Upprörande!! (Aspergares hygien)
81 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jag känner mig inte ofräsch för att jag inte blöter ned hela kroppen varje dag.
Däremot så tvättar jag det som kan lukta, varje dag.
Jag tycker inte att man blir ofräsch över precis hela kroppen varje dag.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
tvilling99 skrev:Jag känner mig väldigt ofräsch om jag inte duschar varje dag.
Det gör jag också ofta, men det hjälper ju inte när jag inte orkar duscha varje dag. Tvärtom så tar det ner orken ännu mera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag känner mig inte ofräsch för att jag inte blöter ned hela kroppen varje dag.
Instämmer med undantag för om jag varit någonstans där jag kommit att lukta illa som tex. i ett stall. Då kan det bli duschning och tvättning av håret mer än en gång per dag. Eller om jag ska iväg efter träningen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Brukar "normala" 13-åringar förstå hur de ska tvätta sig? [...]
Jag undrar bra om de flesta "normala" inte har några sådana problem alls.
På samma sätt som det finns folk inom vårt spektrum som inte har och aldrig haft några problem med personlig hygien så finns det väl drösvis med NTs och gråzonare som har problem med det, av olika skäl.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Är det klarlagt att det är svettlukt etcetera som åsyftas med citatet; Kan det inte lika gärna röra sig om folk som jobbar inom snabbmatsbranschen eller något annat ställe där handhygien är imperativt?
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:Är det klarlagt att det är svettlukt etcetera som åsyftas med citatet; Kan det inte lika gärna röra sig om folk som jobbar inom snabbmatsbranschen eller något annat ställe där handhygien är imperativt?
Isf skriver han otydligt och vidöppet för tolkning, vilket förvånar mig med tanke på hans kaliber. Det är väl han som författare som ska klarlägga för läsaren, tycker jag.
Jag tycker som jag skrev lite tidigare i tråden:
jag skrev:Alexandra skrev:(Angående "USA-spåret": Tony Attwood i USA; Tony Attwood är britt, men lever och verkar i Australien.)
De fall som Attwood beskriver i boken rör helt klart personer som är så att säga mer "muppiga" eller "aspiga" än vad jag själv är. Tyvärr får vi väl konstatera att diagnosen Aspergers syndrom (som jag själv ej känner mig riktigt bekväm med), så att säga täcker in en väldigt stor och disparat grupp. Vissa har faktiskt problem med hygienen (jag personligen har det dock inte). Summan av kardemumman för min personliga del är dock att jag ser Attwood som en pionjär, som faktiskt tar upp detta med AS. Framöver kommer vi att få se fler indelningar, baserade på hur pass fungerande man är. Och vi som sköter vår personliga hygien klanderfritt kommer säkert att få en egen kategori.
Detta som Alexandra skrev sammanfattar bra mina tankar. Attwood måste ha menat "muppar". Han skulle knappast uttryck sig så här om han hade syftat på högfungerade individer med mild asperger (eller milda drag). Jag har inte läst hela boken. Undrar om det boken igenom är svårt att avgöra vilken undergrupp av Asperger han menar. Jag trodde faktiskt att en professionell expert och författare som Attwood skulle kunna skriva bättre än så.
Det som jag fetmarkerar ovan i Alexandras citat visar ju på hur akut behovet är av en moderniserad diagnossättning. Hur omodernt är det inte att högfungerande aspergare (ibland på gränsen till "normala" människor) och "muppar" hamnar under samma begrepp? Det lär väl knappast bli verklighet före DSM V ?
Och jag som redan innan tyckte att Asperger, autismspektrum och NPF är svårt att begripa.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
För mig skulle "problem med hygienen" lika gärna som svettlukt kunna betyda sorgkantade naglar, skitigt hår, smutsiga kläder med matfläckar och svettringar under armarna, matrester mellan tänderna, sminkrester osv. Inte alls bara just svett.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:För mig skulle "problem med hygienen" lika gärna som svettlukt kunna betyda sorgkantade naglar, skitigt hår, smutsiga kläder med matfläckar och svettringar under armarna, matrester mellan tänderna, sminkrester osv. Inte alls bara just svett.
Det är ungefär också vad jag ser framför mig. Allt det du skrev inklusive svett alltså.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
alfapetsmamma skrev:För mig skulle "problem med hygienen" lika gärna som svettlukt kunna betyda sorgkantade naglar, skitigt hår, smutsiga kläder med matfläckar och svettringar under armarna, matrester mellan tänderna, sminkrester osv. Inte alls bara just svett.
Ja, allt detta faller också under begreppet hygien.
Du glömde mjäll och oklippta naglar (på män).
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:alfapetsmamma skrev:För mig skulle "problem med hygienen" lika gärna som svettlukt kunna betyda sorgkantade naglar, skitigt hår, smutsiga kläder med matfläckar och svettringar under armarna, matrester mellan tänderna, sminkrester osv. Inte alls bara just svett.
Ja, allt detta faller också under begreppet hygien.
Du glömde mjäll och oklippta naglar (på män).
Jag nämnde det för att ältades svettlukt, inte för att jag inte tror att folk här i gemen inte har koll på vad som ingår.
Obytta bindor kan vi ta med också, för all del.
- alfapetsmamma
Zombie skrev::lol: ... och otorkad röv.
(Ska vi nu vara aspigt heltäckande så ska vi... )
När du ändå är inne på intorkade kroppsvätskor så glömde du snorkråkor och annat man kan låta sitta kvar, jag vill inte säga det, men det börjar på f och slutar på t.
- alfapetsmamma
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
alfapetsmamma skrev:Zombie skrev::lol: ... och otorkad röv.
(Ska vi nu vara aspigt heltäckande så ska vi... )
När du ändå är inne på intorkade kroppsvätskor så glömde du snorkråkor och annat man kan låta sitta kvar, jag vill inte säga det, men det börjar på f och slutar på t.
Du behöver inte säga det. Jag kan göra det. Fjärt!
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Men en fjärt kan man väl inte låta sitta kvar och torka in?
Kanske fotsvett, eller kanske ********
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Men en fjärt kan man väl inte låta sitta kvar och torka in?
Jag tror att det kan vara stjärn-ordet jag menade, för det var inte fjärt och inte heller fotsvett. Svetten är ju redan täckt.
- alfapetsmamma
MsTibbs råkar inte mena att det åsyftade, censurerade ordet slutar på -lukt?
Då har jag några förslag. Vet inte om så passande, men ähöm...*samlar väl mig sålänge då*
---------------------
Hehe, jag har läst såna där guider förut, men det var nog nån annan sån sida, det.
Ja, man får vara glad över att det man får ta del utav ibland endast är på nätet, måste jag säga.
Då har jag några förslag. Vet inte om så passande, men ähöm...*samlar väl mig sålänge då*
---------------------
Hehe, jag har läst såna där guider förut, men det var nog nån annan sån sida, det.
Ja, man får vara glad över att det man får ta del utav ibland endast är på nätet, måste jag säga.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:18:30, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor