Underforum för äldre?
79 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Underforum för äldre?
Rent generellt är det ovanligt men bland ungdomar med Asperger är det nog inte alls ovanligt. Väldigt många personer med AS föredrar att umgås med personer från andra generationer. Många AS-ungdomar brukar tycka att andra i deras egen ålder bara är jobbiga.Toblerone skrev:hur många tonåringar vill hela tiden ha folk med i diskussionen som är i deras föräldrars ålder? Generellt brukar inte tonåringar vilja det.
Underforum för äldre?
Jag är i medelåldern och jag har många tonåringar på vänlistor på olika sajter. Jag är inte åldersfixerad på så vis. När jag var tonåring gillade jag att prata med äldre. Ibland var det lättare än att prata med jämngamla. Vet inte varför men det var bara så.
Underforum för äldre?
Miche skrev:Man kan annars starta specifika trådar där "åldersgränsen" ingår i trådnamnet, förslag på namn Erfarenhetsutbyte (40+) där man i trådstarten anger vad man önskar diskutera för oss som är äldre (eller yngre).
Självklart kan man knappast förbjuda yngre (vilket kanske inte är helt önskvärt alla gånger) men de som bryter mot tankarna bakom tråden kan man anmäla för off-topic.
Ja, det skulle kunna startas trådar typ:
- Problem med att hitta arbete för oss som är 40+
- Problem med att orka med arbetet för oss som är 40+
- Problem att hitta partner för oss som är 40+
- Problem med att hitta folk att umgås med för oss 40+
Etc etc.
Jag ser fram emot dagen man kan läsa "Problem med att hitta äldreboende för oss 70+" (undrar om AF finns kvar så länge).
Underforum för äldre?
I mitt liv har knappt något ändrats på 30 år. Inga vänner. Oskuld. Arbetar inte. Tittar mest på teve.Toblerone skrev:Det har ju hänt en del på 30 år.nescio skrev:Är det någon skillnad på 20-åriga och 50-åriga aspergare? Båda bor väl hemma hos mamma och läser tågtabeller?
Den som inte är som mig är ju ingen "riktig Aspergare". Jag bor inte hemma hos mamma, men nästan.Toblerone skrev:Bor hemma???? Jag flyttade hemifrån när jag var 18 och har aldrig återvänt! Jag har själv tre barn. Eller var du ironisk nu?
Underforum för äldre?
Alien skrev:Jag ser fram emot dagen man kan läsa "Problem med att hitta äldreboende för oss 70+" (undrar om AF finns kvar så länge).
Du behöver nog inte oroa dig. Forumet finns med all sannolikhet kvar under nästa år.
Förlåt, jag kunde bara inte låta bli.
Underforum för äldre?
Toblerone skrev:Jag funderar om det inte vore en bra ide att ha ett underforum för lite äldre Aspies. Själv är jag 50 och jag tror att de många här är ganska unga. [...]
kullan skrev:Ett till för dom som är 15 - 25 år
Ett för dom som är 35 och uppåt
En intressant idé. Sedan verkar just Aspergerforum kanske inte redo för det, av skäl som Liebert anför (där jag inte direkt skulle dela tankekonstruktionen "Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker"). AF är ett privat nätforum och man skulle mycket väl ändå kunna besluta sig för det som du har som idé, utan att behöva ta (princip-)hänsyn till en "börjar man ... inga principiella skäl"-ideologisk utgångspunkt, menar jag.
Nåväl. I stället således:
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/ upplyser för tillfället om ett aspergerforum som riktar sig till ålderskategorin 16–25 – Ung och asperger: http://www.ungochasperger.se/
En tanke och idé skulle helt enkelt vara att någon skapar och startar ett liknande diskussionsforum för äldre (utanför AF). Typ: Gammal och asperger, Äldre och asperger, Mogen och Asperger eller varför inte ett namn som Mogna aspergare, mognaaspergare.se.
