Underligt minne

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Underligt minne

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 2:05:55

Jag kommer igår svåra lösenord utantill med en massa små och stora bokstäver blandat med siffror.

Men när jag läser text så sparas inte det jag läser till närminnet, utan det bara försvinner, förblir obehandlat. Har läst att det beror på automatiserad avkodning som jag inte har.

Finns det nåt sätt att aktivera den eller kommer jag altid tröttna på krävande böcker? Att inte kunna reflektera, förstå innehållet i böckerna för att jag förbrukar 100 % av energin på att läsa men att inte ta till sig innehållet?

Har insett att jag har dyslexi, skulle vara skönt att jobba bort dyslexin men svårt på egen hand.

Hoppas på att få asperger utredning snart. Har sömnstörningar, svårt förstå andras visioner i praktiken, känner mig tom, vet inte vad man ska säga på presentationer, får jämt blockeringar när jag ska skriva uppsatser, man skriver text, raderar, vet inte vad man ska skriva för man inte förstår hur andra menar.

Kan det vara aspergers eller är det någon annat?

Mvh
Marcus, man, 30 år, boende i Sthlm.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-31 2:22:55

Är det lika svårt med all slags läsning? Om du läser om något utifrån eget intresse, blir det inte lättare då?
Det ska tydligen vara bevisat att det man läser av lust går in på ett helt annat sätt än det man läser av plikt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Saninaé » 2009-03-31 3:31:13

Kan bara säga att jag har liknande problem ibland med läsning. Men i praktiken innebär det bara att jag läser långsammare.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav alexb » 2009-03-31 8:13:35

Just angående läsning har jag problem att läsa sånt jag inte är intresserad av, medans jag är hyffsad på att läsa om sådant jag är intresserad av. Det går inte FORT, men det går i normalt tempo. Vid tråkiga ämnen läser jag kanske 30 sidor i timmen i snitt. (Blir lite stressad när jag får kursböcker på 1200 sidor ibland :D )

Att skriva uppsatser har jag också haft lite problem med det var först i slutet av gymnasiet som jag kom på hur jag ska göra. Jag skrev bara, försökte aldrig tänka ut innehåll innan jag skrev det, utan skrev det så som min hjärna spottade ur sig tankarna, och på något sätt lyckades jag hålla ihop det till något sammanhängande, min svensklärare tyckte till och med så bra om mina texter att hon önskade att jag gick en författarkurs! Men jag kan fortfarande inte hitta på en historia :)

Jag vet faktiskt inte hur man aktiverar automatiserad avkodning med jag brukar liksom ge mig fan på att läsa ut böckerna, om det är rimligt med tid och press. 1200sidors kursböckerna ger jag blanka fan i, för det hinner ja helt enkelt inte på en månad utan att köra slut på mig totalt, så i de ämnena brukar jag få klara mig på föreläsningar, men är det en bok om ett ämne jag är åtminstone lite intresserad av så kan jag tvinga mig själv att läsa mina 30 sidor i timmen då och då för att till slut bli klar med en bok, kan ta flera månader om det är en större bok.

Lycka till hur som helst och angående om du har AS så tycker jag du ska kolla det med en psykolog, skriv ner dina problem och ta med dig till denne och förklara där så får denne göra en bedömning!
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 10:13:22

Tack för svaren.

När jag läser om saker i ens favoritämne så går det in men när det gäller måsten som är under press så låser jag mig.

Jag känner att den automatiserade avkodningen är boven i dramat, det förstör att inte komma ihåg vad man läser.

Kan det jag läst, det som går in men det är svårt att få ut det i ord, just för att man känner sig annorlunda, när man lämnar rummet efter handledning känner man sig mer förvirrad än när man kom dit.

Har kontaktat psykiatrin då jag även har depression, inomhus 22 timmar per dygn, när jag är ute bland folkmassor vill jag bara hem igen.

Hoppas få till en utredning snart, har berättat för överläkaren där att jag vill göra aspergers utredning och hur jag upplever det.

Kan man träna minnet,dvs minnesträning så man kommer ihåg vad man läser?

Ibland känns det mer som att man inte har några tankar,, utan tänker för mycket på sina problem, så man inte får plats med de externa tankarna. De man verkligen behöver fokusera på.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alexb » 2009-03-31 11:06:14

Det finns såna här övningar för arbetsminnet iaf, vet nån med ADHD som övar just det en hel del.

Problemet med att bli så här "autisktiskt tunnelseende" är ju just att, iaf för mig, man inte kan fokusera kraft på andra saker än det man just fastnat för. Jag brukar göra så att jag tar på mig hörlurar, höjer volymen så att jag inte här något annat ljud än musiken, drar ner mössan så att den nästan är i vägen för ögonen och sen går jag ut bland folk, då kan jag i lugn och ro studera dem och mina tankar kännas lite lättare att hantera än när jag måste brottas med alla intryck samtidigt. Det kanske inte alls fungerar för dig, men du skulle kunna prova det, företrädelsevis i en lugn och ganska säker miljö, om du har någon sådan.

