Uppdrag granskning: Lönebidragsfällan
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppdrag granskning: Lönebidragsfällan
I omgångar har lönebidrag diskuterats här på forumet. För den som är intresserad av lönebidragsfrågor kanske följande UG-program är av intresse?
"När Teresas son Martin dog på väg till jobbet tvingades hon låna pengar till begravningen. Den livförsäkring Arbetsförmedlingen hade garanterat fanns inte. I tre program under våren sätter Uppdrag granskning den svenska arbetsmarknaden under lupp. I det första programmet - som görs i samarbete med tidningen Dagens Arbete - granskas villkoren för de runt 50 000 personer med olika funktionsnedsättningar som får lönebidragsanställningar genom Arbetsförmedlingen."
http://svtplay.se/v/2742849/uppdrag_gra ... 536,1,f,-1
"När Teresas son Martin dog på väg till jobbet tvingades hon låna pengar till begravningen. Den livförsäkring Arbetsförmedlingen hade garanterat fanns inte. I tre program under våren sätter Uppdrag granskning den svenska arbetsmarknaden under lupp. I det första programmet - som görs i samarbete med tidningen Dagens Arbete - granskas villkoren för de runt 50 000 personer med olika funktionsnedsättningar som får lönebidragsanställningar genom Arbetsförmedlingen."
http://svtplay.se/v/2742849/uppdrag_gra ... 536,1,f,-1
Re: Uppdrag granskning: Lönebidragsfällan
Anmärkningsvärt. Lönebidrag är ju annars en av de bättre åtgärderna eftersom det ska innebära att man har normala försäkringsvillkor.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag har anställde med lönebidrag och vi betalar ett flertal olika försäkringar och pensionsavtal som krävs genom kollektivavtalet. Dessutom rekommenderar jag alla anställda att teckna privata olycksfall- och sjukförsäkringar eftersom man kan göra det som nyanställd och ny medlem i ett fackförbund.
ragnevi skrev: Dessutom rekommenderar jag alla anställda att teckna privata olycksfall- och sjukförsäkringar eftersom man kan göra det som nyanställd och ny medlem i ett fackförbund.
Försäkringarna du nämner är de gruppförsäkringar som oftast är kombinationer av sjuk- olycksfalls- och livförsäkring som erbjuds medlemmar av fackföreningar. Dessa försäkringar är framtagna av fackförbund i samarbete med försäkringsbolag. Vilket försäkringsbolag som de olika fackförbunden anlitar varierar. Jag kan tänka mig att villkoren för att teckna försäkringarna därför också varierar. Ett exempel på en sådan försäkring som jag själv inte alls berörs av är den försäkring som Vårdförbundets medlemmar kan teckna hos försäkringsbolaget Salusansvar.
Ett av villkoren för att som medlem i Vårdförbundet få teckna försäkringen att man räknas som fullt arbetsför. Fullt arbetsför definieras i försäkringsvillkoren som:
Fullt arbetsför
"Den anställde ska kunna fullgöra sina studier och sitt
arbete utan inskränkningar och inte vara sjukskriven,
inte uppbära sjuklön från arbetsgivare eller ersättning
från Försäkringskassan (rehabiliterings-, sjukpenning,
sjuk-/aktivitetsersättning – även vilande eller tidsbegränsad,
handikappersättning eller annan liknande
ersättning), inte ha särskilt anpassat arbete eller
lönebidragsanställning."
Sid 37 i PDF:
https://www.salusansvar.se/Documents/V% ... 282%29.pdf
Lönebidragsanställda nekas alltså den här typen av försäkringar om de är medlemmar i Vårdförbundet. Jag vet ett exempel till där villkoren är likadana, men det exemplet tänker jag inte nämna här. Det beror på att jag inte vill lämna ut personlig information om vilket fackförbund och vilken bransch jag själv är verksam inom.
Om jag har missförstått något i detta ärende så är jag mer än glad att bli rättad! Det kanske är så att andra fackförbund och försäkringsbolag är mer generösa i sina villkor? Eller finns det andra alternativa försäkringar som lönebidragsanställda kan teckna via fackförbund eller annan organisation? Jag hoppas att det inte är så här uteslutande för lönebidragsanställda som jag nu uppfattar det.
Observera att jag inte är emot lönebidragsanställningen som form. Jag anser att lönebidragsanställda i så stor utsträckning som möjligt ska ha samma villkor som anställda som inte uppbär bidrag för sin anställning, dvs. de som enligt Salusansvars villkor definieras som fullt arbetsföra.