Två frågor om Windows 7

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 17:55:05

rdos skrev:Livsfarligt. Det betyder ju att kullan måste ordna så du kan komma in i hennes dator!
+1

Hur mycket man än litar på användaren i fråga så kan det vara så att någon annan gör en MITM-attack eller att kontot är kapat.

Jag hade aldrig medvetet låtit någon kontrollera min dator över internet. Låter inte folk stoppa in grejjer i den heller. Egentligen skulle man limmat igen USB-kontakten. :twisted:
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 18:01:07

rdos skrev:Och säkersuppdateringar behöver man bara om man själv utsätter sig för säkerhetsrisker, som t.ex. öppnar bifogade filer, installerar sk*t ifrån nätet, eller spelar spel på nätet.
Inte heller korrekt. Att koppla upp sig mot internet är den största risken efter att man satt på datorn.

Man är inte heller säker bara för att man sitter på ett lokalt nät. Vet inte om det behövs förklaras. Du kanske är full eller så har du glömt av att säga att du sitter på ditt egna OS.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 18:02:11

Parvlon skrev:
rdos skrev:Livsfarligt. Det betyder ju att kullan måste ordna så du kan komma in i hennes dator!
+1

Hur mycket man än litar på användaren i fråga så kan det vara så att någon annan gör en MITM-attack eller att kontot är kapat.

Jag hade aldrig medvetet låtit någon kontrollera min dator över internet. Låter inte folk stoppa in grejjer i den heller. Egentligen skulle man limmat igen USB-kontakten. :twisted:


Nu är det så att hon kan avbryta när som helst, en tangent. Och jag ordnar endast med antiviruset. Så de är nästan säkrare än åka hem till nån och fixa. Där kan du inte köra iväg den andra via en tangenttryckning.

Men det är korrekt det är farligt och man ska lita på den som gör det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav rdos » 2011-08-14 18:10:20

Parvlon skrev:Man är inte heller säker bara för att man sitter på ett lokalt nät. Vet inte om det behövs förklaras.


När man sitter på ett lokalt nät är man iaf skyddad ifrån alla utifrån kommande förbindelser (om man inte explicit ändrar i sin router så att man skickar vidare till en dator i nätverket). Därför behöver man inte aktivera Windows brandvägg. Däremot så kan man fortfarande råka illa ut om man installerar något på sin dator som aktivt kopplar upp sig emot något på nätet. Fast det kan inte Windows brandvägg göra så mycket för att skydda emot heller.

Parvlon skrev:Du kanske är full eller så har du glömt av att säga att du sitter på ditt egna OS.


Hade jag kunnat använda RDOS för att gå ut på nätet så hade jag varit 100% säker. Problemet är bara att portera en webläsare och se till så den inte kan sabotera min dator. Det är egentligen webläsaren som är den största säkerhetsrisken genom att den kan exekvera olika skript som kan sabotera i datorn. Ett problem som egentligen vore lösbar om det fanns intresse. Det är inte svårt att hindra en webläsare ifrån att skriva till hårddisken. Det är egentligen trivialt att ordna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 18:16:58

marxisten skrev:Nu är det så att hon kan avbryta när som helst, en tangent. Och jag ordnar endast med antiviruset.

Men det är korrekt det är farligt och man ska lita på den som gör det.
Antivirus är busenkelt att installera och något man bör ha koll på hur man gör själv eftersom det är enklare att fixa själv nästa gång då. Sen om jag förstått problemet korrekt så är det så att hon minst har haft ett installerat innan, vilket blir problem oftare än inte.

Att kolla vilka program,drivrutiner &antivirus som är installerade går att göra med scripts eller program som körs lokalt. Samt att ändra i systemfiler. Är nog faktiskt svårare att gå via GUI. Även mindre suspekt att lägga upp hur man gör än att rekommendera fjärrstyrning imo, men jag tvivlar inte på att du har rent mjöl i påsen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-14 18:28:54

Hej!

När jag gick in i Windows Update och sökte efter uppdateringar, hade jag fem uppdateringar att hämta. Jag ska prova att gå in i Windows Update varje dag och kolla efter uppdateringar. Sedan kan jag uppdatera dem manuellt.

