Tvångsmässig planering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Tvångsmässig planering

Inläggav sparven » 2012-01-21 21:28:59

Finns det nån annan här som planerar varje steg, varje rörelse innan den görs?
Undrar om det är ett aspiedrag eller tvångssyndom som spökar..

Det kan vara allt från när, var, hur jag tar av mig mössan när jag går in efter ett bloss på jobbet. Till var jag lägger mobilen när jag kommer hem. Allt är planerat några sekunder (minst) innan det ska hända.
Jag kan inte ens sätta på mig kläder utan att planera det först. Alltid i samma ordning också annars kanske jag gömmer nåt.

Tror inte nån märker nåt då när det är planerat händer det ganska naturligt. Dock tror jag folk reagerar på när jag viker ihop påsen där mackorna legat och alltid lägger ned saker i påsen med mat jag har med mig till jobbet i samma ordning och mycket noggrannt.

Om något oväntat händer är det inte omöjligt för mig att göra annorlunda men jag föredrar mitt sätt. Min mormor har helt klart OCD men hon har ingen diagnos. Har testat mig själv på internet men får inte skyhöga resultat. Det mesta frågorna där handlar om bakterier och katastrofer och det är inte mina stora nojor även om jag har endel sådana också..

Känner inte att det egentligen är något problem för mig, tvärt om så tror jag det hjälper mig mycket att ha koll. Men är nyfiken på om ni aspies känner igen er i något av det här!
sparven

Anslöt: 2011-12-29

Re: Tvångsmässig planering

Inläggav Arcas » 2012-01-22 1:09:47

Jag har precis samma problem. Skall vi till stan och handla en viss dag så kan jag tom börja oroa mig för detta flera dagar innan och planerar i minsta detalj olika saker.
Jag tror dock detta har med socialfobin att göra.

Jag kan inte heller göra något nytt förrän jag vet EXAKT hur det skall gå till, punkt och pricka.
Denna sak däremot tro jag har med att jag alltid vill ha rätt. xD
Arcas

Anslöt: 2011-12-15

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in