Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" ... (SVT)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" ... (SVT)

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 10:00:06

SVT skrev:Patienter på rättspsyk skuldsätts

I Sverige sitter 1.100 patienter inlåsta på slutenvårdsplatser inom rättspsykiatrin. Med några få undantag kräver samtliga landsting frihetsberövade på vårdavgifter, vanligen 80 eller 100 kronor per dygn.

Nu har rättspsykiatrin i Sala startat ett projekt för att kartlägga skuldsituationen bland patienterna och resultaten hittills visar att skulderna är ett hinder för färdigbehandlade patienter att skrivas ut.

-De blir kvar och det handlar inte om veckor utan månader och år, säger överläkaren och Tuula Wallsten.

SVT har talat med landets fem största rättspsykiatriska institutioner. Alla säger att de känner igen situationen och tycker att den är ett problem. Totalt handlar det om miljonskulder.

Socionomen och förvaltaren Ingrid Carlengård som arbetar med projektet menar att det är absurt att patienter ska ansvara för betalningarna.

-Det här handlar om människor som är svårt drabbade, de är psykiskt handikappade och klarar inte av att sköta sin ekonomi, säger hon.

Nu efterlyses en regelöversyn där en möjlighet skulle kunna vara att göra det lättare att utse förvaltare.

Är det så här? 29 200 kr/år är en del. Detta är ju helt bakvänt. Att det finns avgift för verksamhet som uppsöks är en sak. Att personer som hålls inlåsta skall betala för inlåsningen är ju helt tja.. galet.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" .. (SVT)

Inläggav rdos » 2013-07-14 10:26:24

Tyvärr är det nog så. T.o.m. föräldrar som har barn som är "vårdade" utan deras samtycke (LVU) krävs på pengar av kommunen för "vården". Detta är lika absurt. Ingen som vårdas mot sin vilja ska tvingas betala något till tvångsvård de inte godkänt.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 10:40:21

Jag var inte på rättspsyk men "vårdades" ofrivilligt. Jag kommer ihåg att kostnaden var 80 kr per dygn. Jag sjukskrev mig aldrig eftersom jag inte ansåg mig vara sjuk och när det väl kom på tal var det för sent för mig att sjukskriva mig. Alltså landstinget tog ifrån mig möjligheten att försörja mig samtidigt som de gav mig extra löpande avgifter. Blev till slut att sälja lägenheten och gå till socialen.

Avskyr att landstinget närhelst det har lust får låsa frihetsberöva mig mot min vilja och dessutom kräva mig på pengar för en icke önskad tjänst. Diktaturfasoner.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 10:49:18

Alltså ska man sjukskriva sig om man skulle råka ut för dessa dumheter?

Borde gå att föra talan i tingsrätt mm för att bli kvitt "skulden". Detta är ju inte bättre än bötning som tonåringar ägnar sig åt.
plåtmonster

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 11:02:16

plåtmonster skrev:Alltså ska man sjukskriva sig om man skulle råka ut för dessa dumheter?

Borde gå att föra talan i tingsrätt mm för att bli kvitt "skulden". Detta är ju inte bättre än bötning som tonåringar ägnar sig åt.

Vet inte, hade en annorlunda situation. Har man ett fast jobb på dagen man blir intagen kanske det görs automatiskt. Hade sagt upp mig strax innan vilket mycket väl är något man kan göra om man inte är vid sinnes fulla bruk. Fick i alla fall veta att om jag ringt till Försäkringskassan och sjukskrivit mig när sjukvården kontaktade mig hade jag fått sjukpenning, tydligen något man måste göra själv trots att man inte har fri tillgång till internet eller telefon. Kan vara ett jäkla meck att få ringa ett samtal oavsett om det är en privatperson eller myndighet man skall ringa.

Var i en knepig situation men det är nog så att man måste ringa att sjukskriva sig. Att ligga inlåst på psyket är ingen godtagbar ursäkt. Vet andra som varit inlagda och blivit nekade ersättning i liknande situation. Man skall höra av sig när man blir sjuk. Kanske är rimligt egentligen men sitter man frihetsberövad vilket man faktiskt gör borde Försäkringskassan kunna vara lite flexibel.
Senast redigerad av Azo85 2013-07-14 11:04:47, redigerad totalt 1 gång.
Azo85

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 11:03:56

Kanske kan man stämma vårdstället på ersättning för sjukpenning genom att de hindrade post och telekommunikation?
plåtmonster

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 11:19:48

plåtmonster skrev:Kanske kan man stämma vårdstället på ersättning för sjukpenning genom att de hindrade post och telekommunikation?

Vet inte om man kan det. Man blir visiterad när man kommer in och tar till exempel skosnören, värdesaker, vassa föremål praktiskt taget allt man har på sig. Motiveringen till att de tar ens telefon var sekretessen då telefonen hade kamera, eller den motiveringen fick jag. Inte koll på om det är riktigt. Att man inte får lämna avdelningen är lite av hela poängen så de kan hindra en patient från att ta sig till en telefon utanför avdelningen. Det fanns en "betaltelefon" som erfordrade telefonkort som man kunde köpa i kiosken på sjukhuset som man inte fick ta sig till (vem sprang runt med telefonkort 2008?) samt en till telefon som var gratis som var i ett låst rum. Är sjukhuset skyldigt att tillhandahålla möjlighet att ringa eller är det en extra tjänst? Om sjukhuset är skyldigt att tillhandahålla telefon vilka samtal eller hur många och hur långa?

