"Unga väljare ofta okunniga om politik"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:02:58

Ganesh skrev:Fortsätt på sofflocket tack.

Men det är ju kul att "hota demokratin"
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen

Anslöt: 2007-10-13

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 18:13:24

Linus_på_linjen skrev:

Demokratin lär överleva. 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:17:43

Ganesh skrev:
Linus_på_linjen skrev:

Demokratin lär överleva. 8)

Jag tror nog både demokratin och Sverige överlever ett Sverigedemokratiskt intåg i maktens korridorer
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-20 18:38:29

Linus_på_linjen skrev:
Jag tror nog både demokratin och Sverige överlever ett Sverigedemokratiskt intåg i maktens korridorer

Sverigedemokraternas möjlighet till inflytande skulle minska om fler invandrare tog sig upp från sofflocket. Demokratin fungerar dåligt med lågt röstdeltagande i invandrartäta bostadsområden.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 18:44:50

Bjäbbmonstret skrev:
Linus_på_linjen skrev:

Sverigedemokraternas möjlighet till inflytande skulle minska om fler invandrare tog sig upp från sofflocket. Demokratin fungerar dåligt med lågt röstdeltagande i invandrartäta bostadsområden.

Så därför gäller det att trycka "rätt" valsedel i handen på dem och tvinga iväg dem till vallokalerna?
Om de inte tycker att de är insatta i svensk politik, ska de ändå gå för att rösta då?
Linus_på_linjen

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 18:47:41

Linus_på_linjen skrev:

"Röra om i ankdammen" är bara hälsosamt, annars blir politiken stagnerad och likriktad. Redan nu slåss partierna om vem som är mest mitten, jobbigt. Dock ska jag göra en seriös gissning tror jag SD kommer bli (för jag tror de kommer komma in) ett lika kvarvarande fenomen som Ny Demokrati. Åtminstone om de inte kommer överens om fler saker de tycker gemensamt, utöver att de vill ha mindre invandrare, det var ju delvis (NyD)s fall. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-20 18:56:15

Linus_på_linjen skrev:
Så därför gäller det att trycka "rätt" valsedel i handen på dem och tvinga iväg dem till vallokalerna?
Om de inte tycker att de är insatta i svensk politik, ska de ändå gå för att rösta då?

Nej men många har mycket väl klart för sig för vilken politisk inriktning de skulle vilja rösta på men har lite svårt att sätta sig in i vad de olika partierna står för. De kanske ännu inte har hunnit skaffa sig språkkunkaper utöver vardagssvenskan men påverkas ändå mycket starkt av de beslut som fattas. Många som vet vad de skulle rösta på tycker också att själva valsystemet är svårt, det här med tre olika slags valsedlar i olika kuvert, och inget röstande på president eller statsöverhuvud.

Därför är det bra om det finns tillgång till valmaterial både på lättillgänglig svenska och vissa fall på andra språk-

Själv har jag aktivt varit med och spritt material från valmyndigheten om den svenska valproceduren i samband med senaste valet, parallellt med partipolitiskt material och jag tycker det är synd att inte alla partierna i min stad brydde sig om att göra detta.
Bjäbbmonstret

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 19:06:54

MsTibbs skrev:
Linus_på_linjen skrev:

"Röra om i ankdammen" är bara hälsosamt, annars blir politiken stagnerad och likriktad. Redan nu slåss partierna om vem som är mest mitten, jobbigt. Dock ska jag göra en seriös gissning tror jag SD kommer bli (för jag tror de kommer komma in) ett lika kvarvarande fenomen som Ny Demokrati. Åtminstone om de inte kommer överens om fler saker de tycker gemensamt, utöver att de vill ha mindre invandrare, det var ju delvis (NyD)s fall. :)

Det kanske vore nyttigt för alla partiet att åka ur riksdagen då och då
Linus_på_linjen

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 19:09:43

Bjäbbmonstret skrev:
Linus_på_linjen skrev:

Nej men många har mycket väl klart för sig för vilken politisk inriktning de skulle vilja rösta på men har lite svårt att sätta sig in i vad de olika partierna står för. De kanske ännu inte har hunnit skaffa sig språkkunkaper utöver vardagssvenskan men påverkas ändå mycket starkt av de beslut som fattas. Många som vet vad de skulle rösta på tycker också att själva valsystemet är svårt, det här med tre olika slags valsedlar i olika kuvert, och inget röstande på president eller statsöverhuvud.

Därför är det bra om det finns tillgång till valmaterial både på lättillgänglig svenska och vissa fall på andra språk-

Själv har jag aktivt varit med och spritt material från valmyndigheten om den svenska valproceduren i samband med senaste valet, parallellt med partipolitiskt material och jag tycker det är synd att inte alla partierna i min stad brydde sig om att göra detta.

