loving You
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnie_Riperton
Loving You är nog hennes mest kända låt. I klippet visar hon prov på sin otroliga fem-och-en-halv-oktav-röst med extremt höga falcetto toner (Pernilla Wahlgren och Mariah Carey kan slänga sig i väggen.)
Minnie Riperton - Loving You
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnie_Riperton
- barracuber
Deniece Williams sjöng backup till Stevie Wonder tillsammans med Minnie Riperton fram till 1975. Sedan jobbade hon med Earth Wind & Fire och Johnny Mathis. På senare delen av 70-talet gjorde hon soulplattor och på 80-90-talet blev det mera poppigt.
Detta är nog hennes mesta hit. (Videon är väldigt 80-tal)
Deniece Williams - Let's Hear It For The Boy - 1984
http://en.wikipedia.org/wiki/Deniece_Williams
Detta är nog hennes mesta hit. (Videon är väldigt 80-tal)
Deniece Williams - Let's Hear It For The Boy - 1984
http://en.wikipedia.org/wiki/Deniece_Williams
- barracuber
Om Chaka Khan skulle jag kunna skriva i timtal. (Avstår dock just nu pga annat som tyvärr måste göras.) Har även postat henne i soul-rnb-tråden.
Ännu som har haft en sån där helt otrolig karriär där hon sjungit med precis alla som går att komma på, och hon haft fortsatt göra skivor hela tiden (trots missbruk av alkohol, droger och mat under en period).
Hon har haft hur många hits som helst, (de flesta på 80-90-talet) - Tell Me Something Good, I'm Every Woman (senare tolkad av Whitney Houston), Through The Fire, I Feel For You.
Men denna är kanske den allra största, här i en rockig liveversion.
Chaka Khan - Ain't Nobody (THE "FEROCIOUS" VERSION)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaka_Khan
Ännu som har haft en sån där helt otrolig karriär där hon sjungit med precis alla som går att komma på, och hon haft fortsatt göra skivor hela tiden (trots missbruk av alkohol, droger och mat under en period).
Hon har haft hur många hits som helst, (de flesta på 80-90-talet) - Tell Me Something Good, I'm Every Woman (senare tolkad av Whitney Houston), Through The Fire, I Feel For You.
Men denna är kanske den allra största, här i en rockig liveversion.
Chaka Khan - Ain't Nobody (THE "FEROCIOUS" VERSION)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaka_Khan
- barracuber
Här är en både soulig och ganska jazzig sångerska som jag missat totalt: Rachelle Ferrell.
Det här klippet slog knock på mig. Vilken röst och vilken låt!
(Påminner lite grand om Lizz Wright som jag har postat tidigare i denna och flera andra musiktrådar.)
* gillar när man kan följa med i texten *
Rachelle Ferrell: I Forgive You [Music & Lyrics]
Det här klippet slog knock på mig. Vilken röst och vilken låt!
(Påminner lite grand om Lizz Wright som jag har postat tidigare i denna och flera andra musiktrådar.)
* gillar när man kan följa med i texten *
Rachelle Ferrell: I Forgive You [Music & Lyrics]
- barracuber
Nu blev det lite mycket amerikanskt på en gång där kändes det som...
Så här kommer två svenska kanonartister:
Rigmor Gustafsson and Tina Ahlin - "Hey Jude"
Så här kommer två svenska kanonartister:
Rigmor Gustafsson and Tina Ahlin - "Hey Jude"
- barracuber
Hej på dig, hood!
Denna, väldigt unga (?) Reo Rae, verkar vara en talangfull tjej och jag gillar hennes version av "Wicked Games".
Jag gillade verkligen Rachelle Ferrell-klippet och Rigmor Gustafsson har jag själv haft i åtanke för denna tråd, men just "Hey Jude" har jag inte hört förrut (med henne ) och den är ju superb, barracuber.
Kan bara instämma med dig, Kahlokatt, för visst är Sofia söt och låten gillar jag dessutom.
Är själv inte i topptrim, som jag tidigare nämnt , men vill ändå bidra med något mer innan jag kanske behöver dra mig tillbaka lite.
Sade har ju faktiskt inte varit med tidigare, så jag anser att hon nu verkligen kan få sin plats här i tråden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C8QJmI_V3j4[/youtube]
Ta hand om er nu och jag hoppas att en viss kvinna kan få lite extra feedback av all denna kvinnokraft i morgondagens val.
Denna, väldigt unga (?) Reo Rae, verkar vara en talangfull tjej och jag gillar hennes version av "Wicked Games".
