Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?
Re: Utredarna anser att det inte är asperger. Vad göra?
Sigvard Lingh skrev:Wine skrev:Har hört att det syns väldigt tydligt på ögonen om man är deprimerad
Absolut inte. Det finns många olika sorters depression. Under mina drygt 40 år som privat psykoterapeut har jag mött många.
Depression är ett mycket mer komplicerat begrepp än vad gemene man föreställer sig.
En människa med depressiv personlighet kan till vardags vara full med leenden, skratt och skämt.
Men om man är riktigt deprimerad då, alltså riktigt djupt deprimerad, syns inte det på ögonen då? Det sägs ju att ögonen är själens spegel.
slackern skrev:Men snacket är att de ska slå ihop AS och autism i bara 1 autism diagnos när DSM-5 kommer ut och ICD brukar följa DSM i ganska mycket. Så det lär väll dröja cirka 20 år innan de börjat att dela upp autism i fler diagnoser igen om det skulle hända.
Japp, jag har hört talas om det. Tänkte fråga, om någon vet... är "autismspektrumstörning" en egen diagnos, eller är det detsamma som "ospecificerad störning i utvecklingen"? Eller kan det vara vilken diagnos som helst inom just det autistiska spektrumet? Är lite okunnig om detta, min svåger säger nämligen att han har just diagnosen "autismspektrumstörning".
A pro pos "drevet"... Det är en intressant sak.
Här finns de uppriktigt arga och upprörda. De som gripits av moralpanik. De som tycker om att "röra om i grytan". De psykopater som medvetet och avsiktligt sökre hämnas på dem som de känner sig kränkta av - och de som bara "ylar med vargarna" i förhoppning att bli accepterade av de övriga.
Med dessa (socialt inkompetenta) rader hoppas jag locka fram de olika typerna, täppa till munnen på vissa och rent allmänt öka medvetnheten om vissa deltagares personligheter.
Här finns de uppriktigt arga och upprörda. De som gripits av moralpanik. De som tycker om att "röra om i grytan". De psykopater som medvetet och avsiktligt sökre hämnas på dem som de känner sig kränkta av - och de som bara "ylar med vargarna" i förhoppning att bli accepterade av de övriga.
Med dessa (socialt inkompetenta) rader hoppas jag locka fram de olika typerna, täppa till munnen på vissa och rent allmänt öka medvetnheten om vissa deltagares personligheter.
mnordgren:
Att försöka provocera människor med ospecificerade anklagelser som denna bidrar inte till ett konstruktivt diskussionsklimat.
Se även det här inlägget:
viewtopic.php?p=554047#p554047
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Att försöka provocera människor med ospecificerade anklagelser som denna bidrar inte till ett konstruktivt diskussionsklimat.
Se även det här inlägget:
viewtopic.php?p=554047#p554047
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
- Sigvard Lingh
- Anslöt: 2011-04-23
slackern skrev:Men snacket är att de ska slå ihop AS och autism i bara 1 autism diagnos när DSM-5 kommer ut och ICD brukar följa DSM i ganska mycket. Så det lär väll dröja cirka 20 år innan de börjat att dela upp autism i fler diagnoser igen om det skulle hända.
Det kommer nog att bli en enda diagnos: Eljest.
Wine skrev:Sigvard Lingh skrev:Slackern - och ni andra - jag undrar om man kommer till en ny läkare, som man aldrig träffat förr (på en annan klinik) och berättar att man äter t ex Metamina. Skulle man fortfarande kunna bli diagnostiserad med ångestsyndrom?
En sak jag har undrat över är om ADHD diagnos hos vuxna kan bero på alkoholmissbruk eller någon annan typ av missbruk eller allmänt dåligt leverne istället för att det faktiskt är något neuropsykiatriskt. Säg att någon sedan alkoholdebuten i tonåren har druckit regelbundet och festat på helger och sedan efter ett antal år börjat få symptom som kan verka stämma överens med ADHD, koncentrationssvårigheter, ångest, sömnsvårigheter m.m. Nu vet jag att ADHD ska ha funnits med sedan födseln men om det inte utreds ordentligt att det har funnits sedan barndomen menar jag.
I mitt fall var det ganska solklart fall dels från intervjuerna med minna föräldrar. Sen gjorde jag en psykologutredning när jag var i 8-9 års åldern som visade att jag redan hade koncentrationsproblem redan då. Som min psykolog hittade efter att jag kom ihåg att jag hade varit hos en psykolog och lagt pussel och olika klossar.
