Underligt minne

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 12:29:50

Läser IT & kommunikationsvetenskap men på den gamla utbildningen. Det nya systemet är ju master medan det gamla är Magister eller kandidat.
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alexb » 2009-04-02 12:32:05

Okay, hur länge har du pluggat det då?
Jag går andra terminen och det börjar snart bli dags att plugga inför tentorna känner jag, om jag nu kommer på ett fiffigt sätt för det, ljudböcker snackade handikappshandläggaren om, men vet inte hur många kursböcker som finns som det.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 12:34:27

6:e terminen.
Man kan ju hoppas de läser in material på band, helst utan kostnad för en-
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alexb » 2009-04-02 12:41:51

ah då ligger du en bra bit före mig.

Haha ja det skulle man ju kunna hoppas, men den risken känns ju försvinnande liten :)
upphovsrätten gör det väl dessutom olagligt för någon att göra det utan att det är just upphosinnehavaren som gör det eller ger tillåtelse
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 12:54:24

och med ipred lär ju även bokskrivare, försäljare mm jaga fildelare :).

Men om man köper boken och ber att få den inläst? bör inte det gå? Tycker inte man ska behöva betala 2 ggr.

Har du lust att hjälpa mig med ett användartest till min uppsats?
Men det krävs att du använt försäkringskassans webbplats.

Grejen går ut på att jag ber dig utföra 10 uppgifter att göra på sidan, du ska då på varje uppgift tänka högt och genom min mobil försöka göra de här sakerna?
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alexb » 2009-04-02 13:16:47

Jag kan försöka hjälpa dig iaf, ska jag prata genom mobilen eller utföra saker på den?

Jag har använt försäkringskassan flera gånger, mest för att söka föräldraledigt och så.

Angående att köpa boken och få den inläst så kanske det kan fungera faktiskt, men jag tror att inläsning av en bok tar skickligt lång tid, så om man måste göra det för varje elev (eftersom du inte får serieframställa den här kopian måste den framställas efter varje unikt exemplar av boken) så finns det nog ingen chans i världen att skolan gör det.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:29, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 13:38:09

Har pm:at dig

Vore det inte bättre om de tryckte upp filer så det räcker till alla som har problem? Dvs att de kunde köpa multikopierings avtal?

Tydligen dyrt med andras tankar :).
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-02 19:48:57

marcus1979 skrev:Vad menar du med gränsöverskridande?
dags för frukost :)


Är det till mig frågan ställdes? I så fall menade jag att eftersom en stor del av problematiken är densamma inom flera tillstånd som ses som skilda enheter (AS vs ADHD t ex) så är det bra att läsa på om lite allt möjligt, eller iaf lära sig mer om de olika tillstånden.

T ex är problem med exekutiva funktioner, tidsuppfattning, central koherens osv vanliga vid såväl AS som ADHD och det är bra att inte stirra sig blind på att man tror man har det ena och därför inte läsa eller ta in vad som t ex sägs hjälpa för ett annat tillstånd.

Det intressanta är ju inte vad nåt heter utan vilka svårigheter man har och hur man ska komma runt dem på bästa sätt och också vilka styrkor man har och på vilket sätt man gör det bästa bruk av dem. Och jag låter som en jädra broschyr nu, förlåt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 20:46:16

nejdå, :) ingen fara, bara bra med levande uppslagsverk :)

Känna bara jobbigt att bli mer osäker på vad man har. ADHD eller asperger. vore bara skönt om man fick medicon som kunde få en må bra, fokusera, något som hjälpte
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav earlydayminer » 2009-04-02 21:04:22

alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Jag är en s k visual learner, och jag kommer sällan ihåg massan av det jag läser ur en bok. Men ser jag däremot en dokumentär inom samma ram kan jag komma ihåg hur mycket som helst, just p g a att jag har information kopplat till en bild. För mig var det här riktigt jobbigt i skolan, jag trodde jag var dum i huvudet. Att jag inte hade någon intelligens i jämförelse med resten av de som gick på samma skola. Men så var/är inte fallet. ;) Lärarna försökte lära oss mindmapping, men det gick inte alltför lång tid innan den processen försvann. Fick alltid höra hur begåvad jag var och varför försöker jag inte hårdare, vad fan skulle man gör då? Man försökte ju allt man kunde men responsen var för svag, jag behövde mer än en ytlig uppmuntran. Jag behövde ett inlärningssystem som den Svenska lärarbasen inte kunde alls mycket om.