Jag gillade verkligen Rachelle Ferrell-klippet och Rigmor Gustafsson har jag själv haft i åtanke för denna tråd, men just "Hey Jude" har jag inte hört förrut (med henne ) och den är ju superb, barracuber.
Kan bara instämma med dig, Kahlokatt, för visst är Sofia söt och låten gillar jag dessutom.
Är själv inte i topptrim, som jag tidigare nämnt , men vill ändå bidra med något mer innan jag kanske behöver dra mig tillbaka lite.
Sade har ju faktiskt inte varit med tidigare, så jag anser att hon nu verkligen kan få sin plats här i tråden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C8QJmI_V3j4[/youtube]
Ta hand om er nu och jag hoppas att en viss kvinna kan få lite extra feedback av all denna kvinnokraft i morgondagens val.
Åh! Vilken härlig tråd med en massa härlig musik, framför av en massa härliga kvinnor! Jag har liksom aldrig ens givit den (tråden) en chans - har inte ens tittat in på den förrän nu...
Då skulle jag vilja släppa några bidrag.
Fantastiskt vackra och karismatiska Gwen Stefani med gruppen No Doubt och låten "Dont`t speak":
ingen gitarr dock... men jag har för mig att jag har sett henne i någon video med en gura i handen - måste undersökas vidare
Sedan kommer Tracy Chapman med sin outstanding voice and sound, Fast car:
(lite androgynt utseende enligt vissa, men vacker enligt mig)
Å en till med Tracy, Talkin bout a revolution:
Då skulle jag vilja släppa några bidrag.
Fantastiskt vackra och karismatiska Gwen Stefani med gruppen No Doubt och låten "Dont`t speak":
ingen gitarr dock... men jag har för mig att jag har sett henne i någon video med en gura i handen - måste undersökas vidare
Sedan kommer Tracy Chapman med sin outstanding voice and sound, Fast car:
(lite androgynt utseende enligt vissa, men vacker enligt mig)
Å en till med Tracy, Talkin bout a revolution:
Kul att du också upptäckt tråden, Owl! Tror du kommer att trivas!
Snygg video med Gwen Stefani! Henne har jag helt missat även om namnet är bekant.
Gitarr är förresten inget krav i tråden! Många läser trådnamnet lite snabbt och tror det. Men så är det inte! (Här finns pianissor, gitarissor, renodlade sångerskor m.m.)
Tracy Chapman har jag heller inte lyssnat mycket på men visst känner jag till henne. Av någon anledning tänker jag i samma andetag på Joan Armatrading. Detta är ett av mina favoritalbum med henne från 1980:
Joan Armatrading - Me Myself I
Snygg video med Gwen Stefani! Henne har jag helt missat även om namnet är bekant.
Gitarr är förresten inget krav i tråden! Många läser trådnamnet lite snabbt och tror det. Men så är det inte! (Här finns pianissor, gitarissor, renodlade sångerskor m.m.)
Tracy Chapman har jag heller inte lyssnat mycket på men visst känner jag till henne. Av någon anledning tänker jag i samma andetag på Joan Armatrading. Detta är ett av mina favoritalbum med henne från 1980:
Joan Armatrading - Me Myself I
- barracuber
Den var bra, Kahlo. Where does the time go, alltså. Och vacker var hon också.
EDIT: Richard och Linda var också bra.
Jag har lagt ut henne förr men här är hon igen, Julia Fordham. Hon brukar ha stora problem att sjunga "in tune" live men den här måste vara studioinspelad för här låter hon kanon.
Julia Fordham - Porcelain
EDIT: Richard och Linda var också bra.
Jag har lagt ut henne förr men här är hon igen, Julia Fordham. Hon brukar ha stora problem att sjunga "in tune" live men den här måste vara studioinspelad för här låter hon kanon.
Julia Fordham - Porcelain
Senast redigerad av barracuber 2010-09-18 23:02:11, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Tanita Tikaram både skrev låten och spelade in den när hon var var 18 år. Och lyssnar man på texten och på hennes röst är det enastående.
Annie Lennox
Annie Lennox
Annie Lennox
Det finns en annan Annie Lennox också. Men den här rockigare är bättre.
Annie Lennox
Annie Lennox
Det finns en annan Annie Lennox också. Men den här rockigare är bättre.
Har vi lagt ut denna? Annars platsar den helt klart.
Suzanne Vega - Luka
(Den kom upp som förslag till Tanita Tikaram, Ganesh)
Suzanne Vega - Luka
(Den kom upp som förslag till Tanita Tikaram, Ganesh)
- barracuber
Återgå till Intressanta intressen