För att återgå till att minnas det du läser så tror jag du skulle kunna minnas det bättre om du läste det långsammare och stannade titt som tätt och försökte reflektera över vad du läst och sätta det in i perspektiv som gör det användbart för dig. Problemet blir ju att det då tar ÄNNU längre tid, men det ger lite mening till orden och jag upplever att det då fastnar bättre för mig iaf.

/Alexander
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 12:13:22

Det där med autistiskt tunnelseende stämmer nog. När man ser många på en gång och befinner sig i bruset med ljud överallt så stjäl allt ljud ens uppmärksamhet och man blir trött, orkar inte fokusera på sina tankar.

Ska pröva det där med lurar nästa gång.
Vilka mer intryck är det man utsätts för när man är ute o går än ljud och sinnesintryck?
Man slåss ju även mot sociala koder som man inte är medveten om. Allt kommunicerar, sinnesstämning, kläder hur man agerar.

Gillar inte gå för nära andra, är alltid den som går bakom när man möter de som går 3 i bredd på en trottoar. Inte alltid men oftast

Finns den här minnesträningen inom psykiatrin eller vilka tillhandahåller det?

Ska försöka läsa långsammare men har ibland svårt veta vad som är det väsentliga i en text. För mig känns nästan allt som det viktiga, tragiskt nog.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav Aura Lux » 2009-03-31 12:18:26

Lite tips på arbetsminnesträning här och här. Cogmed är eventuellt på g hos habiliteringen (Sthlm) men inget är klart ännu.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 12:56:03

Aura Lux skrev: Cogmed är eventuellt på g hos habiliteringen (Sthlm) men inget är klart ännu.


Jag har ställt mig i kö för att köra Rememo! Igår. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 13:00:14

Det här med att inte minnas vad man läst eller inte kunna plocka fram det kan ha med annat än autismspektrumsstörningar att göra. Iaf hör man om det när man talar om ADHD.

Det hör väl till problem med exekutiva funktioner helt enkelt. Det kan man ju också ha när man är utbränd eller deprimerad eller varit med om olyckor (och skadat huvudet).

Bäst att förhålla sig så neutralt som möjligt till det och få ett utlåtande om helheten. (Har precis börjat tänka att jag kanske skulle fått annan diagnos ovanpå mina neuropsykiatriska dito, därav brasklappandet här.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 13:02:06

Tack Aura lux för de intressanta länkarna.

Rememo verkar vara vad jag med behöver.
http://www.cogmed.com/cogmed/articles/se/43.aspx

Dessapunkter stämmer in på mig
Om man har svårt att koncentrera sig
Om man har svårt att komma ihåg instruktioner
Om man ofta tappar bort eller glömmer saker
Om man har svårt att förstå texter man läser


Var anmälde du dig alfapetsmamma?
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 13:04:48

ADHD har jag svårt att tro att jag har, är inåtriktad, lugn, för lugn nästan, men vem vet, man kanske har adhd ändå.

Däremot har jag för lätt att lyssna på andra som gör att jag känner mig överkörd,
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 13:15:58

marcus1979 skrev:ADHD har jag svårt att tro att jag har, är inåtriktad, lugn, för lugn nästan, men vem vet, man kanske har adhd ändå.

Däremot har jag för lätt att lyssna på andra som gör att jag känner mig överkörd,


ADHD utan hyperaktivitet, det som ibland och av vissa kallas ADD. Dvs bland annat problem med uppmärksamheten av det slag som du öppnade tråden med. Inte problem med att koncentrera sig per se, utan problem med att upprätthålla uppmärksamheten allrahelst när det är på uppgifter som inte är motiverande, för lätta/svåra eller när du blir distraherad t ex.

Läs första delen här under.

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för
uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
(AD/HD)
DSM-kod: se nedan
ICD-kod: se nedan

A. Antingen (1) eller (2):

(1) minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:

Ouppmärksamhet
(a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
(b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
(c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
(d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra
skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
(e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
(f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
(g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
(h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
(i) är ofta glömsk i det dagliga livet

(2) minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:

Hyperaktivitet
(a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still
(b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund
(c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet)
(d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla
(e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”
(f) pratar ofta överdrivet mycket

Impulsivitet
(g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt
(h) har ofta svårt att vänta på sin tur
(i) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)
B. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.

C. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).

D. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier.

E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t.ex. förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).

