Udda/extrema djur
Udda/extrema djur
Kahlokatt skrev:
Kattfisk. Ful fisk. Ett fejs endast en mor kan älska? Ett av mina tidigaste minnen är en mysigt äcklig kattfisk på Saluhallen i Uppsala.
Havskatt om jag får be
Edit: och den där blå fisken i inlägget ovan måste vara något slags papegojfisk, de fiskar som tuggar sönder koraller till vit sand som sedan blir till stränder på tropiska paradisöar
Udda/extrema djur
Tardigrada är ett underligt djur som överlever nästan allt.
"Trögkryparna beskrivs ofta som bland de tåligaste organismerna på jorden. Vissa arter kan uthärda timmar och till och med veckor av stark strålning, vakuum och nedkylning till endast några grader över den absoluta nollpunkten genom att övergå till ett så kallat kryptobiotiskt stadium. De har även överlevt vistelse i rymden."
"Trögkryparna beskrivs ofta som bland de tåligaste organismerna på jorden. Vissa arter kan uthärda timmar och till och med veckor av stark strålning, vakuum och nedkylning till endast några grader över den absoluta nollpunkten genom att övergå till ett så kallat kryptobiotiskt stadium. De har även överlevt vistelse i rymden."
- Lunas Iovis
- Anslöt: 2013-11-20
Udda/extrema djur
Lunas Iovis skrev:Tardigrada är ett underligt djur som överlever nästan allt.
På svenska brukar de kallas för björndjur!
Udda/extrema djur
Dagobert skrev:Det finns nån öken-"råtta" som aldrig dricker (utom när den diar) utan klarar sig på vätskan i frön od. När den ska sova täpper den till ingången till sitt bo med frön så de suger åt sig fukten i andedräkten.
Ungefär så iaf. Jag tror det är Merriam's kangaroo rat:
Kangaroo rats lose water mainly by evaporation during gas exchange, and so have developed a behavioural adaptation to prevent this loss. As they spend a lot of time within their burrows to escape the heat of the day, the burrows become much more humid than the air outside (due to evaporative loss). When collecting seeds, they store them in the burrows rather than eating them straight away. This causes the moisture in the air to be absorbed by the seeds, and the kangaroo rat regains the water it has previously lost when it then consumes them.
Udda/extrema djur
Havets galnaste botten.
51 min.
Indonesiens öar är kända för sin artrikedom.
Det gäller på land och det gäller i lika hög grad under havsytan.
Särskilt ett sund vid Sulawezi har ett så rikt djurliv att dykarna utnämnt området till havets galnaste botten.
Tillgänglig till sön 9 nov (27 dagar kvar)
http://www.svtplay.se/video/2381733/hav ... ste-botten
Verkar intressant...de där gula fiskarna eller vad det är för nåt har jag aldrig sett eller hört om förut.
51 min.
Indonesiens öar är kända för sin artrikedom.
Det gäller på land och det gäller i lika hög grad under havsytan.
Särskilt ett sund vid Sulawezi har ett så rikt djurliv att dykarna utnämnt området till havets galnaste botten.
Tillgänglig till sön 9 nov (27 dagar kvar)
http://www.svtplay.se/video/2381733/hav ... ste-botten
Verkar intressant...de där gula fiskarna eller vad det är för nåt har jag aldrig sett eller hört om förut.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Udda/extrema djur
Vampyrbläckfisk
Sjökor är ju bara fantastiskt bedårande och fredliga djur
Sjökor är ju bara fantastiskt bedårande och fredliga djur
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Udda/extrema djur
Pungvarg (Thylacinus cynocephalus) eller Tasmansk tiger.Sista kända exemplaret dog 1936 i Hobart zoo. Jagad av människan då det ansågs riva får. Skottpengar utgick.
Udda/extrema djur
Ganapati skrev:Pungvarg (Thylacinus cynocephalus) eller Tasmansk tiger.Sista kända exemplaret dog 1936 i Hobart zoo. Jagad av människan då det ansågs riva får. Skottpengar utgick.
Tuff!
Parvlon skrev:
Hmm... Den kunde inte riktigt bestämma sig för om den ville bli zebra eller hyena...
Här är en till som inte kunde bestämma sig:
Haj eller rocka?
Rhina ancylostoma. Bowmouth guitarfish, also called the shark ray or mud skate.
- CarolusRex
Udda/extrema djur
Marulkartade fiskar, häftigt läskiga. Hade gärna haft en i ett akvarium men jag tror det blir svårt med vattentrycket bland annat.
Annars har jag en liten grej för hybrider, tycker sånt är fascinerande så här är en Zorse och en Zonkey.
Annars har jag en liten grej för hybrider, tycker sånt är fascinerande så här är en Zorse och en Zonkey.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda/extrema djur
Bush viper eller Trädhuggormar är också rätt läckra.
Udda/extrema djur
Puzzle skrev:Annars har jag en liten grej för hybrider, tycker sånt är fascinerande så här är en Zorse och en Zonkey.
Har en kompis som gör lite olika videor på Youtube, sist gjorde han just en video om hybrider!
När jag läste att du gillade hybrider tänkte jag på den videon:
Udda/extrema djur
alixha skrev:Har en kompis som gör lite olika videor på Youtube, sist gjorde han just en video om hybrider!
När jag läste att du gillade hybrider tänkte jag på den videon:
Hehe, Zombies.. Men det var faktiskt några där som jag inte kände till så tack, det var roligt att se.
Annars så är albinos och andra mutationer också alltid intressant.
Udda/extrema djur
Macropinna microstoma
Puzzle skrev:Marulkartade fiskar, häftigt läskiga. Hade gärna haft en i ett akvarium men jag tror det blir svårt med vattentrycket bland annat.
- CarolusRex
Udda/extrema djur
Ysch, belgisk blå är rätt vidrigt hårt avlade, dom måste ju ha svårt att röra..?
Nåväl, den här fågeln kanske inte ser lika imponerande ut som många andra men när det kommer till att komma ihåg och härma ljud så är den nog svårslagen..
Nåväl, den här fågeln kanske inte ser lika imponerande ut som många andra men när det kommer till att komma ihåg och härma ljud så är den nog svårslagen..
Udda/extrema djur
Min kompis har även gjort denna, finns många udda djur
Lite fakta om varje djur också.
10 most amazing deep sea creatures:
Lite fakta om varje djur också.
10 most amazing deep sea creatures:
Udda/extrema djur
Pichiciego
Kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker den är söt eller lite obehaglig. Ser lite ut som en hamster med en insektsliknande rustning..
Kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker den är söt eller lite obehaglig. Ser lite ut som en hamster med en insektsliknande rustning..
Udda/extrema djur
alixha skrev:Lunas Iovis skrev:Tardigrada
Ser ut som en dammsugarpåse
Ja. En väldigt, väldigt äcklig dammsugarpåse.
Återgå till Intressanta intressen