Tvättnötter, någon som testat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Tvättnötter, någon som testat?

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-06 14:10:42

http://tvattnotter.com/?page_id=9

http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

Funderar på att testa sådana här. Någon här som provat? Vissa är jättenöjda, medans andra inte tycker att det blir tillräckligt rent.

Verkar vara ett trevligt alternativ till vanligt tvättmedel. Trevligt också att inga gifter släpps ut i naturen.

Jag har lite problem eftersom min tvättmaskin är en sådan där miljövänlig och vattensnål sak, vilket gör att jag måste köra extra sköljningar för att få ur allt tvättmedel. Vanligt tvättmedel har en tendens att klumpa ihop sig i tvättmedelsfacket eftersom det inte sköljs igenom med tillräckligt mycket vatten...

Fytande tvättmedel går inte, kan inte ha en tvättmedelsboll som skramlar runt, då blir man ju galen av ljudet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:22:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav weasley » 2009-03-06 14:25:15

Knyt in tvättmedelsbollen i en strumpa så låter det mindre.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:22:11, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-06 15:07:30

Jag tvättar med tvättnötter.
Fungerar bra, men jag har inget vitmedel, så jag använder det bara till svart och mörkblått.
Jag köpte från jordklok har jag för mig. Se till att få urkärnade, annars är det lätt att lura sig på priset, samt att det finns en nära art som ofta säljs okärnade, och som innehåller mindre saponin (=sämre tvättkraft).

Jag tvättar också håret med det, men eftersom det är rätt uttorkande, så måste jag förolja håret innan, samt har "femitelva" andra indiska örter i blandningen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:22:11, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-06 15:09:01

P.S. Tvättnötterna har rätt lågt pH, vilket är superbra om man har lite hårt vatten och/eller högt pH, man slipper kalkavlagringar och fläckar - kan få gnistrnde glas och porslin.

Diskmedel och schampo har ju vanligtvis lite högt pH.
Bror Duktig

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-06 15:22:19

Bror Duktig skrev:Se till att få urkärnade, annars är det lätt att lura sig på priset, samt att det finns en nära art som ofta säljs okärnade, och som innehåller mindre saponin (=sämre tvättkraft).
Aha! Ja det där var ju viktigt att veta.

Satt och läste om tvättnötter igår, och då såg jag bilder på kärnor, de utgör ju största delen av "nöten". Sedan så läste jag på jordklok.se att man bara skulle ha skalen i tvättmaskinen...

Antar att jordklok.se säljer bara skal? Ser ut så på bilderna iaf, för det står ingenting om att man ska skala dem först.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:22:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-06 15:28:29

Ja, jag tror att de bara säljer skal. Jag har för mig att det var just dem jag köpte från, och mina är utan kärna.

Det kan hända att det är vanligare i USA att man får sämre tvättnötter, men jag har för mig att jag när jag kollade runt efter priser, hittade en billigare i Sverige, men det såg ut som hela nötter (fast det är inte "nötter" egentligen).
Bror Duktig

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-08 19:50:14

Sådärja, nu har jag testat. Nötterna luktar svettig tant-fot, riktigt surt. Men, mest när de är torra, blöta nötter luktar inte lika starkt utan mer lite såpaktigt.

Bra resultat vid 95 och 60 grader. Mindre bra vid 40, fläckar av matolja går inte bort tex.

Kommer att fortsätta med nötterna, känns fräscht att slippa tvättmedelsrester i lakan och handdukar. Ingen svettig tant-fotlukt brukar sitta kvar efter att tvätten torkat.
sugrövmanövern

Inläggav sommar » 2009-04-08 20:26:14

Det har gjorts ett test för några månader sedan i en faktatidning, tror det var Råd & rön där man testade alternativ till tvättmedel. Tvättnötterna fick dåligt betyg och sades inte göra någon nytta alls.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:22:11, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-08 21:02:35

Tja, det är ju möjligt att det är så som Råd & Rön påstår. Jag har ju trots allt inte testat att tvätta i bara vatten.

Men, när man gör avkok på nötterna blir vattnet såpigt. Så någon effekt borde ju denna såpliknande lösning ha tycker man, för det blir samma sak i maskinen när nötterna skvalpar runt i varmvattnet.

Eller så är man lurad :? .

