Två frågor om Windows 7

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav barracuber » 2011-08-17 14:19:27

Miche skrev:Du kan ta bort det (kan vara lite bökigt) och ersätta det med Microsoft Security Essentials som är helt gratis utan dolda kostnader (som Avast har dragits med de gånger jag testat det).


MSE är svinbra, något av det bästa Microsoft gjort ! Jag har lagt på den åt bekanta, som tidigare körde allt möjligt som Norton, Avast, Avant osv osv. Och sedan de fick MSE har de slutat höra av sig! :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-17 17:00:13

Lilla Gumman skrev:Jag har löst detta med uppdateringarna, går in i Windows Update och kollar och installerar den vägen och då verkar Windows inte vilja uppdatera när jag stänger av. Inte varje gång jag stänger av datorn, i varje fall.
Är det samma uppdateringar som dyker upp varje gång när du gör manuellt eller är det alltid helt olika?

Edit: förresten kan du slänga upp filen WindowsUpdate.log som ska finnas i windows katalogen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-17 20:40:14

Hej!

Det har varit olika uppdateringar. Jag har kollat vilka som inte har fungerat att ladda hem, och försökt igen. Det står på Microsofts hemsida att anledningar till att det inte har fungerat kan vara t.ex. att det var fel tidpunkt (mycket trafik just då), eller att det blev något tillfälligt strul. Om man försöker igen och igen är det stor chans att det funkar till slut. Gör det inte det, så är det något fel. Men nu verkar den ha uppdaterat allt den ska, för tillfället. Sen blir det väl mer inom kort, men inte just nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-17 21:08:28

Ok, det kan vara så att den inte blivit uppdaterad på länge och krävt omstarter emellan vissa. Dock borde det inte dyka upp så många igen för då är det sannolikt så att det inte kommer så långt att de blir installerade. Detta och mer kan man se i log-filen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-17 22:08:16

Hej!

I log-filen har jag sett att de flesta har blivit installerade. Det är någon uppdatering som jag har fått försöka med upprepade gånger. Men nu behöver jag inte längre hämta en uppdatering varje gång jag stänger av datorn. Det verkar inte vara några viktiga uppdateringar som inte blivit hämtade.

Problemet med att inte kunna använda piltangenter i alla typer av Flash-spel gäller bara i Google Chrome. I Internet Explorer fungerar det utmärkt. Det betyder att något är "trasigt" i Chrome-versionen av Flash. Google Chrome hämtar ju Flash själv, och det finns korrekt installerat. Men något är tydligen korrupt i alla fall, eftersom det inte fungerar helt. Se där, man ska alltid ha Internet Explorer vid sidan om, för alla sidor/funktioner fungerar inte i Google Chrome eller andra webbläsare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-17 22:24:09

Lilla Gumman skrev:Problemet med att inte kunna använda piltangenter i alla typer av Flash-spel gäller bara i Google Chrome. I Internet Explorer fungerar det utmärkt. Det betyder att något är "trasigt" i Chrome-versionen av Flash. Google Chrome hämtar ju Flash själv, och det finns korrekt installerat. Men något är tydligen korrupt i alla fall, eftersom det inte fungerar helt. Se där, man ska alltid ha Internet Explorer vid sidan om, för alla sidor/funktioner fungerar inte i Google Chrome eller andra webbläsare.

Jag testade just och upptäckte en väldigt enkel grej (jag använder sedan länge Chrome)!

Om "markören" befinner sig någonstans utanför FLASH-spelet så kan inte spelet ta emot tangenttryckningarna, utan då tar Chrome hand om dessa och piltangenterna scrollar då fönstret, men om man istället först klickar i FLASH-rutan så fungerar piltangenterna i spelet.

Jag provade detta flera gånger fram och tillbaka, klick utanför: pilar -> scroll, klick i FLASH-rutan: pilar -> fungerar i spelet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-17 22:26:12

Uppdatera Chrome om du inte har gjort det. Tydligen har problemet funnits förut.

