Utrotningshotade språk i Europa
88 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Tänkte att jag skulle skriva lite om språk vi är på väg att förlora.
Listan kommer från Wikipedia, men i övrigt skriver jag med egna ord.
Abkhaziska pratas av abkhazerna i den georgiska autonoma republiken Abkhazien, men förekommer också i Ryssland, Turkiet, Syrien, Jordanien, m.fl. länder. Språket anses sårbart, men inte akut hotat. Det talas av ungefär 11 000 personer. Det skrivs med det kyrilliska alfabetet.
Aragonesiska pratas i Aragonien i nordöstra Spanien, av mellan 10 000 och 30 000 personer.
Arumänska, eller vlachiska, talas på Balkan, främst i Albanien, Makedonien och Grekland. Det är nära släkt med rumänskan, men arumänerna är ett eget folk. I dag talas språket av färre än 300 000 personer.
Moderator marxisten - tråden har flyttats från avdelningen Språket
Listan kommer från Wikipedia, men i övrigt skriver jag med egna ord.
Abkhaziska pratas av abkhazerna i den georgiska autonoma republiken Abkhazien, men förekommer också i Ryssland, Turkiet, Syrien, Jordanien, m.fl. länder. Språket anses sårbart, men inte akut hotat. Det talas av ungefär 11 000 personer. Det skrivs med det kyrilliska alfabetet.
Aragonesiska pratas i Aragonien i nordöstra Spanien, av mellan 10 000 och 30 000 personer.
Arumänska, eller vlachiska, talas på Balkan, främst i Albanien, Makedonien och Grekland. Det är nära släkt med rumänskan, men arumänerna är ett eget folk. I dag talas språket av färre än 300 000 personer.
Moderator marxisten - tråden har flyttats från avdelningen Språket
Baskiska (euskara) talas i Baskien, som i dag är delar av Spanien och Frankrike. Det är starkast i spanska Baskien, men talas ändå bara av ca 27 % av alla basker, ca 715 000 personer.
Baskiska är ett s.k. isolatspråk utan kända släktingar. Det har gissats på släktskap med georgiska, tjetjenska och t.o.m. ainuspråket i Japan!
Bats talas av folkgruppen bats (eller batsbi) i Georgien. Det har inget skriftspråk; alla batser skriver på georgiska. Språket är släkt med tjetjenska och ingusjiska, men de tre folken kan inte förstå varann sinsemellan. Bats talas av drygt 4000 personer.
Bretonska är ett keltiskt språk; dess närmaste släkting är korniskan i Cornwall. Det talas av ungefär 206 000 personer och man arbetar för att bevara det. Numera lärs det ut i skolor i Bretagne.
Baskiska är ett s.k. isolatspråk utan kända släktingar. Det har gissats på släktskap med georgiska, tjetjenska och t.o.m. ainuspråket i Japan!
Bats talas av folkgruppen bats (eller batsbi) i Georgien. Det har inget skriftspråk; alla batser skriver på georgiska. Språket är släkt med tjetjenska och ingusjiska, men de tre folken kan inte förstå varann sinsemellan. Bats talas av drygt 4000 personer.
Bretonska är ett keltiskt språk; dess närmaste släkting är korniskan i Cornwall. Det talas av ungefär 206 000 personer och man arbetar för att bevara det. Numera lärs det ut i skolor i Bretagne.
Kahlokatt skrev:Baskiska (euskara) talas i Baskien, som i dag är delar av Spanien och Frankrike. Det är starkast i spanska Baskien, men talas ändå bara av ca 27 % av alla basker, ca 715 000 personer.
intressant med " unika " språk. det kände jag inte till att baskiska är utrotningshotad.
Kan bara hålla med, det finns många coola språk i Europa som är väldigt ovanliga. Vepsiska, karelska och ingriska är tre väldigt udda språk i gränstrakterna mellan Finland och Ryssland.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Hmm jag kan komma på Rätoromanska och en del andra språk i Alperna som är extremt små. Och betydligt mer hotade än språken som har tagits upp hitintills i tråden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4toromanska
Europas minsta språk Ladinska.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ladinska
Europas minsta språk Ladinska.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ladinska
Senast redigerad av slackern 2013-06-14 21:55:54, redigerad totalt 1 gång.
slackern skrev:Hmm jag kan komma på Rätoromanska och en del andra språk i Alperna som är extremt små. Och betydligt mer hotade än språken som har tagits upp hitintills i tråden.
Jag har bara inte hunnit, för jag har varit sjuk.
elle skrev:Kahlokatt skrev:Baskiska (euskara) talas i Baskien, som i dag är delar av Spanien och Frankrike. Det är starkast i spanska Baskien, men talas ändå bara av ca 27 % av alla basker, ca 715 000 personer.
intressant med " unika " språk. det kände jag inte till att baskiska är utrotningshotad.
Nej jag tror inte det är utrotningshotat längre. Under Franco tiden i Spanien var det starkt hotat. I och med att han förbjöd det språket. Men efter hans död har tydligen språket fått ett nytt liv och växer.
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Hmm jag kan komma på Rätoromanska och en del andra språk i Alperna som är extremt små. Och betydligt mer hotade än språken som har tagits upp hitintills i tråden.
Jag har bara inte hunnit, för jag har varit sjuk.
