Underlat/undulat? Vad gäller?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Underlat/undulat? Vad gäller?
Vad gäller egentligen med att använda ordet underlat istället för undulat. Fågeln alltså.
Jag har alltid tyckt att det är undulat men jag ser att väldigt många skriver underlat. Även i seriösa tidningar har jag sett flera ggr att det står underlat.
Uttalet på de båda stavningarna blir ju rätt lika om man inte uttalar det väldigt tydligt så jag kan förstå att man får det till underlat om man inte vet. Men nu för tiden verkar många tycka att det heter underlat.
Vad gäller? Kan man anta att det kommer att heta underlat om 20 år för att alla säger och skriver så?
Jag har alltid tyckt att det är undulat men jag ser att väldigt många skriver underlat. Även i seriösa tidningar har jag sett flera ggr att det står underlat.
Uttalet på de båda stavningarna blir ju rätt lika om man inte uttalar det väldigt tydligt så jag kan förstå att man får det till underlat om man inte vet. Men nu för tiden verkar många tycka att det heter underlat.
Vad gäller? Kan man anta att det kommer att heta underlat om 20 år för att alla säger och skriver så?
Re: Underlat/undulat? Vad gäller?
Melopsittacus undulatus heter den på latin. Något annat än undulat kan det inte bli.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Undulat är gramatiskt rätt i alla fall då det är så arten benämns. På latin heter den Melopsittacus undulatus så var folk får underlat ifrån är mig en gåta.
- OceanLiners
- Anslöt: 2012-04-12
Underlat låter som något en femåring stavat det fel till enligt mig. Har aldrig hört eller läst det på det sättet.
Man säger och skriver Undulat, tror inte det kommer ändras inom en snar framtid.
UnderLat låter som en beskrivning av någon som latar sig för sällan
Man säger och skriver Undulat, tror inte det kommer ändras inom en snar framtid.
UnderLat låter som en beskrivning av någon som latar sig för sällan
Det är ju typ som det här att folk har börjat säga oxtokig istället för skogstokig.
Oxar ska ju vara kastrerade och lugna...
Oxar ska ju vara kastrerade och lugna...
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Choklad skrev:Underlat låter som något en femåring stavat det fel till enligt mig. Har aldrig hört eller läst det på det sättet.
Sök på det så får du se att många skriver så.
Det heter inte "underlat" någonstans.
Det är bara folk som inte riktigt behärskar språket som säger så. De hör ett utländskt, svårt eller främmande ord och omtolkar det i sina egna huvuden före uttal eller skrift, inte sällan försvenskar man uttalet så det liknar svenska ord. Undu låter märkligt och omtolkas till under.
Samma fenomen som "tusingfoting" eller "skorpinjon"
Det är bara folk som inte riktigt behärskar språket som säger så. De hör ett utländskt, svårt eller främmande ord och omtolkar det i sina egna huvuden före uttal eller skrift, inte sällan försvenskar man uttalet så det liknar svenska ord. Undu låter märkligt och omtolkas till under.
Samma fenomen som "tusingfoting" eller "skorpinjon"
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Skriv Underlat på Wikipedia så omdirigeras du nästan omärkligt till Undulat.
Kunde vara värt att påpeka den vanliga felstavningen under Namn, den som har lust
Kunde vara värt att påpeka den vanliga felstavningen under Namn, den som har lust
De underlater att stava ordet rätt. Underlåter, menar jag ju
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Moggy skrev:Choklad skrev:Underlat låter som något en femåring stavat det fel till enligt mig. Har aldrig hört eller läst det på det sättet.
På Blocket ja...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
De som säger "underlat" och "oxtokig" är väl samma personer som tror att det heter "Ludvikavantar", "tumbröd" och "Gullvivors resor"...
När jag var liten tyckte jag om "lurviga ben" (pommes frites) och "nyponsoppa med beskriver" (biskvier).
När jag var liten tyckte jag om "lurviga ben" (pommes frites) och "nyponsoppa med beskriver" (biskvier).
Det heter såklart undulat, som alla här påpekat.
På blocket är det jättemånga som skriver fel, så där kan man testa söka på undelat, underlat och jag vet inte allt om man verkligen vill se alla alternativ..
Handburgare är ju ett roligt ord också!
På blocket är det jättemånga som skriver fel, så där kan man testa söka på undelat, underlat och jag vet inte allt om man verkligen vill se alla alternativ..
Handburgare är ju ett roligt ord också!
- Melopsittacus
- Anslöt: 2011-09-08
Eller tror att det heter "violincell", att en björntjänst är en jättetjänst, att återtåg är frammarsch, att man kommer rätt i svenskan om man tänker på engelska och dumöversätter...
Men snart blir väl de sakerna rätt. Och "underlat". Ingen läser ju längre några ambitiösare texter på svenska.
Men snart blir väl de sakerna rätt. Och "underlat". Ingen läser ju längre några ambitiösare texter på svenska.
KrigarSjäl skrev:Moggy skrev:Choklad skrev:Underlat låter som något en femåring stavat det fel till enligt mig. Har aldrig hört eller läst det på det sättet.
På Blocket ja...
Fler än jag trodde, usch vad dåligt av svenska folket att inte lära sig stava.
Här har vi en liten underlat: Ulla