Om det inte fungerar så kanske det fungerar med detta

go to the path: C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\13.0.782.107
find the file that is called gcswf32.dll delete or move it.

install adobe flash player for chrome (separate version)

Men då sänks säkerheten på webbläsaren som de förklarar här:
As mentioned, gcswf32.dll is the integrated version of Flash that's built into Chrome. Although it is a workaround to disable it and use the system version, keep in mind that that means all Flash content will be running outside of Chrome's sandbox, which can open you to security vulnerabilities.
http://www.google.com/support/forum/p/C ... a553&hl=en


Om det fungerar så som Miche förklarar är det klart bättre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-17 23:41:55

Hej!

Självklart har jag provat att klicka i spelet. Det gör jag alltid när det inte fungerar. Och som sagt, i alla spel där man kan använda musen fungerar det. I de spel där man ska använda piltangenter ska man oftast klicka på nån knapp/text för att läsa instruktioner om vilka knappar man ska trycka på, och klicka på nån knapp för att starta. Det fungerar. Hela spelet fungerar, utom just att använda piltangenterna.

Jag är ints säker på om jag vill sänka säkerheten i Google Chrome, fungerar ju att använda Internet Explorer. Det konstiga är att det fungerade alldeles utmärkt fram till alldeles nyligen, en vecka sen eller två max. Nåt har hänt, men jag vet inte vad. Jag har inte gjort något särskilt.

Men Shockwave Flash slutar fungera rätt som det är, så har det varit hela tiden sen jag skaffade den här datorn 1 maj i år.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-18 5:04:21

Säkerhetsskillnaden verkar faktiskt inte bli sämre än IE för just flash-appar/spel men du ska antagligen använda Chrome till fler hemsidor med flashinnehåll än de med spel så då skulle det bli sämre eftersom du säkert inte hade använt IE där annars.

Lilla Gumman skrev:Men Shockwave Flash slutar fungera rätt som det är, så har det varit hela tiden sen jag skaffade den här datorn 1 maj i år.
Hittade detta, ingen aning om vad felet är dock:
In chrome;
1) go Spanner->Options-Under Bonnet->content settings...
2) in Pluginis section, select "disable individual plugins"
3) Click Details top right
4) Identify "Flash" file "locations" and filename for all versions installed (mine had 2)

In explorer;
For each of the locations id'd above;
1) Navigate to location
2) rename the file id'd for this location to orig--{filename} or something

Quit Chrome
Run task manager and make sure it's gone

Then restart and your problem should be solved!
. http://www.google.com/support/forum/p/C ... 8f0e&hl=en
Funkar det inte så får du posta felmeddelandet


Lilla Gumman skrev:Det verkar inte vara några viktiga uppdateringar som inte blivit hämtade.
Du kan googla dem så ser du. Lägg till site:microsoft.com så kommmer du till sidor där M$ värderat hur kritiska de är och förklarar vad de gör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Inger » 2011-09-09 17:50:25

Kanske kan få låna den här tråden istället för att skapa en ny om samma ämne? För jag har också två frågor om W7.

1. Ni som använder W7, gillar ni det? Har fattat att det är bättre än Vista, och visst ser det glassigare ut än XP på mammas dator, men jag hade hellre haft Office och Outlook kvar än det kosmetiska blinget och de förvirrande 'förbättringarna' i layouten. Har det några verkliga fördelar som kompenserar förlusten av de två mest användbara programmen?

2. Om man skulle skaffa en PC med W7 förinstallerad, kan man byta ut det mot XP eller vore det korkat?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 18:28:14

Anväder W7 64bit, är supernöjd. Har inga problem, startar sällan om och kan inte minnas när datorn kraschade senast (jag tror det var när jag körde Vista, kanske). Stänger å andra sidan sällan av datorn alls, kör backup och andra dryga batchjobb på natten.

Office och Outlook är separata program med egen licens, som man får betala för separat (här t ex: http://www.webhallen.com/mjukvara/11135 ... 0_1_licens ). I vissa datorer som man köper ingår testversioner av Office, men det har inte med operativsystemet Windows som sådant att göra utan kan ses som reklam för ena eller andra versionen av Office - lite "se här vad du kan köpa mer, om du vill". I andra datorpaktet köper man operativsystem (Windows) + Office (fullversion) och då ska du ha fått CD- eller DVD-skivorna som tillhör.