Förlåt var inte meningen att klanka ner på dej. Även om det kanske lät som det. Intressant tråd för övrigt.
Äh, jag tog inte illa upp. Ville bara förklara varför tråden blivit "liggande". Dessutom kom jag på att det nog är roligare att försöka leta upp videor så folk får höra språken, än att leta bilder på folkdräkter...
En baskisk folksång.
Texten handlar om en man som älskar en fågel och vill ha henne hos sig för alltid, men inser att om han vingklippte henne skulle hon inte längre vara en fågel...
Txoria betyder fågel.
Texten handlar om en man som älskar en fågel och vill ha henne hos sig för alltid, men inser att om han vingklippte henne skulle hon inte längre vara en fågel...
Txoria betyder fågel.
Alemannisk tyska anses inte direkt hotad, däremot sårbar, i synnerhet de dialekter som talas i Alsace (Elsass) i Frankrike, samt de som talas i Tyskland. De som talas i Schweiz har klarat sig bättre. Alemanniska dialekter förekommer även i Österrike, Liechtenstein, Italien, hos en del Amish, samt i en liten koloni i Venezuela (!).
Sammantaget talar ca 10 miljoner människor alemanniska dialekter.
Här är ett kort exempel på hur Elsässisch, en av de franska dialekterna, låter:
I Spanien talas förutom kastiljanska (spanska), katalanska, baskiska och galiciska även flera språk som kan räknas som övergångsformer mellan huvudspråken.
I Aragonien talar ca 11 000 människor aragonska.
I några delar av Katalonien talas aranesiska, en occitansk dialekt med bara ca 3000 talare.
Asturiska talas i Leon och Asturien, samt även i Miranda de Douro i Portugal (där det kallas mirandesiska). Ca 700 000 talare.
I Extremadura talas extremaduriska. I Barrancos på den portugisiska sidan av gränsen, talas barranquenhu, en blanddialekt som ligger mellan extremaduriska och portugisiska. Ca 200 000 talare.
I León och Salamanca talar ca 25 000 personer leonesiska.
I Murcia och norra Almería talas panocho av ungefär 300 000 personer. Det är nära släkt med katalanska, men har även arabiska inslag.
Valencianska är en katalansk dialekt. Den anses inte hotad, utan har 2,4 miljoner talare.
I Aragonien talar ca 11 000 människor aragonska.
I några delar av Katalonien talas aranesiska, en occitansk dialekt med bara ca 3000 talare.
Asturiska talas i Leon och Asturien, samt även i Miranda de Douro i Portugal (där det kallas mirandesiska). Ca 700 000 talare.
I Extremadura talas extremaduriska. I Barrancos på den portugisiska sidan av gränsen, talas barranquenhu, en blanddialekt som ligger mellan extremaduriska och portugisiska. Ca 200 000 talare.
I León och Salamanca talar ca 25 000 personer leonesiska.
I Murcia och norra Almería talas panocho av ungefär 300 000 personer. Det är nära släkt med katalanska, men har även arabiska inslag.
Valencianska är en katalansk dialekt. Den anses inte hotad, utan har 2,4 miljoner talare.
Kahlokatt skrev:Alemannisk tyska anses inte direkt hotad, däremot sårbar, i synnerhet de dialekter som talas i Alsace (Elsass) i Frankrike, samt de som talas i Tyskland. De som talas i Schweiz har klarat sig bättre. Alemanniska dialekter förekommer även i Österrike, Liechtenstein, Italien, hos en del Amish, samt i en liten koloni i Venezuela (!).
Fan det där var ju riktigt lätt att förstå. Jag trodde att det skulle vara totalt obegripligt. Men det är trotts allt inte egna språk utan en tysk dialekt. Det är i Voralberg i Österrike dom talar den dialekten. Alltså inte den dialekten som hon pratar i videon från Elsass.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vorarlberg
Burgenland-kroatiska är en dialekt som pratas av ungefär 19 000 personer i Österrike, Ungern, Tjeckien och Slovakien.
Cimbriska är släkt med tyska och talas av 2 300 personer i nordöstra Italien. Det låter så här:
Korniska, eller kernowek, talades i Cornwall i England fram till slutet av 1700-talet. Försök har gjorts att återuppliva det, och det talas i dag av ca 3 500 personer. Det sägs dock bara vara 557 personer som har det som huvudspråk. Det lärs i dag ut i skolor i Cornwall och det finns korniskspråkiga förskolor. Ett litet antal korniska barn är tvåspråkiga.
Har vi inte alla drömt om att lära oss säga "Jag hatar den rosa hjorten" på korniska?
Har vi inte alla drömt om att lära oss säga "Jag hatar den rosa hjorten" på korniska?
Korsikanska låter mer som italienska än som franska. Det talas av ca 402 000 personer.
Krimtatariska talas av ca 480 000 personer, främst i Ukraina och Rumänien. Det är bara avlägset släkt med den tatariska som talas i Tatarstan i Ryssland.
Sverige har fem erkända minoritetsspråk: Finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska (samtliga dialekter), romani chib och jiddisch. I Sverige finns emellertid flera dialekter som är så särpräglade och så olika svenskan att de skulle kunna (borde?) klassificeras som egna språk, t.ex. den vackra älvdalskan. Om jag inte visste att det här var älvdalska, skulle jag nog först gissa på isländska!
Återgå till Intressanta intressen