Koden baseras på form av störning:

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination
Båda kriterierna A1 och A2 har varit uppfyllda under de senaste sex månaderna.
DSM-kod: 314.01
ICD-kod: F90.0

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
DSM-kod: 314.00
ICD-kod: F98.8

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet
Kriterium A2 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A1.
DSM-kod: 314.01
ICD-kod: F90

Svensk-engelsk översättning
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
= Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (förkortas AD/HD eller ADHD)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 13:19:44

marcus1979 skrev:Var anmälde du dig alfapetsmamma?


Lokala haben, på Rosenlunds sjukhus. Ska träffa arbetsterapeut och kolla på hjälpmedel, samt ställdes i kö för Rememo, när det väl blir av. Det är bara på gång, som Aurisen sa.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 13:35:10

jo, jag hittar 6 punkter inom ouppmärksamheten, så jag har förmodligen både aspergers och add.

Däremot är jag alltid i tid, har alltid varit på plats på samling lång tid i förväg, att vara i tid är viktigt för mig, ibland väntat utanför sammankomster 30 till 1 timma innan träff.

Har nog ofta mycket saker som finns i tankarna hela tiden bara att de är osynliga, onåbara pga de intryck man hela tiden omedvetet tvingas brottas med.'

Vad finns det för att bli bättre på att fokusera, koncentrera sig?
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alexb » 2009-03-31 16:38:28

marcus1979 skrev:jo, jag hittar 6 punkter inom ouppmärksamheten, så jag har förmodligen både aspergers och add.

Däremot är jag alltid i tid, har alltid varit på plats på samling lång tid i förväg, att vara i tid är viktigt för mig, ibland väntat utanför sammankomster 30 till 1 timma innan träff.

Har nog ofta mycket saker som finns i tankarna hela tiden bara att de är osynliga, onåbara pga de intryck man hela tiden omedvetet tvingas brottas med.'

Vad finns det för att bli bättre på att fokusera, koncentrera sig?


Jag har as ( på pappret atypisk autism, men same same..) och adhd och för mig är det som du säger, jag har svårt att koncentrera mig på tråkiga saker och avskyr att inte komma i tid, eller när folk säger saker som "Du kan ju komma efter fem" För mig betyder ju det att jag kan komma exakt när som helst, eftersom allting som INTE är just fem, är ju tekniskt sett efter fem. Jag blir en vandrande vålnad om folk är försenade när de ska möta mig, vandrar av och an, tittar i fönster för att se om de är på väg, tittar på telefoner stup i kvarten för att se om jag missat ett samtal eller sms där de förklarar läget.

Så en kombination är nog inte alls omöjlig för din del.

Tyvärr ha rjag ingen aning om hur man kan träna koncentrationen, eller fokuseringen på saker, jag brukar tvinga mig själv att göra det, och det har fungerat förvånansvärt bra (upplever mig dock fortfarande vara mycket sämre på det än NT, men bättre än jag var innan) Sätta upp tider när man ska göra saker, och en sluttid, bestämma hur många sidor man ska läsa eller vad det nu är man ska göra är bra för mig, kan lättare utföra något som har en klar början och slut. Att just skriva ner när jag ska göra saker gör det enklare, känner mig alltid rätt stolt när jag kan stryka över något jag gjort, tex tvättat eller lagat mat, eller läst ur teoriboken för körkortet.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 16:44:53

marcus1979 skrev:jo, jag hittar 6 punkter inom ouppmärksamheten, så jag har förmodligen både aspergers och add.

Däremot är jag alltid i tid, har alltid varit på plats på samling lång tid i förväg, att vara i tid är viktigt för mig, ibland väntat utanför sammankomster 30 till 1 timma innan träff.

[...]

Vad finns det för att bli bättre på att fokusera, koncentrera sig?


Att vara väldigt tidig i stället för sen kan man se som ett sätt att försöka bemästra kaos och sin kassa tidsuppfattning. På lite samma sätt som vissa med ADHD är väldigt väldigt noga med ordning och städning, för att om de släpper efter det minsta lilla så blir det Jerusalems förstörelse hemma på nolltid... Men det där var lite överkurs. Sex kriterier var ju inte lite.. Vad spännande, då kanske du lärde dig nåt mer om dig själv där, vad kul!

VAD man kan göra... Well.. Ta hand om sig själv, undvika sånt som jagar upp en (stress brukar vara döden i grytan för folk med extra bokstäver), äta sova lufta sig motionera (det vanliga, fast det är ännu viktigare för oss som t ex är känsliga för blodsockersvängningar, som folk med ADHD ofta är).

Sätta upp lagom höga mål, inte för höga men inte för låga.

Ta fiskoljekapslar.

Strukturera upp sin tillvaro på ett bokstavsvänligt sätt..

Lättare sagt än gjort alltihop, jag vet. Det finns väl en del att säga om det, men jag är sjuk och orkar inte sitta uppe mer nu.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav earlydayminer » 2009-03-31 17:47:33

Försök att läsa texter i olika färger.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 18:20:16

Man blir lätt obekväm när man väntar på någon som är långt sen, svårt ibland smälta in i miljön.

Har insett att byta miljö är nog det bästa för att fokusera , har svårt att koncentrera mig hemma, sätter jag mig i ett rum på universitetet går det nog bättre, stänga av omvärlden.

hm, scanna in böcker och stryka under med färgpennor skulle nog funka, tack earlydayminer.

Just det där med städningsmani har jag upplevt att en vän som har adhd har, har även en vän som skärt sig i armarna, är bipolär o det,

Blir man mer fokuserad av fiskoljekapslar?, får väl pröva, vill ju må bättre än nu.

Någon mer som inte kan sova föränefter 2 på nätterna samt att man vaknar väldigt lätt, ibland innan klockan ska ringa? Har fått utskrivet sömntabletter men får hoppas man inte blir fast i det bara, bli beroende av det.

Kan även vara blodsocker, diabetes kanske, får väl kika på det med.

Förstår det är jobbigt alfapetsmamma, ta igen dig du, blir lätt man sitter för mycket vid datorn.

Alexb, mm, nog bättre som du säger att planera det man ska göra men då med sätta si i annan miljö känner jag, där jag kan disconnecta från omvärlden, boken, jag, i tystnad.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-31 23:15:52

marcus1979 skrev:
Blir man mer fokuserad av fiskoljekapslar?, får väl pröva, vill ju må bättre än nu.


Vissa har väldigt god effekt av Omega 3, 6, 9 och allt vad det är-tillskott, vissa andra inte så mycket och några kanske ingen alls, men det är ju klart värt att testa, om man nu inte äter fisk regelbundet. Det funkar på ett annat sätt än medicin, men det funkar iaf på många. Och skadligt är det inte, vilket man inte kan säga om allt som hjälper (jag mår t ex skit av den mest ADHD-medicin jag testat).

Vidare säger vissa att det går att må mycket bättre genom att sluta med tillsatser i mat, som glutamat, aspartam och annat som kan trigga ens ADHD-symtom, men om det hjälper på fokus och koncentration mer direkt kan jag inte säga nåt om, bara berätta att det finns en del sagt om det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav marcus1979 » 2009-03-31 23:45:31

Det känns som vissa mat tillverkare medvetet lägger i onyttiga ämnen i maten, känns som en egen vetenskap det här med nyttig mat.

Får väl testa omega o det, se om det påverkar mig tilll det bättre.

Tråkigt när medicin inte hjälper men det är antagligen för biverkningar och att man inte är kompatibel med just den medicinen, tyvärr.

Hoppas din läkare kan byta åt dig till en bättre medicin.
Hoppas utvecklingen av medicin gör nya framsteg där man kan minska sina problem till att det blir mer hanterbart.

Både adhd och asperger är väl tillstånd man får ha hela livet, så medicin där syftar väl till att dämpa problemen en aning?

Har läst att cymbalta jag har för min depression fick många i början till självmordstankar. Att läsa sådant när man fått det i handen var ju inte särskilt roligt. Tur att man inte upplevt det i alla fall.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav Tallerger » 2009-04-01 9:43:59

Jag ha en ständig känsla av ångest när jag försöker läsa en bok av typen roman, deckare eller liknande. Det handlar om "Vad av det jag läser på den här sidan just nu kommer jag vara tvungen att komma ihåg för att hänga med längre fram i berättelsen?" Jag vill ju gärna försöka komma ihåg allting för säkerhets skull!

(Om det är något man inte behöver komma ihåg, måste det då stå där över huvud taget?)
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Inläggav marcus1979 » 2009-04-01 10:11:19

Tallerger
håller med, man kan inte komma ihåg allt och eftersom man är asperger så är det mest specialintresset som går in.

Har svårt avgöra vad som är viktigt när allt känns som allt är lika viktigt. Det som känns viktigt för mig kan väga lätt för någon annan.

Man känner sig som den långsammaste bilen som finns, som tävlar mot de som är snabbast och bäst. Resultatet är att det är en omöjlig ekvation.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav KKF » 2009-04-01 13:23:00

Jag kommer ihåg sifferkoder, händelser, händelseförlopp och årtal och datum även i andra människors liv vilket kan skrämma och irritera dem ibland. Minns även vad och när människor sagt saker flera årtionden tillbaka. Kan återuppta en diskussion med en människa där den slutade för tio år sedan. Har uppenbarligen en annan tidsuppfattning än NT människor. Nuet finns inte, dåtiden är mycket närvarande, på gott och ont och jag rusar in i framtiden.
Senast redigerad av KKF 2011-05-04 18:43:24, redigerad totalt 1 gång.
KKF
Inaktiv
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2006-09-11
Ort: Alingsås

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in