Byta till XP - som inte supportas längre - vore direkt korkat.

• Support för Windows Vista Service Pack 1 (SP1) upphör den 12 juli 2011.
• Supporten för Windows XP med Service Pack 2 (SP2) upphör den 13 juli 2010.
(enl. Microsoft)[url][/url]
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 18:32:39

Sen kan jag tycka det är konstigt att man rekommenderar att söka hos Microsoft när insticksprogrammet Flash utvecklas och supportas av Adobe som är ett helt annat företag. Men Microsoft kan mycket, och hjälper antagligen gärna till.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Inger » 2011-09-09 19:02:40

Allanna skrev:Anväder W7 64bit, är supernöjd. Har inga problem, startar sällan om och kan inte minnas när datorn kraschade senast (jag tror det var när jag körde Vista, kanske). Stänger å andra sidan sällan av datorn alls, kör backup och andra dryga batchjobb på natten.

Office och Outlook är separata program med egen licens, som man får betala för separat (här t ex: http://www.webhallen.com/mjukvara/11135 ... 0_1_licens ). I vissa datorer som man köper ingår testversioner av Office, men det har inte med operativsystemet Windows som sådant att göra utan kan ses som reklam för ena eller andra versionen av Office - lite "se här vad du kan köpa mer, om du vill". I andra datorpaktet köper man operativsystem (Windows) + Office (fullversion) och då ska du ha fått CD- eller DVD-skivorna som tillhör.

Byta till XP - som inte supportas längre - vore direkt korkat.

• Support för Windows Vista Service Pack 1 (SP1) upphör den 12 juli 2011.
• Supporten för Windows XP med Service Pack 2 (SP2) upphör den 13 juli 2010.
(enl. Microsoft)[url][/url]

Tusen tack för svaret!

1479:- för Office+Outlook, ack! :-)002

Men det verkar ändå vara smartaste lösningen ihop med W7 då tydligen (suck). Nu finns ju visserligen båda tjänsterna gratis online, men om man händelsevis inte vill ha sina dokument och mejl online utan i datorn (mammas dator gick f ö inte att ansluta till Windows mejl online) så får man alltså punga ut med mycket extra för det som tidigare var standard (tvärtom mot i bilindustrin där det fortfarande finns konkurrens). Ganska fräckt! :x icon
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 19:22:11

Iofs har väl Outlook aldrig varit gratis.
Du kanske tänker på gratisversionen Outlook Express (som alltså inte är samma sak som Outlook)?
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 19:23:54

För Windows 7 finns det en motsvarighet, Outlook Express fungerar nämligen på gamla operativsystem. Har du W7 behöver du dety här om du vill köra gratis fortfarande: http://explore.live.com/windows-live-mail

Ingår i Essentials, som är gratis.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Inger » 2011-09-09 19:27:50

Ja, jag menade Outlook Express. Hade jag på min gamla dator och gillade skarpt. Och Office ingick i alla fall gratis.

Det var förresten Live Mail som inte gick att installera på mammas dator minns jag nu. "Inte rätt version" eller nåt sånt, trots att den var nyinköpt.

EDIT: Och det här Office Live verkar bara vara gratis i 30 dagar? http://office.microsoft.com/en-us/ (Om det nu är den onlinetjänst jag läste om någonstans.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Kimmelie » 2011-09-09 19:34:38

Klarar du dig inte med OpenOffice, istället för M$Office? Gratis, kompatibelt med M$Office.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 19:46:29

Inger skrev:Ja, jag menade Outlook Express. Hade jag på min gamla dator och gillade skarpt. Och Office ingick i alla fall gratis.

Det var förresten Live Mail som inte gick att installera på mammas dator minns jag nu. "Inte rätt version" eller nåt sånt, trots att den var nyinköpt.

EDIT: Och det här Office Live verkar bara vara gratis i 30 dagar? http://office.microsoft.com/en-us/ (Om det nu är den onlinetjänst jag läste om någonstans.)