Toblerone skrev:Bor hemma???? Jag flyttade hemifrån när jag var 18 och har aldrig återvänt! Jag har själv tre barn. Eller var du ironisk nu?nescio skrev:Är det någon skillnad på 20-åriga och 50-åriga aspergare? Båda bor väl hemma hos mamma och läser tågtabeller?
Jag resonerar snarlikt som du. Att över huvud taget återvända, att igen bo hos någon av föräldrarna (efter låt oss säga runt 20-årsåldern) har och kommer aldrig vara aktuellt. I alla fall inte för mig. Ironi (omedveten eller ej) eller inte, jag finner det ganska intressant att den här bilden fortsätter att spridas, traderas. Frågan är i vilken omfattning det verkligen existerar med 20-åringar som bor hemma hos sina 50-åriga föräldrar. I den mån det gör det så torde det hur som helst inte förta ett slags behov för x antal aspergare i 50-årsåldern (plus–minus en del år) även ur den nämnda kategorin att vilja snacka och umgås med AS-personer ur samma generation, med aspergare som har lite mer av erfarenheter av livet, som har dylika referenspunkter. Precis som http://www.ungochasperger.se/ riktar sig till unga mellan 16 och 25.
Underforum för äldre?
Diskutia skrev:... ett aspergerforum som riktar sig till ålderskategorin 16–25 – Ung och asperger: http://www.ungochasperger.se/
Det är extrem tantvarning på den sidan. Det är tanter som skriver till, inte med, aspergare. Det finns ingen dialog alls, bara förmaningar. Någon forumdel kunde jag inte hitta, bara texter författade av tanter.
Underforum för äldre?
Och jag väntar ännu på svar om vad som skulle hända när man deltar i någon intressant diskussion men råkar fylla 26.
Underforum för äldre?
Miche skrev:Rent generellt är det ovanligt men bland ungdomar med Asperger är det nog inte alls ovanligt. Väldigt många personer med AS föredrar att umgås med personer från andra generationer. Många AS-ungdomar brukar tycka att andra i deras egen ålder bara är jobbiga.Toblerone skrev:hur många tonåringar vill hela tiden ha folk med i diskussionen som är i deras föräldrars ålder? Generellt brukar inte tonåringar vilja det.
Jo, det stämmer nog. Om de är medvetna om det. Men jag tycker ändå att de som är ganska unga blir åtminstone lite förvirrade av det kanske kommer kommentarer av folk som är mycket äldre och som har helt andra livserfarenheter. Man räknar kanske inte med att det ska vara så stor skillnad i ålder och erfarenhet. Och vi som har Asperger har ju svårare att uppfatta situationen snabbt. Dvs. att lista ut vad det beror på att folk tycker så olika, har så olika erfarenheter. För mig är det också ganska jobbigt. Men jag har åtminstone lite erfarenhet och kan kanske förstå det snabbare pga den. Det måste vara svårare för ungdomarna. Jag tror t.o.m. att vissa blir ganska forvirrade, när de får en del svar där de inte känner igen sig själva alls.
Underforum för äldre?
kullan skrev:Jag är i medelåldern och jag har många tonåringar på vänlistor på olika sajter. Jag är inte åldersfixerad på så vis. När jag var tonåring gillade jag att prata med äldre. Ibland var det lättare än att prata med jämngamla. Vet inte varför men det var bara så.
Jag säger inte heller att det INTE OFTAST är så. Men bara ibland kan man ju ha ämnen, där man känner att det inte är intressant för ungdomar. Om jag t.ex. vill prata om hur det är att få diagnos sent i livet eller hur problemen förändras när man blir äldre - det är klart att ämnet i sig egentligen borde signalera ungdomar att den diskussionen inte passar dem riktigt. Men en del läser inte så noga. De ger sig rakt in och tolka diskussionen på sitt sätt. T.ex. att nån tycker det är sent att få diagnos som tonåring eller som 20-åring, eller hur det har förändrats under dem senaste 5 åren eller så..... Förstår du vad jag menar? Diskussionen skiftar dit, där de flesta känner igen sig. Och om de flesta är mycket unga - då blir det aldrig den diskutionen.