Vet att det då och då dyker upp nyheter om sexbrottslingars rättighet till att ha tillgång till internet inom rättspsykiatrin så man borde ha rättighet till att få ringa inom "vanliga" slutenvården. Vet inte hur det ligger till. Var inte sugen på att starta någon konflikt när jag blev utsläppt och inte heller velat det efter det. Är beroende av psykiatrin för läkemedel och har ingen lust att bråka i "onödan". Känns bättre att vara medgörlig, går säkert under mild "paranoia".
Azo85

Inläggav Miche » 2013-07-14 11:23:54

rdos skrev:Tyvärr är det nog så. T.o.m. föräldrar som har barn som är "vårdade" utan deras samtycke (LVU) krävs på pengar av kommunen för "vården". Detta är lika absurt. Ingen som vårdas mot sin vilja ska tvingas betala något till tvångsvård de inte godkänt.

Illa, men jag misstänker att det beror på inkomst och är olika i olika kommuner (eftersom en av våra vänner inte behövt betala).

plåtmonster skrev:Kanske kan man stämma vårdstället på ersättning för sjukpenning genom att de hindrade post och telekommunikation?

Intressant idé, klart värt att prova för de som drabbats. Den intagne borde även informerats om konsekvenser till att inte sjukskriva sig, klart värt att bråka för (det är trots allt mycket pengar det handlar om).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 11:30:17

Poängen är att visa att vården omöjliggjort att fullgöra sina plikter mot försäkrningskassan och därmed lasta landstinget ekonomiskt. Det viktigaste torde vara att släcka skulden.
plåtmonster

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 11:32:44

Miche skrev:

Intressant idé, klart värt att prova för de som drabbats. Den intagne borde även informerats om konsekvenser till att inte sjukskriva sig, klart värt att bråka för (det är trots allt mycket pengar det handlar om).

Man kan tycka det. Kan givetvis bara tala för mig själv men jag var definitivt inte i skick att klara av något sådant på ett bra tag efter jag kom ut. Har man varit tvångsvårdad alltså bedömts icke kapabel att ta hand om sig själv är en sådan sak väldigt stor. Själv var jag väldigt svag och ynklig när jag kom ut.

Det är säkert annorlunda när det gäller rättspsykiatrin men jag tycker inte att jag fick någon hjälp att komma på fötter alls vilket jag kan tycka är rimligt. Om landstinget låser in mig och praktiskt taget bryter ned mig vilket är oundvikligt om man är inlåst med andra psykfall under en längre tid då man ofta är neddrogad borde landstinget även vara skyldiga att ge någon form av stöd efteråt.

Gör din plikt kräv din rätt har landstinget i sådana här fall helt missat. Med rättigheten att låsa in människor kommer även förpliktelser.
Azo85

Inläggav Azo85 » 2013-07-14 11:34:15

plåtmonster skrev:Poängen är att visa att vården omöjliggjort att fullgöra sina plikter mot försäkrningskassan och därmed lasta landstinget ekonomiskt. Det viktigaste torde vara att släcka skulden.

Det är säkert så. Tycker bara det är en svår uppgift.
Azo85

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 11:54:44

Ett problem är förstås att finansiera en stämning. Dock kanske man kan komma överens om någon provision?
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-07-14 12:07:48

Det låter som en orimlig situation för alla tvångsintagna. Men här fokuseras enbart på problemen för dem som suttit på rättspsyk.

SVT skrev:När SVT ringer runt till landets fem största rättspsykiatriska institutioner, regionklinikerna i Säter, Vadstena, Katrineholm, Växjö och Sundsvall, känner alla igen situationen och tycker att den är ett problem. På den största regionkliniken, Karsuddens sjukhus i Sörmland, finns totalt 114 vårdplatser och 38 procent av patienterna betalar inte sina vårdavgifter.

– Den samlade skulden för obetalda vårdavgifter är 5,3 miljoner kronor och skulderna ökar, säger överläkare Kaufner Karel.

I Sverige sitter 1.100 patienter inlåsta på slutenvårdsplatser inom rättspsykiatrin. Med några få undantag kräver samtliga landsting frihetsberövade på vårdavgifter, vanligen 80 eller 100 kronor per dygn. Varje dygn för en patient i rättspykiatrisk tvångsvård kostar närmare 6.000 kronor. Den summan står skattebetalarna för.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/tvang ... skuldsatts

Detta har tydligen varit ett problem i många år, problem både för sjukhusen och patienterna. Sent omsider har någon tagit tag i problemet genom att kartlägga det.