Och om alla partier har samma inriktning blir det svårt för dem också.
Linus_på_linjen

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 19:11:15

Bjäbbmonstret skrev:
Linus_på_linjen skrev:

Hur vet man skillnad på olika partiers handikappolitik då? Jag gissar att även handikappade är lågrepresenterade och för dem lär det förmodligen spela ännu mer roll vem som sitter vid makten. Invandrare är trots allt fullt kompetenta att ta hand om sig själva om de vill, även om "fel" parti skulle komma till makten, till skillnad från endel handikappade.
MsTibbs

Inläggav Zombie » 2008-01-20 19:22:32

Bjäbbmonstret skrev:
Linus_på_linjen skrev:Jag håller verkligen med om att det inte är kul att välja mellan 7 socialdemokratiska partier. Och sofflocket som är så bekvämt.

Själv tycker jag snarare att de flesta partierna är borgerliga.

Tänkte just skriva något om sju nyliberala partier, ett och ett kvarts av dem trött rödkantade och ett litet grönmossigt... så om inte de har något att bråka om, kanske vi har... *hjälp nej, jag bara skojade!*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 19:47:42

Man kan se i varje svensk kommun att valdeltagandet inte är lika i olika befolkningsgrupper. Saker som påverkar valdeltagandet är exempelvis:
-arbete eller inte
-sociala/ekonomiska problem
-utbildningsnivå
-familjestruktur
-känsla av delaktighet/samhörighet med samhället
Alltså om man har arbete, inga soc/ek problem, hög utbildning, normal och trygg familj och känner sig delaktig i samhället, så kommer man med all säkerhet att rösta. Annars är det mer osäkert. Och då verkar det ju (på gruppnivå, inte individnivå) som om vi och invandrare sitter på samma pottkant.
Ganesh

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 21:17:34

Men med tanke på hur okunniga väljarna tycks vara i det här landet så kanske man skulle kunna lotta ut mandaten i riksdagen i stället. En himla massa pengar skulle vi kunna spara på det. Väljarna tycks i alla fall inte veta vad de röstar på.
Linus_på_linjen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-20 21:20:25

Somliga tycker att demokrati har ett värde i sig Linus.
Bjäbbmonstret

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 21:35:43

Bjäbbmonstret skrev:Somliga tycker att demokrati har ett värde i sig Linus.

SD är demokrater och hans uttalande "Hot mot demokratin" är en ironisk kommentar på hur media ser på SD, ironisk på så vis, att media ofta inte förstår den grova gradskillnaden mellan SD och säg NSF eller tom SMR. Fast detta är nog så överkurs att de flesta allmänt, inte vet skillnad på dem heller tyvärr...
MsTibbs

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 21:43:29

Linus_på_linjen skrev:Men med tanke på hur okunniga väljarna tycks vara i det här landet så kanske man skulle kunna lotta ut mandaten i riksdagen i stället. En himla massa pengar skulle vi kunna spara på det. Väljarna tycks i alla fall inte veta vad de röstar på.

Så gjorde man i det antika Aten. Dvs lottade ut platserna. Men då missar man den politiska debatten. Syftet med den är bland annat att beslut och idéer blir bättre om de diskuteras, eller om det åtminstone finns en risk för det kan bli diskussion och kritik. Då anstränger sig folk litet mer, och kvaliteten på besluten blir bättre (i genomsnitt, kanske inte i varje enskilt fall). Och så kan man i debatt och diskussion hitta brister i förslag.

Alternativet är värre. Har man en regim som inte riskerar kritik och diskussion finns det ingen hejd på tokigheter. Ingen ställer sig upp och säger att de mäktiga har fel. Inga varningssignaler.

Så även om det finns okunniga väljare, och även om det är dyrt så är det värt priset. Visst finns det okunniga väljare, men alla är inte okunniga. Det finns många som vet mycket.

Om man skall lotta bland de kunniga? Hur skall man välja ut de som skall delta i lotteriet, vilka kriterier skall man för "kunnighet". Och kunniga på vad? Himla besvärligt.

I och med att vi väljer representanter får man väl hoppas på att de värsta puckona sorteras bort tidigt. Om inte för nåt annat så för att partierna inte vill representeras av puckon. Även om det kan verka så ibland
Ganesh

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-20 22:13:23

Det är skillnad mellan att "följa de demokratiska spelreglerna" vilket SD men inte NSF gör eller att ha en vettig syn på hur demokratin ska utvecklas. Det är mycket riktigt en skillnad mellan att propagera för en politik som inskränker invandrares rättigheter i det svenska samhället eller att spöa upp dem, och mellan att hävda den vita rasens överlägsenhet och att kverulera över att vi tar emot för mycket invandrare.