Underforum för äldre?
Meppe skrev:Och jag väntar ännu på svar om vad som skulle hända när man deltar i någon intressant diskussion men råkar fylla 26.
Det spelar väl ingen roll. Så noga ska det ju inte vara. Och jag har aldrig föreslagit, att man inte ska få vara med. Man ska bara vara medveten om att de flesta är i den åldersgruppen och att diskutionerna därför kan kretsa ungefär runt det.
Underforum för äldre?
Mats skrev:Diskutia skrev:... ett aspergerforum som riktar sig till ålderskategorin 16–25 – Ung och asperger: http://www.ungochasperger.se/
Det är extrem tantvarning på den sidan. Det är tanter som skriver till, inte med, aspergare. Det finns ingen dialog alls, bara förmaningar. Någon forumdel kunde jag inte hitta, bara texter författade av tanter.
DET tycker jag är helt fel. Framför allt åt det hållet. Dvs. äldre som blandar sig in i yngres diskutioner och förmanar dem. Helt fel!
Underforum för äldre?
Förresten..... hur vore det med att man skulle ha en viss tid på chatten, då en viss åldersgrupp har sin tid? Det skulle vara intressant att testa. Bara nån timma eller två i veckan, t.ex.
När det gäller chatten, har jag knappt vågat mig ut dit, för att jag inte hängde med ungdomarnas snack där. Det kanske går för fort för mig.
När det gäller chatten, har jag knappt vågat mig ut dit, för att jag inte hängde med ungdomarnas snack där. Det kanske går för fort för mig.
Underforum för äldre?
Diskutia skrev:Toblerone skrev:Jag funderar om det inte vore en bra ide att ha ett underforum för lite äldre Aspies. Själv är jag 50 och jag tror att de många här är ganska unga. [...]kullan skrev:Ett till för dom som är 15 - 25 år
Ett för dom som är 35 och uppåt
- Kod: Markera allt
En intressant idé. Sedan verkar just Aspergerforum kanske inte redo för det, av skäl som Liebert anför (där jag inte direkt skulle dela tankekonstruktionen "Börjar man ålderssegregera forumet finns inga principiella skäl att avstå från uppdelning av andra orsaker"). AF är ett privat nätforum och man skulle mycket väl ändå kunna besluta sig för det som du har som idé, utan att behöva ta (princip-)hänsyn till en "börjar man ... inga principiella skäl"-ideologisk utgångspunkt, menar jag.
Precis. Det har inget med segregering att göra. Särskilt om man har ett funkionshinder som gör att man har svårare att sålla och att förstå kontexten. Det är extra svårt om man alltid måste fundera i vilket sammanhang man måste se det som folk säger. T.ex. en 20-åring som fortfarande bor hemma har självklart andra erfarenheter, prioriteter, och därför kanske också en annan syn på boende än en 50-åring med vuxna barn. Det var nämligen en sån diskussion också, någon som frågade hur folk bodde. Och jag tror i det fallet var det en ungdom som inte tänkte längre än till första stödboende kanske. Kanske ett dåligt exempel, för här skulle det nog framgå lite lättare att man faktiskt har helt olika utgångspunkter. Men i andra fall kan det vara svårare.
Och vad då segregera i andra områden också? Vi har ju ett underforum om föräldraskap också? Och det är också meningsfullt. Man har en helt annan livssituation om man har barn. Får inte folk som inte har barn skriva där? Självklart får dem. Men inte så många lär göra det, förutom om de råkar ha något intressant till ämnet. Och det är ju jättebra. Det blir en sållning efter intresse. Det är precis så det ska vara.
Underforum för äldre?