Så för mig handlar det mer om att balansera min svårigheter, inte förbättra dem så att de ligger på samma nivå som mina färdigheter. Mina färdigheter försöker jag skjuta mot stjärnorna.

Försök att använda färgad text, se på dokumentärer och läs visuella böcker. Om du har ett liknande tankesystem så bör det fungera. Att bara läsa svart text blir som att kolla på regnväder.


Läs gärna 4 weeks to an organized life with ADHD. Tror det skulle vara nåt för dig. :)


Varför?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 21:12:53

Finns visual learning i skolorna idag?
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav earlydayminer » 2009-04-02 21:21:23

Jag vet faktiskt inte.

Skall börja studera på komvux för att dra upp missade betyg, och där skulle det tydligen finnas en väldigt bra pedagog som har hand om olika inlärningssystem. Så finns det på ett komvux i Karlstad finns det troligtvis i Stockholm. Om det finns på låg-, mellan- och högstadieskolor vet jag inte.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 21:25:51

Man tycker ju att lärarna när det handlar om barn borde lära ut flera inlärningessätt. Inte bara ett. Eftersom vi har svårt att lära oss på det sätt de som inte har problemen har
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav earlydayminer » 2009-04-02 21:30:09

Ja. Men det krävs väl en viss utbildning och ett kunnande i visuellt lärande. Antagligen kommer det att komma mer och mer, känns bara så jävla surt när det kommer nu.

Känns som att någon kommer säga: "Då kan vi försöka att förbättra för barnen i framtiden." !!!

Jaha? Det skiter jag faktiskt i, det är mitt liv jag vill förbättra nu.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 21:47:30

håller med, våra liv som blivit förstörda
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-02 22:04:20

earlydayminer skrev:
alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:Jag är en s k visual learner, och jag kommer sällan ihåg massan av det jag läser ur en bok. Men ser jag däremot en dokumentär inom samma ram kan jag komma ihåg hur mycket som helst, just p g a att jag har information kopplat till en bild. För mig var det här riktigt jobbigt i skolan, jag trodde jag var dum i huvudet. Att jag inte hade någon intelligens i jämförelse med resten av de som gick på samma skola. Men så var/är inte fallet. ;) Lärarna försökte lära oss mindmapping, men det gick inte alltför lång tid innan den processen försvann. Fick alltid höra hur begåvad jag var och varför försöker jag inte hårdare, vad fan skulle man gör då? Man försökte ju allt man kunde men responsen var för svag, jag behövde mer än en ytlig uppmuntran. Jag behövde ett inlärningssystem som den Svenska lärarbasen inte kunde alls mycket om.

Så för mig handlar det mer om att balansera min svårigheter, inte förbättra dem så att de ligger på samma nivå som mina färdigheter. Mina färdigheter försöker jag skjuta mot stjärnorna.

Försök att använda färgad text, se på dokumentärer och läs visuella böcker. Om du har ett liknande tankesystem så bör det fungera. Att bara läsa svart text blir som att kolla på regnväder.


Läs gärna 4 weeks to an organized life with ADHD. Tror det skulle vara nåt för dig. :)


Varför?


För att den handlar om hur man använder ett mer visuo-spatialt inriktat tänkesätt till gagn för sig själv. Eller enklare uttryckt hur man försöker komma runt problem med t ex exekutiva funktioner genom att göra det man är bra på istället för att försöka kränga sig ner i fel mall.

Du skrev visual learner, och jag associerade fritt till right brain thinker, men det kanske var att ta det för långt? Skitsamma, boken är faktiskt bra, om än lite förenklande och förstås amerrkansk, eftersom den de facto är amerikansk.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-04-02 22:05:40

alexb skrev:Okay, hur länge har du pluggat det då?
Jag går andra terminen och det börjar snart bli dags att plugga inför tentorna känner jag, om jag nu kommer på ett fiffigt sätt för det, ljudböcker snackade handikappshandläggaren om, men vet inte hur många kursböcker som finns som det.