Vad jsg reagerade på var att varje gång jag stänger av datorn vill Windows 7 hämta en uppdatering. Om jag sätter på och stänger av datorn två gånger under en dag, hämtas två uppdateringar.

I Windows Update gick jag in och tittade på vilka uppdateringar som hämtats. Några har misslyckats. Det kan vara de som krånglar. Nu ska jag försöka uppdatera dem manuellt och se om det hjälper.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 18:32:26

rdos skrev:
När man sitter på ett lokalt nät är man iaf skyddad ifrån alla utifrån kommande förbindelser (om man inte explicit ändrar i sin router så att man skickar vidare till en dator i nätverket).
När du kopplar upp dig mot ett annat IP , t.ex en hemsida på internet så får du kod till datorn du använder från det aktuella IP't, eller hur? Det är upp till mjukvaran du använder hur denna kod hanteras om du inte har en HIPS emellan t.ex, har eg. inte med ditt nätverk att göra. Och när det gäller säkerhetsuppdateringar till OS så kan det bli aktuellt t.ex genom att även om du inte kör adminkonto eller andra OS specifika säkerhetsgrejjer som är lättare att ta sig genom.

rdos skrev:Därför behöver man inte aktivera Windows brandvägg. Däremot så kan man fortfarande råka illa ut om man installerar något på sin dator som aktivt kopplar upp sig emot något på nätet. Fast det kan inte Windows brandvägg göra så mycket för att skydda emot heller.
De (inbyggda) windows-brandväggar jag känner till(XP) fungerar faktiskt bäst tvärtom. Dvs. utåtgående trafik varnar den för och speciellt då för okända program som man inte valt att tillåta innan. Iofs. inte svårt för malware att ändra de inställningarna om de har tillgång till de aktuella registerposterna. Inåttgående varnar den däremot inte för men vissa "portar" är avaktiverade som deafult. Jag är ej uppdaterad när det gäller de senaste iofs.

rdos skrev:Hade jag kunnat använda RDOS för att gå ut på nätet så hade jag varit 100% säker. Problemet är bara att portera en webläsare och se till så den inte kan sabotera min dator. Det är egentligen webläsaren som är den största säkerhetsrisken genom att den kan exekvera olika skript som kan sabotera i datorn. Ett problem som egentligen vore lösbar om det fanns intresse. Det är inte svårt att hindra en webläsare ifrån att skriva till hårddisken. Det är egentligen trivialt att ordna.
Webben utvecklas ju ständigt så låter som ett evighetsarbete. Flash är en jävla säkerhetsrisk oxå, inte minst för att det används överallt och har sina egna anslutningsmöjligheter. Virtualisering borde vara nöten? Du startar (ev.) alltid med samma konfiguration och allt som ändras försvinner varje gång du släcker ned programmet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-08-14 18:46:35, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 18:34:43

rdos skrev:Och säkersuppdateringar behöver man bara om man själv utsätter sig för säkerhetsrisker, som t.ex. öppnar bifogade filer, installerar sk*t ifrån nätet, eller spelar spel på nätet.


Inte riktigt. Har ju hänt att sidor som aftonbladet och andra sidor som egentligen är säkra blivit hackade och sprider skit så antivirus är alltid bra att ha.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 18:36:20

Parvlon skrev:
marxisten skrev:Nu är det så att hon kan avbryta när som helst, en tangent. Och jag ordnar endast med antiviruset.

Men det är korrekt det är farligt och man ska lita på den som gör det.
Antivirus är busenkelt att installera och något man bör ha koll på hur man gör själv eftersom det är enklare att fixa själv nästa gång då. Sen om jag förstått problemet korrekt så är det så att hon minst har haft ett installerat innan, vilket blir problem oftare än inte.

Att kolla vilka program,drivrutiner &antivirus som är installerade går att göra med scripts eller program som körs lokalt. Samt att ändra i systemfiler. Är nog faktiskt svårare att gå via GUI. Även mindre suspekt att lägga upp hur man gör än att rekommendera fjärrstyrning imo, men jag tvivlar inte på att du har rent mjöl i påsen.


Problemet hon har är att Norton och Eset inte vill bli avinstallerade. Och att se på skärmen vad jag gör är till stor hjälp också.