Och hon tog även med i beräkningen över all Psykostimulantia jag hade petat i mej under min ungdom. Så hon kom till slutsatsen att ADHD förklarade minna symptom på bästa sätt att de hade funnits med sen barndomen.
biologic skrev:Jag klarar helt enkelt inte av den sociala kontakten med människor. Det är för komplext för att jag skall kunna förklara det i ett enda inlägg, men det är mer än bara blyghet. Hela kommunikationen med kroppsspråk och allt som hör därtill. Jag misstänker att jag är feldiagnostiserad, eller att den sociala fobin är sekundär till AS... Men jag är inte proffs, därför har jag sökt mig till psykiatrin för en NPF-utredning.
Snälla Biologic. Börja inte med att misstänka att det är något fel på din hjärna.
Sök istället upp en gammal och erfaren psykodynamisk legitimerad psykoterapeut av ditt eget kön och beskriv din situation lugnt och stilla.
Om du berättar privat för mig vilken stad du bor i, kanske jag kan ge ett tips.
- Sigvard Lingh
shibedibato skrev:slackern skrev:Jag håller med dej. Men nu tror jag att du kommer att få drevet på dej för att du har sagt din åsikt mot de som inte håller med dej.
Diskutera emot får de göra, jag har sagt vad jag tror och tycker.
Vad bra. Jag vill inte se det som drev, och tänker inte att jag tillhör något sådant (även om jag tillhör de som tycker annorlunda än det du skrev).
Vi verkar alla vara överens om att vården inte är perfekt, och att läkare och psykiatriker kan fela.
Då tycker jag att det är i sin ordning att säga till någon att den kan söka sig vidare eller söka en second opinion när den känner/tycker/misstänker att läkaren den träffar verkar ha sviktande kompetens, när de känner sig rejält tveksamma eller tvivlar på att det läkaren säger är rätt, om de inte alls trivs med läkaren, inte har förtroende för den, om de känner sig kränkta o.s.v. T.o.m. vården själv rekommenderar byte om man på något sätt inte trivs med med sin läkare eller är starkt tveksam till att den säger något felaktigt.
Det kan ju bli tråkigheter om man får felaktig diagnos, eller felaktigt inte får diagnos. Det kan bli helt fel behandling för diverse problem. Och om man inte litar på att en diagnos eller utebliven diagnos stämmer, så är min åsikt att det är bra om man kan få saken bekräftad eller dementerad av någon man har förtroende för.
Och så har vi det som uppstår när en person berättar om kränkningar eller inkompetenta uttalanden. Då kan ju jag inte göra annat än döma situationen efter det som skrivs. Och då t.ex. mena att "om det är så som skrivits, så tycker jag att [...]".
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Sigvard Lingh skrev:"Social fobi"... Du menar att du är lite (eller mycket) blyg?
Vet inte vad biologic menar, men social fobi som kliniskt besvär går inte att reducera till blyghet, som (ni?) ensidiga dynamiker brukar hävda. Eller till asperger, som andra i vården brukar hävda.
biologic skrev:slackern skrev:Men snacket är att de ska slå ihop AS och autism i bara 1 autism diagnos när DSM-5 kommer ut och ICD brukar följa DSM i ganska mycket. Så det lär väll dröja cirka 20 år innan de börjat att dela upp autism i fler diagnoser igen om det skulle hända.
Japp, jag har hört talas om det. Tänkte fråga, om någon vet... är "autismspektrumstörning" en egen diagnos, eller är det detsamma som "ospecificerad störning i utvecklingen"? Eller kan det vara vilken diagnos som helst inom just det autistiska spektrumet? Är lite okunnig om detta, min svåger säger nämligen att han har just diagnosen "autismspektrumstörning".
Kort svar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Autismspektrumstörning är ett samlingsnamn. Jag har bestämt för mig att även asperger brukar räknas dit.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-22 22:12:33, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh skrev:Snälla Biologic. Börja inte med att misstänka att det är något fel på din hjärna.
Sök istället upp en gammal och erfaren psykodynamisk legitimerad psykoterapeut av ditt eget kön och beskriv din situation lugnt och stilla.
Om du berättar privat för mig vilken stad du bor i, kanske jag kan ge ett tips.
