UNT: Utsatt social miljö ökar risk för ADHD.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

UNT: Utsatt social miljö ökar risk för ADHD.

Inläggav Noli » 2010-06-01 20:05:27

Här är UNT-artikel med rubriken: "Utsatt social miljö ökar risk för adhd".
Här är länken:

http://www.unt.se/startsidan/utsatt-soc ... 66643.aspx

mvh Noli
Noli

Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Miche » 2010-06-01 20:39:16

Jag tycker att kommentarerna till artikeln speglar min åsikt, dvs att det är inte den utsatta miljön som orsakar ADHD, snarare att ADHD hos föräldrarna (som ärvs av barnen) orsakar en socialt utsatt miljö!

Problemet skulle inte synas på det sättet om fler vuxna fick diagnos och hjälp att hantera problemen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2010-06-07 3:30:19

Ja, de verkar vara medvetna om sambandet med ärftlighet:
Flera tidigare studier har pekat på att det förmodligen finns starka samband mellan ärftliga genetiska faktorer och risken för att utveckla adhd. Hur kan detta hänga samman med att det också finns starka samband mellan ogynnsamma sociala faktorer och ökad förekomst av adhd?
– Det behöver inte finnas någon motsägelse mellan dessa. Man kan mycket väl tänka sig att genetiska faktorer ger en ökad sårbarhet, men att det är först i kombination med ogynnsamma miljöfaktorer som denna sårbarhet kan ge upphov till adhd, säger Anders Hjern.

En högre grad av familjestress till följd av brist på pengar och mindre gynnsamma förskole- och skolmiljöer är enligt forskarna exempel på tänkbara till varför ”sårbara” barn löper högre risk att utveckla adhd i mindre privilegierade familjer.
– Den framtida forskningen kring adhd bör fokuseras på att kartlägga hur samspelet mellan gener och miljöfaktorer ger upphov till adhd hos en del barn. Sådan kunskap bör i förlängningen kunna leda till bättre möjligheter att förebygga adhd, säger Anders Hjern.

Frågan är om det går att förebygga adhd helt, iom att det är ärfligt. Däremot kan man förstås lindra verkningarna. Och eftersom man inte vet i förväg vilka barn som är "sårbara", så borde det vara en bra skolmiljö för alla barn. En utopi.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Flawed » 2010-06-07 8:12:11

Förebygga ADHD... :?
Tvångskastrering av underklassen?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Sam » 2010-06-07 9:06:34

Miche skrev:Jag tycker att kommentarerna till artikeln speglar min åsikt, dvs att det är inte den utsatta miljön som orsakar ADHD, snarare att ADHD hos föräldrarna (som ärvs av barnen) orsakar en socialt utsatt miljö!

Problemet skulle inte synas på det sättet om fler vuxna fick diagnos och hjälp att hantera problemen.

+1
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nano » 2010-06-07 13:19:00

Alien skrev:Och eftersom man inte vet i förväg vilka barn som är "sårbara", så borde det vara en bra skolmiljö för alla barn. En utopi.
Ser inget bekymmer med bra skolmiljö för alla.
Låter fullt möjligt att skapa, antar att man vet vad en bra skolmiljö är?

Jag skulle definiera den som lugn miljö där man inte tolererar bråk.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav ragnevi » 2010-06-07 18:10:37

Tycker att forskaren missat att det faktiskt kan vara så att föräldrarna själva har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som är orsaken till deras sociala problematik.
Sedan klarar naturligtvis barn med ADHD som lever under sämre sociala förhållanden inte av att dölja sin problematik på samma sätt som barn med ADHD som har mer ordnade hemförhållanden.
Vilket kanske inte är så konstigt, finns bägge föräldrarna med i bilden och man har ett stort stöd från anhöriga, ja då kanske man kan lägga ett par timmar varje dag på skolarbete.
Vilken ensamstående mamma som själv har ADHD kan göra det?
De barn som skolan missar söker istället hjälp när de blivit vuxna, många söker också vård privat eftersom de har råd med det och därför syns de inte i statistiken, men det perspektivet saknas helt i artikeln.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Debbido » 2010-06-18 0:07:04

ragnevi skrev:Tycker att forskaren missat att det faktiskt kan vara så att föräldrarna själva har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som är orsaken till deras sociala problematik.

Jo, givetvis kan det vara så. Men jag har en väninna som är adoptivbarn. Hennes halvsyskon har inte ADHD och lever svenssonliv.

Men - så lyckades hon spåra upp sin biologiska pappa och ett syskon. Dessa var väldigt levande, känslofyllda människor med tydliga ADHD-drag.

I det här fallet måste man konstatera att ADHD:n är medfödd och genetisk. Då hon inte kunde bli fullt ut accepterad som det speciell barn hon var (av en oförstående NT-mamma) blev hennes liv trassligt. Detta tolkar jag som en extra stor sårbarhet vid ADHD. Man MÅSTE ju inte hamna inom kriminalvården pga ADHD, men det är en mycket god förutsättning. (50 % av de dömda ungdomarna har ADHD)

Att vara extra sårbar i vår extremt uppstressade, effektiviserade samhällsstruktur är inte bra.

Jag tycker vi verkar ha fått en ADHD-pandemi! Frågan är om denna skadliga stress kommer att omskapa Homo Sapiens till en något annorlunda Homo ADHD-ras? Är de inte på väg att bli i majoritet? Och i så fall blir DE de normala människorna!
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in