Norton går ju inte att avinstallera enbart via kontrollpanelen. De jobbiga är omstart av datorn efter varje avinstallation så man får fixa upp fjärrstyrning igen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-14 23:08:32

Hej!

Det fungerade!

Nu när jag gick in i Windows Update och installerade alla uppdateringar, och även startade om datorn, så behöver datorn inte längre installera någon uppdatering vid avslut av datorn. Så enkelt var det. Att jag inte kom på det med Windows Update ... men nu har jag lärt mig något till nästa gång.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-14 23:16:04

@Lilla gumman: Automatisk säkerhetspaketsuppdatering är en väldigt bra grejj. Hade knappast stängt av den funktionen om det inte strulade rejält på en burk som är uppkopplad till internet. Vet inte om jag förstått problemet riktigt heller. Du skrev att den uppdaterar varje gång du stänger av? Det är ju positivt, menar du att den inte stänger av sig efter att den laddat ner/installerat dem? Möjligen så installeras de inte heller förrän nästa gång du startar den oxå. Kanske var därför du fått meddelande att de inte blivit installerade.

@marxisten: Kanske är det några sys-filer som är kvar från något av antivirusprogrammen. Fast att bara ta bort dem från filsystemet rekommenderas inte. Risk att datorn inte startar annat än i felsäkert läge då. Kan faktiskt gå att avinstallera /ändra krångliga saker i felsäkert läge oxå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-14 23:35:46

Parvlon skrev:@Lilla gumman: Automatisk säkerhetspaketsuppdatering är en väldigt bra grejj. Hade knappast stängt av den funktionen om det inte strulade rejält på en burk som är uppkopplad till internet. Vet inte om jag förstått problemet riktigt heller. Du skrev att den uppdaterar varje gång du stänger av? Det är ju positivt, menar du att den inte stänger av sig efter att den laddat ner/installerat dem? Möjligen så installeras de inte heller förrän nästa gång du startar den oxå. Kanske var därför du fått meddelande att de inte blivit installerade.

@marxisten: Kanske är det några sys-filer som är kvar från något av antivirusprogrammen. Fast att bara ta bort dem från filsystemet rekommenderas inte. Risk att datorn inte startar annat än i felsäkert läge då. Kan faktiskt gå att avinstallera /ändra krångliga saker i felsäkert läge oxå.


De är borttaget och jo, jag vet det. Därför använde jag det program som symantec själva släppt för komplett borttagning. För Nod32 kollade jag på deras hemsida och där stod det om två dolda filer som kan finnas kvar, varav den ena gjorde det som jag tog bort på rekommenderat vis.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-15 9:39:45

Hej!

Trots att jag installerade uppdateringar och startade om, installerade Windows 7 ytterligare fyra uppdateringar när jag skulle stänga av den för kvällen.

När jag startade datorn idag höll den på att konfigurera Windows. Jag gick in i Windows Update och idag finns det 22 viktiga uppdateringar.

Jo, det är självklart bra att Windows uppdaterar aig. Jag menar att jag startar datorn, jobbar vid datorn, stänger av datorn och då installeras uppdateringar. Det spelar ingen roll om det sker flera gånger samma dag, det finns alltid nya uppdateringar.

Stänga av uppdateringar har jag aldrig funderagt på att göra. Jag funderade bara på varför det är så himla mycket uppdateringar. Installerade fem igår manuellt, fyra när jag stängde av, ytterligare något när jag satte på datorn i morse och nu är det 22 uppdateringar att installera manuellt. Jag tycker inte det låter riktigt normalt, men det kanske är det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav kullan » 2011-08-15 9:47:52

Jag vill säga att jag fick väldigt bra hjälp av Marxisten igår. Nu funkar min dator betydligt bättre. Superbra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-15 11:01:25

@Lilla Gumman, det låter inte riktigt. Jag har en W7 dator nu och inte kommer det sååå många uppdateringar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Parvlon » 2011-08-15 15:46:43

Här är en till med liknande problem:

http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... 18d4faabe1
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav marxisten » 2011-08-15 22:13:46

kullan skrev:Jag vill säga att jag fick väldigt bra hjälp av Marxisten igår. Nu funkar min dator betydligt bättre. Superbra.