Jag har gått hos psykoterapeuter sedan jag var 16 år gammal. Fått diagnosen social fobi, de har även misstänkt AS och bipolär sjukdom. Så det är ingenting förhastat, dessutom utreds min bror för AS och ADHD nu. Att läsa om AS är som att läsa privata detaljer ur mitt liv och min uppväxt. Mamma har samma problem, vi har alltid varit "den konstiga familjen", om jag får uttrycka det så...
Wine skrev:Sigvard Lingh skrev:
Wine skrev:
Har hört att det syns väldigt tydligt på ögonen om man är deprimerad
Sigvard: Absolut inte. Det finns många olika sorters depression. Under mina drygt 40 år som privat psykoterapeut har jag mött många.
Depression är ett mycket mer komplicerat begrepp än vad gemene man föreställer sig.
En människa med depressiv personlighet kan till vardags vara full med leenden, skratt och skämt.
Wine: Men om man är riktigt deprimerad då, alltså riktigt djupt deprimerad, syns inte det på ögonen då? Det sägs ju att ögonen är själens spegel.
Jaa, i större utsträckning. Men även på en sluten avdelning på ett mentalsjukhus kan vissa patienter skämta.
Men som jag skrivit många gånger, depression är ett mycket mer komplicerat problem än vad de flesta psykologer och psykiatriker föreställer sig.
Ytterst få av mina kolleger är medvetna om att det finns olika sorters depression t ex.
- Sigvard Lingh
Zombie skrev:Sigvard Lingh skrev:"Social fobi"... Du menar att du är lite (eller mycket) blyg?
Vet inte vad biologic menar, men social fobi som kliniskt besvär går inte att reducera till blyghet.
Läs här, även om det är Wikipedia så ger det en hyfsat god bild av diagnosen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi
biologic skrev:vi har alltid varit "den konstiga familjen", om jag får uttrycka det så...
Biologic, ni kanske inte behöver behandling utan acceptans?
- Sigvard Lingh
Sigvard Lingh skrev:Det sägs i skrifterna att en aspergare är konkret och rakt på så sak.
Men här finns massor av texter med antydningar blandade med elakheter.
Hur många av de som skriver här, är egentligen själva aspergare?
Åter igen är det ju så att vi som har diagnos här inne har diagnostiserats efter de kriterier som gäller (de du själv har räknat upp). Jag undrar var bland de kriterierna du finner att personer med AS alla måste vara konkreta och rakt på sak samt oförmögna till antydningar och/eller elakheter?
Sigvard Lingh skrev:Wine skrev:Sigvard Lingh skrev:
Wine skrev:
Sigvard: Absolut inte. Det finns många olika sorters depression. Under mina drygt 40 år som privat psykoterapeut har jag mött många.
Wine: Men om man är riktigt deprimerad då, alltså riktigt djupt deprimerad, syns inte det på ögonen då? Det sägs ju att ögonen är själens spegel.
Jaa, i större utsträckning. Men även på en sluten avdelning på ett mentalsjukhus kan vissa patienter skämta.
Men som jag skrivit många gånger, depression är ett mycket mer komplicerat problem än vad de flesta psykologer och psykiatriker föreställer sig.
Ytterst få av mina kolleger är medvetna om att det finns olika sorters depression t ex.
Jag hörde utav en läkare som diagnostiserade mej med depression att det syntes klart och tydligt på mej att jag hade stel mimmik och hoppsjunken kroppshålning. Men där var jag djupt deprimerad.
Senast redigerad av slackern 2011-05-22 22:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh skrev:biologic skrev:vi har alltid varit "den konstiga familjen", om jag får uttrycka det så...
Biologic, ni kanske inte behöver behandling utan acceptans?
Det är väl klart att alla vill bli accepterade? Men livet är inte så enkelt.
biologic skrev:Läs här, även om det är Wikipedia så ger det en hyfsat god bild av diagnosen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi
Bilogic, jag vet vad "social fobi" är....
Men ska jag utreda det djupare så kommer jag att bli tvungen att uttrycka en hel del kontroversiella synpunkter.
- Sigvard Lingh
Sigvard Lingh skrev:A pro pos "drevet"... Det är en intressant sak.