Läser du en kurs på en högskola så ska du ha i princip ha rätt att få böckerna inlästa. Ett problem är tidsaspekten. När de väl i så fall blir det kan kursen vara slut. Jag kan också tänka mig att de prioriterar kurser som många läser. På Komvux exempelvis får dyslektiker ofta hålla till godo med en äldre upplaga som kan skilja sig mer eller mindre.
Jag har inte det där aktuellt nu men här finns en del information och länkar.

http://www.tpb.se/verksamhet/hogskoleli ... studenter/
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 22:24:41

Kanske kan dra nytta av inläsning för nästa kurs. Har i princip en kurs kvar plus lite rest på några så där kanske jag kan använda det

Får jag inte jobb i sommar får det bli ett fjärde år.

Hur har det gått för er med att få jobb?
Har varit på en del intervjuer men det har aldrig lett till jobb.
De märker att man är anorlunda, tyvärr
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav earlydayminer » 2009-04-02 22:27:11

alfapetsmamma skrev:
earlydayminer skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="earlydayminer"]Jag är en s k visual learner, och jag kommer sällan ihåg massan av det jag läser ur en bok. Men ser jag däremot en dokumentär inom samma ram kan jag komma ihåg hur mycket som helst, just p g a att jag har information kopplat till en bild. För mig var det här riktigt jobbigt i skolan, jag trodde jag var dum i huvudet. Att jag inte hade någon intelligens i jämförelse med resten av de som gick på samma skola. Men så var/är inte fallet. ;) Lärarna försökte lära oss mindmapping, men det gick inte alltför lång tid innan den processen försvann. Fick alltid höra hur begåvad jag var och varför försöker jag inte hårdare, vad fan skulle man gör då? Man försökte ju allt man kunde men responsen var för svag, jag behövde mer än en ytlig uppmuntran. Jag behövde ett inlärningssystem som den Svenska lärarbasen inte kunde alls mycket om.

Så för mig handlar det mer om att balansera min svårigheter, inte förbättra dem så att de ligger på samma nivå som mina färdigheter. Mina färdigheter försöker jag skjuta mot stjärnorna.

Försök att använda färgad text, se på dokumentärer och läs visuella böcker. Om du har ett liknande tankesystem så bör det fungera. Att bara läsa svart text blir som att kolla på regnväder.


Läs gärna 4 weeks to an organized life with ADHD. Tror det skulle vara nåt för dig. :)


Varför?


För att den handlar om hur man använder ett mer visuo-spatialt inriktat tänkesätt till gagn för sig själv. Eller enklare uttryckt hur man försöker komma runt problem med t ex exekutiva funktioner genom att göra det man är bra på istället för att försöka kränga sig ner i fel mall.

Du skrev visual learner, och jag associerade fritt till right brain thinker, men det kanske var att ta det för långt? Skitsamma, boken är faktiskt bra, om än lite förenklande och förstås amerrkansk, eftersom den de facto är amerikansk.[/quote]

Nej då, jag tackar för din rekommendation. Det är ett helvete med ett visuellt tankesätt, det är det vackraste jag har och det värsta jag vet. Jag kan inte stänga av det visuella, det går inte. Det bästa med det är att jag kan manipulera bilderna till avancerad CGI-liknande effekter. Inte så konstigt att jag tycker om att lyssna på Barack Obama, som använder sig av så många fina metaforer. :)

Jag har läst en del om visual learning och det har förbättrat mitt liv, det har gett mig hopp och mod att våga mer. Antar att jag måste börja läsa om Asperger och ADHD för att försöka bättre på svårigheterna ännu mer. Men när jag läser om det blir jag ställd, jag vill ha konkreta exempel, jag vill se personer med liknande svårigheter ställas inför svårigheterna så att jag kan veta om jag verkligen har liknande svårigheter.