Testade att diska med avkok, det funkade inte, tog inte bort fett.. Testade även att tvätta håret och duscha med avkok, funkade inte. Det står på förpackningen att man ska kunna diska, tvätta, damma, torka golv med mera. Men kanske är det ett marknadsföringstrick.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:22:15, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-08 22:57:02

Jag vet inte vad R&R gjorde för att skriva att de inte fungerar alls.

De används i Indien och lite varstans.
De innehåller saponin som fungerar utmärkt, men inte lika starkt och är inte alkaliskt som våra moderna starka saker.

Jag har bl.a. såpnötspulver i min hårtvätt av indiska örter, och jag har även tvättat håret med vatten som hela såpnötter legat över natten i (ej kokat).
Håret blir lika rent av såpnötsvattnet som av schampo, men inte lika strävt eftersom fjällskiktet inte lyfts rakt ut som av schampo.
Jag använder det inte (rent såpnötsvatten) eftersom jag vill ha något som gör MINDRE rent.

Jag har även tvättat starkt nedsmutsade bilmekaroveraller med såpnötter och 60 grader, och det har fungerat finfint. Kläder som används varje dag och om och om igen.

Så jag är som ett levande frågetecken inför det som R&R skrev.
Det får mig nästan att undra hur seriösa de är egentligen. Handlar det hela om att om det inte finns några vetenskapliga undersökningar för att en naturgrej fungerar, så fungerar den per definition inte tills motsatsen har bevisats?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:22:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-08 23:02:32

sugrövmanövern skrev:Tja, det är ju möjligt att det är så som Råd & Rön påstår. Jag har ju trots allt inte testat att tvätta i bara vatten.

Men, när man gör avkok på nötterna blir vattnet såpigt. Så någon effekt borde ju denna såpliknande lösning ha tycker man, för det blir samma sak i maskinen när nötterna skvalpar runt i varmvattnet.

Eller så är man lurad :? .

Testade att diska med avkok, det funkade inte, tog inte bort fett.. Testade även att tvätta håret och duscha med avkok, funkade inte. Det står på förpackningen att man ska kunna diska, tvätta, damma, torka golv med mera. Men kanske är det ett marknadsföringstrick.

Jag tog 4 nötter, lade i 3 dl vatten över natten. Kokade ej.
Sedan silade jag och hällde i håret. Det blev väldigt rent.

De som har väldigt fett hår kan dock behöva fler nötter.

Ett annat problem kan vara att det inte tar bort vissa kemikalier som man använder i håret, sådant med silikon eller annat i.
Jag använder inget sådant, bara lite vegetabilisk olja, och tvättar med blandade örter (bl.a. aritha/såpnötter) eller ägg + vinäger.

För att skydda toppar som lätt blir torra, så kan man olja in dem före.

Man kan också behöva låta det sitta i ett tag i håret, speciellt om man oljar in håret före.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:22:15, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Inläggav sugrövmanövern » 2009-04-08 23:10:39

Här är testet, som inte är utfört av R&R utan som tidningarna kallar det, en Norsk motsvarighet.

http://forbrukerportalen.no/Tester/2008 ... askemidler

Det står bla att de tvättat i 40 grader, och det är ju för låg temperatur för att tvättnötterna ska fungera verkar det som, jag tycker inte det blir helt rent vid 40 grader.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:22:15, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav Bror Duktig » 2009-04-09 10:21:51

Kollade på testet. Det verkar ju som att de provat rent kvacksalveri ihop med arithafrukterna.
"Sägs innehålla saponin" (fritt citerat) är lite vagt, vad jag vet, så VET man att det innehåller saponin.

Jag har använt dem till hårtvätt efter att de legat i ljummet vatten, men då har de legat över natten.
Kanske 40 grader blir för låg temperatur ihop med för kort tid.

Nu när jag tvättar med indiska örter, så har jag dem i håret i 1-2 timmar, att göra som med schampo fungerar inte så bra (bl.a. eftersom jag oljar hårbotten och har rätt mycket olja i längderna).

Om man vill tvätta kläder i svalt vatten, så kanske de måste ligga i blöt längre än som vid vanliga tvättmaskinsprogram.
Aritha ÄR ju inte så starkt och snabbverkande som moderna rengörare.
Bror Duktig

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in