Men båda typerna av argumentation leder till fördumning av opinionen, minskad tolerans för avvikande samt att åtminstone en svag grupp får mindre möjligheter att hävda sina rättigheter i det svenska samhället. Och det kallar jag inte en demokratisk utveckling.
Bjäbbmonstret

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 22:31:13

Bjäbbmonstret skrev:Det är skillnad mellan att "följa de demokratiska spelreglerna" vilket SD men inte NSF gör eller att ha en vettig syn på hur demokratin ska utvecklas. Det är mycket riktigt en skillnad mellan att propagera för en politik som inskränker invandrares rättigheter i det svenska samhället eller att spöa upp dem, och mellan att hävda den vita rasens överlägsenhet och att kverulera över att vi tar emot för mycket invandrare.

Men båda typerna av argumentation leder till fördumning av opinionen, minskad tolerans för avvikande samt att åtminstone en svag grupp får mindre möjligheter att hävda sina rättigheter i det svenska samhället. Och det kallar jag inte en demokratisk utveckling.

1. SD har en annan syn på vad demokrati är/bör vara än du. Det gör inte dem till antidemokrater, bara till en annan sorts demokrater.

2. NSF utesluter medlemmar som döms för misshandel under tiden de är NSF-medlemmar (även om det inte låter lika bra i anti-NSF:ares öron).
MsTibbs

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 22:44:07

SMR skall det vara som i Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund eller
Svenska Missionsrådet. Förmodligen inte. Svenska Motståndsrörelsen då. En samling mördare och banditer.

Fast det är klart, alla svenska extremhögerorganisationer har sina rötter antingen i SFKO (Sveriges Fascistiska Kamporganisatio) under ledning av Per Engdahl (bildad 1928) eller nån av våra nazistpartioer under ledning av Birger Furugård eller Sven-Olof Lindholm. Engdahl får väl beskrivas som en wannabe-Mussolini och Furugård och Lindholm som wannabe-Hitlers. Framförallt från Lindholms parti går det en rak linje till dagens NSF, ND, SD, SMR etc. Via sådant motbjudande som BSB, Vitt ariskt motstånd etc.

Alla dessa organisationer till hör extremhögern. En del är rent nazistiska eller rent fascitiska. En del hatar bara andra som ser annorlunda. Men att börja klyva hårstrån i en diskussion om precis vad de är, det att gå i en fälla. Det är att diskutera pettitesser, och att vara medlöpare.
Ganesh

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 23:12:27

Ganesh

Inläggav Kristofer » 2008-01-20 23:20:08

Sd är ingenting annat än en samling inkompetenta fånar, varav en stor andel skåningar, som har fått för sig att det som låter klokt vid köksbordet också låter klokt i situationer där mer kompetens och mer bakgrundsfakta krävs.

Intressant fenomen dock att det finns tillräckligt många som är korkade nog att gå på det...
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 23:22:57

Ganesh skrev:SMR skall det vara som i Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund eller
Svenska Missionsrådet. Förmodligen inte. Svenska Motståndsrörelsen då. En samling mördare och banditer.

Fast det är klart, alla svenska extremhögerorganisationer har sina rötter antingen i SFKO (Sveriges Fascistiska Kamporganisatio) under ledning av Per Engdahl (bildad 1928) eller nån av våra nazistpartioer under ledning av Birger Furugård eller Sven-Olof Lindholm. Engdahl får väl beskrivas som en wannabe-Mussolini och Furugård och Lindholm som wannabe-Hitlers. Framförallt från Lindholms parti går det en rak linje till dagens NSF, ND, SD, SMR etc. Via sådant motbjudande som BSB, Vitt ariskt motstånd etc.

Alla dessa organisationer till hör extremhögern. En del är rent nazistiska eller rent fascitiska. En del hatar bara andra som ser annorlunda. Men att börja klyva hårstrån i en diskussion om precis vad de är, det att gå i en fälla. Det är att diskutera pettitesser, och att vara medlöpare.

BSS heter det, annars är det rätt. Skillnaden SD till SMR är stor, om än på samma gradskala (som jag skrev ovan). VAM var större i media än i verkligheten där det var få personer i en liten om än ondsinnad sammanslutning där bland annat Klas Lund (Nu SMR) ingick. En person som är hyfsat insatt iaf. Trevligt, hehe. :lol:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2008-01-20 23:23:57

Kristofer skrev:Sd är ingenting annat än en samling inkompetenta fånar, varav en stor andel skåningar, som har fått för sig att det som låter klokt vid köksbordet också låter klokt i situationer där mer kompetens och mer bakgrundsfakta krävs.

Intressant fenomen dock att det finns tillräckligt många som är korkade nog att gå på det...

Den där beskrivingen av SD däremot kan jag hålla med om. :)
MsTibbs

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 23:32:50

Ber om ursäkt för det där med BSS. :oops:

Visserligen är de små, i betydelsen att de inte är många. Men de mördar folk.
De rånar banker. Att negligera och förminska dem är gå deras ärenden. Och hyfsat insatt är ett understatement.
Ganesh

Återgå till Intressanta intressen

Logga in