UNT: Insändare om psykvården

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

UNT: Insändare om psykvården

Inläggav Noli » 2009-07-16 10:34:11

Det finns en insändare på Upsala Nya Tidnings hemsida skriven av Jonas Dahlgren som skrev om orimliga ersättningar för psykjourläkare.
Här är länken.

http://www.unt.se/asikt/debatt/orimlig- ... 17914.aspx

Det är samma person som har skrivit boken: "Från Aschberg till Aspergers - En högfungerande autists berättelse i dagbokform" som jag har läst boken två gånger förra året och tycker att boken är bra.

mvh Noli


Moderator Alien: Lagade ej längre fungerande länk.
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Lakrits » 2009-07-16 16:46:12

Insändaren är tänkvärd, men haltar på två punkter.

1. Psykiatrin i Uppsala har sedan länge haft ett enormt problem med att rekrytera psykiatriker till fasta tjänster inom patientvården. Även om ersättningarna för jourläkaren är obscent höga, så är det inte det som är själva problemet, utan snarare ett symptom på ett större och genomgående problem.

På två av avdelningana vid akut- och slutenpsykvården i Ulleråker har man ingen fast anställd läkarpersonal. Istället går springläkare en eller två veckor för att sedan bytas ut. Det här medför att patienterna aldrig har något uppföljningssamtal med någon läkare, utan varje läkarkontakt blir ett första möte. Jag har under 2½ år träffat 24 psykiatriker. Fyra av dessa har jag träffat fler än en gång.

Om man som Jonas, jag och (gissar jag) Noli har en AS-diagnos, är kontinuitet och igenkännande en viktig aspekt i mötet läkare-patient. Jag tror att också andra som behöver akut psykvård skulle dra fördel av att lösa den olyckliga personalomsättningen. Om det innebär löjligt höga löner, så får det bli så.

2. De gånger jag har skrivits in, har jag varit katatonisk eller i alla fall apatisk. Min autism gör också att jag undviker gruppromenader etc. Ett aktiveringsprogram låter bra, men går inte att genomföra. Dels eftersom en svår depression inte kan brytas utan mediciner, så först efter det är motion utmärkt som extra "medicin", och dels eftersom det inte går att ha tillräckligt med personal för att kunna tillgodose alla patienters behov. Dessutom behövs det inget sådant program, helt enkelt på grund av att det redan finns på åtminstone två av de tre avdelningarna utanför akut- och obs.avdelningen.

Det sista jag vill är att den psykiatriska slutenvården regredierar till ett spinnhusstadium.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Noli » 2009-07-16 23:34:06

Hej Lakrits.
Nej jag har inte aspergerdiagnos ännu och jag har aldrig varit inlagt på psyket men däremot har jag haft kontakt med psykiater och psykolog några gånger i mitt liv.

Däremot har jag haft erfarenheter inom cancervården för fem år sedan att man fick träffa ny läkare varje gång. Visserligen har de min journal men ändå skulle jag helst föredra att få träffa samma läkare varje gång som vet vem jag är och vet om min sjukdom då. jag kan förstå om någon har semester men ny nästan varje gång när man ska gå på kontroll och jag tänker att även psykiskt sjuka och folk med NPF-diagnoser som också skulle behöva träffa samma läkare varje gång för att man ska känna trygghet.

Jonas i insändaren tyckte att patienterna på psykvården behöver sysselsättning men jag tycker att det ännu bättre är att de behöver någon att prata om sina psykiska problem när de är där dvs kunna prata med läkare eller psykolog eller mentalskötare och inte bara få mediciner hela tiden.

Spinnhus fanns under 1700- och 1800-talet där lösa kvinnor fick sitta där och spinna som straff för sina brott.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: UNT: Insändare om psykvården

Inläggav barracuber » 2009-07-17 5:11:28

Noli skrev:Det finns en insändare på Upsala Nya Tidnings hemsida skriven av Jonas Dahlgren som skrev om orimliga ersättningar för psykjourläkare.
Här är länken.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=28-A ... 29,00.html

Det är samma person som har skrivit boken: "Från Aschberg till Aspergers - En högfungerande autists berättelse i dagbokform" som jag har läst boken två gånger förra året och tycker att boken är bra.

mvh Noli


På tal om den boken..
Minns att den diskuterades i en kort tråd för ngt år sedan, tror t.o.m. det var jag som startade tråden. Minns att jag tyckte att boken kändes lite "amatörproducerad" och att någon skrev att författaren hade ett "skumt" förflutet...nu orkar jag inte gräva efter den tråden på min lilla smartphone.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Pemer » 2009-07-17 5:24:08

Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-18 2:04:37

20 000 för en natts jobb. :shock:
Den som går på soc får vadå...4000 i månaden?

Kan någon förklara varför det är bra med så extrema inkomstskillnader i samhället?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2009-07-18 2:15:22

KrigarSjäl skrev:20 000 för en natts jobb. :shock:
Den som går på soc får vadå...4000 i månaden?

Kan någon förklara varför det är bra med så extrema inkomstskillnader i samhället?


Kan det vara för att det ska löna sig med så stora inkomstskillnader? Det är väl i all korthet så propagandan går!
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Selma » 2009-07-18 18:18:58

Senast redigerad av Selma 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav Alien » 2009-11-13 22:25:59

Noli skrev: Jonas i insändaren tyckte att patienterna på psykvården behöver sysselsättning men jag tycker att det ännu bättre är att de behöver någon att prata om sina psykiska problem när de är där dvs kunna prata med läkare eller psykolog eller mentalskötare och inte bara få mediciner hela tiden.


Jonas Dahlgren skrev:Hur är det med vården i övrigt? Ja, för patienterna är det inte roligt. De sitter vid ett fönstret och gör ingenting. Snacka om förvaring!
http://www.unt.se/asikt/debatt/orimlig- ... 17914.aspx

Jag har fått för mig att det bara är sällan patienten får tala med läkare, och ingen terapi, iaf på psykakuten. Däremot får de pröva på olika mediciner.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46595
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: UNT: Insändare om psykvården

Inläggav T. » 2010-04-30 14:18:01

Noli skrev:Det finns en insändare på Upsala Nya Tidnings hemsida skriven av Jonas Dahlgren som skrev om orimliga ersättningar för psykjourläkare.
Här är länken.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=28-A ... 29,00.html

Det är samma person som har skrivit boken: "Från Aschberg till Aspergers - En högfungerande autists berättelse i dagbokform" som jag har läst boken två gånger förra året och tycker att boken är bra.

mvh Noli

_________________________________________________________________
Jag har läst insändaren och kan berätta att jag också läst hans läsvärda bok (den är på hela 120 sidor, väl genomarbetad). Det finns mycket att ta lärdom om i hans bok. Han har träffat över 370 vårdare och över 43 st. läkare. Vad ska man säga? Inte undra på att det gått så knackigt för honom. En Asperger vil ha rutin, framförhållning, trygghet och en liten krets av människor som denne kan prata med. Så har livet inte varit för honom i vården, ger boken intryck av.

Vidare läser jag att Jonas Dahlgern har betalat 100 000 kr i skadestånd. Fast han var för sjuk för att få vård. Just det ja, tillräckligt sjuk för att inte få fängelse, men tillräckligt frisk för att betala skadestånd. Vad är detta? Det behövs en uppryckning av psykiatrin.

Läs för övrigt Jonas Dahlgerns fenomenala blog: Blog.jonas.se Dahlgren ger tydligen föreläsningar om Asperger.

Kämpa på Dahlgren, vi håller på dig. Det behövs fler som du!
T.
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-04-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in