Inte bara socialt inkompetenta, utan lömska och halvkvädna anklagelser som inte innehåller någon vink om vilka som avses eller något konkret för dem att svara på. Men jag får väl anta, i brist på hållpunkter, att jag är en av de psykopater som munnen ska täppas till på.
Ser just härovan att du däremot är ovillig att uttrycka konkreta åsikter i ett relevant ämne för att de skulle vara "kontroversiella". Konstigt och beklagligt att du inte gör tvärtom.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-22 22:23:42, redigerad totalt 2 gånger.
Sigvard Lingh skrev:biologic skrev:Läs här, även om det är Wikipedia så ger det en hyfsat god bild av diagnosen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi
Men ska jag utreda det djupare så kommer jag att bli tvungen att uttrycka en hel del kontroversiella synpunkter.
Du ställde dock en fråga om blyghet. Du får gärna säga din åsikt, jag förstår bara inte vad i sammanhanget som kan leda till kontroversiella synpunkter... blev nyfiken nu.
slackern skrev:
Jag hörde utav en läkare som diagnostiserade mej med depression att det syntes klart och tydligt på mej att jag hade stel mimmik och hoppsjunken kroppshålning. Men där var jag djupt deprimerad.
Det behövs mer för diagnosen.
Redan 1917 skrev Freud en artikel om "Trauer und Melancholie".
Där disktuerade han skillnaden mellan sorg och depression.
Dagens psykitriker (med några få lysande undantag) är inte så mycket mer än pillertrillare.
- Sigvard Lingh
Sigvard Lingh skrev:slackern skrev:
Det behövs mer för diagnosen.
Redan 1917 skrev Freud en artikel om "Trauer und Melancholie".
Där disktuerade han skillnaden mellan sorg och depression.
Dagens psykitriker (med några få lysande undantag) är inte så mycket mer än pillertrillare.
Fick skriva i massa formulär. Tror det var läkaren på psykakuten som satta diagnosen depression först. Vet inte det var länge sen eller runt 2005 men att jag fick en depression berodde på en massa olika orsaker. Och bör väll tilläggas att jag åt först SSRI och sen SNRI och det hjälpte inte på mej utan spädde på deressionen så att den varade i flera år istället för att självläka.
Bör väll tilläggas att jag tack och lov inte har en depression längre.
slackern skrev:Sigvard Lingh skrev:Wine skrev:Sigvard Lingh skrev:
Wine skrev:
Problem uppstår nog mer om man inte har så tydliga och typiska symptom. Och det kanske är svårt att diagnostisera depression hos aspergare? Blanda ihop symptomen? Stel mimik, svårt att komma igång, dålig ögonkontakt, hopsjunken hållning. Allt kan väl förekomma både som tecken på depression och tecken på asperger?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
biologic skrev:Sigvard Lingh skrev:biologic skrev:Läs här, även om det är Wikipedia så ger det en hyfsat god bild av diagnosen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi
Du ställde dock en fråga om blyghet. Du får gärna säga din åsikt, jag förstår bara inte vad i sammanhanget som kan leda till kontroversiella synpunkter... blev nyfiken nu.
Biologic, det är för mycket för att jag ska kunna slänga ned några korta snärtiga formuleringar här.
Jag skulle vilja sitta i en sal med en måttligt stor grupp och prata lugnt och stilla - och lyssna på andras egna versioner.
Människor ska inte behöva lyssna på "experter" som efter 5-6 minuters samtal - utifrån att ha bläddrat i någon rapport, läst några gruppmedelvärden - och sen ställer diagnosen depression eller nåt. Många av mina patienter har berättat hur fort det går på en vårdcentral att få en diagnos och ett recept på antidepressiva.
- Sigvard Lingh
Sigvard Lingh
Vill du säga egentligen att det inte finns något NPF alls? Jag förstår ingenting.
Vill du säga egentligen att det inte finns något NPF alls? Jag förstår ingenting.
- shibedibato
- Anslöt: 2009-06-21
Bror Duktig skrev:Problem uppstår nog mer om man inte har så tydliga och typiska symptom. Och det kanske är svårt att diagnostisera depression hos aspergare? Blanda ihop symptomen? Stel mimik, svårt att komma igång, dålig ögonkontakt, hopsjunken hållning. Allt kan väl förekomma både som tecken på depression och tecken på asperger?
Bror Duktig, nu gjorde du skäl för ditt nick igen.
- Sigvard Lingh
Återgå till Aspergare och vården