Två skärmar, primärskärmen sönder. Instruktioner.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Två skärmar, primärskärmen sönder. Instruktioner.

Inläggav Meppe » 2012-05-29 15:53:10

Kan inte låta bli att skryta med en instruktionsbok om hur man löser problemet akut. Testat i Windows 7.

När primärskärmen säger upp sig uppstår vissa problem. Balken är på den skärmen, och ofta kommer fönstren också upp på primärskärmen. Detta leder till problem med att öppna och använda program.

Högerklicka först på den fungerande skärmen och välj "Skärmupplösning". Ifall ert inställningsfönster, liksom mitt, "visas" på den trasiga skärmen, ingen panik.

I Windows 7 finns en genväg för att öppna de program man har i balken. Man håller in tangenten med Windows-logon (4 rutor) och klickar på den siffran som motsvarar ens program. Programmet längst till vänster är 1, efter det kommer 2 osv. Öppna ett ritprogram på det här sättet.

Nu är det en klar fördel att ha programmet på helskärm, speciellt om man öppnar det på primärskärmen. För musen så högt det går någonstans i mitten av primärskärmen, håll ner vänstra musknappen och dra över den till sekundärskärmen. Ritprogrammet följer med.

Nu ska man klicka på Print Screen och klistra in bilden i ritprogrammet för att få en bild av sina skärmar, inklusive primärskärmen. Härifrån kan man se på vilken höjd inställningsfönstret för skärmarna är, och hämta det till sekundärskärmen. Där klickar man på sekundärskärmen, och väljer "gör denna skärm till primärskärm". Klart. Nu kan man använda sin gamla sekundärskärm tills man löst problemet med primärskärmen.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Re: Två skärmar, primärskärmen sönder. Instruktioner.

Inläggav Miche » 2012-05-29 18:28:19

Imponerande, jag löste det på ett annat, men då hade jag iofs redan VNC installerad på datorn, så steg ett var att fjärrstyra för att se skärm ett, sen visade det sig att datorn inte klarade av att sätta skärm två som primär (det var en laptop) så då hade jag VNC i beredskap som kördes på skärm två för att kunna se skärm ett...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Två skärmar, primärskärmen sönder. Instruktioner.

Inläggav Meppe » 2012-05-29 18:54:18

Och tur att jag någon vecka tidigare lutat mig över tangentbordet och trodde att datorn fått fnatt när den öppna freecell "av sig själv". Råkade visst träffa Windowslogon när jag skulle skriva en nia.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Återgå till IT-forum

Logga in