Utredas i annat landsting?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kaos » 2012-11-22 22:24:24

Hej!

Jag undrar om någon vet ifall man kan utredas i ett annat landsting än där man bor och är skriven?

Jag bodde hos min mamma när jag fick min remiss och under i princip hela väntetiden (drygt ett och ett halv år, den tid som lovades var ett år). I augusti, i samma veva som som jag flyttade till Göteborg, fick jag ett brev som inte innehöll den kallelse jag hoppades på utan jag skulle bara ta ställning till huruvida jag fortfarande ville bli utredd. Jag svarade ja. I september fick jag kallelse till informationssamtal i slutet av november.

Under de här månaderna som jag bott i Göteborg har jag inte varit skriven här, bara haft adressändring hit. Jag valde att fortsätta vara skriven hos mamma eftersom jag utgick ifrån att utredningen måste göras där jag är skriven. Jag förstod för ett tag sen att man egentligen inte får vara skriven någon annanstans än där man bor, så jag vill ändra det så snart som möjligt. Frågan är då om jag får göra utredningen i det gamla landstinget ändå? Väntetiden i Västra Götaland är 3 år och jag vill inte vänta längre när jag nu äntligen fått en tid dit.

Därför undrar jag också om någon har koll på det här med det fria vårdvalet? Gäller det bara vårdcentraler och inom ens landsting eller är det nåt jag kan använda mig av i detta?

Ursäkta om jag lagt ut texten mer än nödvändigt om detta, i korthet gäller det den första frågan och den här ovan. Jag har försökt googla fram svar men inte hittat nåt tydligt.

Tacksam för svar!
Kaos
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Kaos » 2012-11-26 20:20:58

Ingen som vet?
Kaos
Ny medlem

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Fortytwo » 2012-11-26 20:30:45

Jag tror att det är kort kö till utredning i Falköping. Man kan utredas där även om man bor i Göteborg. Mer än så vet jag inte.
Fortytwo

Anslöt: 2012-11-02

Inläggav Tiblan » 2012-11-26 20:51:30

Ring och kolla med vårdgarantin. Dom borde veta.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in