Regionklinikcheferna säger sig ha personal vars uppgift är att motivera och hjälpa patienter att betala sina skulder, men påpekar samtidigt att det handlar om den fria viljan. En lösning vore att utse förvaltare, som har juridisk rätt att ta över personens ekonomi, berättar Ingrid Carlengård, som alltså själv arbetar som förvaltare.

– Problemet är bara att förvaltare inte får utses till farliga personer och rättspsykpatienter ofta anses vara just det, säger hon.

Känns ju som de patienterna aldrig kommer att bli friska och kunna arbeta och därför aldrig kunna betala några skulder heller. I motsats till "vanliga människor" som varit tvångsvårdade och sedan tillfrisknat.

Frågan om vårdavgifter inom rättspsykiatrisk tvångsvård är inte ny. Det bekräftar Anders Printz på socialdepartementet och säger att den nya psykiatrilagsutredningen skulle ha innehållit något förslag kring detta, men att så inte blev fallet.

Nähä, det "blev inte så", vän av ordning undrar varför inte.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Sv: Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" .. (SVT)

Inläggav Titti » 2013-07-14 15:32:06

Alien skrev:Nähä, det "blev inte så", vän av ordning undrar varför inte.

Därför att varken de intagna eller deras anhöriga är någon stor och röststark grupp att (av valstrategiska skäl) ta hänsyn till.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav plåtmonster » 2013-07-14 20:30:56

Patienterna eller deras anhöriga får väl göra det tillräckligt jobbigt för motparten så att detta upphör.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-07-14 22:44:54

Men om inte patienterna kan betala, blir det ju skattebetalarna som får betala, alltså borde politikerna vara intresserade av att det ordnas. Är det landstingets skattepengar som går åt nu? De enskilda sjukhusen?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2013-07-14 23:03:29

De kan ju knappast fortsätta med tvångsvården med enda skäl att den intagne inte kan betala, det blir ju bara jävligt mycket dyrare...
plåtmonster skrev:
SVT skrev:[...] skulderna är ett hinder för färdigbehandlade patienter att skrivas ut.
Vilket jävla vansinne!
Miche

Inläggav plåtmonster » 2013-07-15 0:13:54

Är det ett hinder pga att kronofogden jagar de eller för att kliniker vägrar skriva ut de?
plåtmonster

Inläggav Miche » 2013-07-15 0:19:01

plåtmonster skrev:Är det ett hinder pga att kronofogden jagar de eller för att kliniker vägrar skriva ut de?

Bra fråga, idiotiskt oavsett vilket!
Miche

Inläggav Huggorm » 2013-07-15 0:19:52

plåtmonster skrev:Är det ett hinder pga att kronofogden jagar de eller för att kliniker vägrar skriva ut de?
För att de inte kan få en lägenhet när de har betalningsanmärkning och skulder, sa de på radio tidigare idag. Eftersom de inte har någonstans att ta vägen får de stanna på kliniken.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Azo85 » 2013-07-15 0:43:55

Miche skrev:De kan ju knappast fortsätta med tvångsvården med enda skäl att den intagne inte kan betala, det blir ju bara jävligt mycket dyrare...
plåtmonster skrev:
SVT skrev:[...] skulderna är ett hinder för färdigbehandlade patienter att skrivas ut.
Vilket jävla vansinne!

Ett dygn "vanlig" psykiatrisk slutenvård kostar bara ca 5.000 kr (beror på vak etcetera) vilket är 150.000 kr per månad eller närmare 2 miljoner på ett år. Rättspsykiatrin kostar säkerligen mer då jag gissar att de har högre krav på bemanning och säkerhet. Nästan gratis.

Edit: Insåg att jag missförstod Miche som syftade på kostnaden för enskild person och inte samhället? I alla fall billigare för alla parter att socialen ger personen en lägenhet och försörjningsstöd eller om staten ger garantipension eller vad som.
Azo85

Inläggav Kimmelie » 2013-07-15 9:38:46

Samtidigt som fängelse är gratis för de intagna...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav anyless » 2013-07-15 11:49:53

Kimmelie skrev:Samtidigt som fängelse är gratis för de intagna...

Ja detta är väl det jag finner underligast, döms du till fängelse kostar det dig inget, men har du psykisk sjukdom då du begick brottet då kostar det dig pengar... snacka om diskriminering av psykiskt sjuka personer.

Sedan kostar det iofs även att ligga inne och vårdas på sjukhus, men kostar inte i närheten av 80-100 kr om dagen, minns när en släkting låg inne på iva samt vårdavdelning för ett par år sedan, då vill jag minnas att det kostade typ 35 kr per dag.
anyless

Anslöt: 2013-07-09

Inläggav Miche » 2013-07-15 12:47:59

anyless skrev:Sedan kostar det iofs även att ligga inne och vårdas på sjukhus, men kostar inte i närheten av 80-100 kr om dagen, minns när en släkting låg inne på iva samt vårdavdelning för ett par år sedan, då vill jag minnas att det kostade typ 35 kr per dag.

Då täcker ju högkostnadsskyddet så vid längre vistelse ökar ju inte kostnaden.

Tvångsintagna har inget högkostnadsskydd...
Miche

Återgå till Aspergare och vården

Logga in