Office365 (Onlinetjänsten: http://www.microsoft.com/sv-se/office36 ... iness.aspx ) är gratis i 30 dagar ja, sen kostar det 49:-/månaden om man väljer rätt alternativ (P: http://www.microsoft.com/sv-se/office36 ... endar.aspx ).

Den här tjänsten vänder sig till avancerade användare och småföretag utan egen IT-personal, alternativet P är det billigaste sen finns det förståss dyrare också.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-09 19:48:11

Är osäker på om XP verkligen klarar Live Mail men det ska jag låta vara osagt. Man kan tanka hem Outlook Express från t ex tucows men då blir det ju en äldre, osupportad version eftersom Microsoft helt gått i från Outlook Express nu.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Inger » 2011-09-09 19:50:42

Kimmelie skrev:Klarar du dig inte med OpenOffice, istället för M$Office? Gratis, kompatibelt med M$Office.

Har det på mac:en, och tycker det har sina begränsningar. Fryser all aktivitet för att backup:a typ var 5:e minut och kraschar titt som tätt (utan att ha sparat det som den automatbackup:ade). Inbillar mig att nya Word skulle vara bättre.
Senast redigerad av Inger 2011-09-09 19:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Inger » 2011-09-09 19:52:08

Allanna skrev:Är osäker på om XP verkligen klarar Live Mail men det ska jag låta vara osagt. Man kan tanka hem Outlook Express från t ex tucows men då blir det ju en äldre, osupportad version eftersom Microsoft helt gått i från Outlook Express nu.

Stryk XP från diskussionen. Mamma har W7 och om jag skulle återgå till PC framöver så har du övertygat mig om att jag också bör ha det.

Allanna skrev:Office365 (Onlinetjänsten: http://www.microsoft.com/sv-se/office36 ... iness.aspx ) är gratis i 30 dagar ja, sen kostar det 49:-/månaden om man väljer rätt alternativ (P: http://www.microsoft.com/sv-se/office36 ... endar.aspx ).

Den här tjänsten vänder sig till avancerade användare och småföretag utan egen IT-personal, alternativet P är det billigaste sen finns det förståss dyrare också.

Jaha, ok. Tack för informationen (som jag inte hittade själv). 49:-/månaden skulle jag inte betala!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-09-09 22:42:19

Allanna skrev:Byta till XP - som inte supportas längre - vore direkt korkat.• Support för Windows Vista Service Pack 1 (SP1) upphör den 12 juli 2011. • Supporten för Windows XP med Service Pack 2 (SP2) upphör den 13 juli 2010.(enl. Microsoft)[url][/url]


Desktop operating systems Latest service pack End of mainstream support End of extended support

Windows XP Service Pack 3 April 14, 2009 April 8, 2014

Windows Vista Service Pack 2 April 10, 2012 April 11, 2017

Windows 7 Service Pack 1 To be determined Not applicable
http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... /lifecycle
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Allanna » 2011-09-10 1:40:37

Sen när är support och uppdatera samma sak?
Stora röda rutan, längst upp.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... nd-support

Edit: Apropås att folk inte vill installera uppdateringar för att de påstås skapa mer bekymmer än de lagar alltså. Uppdaterar man inte kan man vinka supporten bye-bye.
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-09-10 2:15:38

Brukar du få "support" av microsoft?

Det är uppdateringar för SP2 som slutats att ge. Som tur är finns SP3 och den uppdateras iaf. fram till 2014.


Supporten för Windows XP med Service Pack 2 (SP2) upphörde den 13 juli 2010. Om du vill ha fortsatt support bör du se till att installera Windows XP Service Pack 3 (SP3). Mer information finns i Lär dig mer om hur du installerar Windows XP Service Pack 3 (SP3).
http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... pport-mean

Iofs. verkar inte SP3 finnas till 64b. men uppdateras ändå.

Obs!

SP3 finns inte för 64-bitarsversionen av Windows XP. Om du kör 64-bitarsversionen av Windows XP med SP2, har du senaste Service Pack och kan fortsätta få support och uppdateringar fram till 8 april 2014. Om du vill se vilken version du använder går du till Har jag 32- eller 64-bitarsversionen av Windows på min dator?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in