Utredning i England
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Utredning i England
Hej
Min son kommer snart ha sin asperger utredning i England kommer den vara giltig i Sverige?
Han vill flytta tillbaka till Sverige.
Tack
Min son kommer snart ha sin asperger utredning i England kommer den vara giltig i Sverige?
Han vill flytta tillbaka till Sverige.
Tack
- josefina71
- Ny medlem
- Anslöt: 2014-05-10
utredning i England
Jag har roat mig med att kolla runt lite och jag kan inte hitta någon info om detta. du skulle ju i och för sig kunna vända dig till ett sjukhus med ett team som troligen kan svara på den frågan.
Men jag skulle bli mycket förvånad om en utredning/diagnos skulle avfärdas här i Sverige, bara för att den inte utförts i på "hemmaplan". Så länge han har papper/intyg på ev diagnos, så ska det duga alldeles utmärkt vid t ex ansökan om särskilda insatser, mm.
Men jag skulle bli mycket förvånad om en utredning/diagnos skulle avfärdas här i Sverige, bara för att den inte utförts i på "hemmaplan". Så länge han har papper/intyg på ev diagnos, så ska det duga alldeles utmärkt vid t ex ansökan om särskilda insatser, mm.
- BenFrylmark
- Anslöt: 2014-05-04
utredning i England
BenFrylmark skrev:Jag har roat mig med att kolla runt lite och jag kan inte hitta någon info om detta. du skulle ju i och för sig kunna vända dig till ett sjukhus med ett team som troligen kan svara på den frågan.
Jag tror inte heller att det bör vara några som helst problem. Bägge länderna är ju trotts allt medlemmar utav EU. Bägge länderna måste använda ICD-10 koderna när dom utfärdar intyg och i journalföringen. Så jag antar att det bör räcka med ett intyg från England med ICD-10 koden.
Enklast bör nog vara som du föreslog att ta kontakt med landstinget vederbörande kommer att flytta till. Jag har träffat en person som fick en ADHD diagnos i USA och går på samma mottagning som jag här i Stockholm och medicineras för sin ADHD.
Den här länken kanske kan vara matnyttig.
http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 002_sv.htm
Återgå till Aspergare och vården