Inga problem Kullan. Var bara trevligt att hjälpa till. Nu vet du ju även hur du ska göra för att fortsätta hålla den i bra skick så du lär ju slippa problemen i framtiden. Och om de uppstår igen, är det bara att säga till. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav ca » 2011-08-15 22:57:57

rdos har en extrem åsikt i frågan som de flesta inte håller med om. Bara så att det framgår tydligt att så är fallet. Det är många miljoner PC som kör Windows Update varje vecka och bara en bråkdel får problem, det är ganska ofrånkomligt med tanke på hur heterogen och skräpig Windows PC-miljön är... mängder av udda programvaror som folk har installerade, osv. Bäst är ändå att köra W.U. i automatiskt läge, annars kan man ju välja att bli notifierad när någon uppdatering finns. (Ja, det går.)

När det gäller antivirus kan jag rekommendera Microsoft Security Essentials, den är gratis och fungerar utan att slöa ner för mycket eller vara i vägen. Uppdateringarna får den via vanliga Windows Update.

Om nu någon bryr sig om det så kan jag meddela att vi kör Linuxvarianter hemma till 100%, hela familjen, och ändå rekommenderar jag MS produkter (i deras egen miljö!). Så även om det inte är sakligt intressant vill jag puffa för mitt öppensinne och att jag inte är MS-fanboy. ;)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-17 8:53:13

Hej!

Jag har löst detta med uppdateringarna, går in i Windows Update och kollar och installerar den vägen och då verkar Windows inte vilja uppdatera när jag stänger av. Inte varje gång jag stänger av datorn, i varje fall.

Nu till en annan fråga. Piltangenterna fungerar i Excel, Word, när jag skriver mejl och när jag skriver på olika forum, men om jag startar ett litet spel där jag ska använda piltangenterna så funkar de inte. Jag kan gå in på valfri sida och starta valfritt webbspel. Spelet laddas, jag kan använda musen för att ändra inställningar, kolla hur man spelar och starta spelet. Ska jag sedan använda piltangenterna, så fungerar det inte. Själva spelet fungerar, jag kan använda musen men inte tangentbordet. Jag har provat både med de vanliga piltangenterna, och också med att använda pilarna som finns på det numeriska tangentbordet. Inte heller andra tangenter fungerar (t.ex. mellanslag så händer nåt, inget händer).

Jag har testat att Flash fungerar. Även DirectX fungerar enligt datorns eget lilla program (man startar det från DOS-prompten). Vad kan då vara fel?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-17 10:34:04

Flashspel stödjer inte piltangenter per automatik utan måste vara skrivna för att piltangenterna ska kunna användas.

Lägg upp en länk till spelet här så kan någon annan kolla om piltangenterna fungerar, det kanske går att starta ett annat program som ger piltangentstöd till spelet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav kullan » 2011-08-17 11:19:04

Nu har jag köpt mig en Minidator med W7. Men som iriterrar mig är att dom dom vanligt lagt in ett antivirusprogram som räcker i 3 mån. Jag har inte aktiverat det ännu så min fråga är om man kan ta bort det och ersätta det med nåt annat. Tex. Avast som är gratis.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Miche » 2011-08-17 11:21:57

Du kan ta bort det (kan vara lite bökigt) och ersätta det med Microsoft Security Essentials som är helt gratis utan dolda kostnader (som Avast har dragits med de gånger jag testat det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav kullan » 2011-08-17 11:28:28

Eller så aktiverar jag det som finns i datorn så länge som start och sen kan man ta bort det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Två frågor om Windows 7

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-17 14:13:29

Hej!

Det gäller alla spel på alla spelsidor där piltangenter ska användas. Spelen funkar, musen funkar, men inte piltangenterna.

Exempel:
http://sota-sno.skojspel.se/

Men det gäller allting, som t.ex. www.spelo.se eller www.coolaspel.nu etc.

Det har fungerat alldeles utmärkt förut, så något måste ha hänt.
Jag brukar aldrig ladda hem skumma saker, så jag begriper det inte riktigt. Jag tänkte att eftersom det inte fungerar, så kanske det är nån fumktion i datorn som har slutat fungera. Att det är nån drivrutin som måste uppdateras eller laddas hem eller så. Men jag är ju inte den allra värsta sortens tekniknörd, så vad vet jag.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in