Alien skrev:Miche skrev:Man kan annars starta specifika trådar där "åldersgränsen" ingår i trådnamnet, förslag på namn Erfarenhetsutbyte (40+) där man i trådstarten anger vad man önskar diskutera för oss som är äldre (eller yngre).
Självklart kan man knappast förbjuda yngre (vilket kanske inte är helt önskvärt alla gånger) men de som bryter mot tankarna bakom tråden kan man anmäla för off-topic.
Ja, det skulle kunna startas trådar typ:
- Problem med att hitta arbete för oss som är 40+
- Problem med att orka med arbetet för oss som är 40+
- Problem att hitta partner för oss som är 40+
- Problem med att hitta folk att umgås med för oss 40+
Etc etc.
Jag ser fram emot dagen man kan läsa "Problem med att hitta äldreboende för oss 70+" (undrar om AF finns kvar så länge).
Jag skulle bara vilja se hur många ungdomar som inte läser ordentligt och som får diskussionen att drifta iväg igen så att det handlar endast om ungdomars kontext.
Underforum för äldre?
Moggy skrev:Inte så dumt förslag faktiskt. Unga har nog dålig förståelse för de som lite äldre vill prata om och nivån kan bli flamsig när unga skriver i trådar.
Jag stör mig inte alls på om folk är flamsiga. Det kan äldre också bli. Jag tänker snarare på att de ibland kanske inte kan relatera till ämmet. Ofta vill de ändå skriva något och då driftar det bara iväg och blir något helt annat till slut.
Underforum för äldre?
Toblerone skrev:Mats skrev:Diskutia skrev:... ett aspergerforum som riktar sig till ålderskategorin 16–25 – Ung och asperger: http://www.ungochasperger.se/
DET tycker jag är helt fel. Framför allt åt det hållet. Dvs. äldre som blandar sig in i yngres diskutioner och förmanar dem. Helt fel!
Där är ju inga diskussioner alls. Det är snarare en informationssida riktad mot just ungdomar.
Men i en vanlig blandad diskussion så har ju äldre erfarenhet av att vara ung och kan då dela med sig av sina erfarenheter och insikter. Vilket då en del unga kan ta illa upp av, eftersom de äldre inte får antyda att de vet mera än de yngre. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Så då skulle det behövas ett hörn för enbart ungdomar också, kanske t o m 25 år. Och en för "mittemellan" 26-39 år. Men då kommer alltid de som klagar på åldersgränserna.
Underforum för äldre?
Mats skrev:Diskutia skrev:... ett aspergerforum som riktar sig till ålderskategorin 16–25 – Ung och asperger: http://www.ungochasperger.se/
Det är sant. Jag ser det nu. (Jag hann inte spana in webbplatsen i fråga tidigare ska nämnas.) Att det är påtaglig tantvarning understryks också direkt via avsändaren: "Habilitering & Hälsa, Stockholms läns sjukvårdsområde, Tideliusgatan 12 (Rosenlund)" respektive (trumvirvel) "Webbplatsansvarig: Gunilla Keith Bodros, Aspergercenter". Måhända en delförklaring. Jag har en del erfarenhet av gänget där på Rosenlund (på bägge sidor, habiliteringen och Aspergercenter) och vet att det är tämligen gravt genomsyrat av en strukturell tantifiering i den mening jag tror du menar.
Alien skrev:Toblerone skrev:Mats skrev:Det är extrem tantvarning på den sidan. Det är tanter som skriver till, inte med, aspergare. Det finns ingen dialog alls, bara förmaningar. Någon forumdel kunde jag inte hitta, bara texter författade av tanter.
Där är ju inga diskussioner alls. Det är snarare en informationssida riktad mot just ungdomar.
Men i en vanlig blandad diskussion så har ju äldre erfarenhet av att vara ung och kan då dela med sig av sina erfarenheter och insikter. Vilket då en del unga kan ta illa upp av, eftersom de äldre inte får antyda att de vet mera än de yngre. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun.