Känns som att jag full med potential och vilja kommit till en värld jag inte vet hur jag skall hantera, vilket har lämnat mig i en grop jag ständigt försöker komma ur.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav alexb » 2009-04-02 22:36:48

Bjäbbmonstret skrev:
alexb skrev:Okay, hur länge har du pluggat det då?
Jag går andra terminen och det börjar snart bli dags att plugga inför tentorna känner jag, om jag nu kommer på ett fiffigt sätt för det, ljudböcker snackade handikappshandläggaren om, men vet inte hur många kursböcker som finns som det.


Läser du en kurs på en högskola så ska du ha i princip ha rätt att få böckerna inlästa. Ett problem är tidsaspekten. När de väl i så fall blir det kan kursen vara slut. Jag kan också tänka mig att de prioriterar kurser som många läser. På Komvux exempelvis får dyslektiker ofta hålla till godo med en äldre upplaga som kan skilja sig mer eller mindre.
Jag har inte det där aktuellt nu men här finns en del information och länkar.

http://www.tpb.se/verksamhet/hogskoleli ... studenter/


wow! Det där låter ju riktigt bra.
Ibland blir jag faktiskt glatt överraskad över hur bra saker fungerar, detta är en sådan där jag var säker på att det var omöjligt!

Tack så hemskt mycket för länken och påpekandet.
Skall absolut ta upp det med handläggaren på SU.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav marcus1979 » 2009-04-02 22:42:57

Jag vet inte om jag har det visuella i mig än, vet bara att allt är suddigt. både minnet, ser inga bilder och att inget fastnar när jag läser. Så förmodligen är det det ljudinspelade böcker som gäller
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-03 10:33:40

earlydayminer skrev: Antar att jag måste börja läsa om Asperger och ADHD för att försöka bättre på svårigheterna ännu mer. Men när jag läser om det blir jag ställd, jag vill ha konkreta exempel, jag vill se personer med liknande svårigheter ställas inför svårigheterna så att jag kan veta om jag verkligen har liknande svårigheter.


Shit, vilken igenkänning!!! Precis så har jag sagt på utredning, och inför den och efter den... Att ord är så vaga och luddiga, för det handlar så mycket om tolkningar och hur vet jag att jag tolkat t ex ett kriterium rätt.

Jag hade jättesvårt att ta till mig att mitt sätt att fastna på grejer att läsa om eller göra var det man menar med specialintresse. Jag tycker ju bara jag är hängiven och lite ja.. insnöad, men inte så att det går ut så mycket över mitt övriga liv, så som det beskrivs i skrifter om AS.

Inte heller att min nivå av språkfascism och laborerande med språk skulle kunna vara nåt man kallar för pedantiskt språk eller utvecklat bruk av egenskapade metaforer, som ju ska vara aspigt.

Bara som några exempel.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-04-03 15:09:53

Bjäbbmonstret skrev:
alexb skrev:Okay, hur länge har du pluggat det då?
Jag går andra terminen och det börjar snart bli dags att plugga inför tentorna känner jag, om jag nu kommer på ett fiffigt sätt för det, ljudböcker snackade handikappshandläggaren om, men vet inte hur många kursböcker som finns som det.


Läser du en kurs på en högskola så ska du ha i princip ha rätt att få böckerna inlästa.


Jepp, det har man rätt till, de har den tjänsten för exvis dyslektiker och blinda. Man får gå till universitetets hjälpmedelscentral, de brukar ha inläst kurslitteratur till alla möjliga kurser. Om de inte lånat ut litteraturen så kan de säkert låta sej övertalas om man är lite ödmjuk och snäll.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav marcus1979 » 2009-04-03 15:20:45

I det fall har jag diagnos dyslexi som jag skaffade privat via en tant som drev privatutredningar o det men ibland känns det svårt veta om man kan få hjälp med saker om man ännu inte har en diagnos.

Hr lång tid tar en utredning? och brukar psykiatrin skicka vidareen till typ sankt görans eller nåt?
Senast redigerad av marcus1979 2011-05-04 18:43:30, redigerad totalt 1 gång.
marcus1979
 
Inlägg: 268
Anslöt: 2009-02-20
Ort: somewhere / nowhere

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in