Jo, som sagt. Diskussioner saknas. Den tanke jag hade med en jämförelse och idé om en motsvarighet för äldre och oss mer mogna s.a.s. faller därmed. Under alla omständigheter var och är min tankegång den att ett slags senior-diskussionsforum (med en fokusgrupp på kanske + 40 år) torde kunna ha en plats på nätet någonstans, på AF eller annanstädes plats. Förr eller senare tror jag en sådan plats, ett sådant delforum, åldersnischat forum kommer skapas. Frågan är förhoppningsvis mer var och när.
Underforum för äldre?
Jag är visserligen inte ungdom, men jag brukar försöka låta bli att skriva så mycket när PRO eller andra som har svårt att hänga med är inne och har synbart svårt att hinna med i tempot, och man kan gärna säga till om det går för fort, det är många som tar hänsyn till det.Toblerone skrev:Förresten..... hur vore det med att man skulle ha en viss tid på chatten, då en viss åldersgrupp har sin tid? Det skulle vara intressant att testa. Bara nån timma eller två i veckan, t.ex.
Det är dock väldigt svårt att veta om någon sitter där och inte skriver, då det inte finns någon specifik onlinelista för chatten.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Underforum för äldre?
Nei, vil ikke være på gamlehjem.
Forresten tror jeg at ulike aldersgrupper er den beste sammensetning for en sunt og utviklende dogme.
Forresten tror jeg at ulike aldersgrupper er den beste sammensetning for en sunt og utviklende dogme.
Äldre med Asperger, hur ser livet ut för dom?
Forumledningen ville inte ha det ? Men är inte forumet till för oss äldre också ? Jag upplever att det knappt finns ( nu får jag på skallen ) något ämne som diskuteras här som tillför något i min åldersgrupp . Tex. Den här tråden blev kallad gnälltråd . Det behöver inte vara vattentäta skott mellan det vanliga forumet och underforumet för äldre , låt den som vill kika på vad den andra åldersgruppen tycker o tänker , eftersom jag läste något om segregering så kan den lösningen kanske vara en idé om möjligt ? Vet vi ens hur många som vill ha ett underground för äldre ? Omröstning eller ?
Moderator: Flyttat från aldre-med-asperger-hur-ser-livet-ut-for-dom-t46062.html
Moderator: Flyttat från aldre-med-asperger-hur-ser-livet-ut-for-dom-t46062.html
- Ruffsetuss
- Anslöt: 2015-09-04
Underforum för äldre?
Maggi skrev:Eftersom majoriteten här på forumet är yngre kanske man kan anta att många äldre tröttnar på att skriva här.
Inte alls. Jag skulle tröttnat direkt om alla vore 50+.
Maggi skrev:Så för att forumet ska kännas angeläget för oss gamlingar vore det kanske en ide med ett äldrehörn!
Jäsp.
Underforum för äldre?
Ruffsetuss skrev:Forumledningen ville inte ha det ? Men är inte forumet till för oss äldre också ? Jag upplever att det knappt finns ( nu får jag på skallen ) något ämne som diskuteras här som tillför något i min åldersgrupp .
Det mesta är relevant för alla åldersgrupper.
Ruffsetuss skrev:Tex. Den här tråden blev kallad gnälltråd . Det behöver inte vara vattentäta skott mellan det vanliga forumet och underforumet för äldre , låt den som vill kika på vad den andra åldersgruppen tycker o tänker , eftersom jag läste något om segregering så kan den lösningen kanske vara en idé om möjligt ?
Det går alldeles utmärkt att starta trådar "för äldre" i vanliga forumet. Om det i rubriken tydligt framgår att det är "grillkväll", "boule" eller "PRO-relaterat" så kommer yngre garanterat att ignornera det.
Ruffsetuss skrev:Vet vi ens hur många som vill ha ett underground för äldre ? Omröstning eller ?
Inte jag iaf.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter