TV: "Vadå handikappad..."
20 inlägg
• Sida 1 av 1
TV: "Vadå handikappad..."
På Kunskapskanalen, kl. 20.00 ikväll, ifall nån skulle vara intresserad...
"Leva inom sig själv. Möt Niklas från Täby och Adam från Kanada. Båda berättar om att ha Aspergers syndrom, en form av autism. Adam är dessutom huvudpersonen i en prisbelönt film om hur en familj hanterar utmaningen att ha en son med Aspergers syndrom."
Jag har sett det här programmet tidigare, och tyckte filmen om Adam var ganska gripande.
"Leva inom sig själv. Möt Niklas från Täby och Adam från Kanada. Båda berättar om att ha Aspergers syndrom, en form av autism. Adam är dessutom huvudpersonen i en prisbelönt film om hur en familj hanterar utmaningen att ha en son med Aspergers syndrom."
Jag har sett det här programmet tidigare, och tyckte filmen om Adam var ganska gripande.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
Re: TV: "Vadå handikappad..."
Anastasia skrev:På Kunskapskanalen, kl. 20.00 ikväll, ifall nån skulle vara intresserad...
Shit, den kommer jag missa, vad retligt. Hoppas det går i repris! Så lite som går på teve nu så är det väl typiskt att jag måste ut just när nåt bra går...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Det kanske finns någon snäll människa där ute som har "rippat" programmet och delat med sig på nätet. Stämde bra det. Jag testade själv att ladda hem den för att se om länken är aktiv och det är den. Jag hade velat se mer av vuxna människor med diagnosen Asperger.
Datum;Kanal;Titel! Underbart!
Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Jag passar även på att skicka med länken till sidan jag fann den på: http://minosa.wordpress.com/2007/11/14/ ... sig-sjalv/
Datum;Kanal;Titel! Underbart!
Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Jag passar även på att skicka med länken till sidan jag fann den på: http://minosa.wordpress.com/2007/11/14/ ... sig-sjalv/
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Tackar, nerladddningshastigheten gick inte av för hackor (3MB/s).
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
Brillmongot skrev:Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Fast på min dator syns ingen bild, det är bara ljud..?
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Brillmongot skrev:Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Vad kör du? VLC Player (gratisprogram) brukar fungera där de flesta andra strular.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:alfapetsmamma skrev:Brillmongot skrev:[quote]Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Vad kör du? VLC Player (gratisprogram) brukar fungera där de flesta andra strular.
/Barracuber[/quote]
När jag klickade på den kom den upp i Windows media player, så jag valde aldrig. Men det gör inget, jag har fått ett gentilt erbjudande av nån härifrån som skulle bränna den som skiva åt mig!
Tack ändå!
- alfapetsmamma
Kunskapskanalen? Är det en kanal som man bara har om man har digital TV-box eller nå´t? Jag titta inte så mycket på TV och kan inte hitta den kanalen och programmet börjar nu!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Brillmongot skrev:Direktlänk (högerklick -> spara länk som): http://www.tant.se/~barracuber/071112_K ... kappad.avi
Ja tack så mycket.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
Behållningen i programmet står Niklas för, om ni frågar mig. Klart & redigt förklarar han för den, hrrm, oinsatte reportern om vad AS innebär. Som alla andra medelmåttsjournalister pratar hon med dagisfrökenröst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Behållningen i programmet står Niklas för, om ni frågar mig. Klart & redigt förklarar han för den, hrrm, oinsatte reportern om vad AS innebär. Som alla andra medelmåttsjournalister pratar hon med dagisfrökenröst.
Jag tycker du ger den där reportern en roll som hon inte förtjänar. Hon ställde frågor, han svarade. Det var hennes roll där, inte att briljera med en massa kunskaper, utan att ställa frågor som han skulle svara på (nu upprepar jag mig visst...). Hon kunde mycket väl vara mycket kunnig, det framgick inte nåt av det.
Att hon kanske hade en Jag föööörståååår-röst (med huvet på sne') märkte jag inte, så framträdande kan det inte varit, för jag är tvärallergisk mot det..
Tyckte det andra också var intressant. Särskilt kul var att äntligen SE Temple Grandin, som jag både läst mycket av och än mer om.
- alfapetsmamma
Jag tyckte hon, om än en aning forcerat, gjorde ett bra reportage. Men den där dagisfrökenrösten som så många journalister tror att de behöver lägga sig till med stör mig. Tror de att de talar till imbeciller eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag tyckte hon, om än en aning forcerat, gjorde ett bra reportage. Men den där dagisfrökenrösten som så många journalister tror att de behöver lägga sig till med stör mig. Tror de att de talar till imbeciller eller vad är det frågan om?
Tycker inte det är just journalister som talar så. Tycker tyvärr det är fler än de personer som inte gör det... Iaf träffar jag såna på BUP, soc, skolor, på FK, inom vården och alla möjliga andra ställen.
När folk talar till en som till en jämnbördig, rakt, tydligt, schysst osv så blir man paff och lycklig. Tyvärr är det min bild. [/i]
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:KrigarSjäl skrev:Jag tyckte hon, om än en aning forcerat, gjorde ett bra reportage. Men den där dagisfrökenrösten som så många journalister tror att de behöver lägga sig till med stör mig. Tror de att de talar till imbeciller eller vad är det frågan om?
Tycker inte det är just journalister som talar så. Tycker tyvärr det är fler än de personer som inte gör det... Iaf träffar jag såna på BUP, soc, skolor, på FK, inom vården och alla möjliga andra ställen.
När folk talar till en som till en jämnbördig, rakt, tydligt, schysst osv så blir man paff och lycklig. Tyvärr är det min bild. [/i]
Ja, varför ska de göra det? Jag brukar iofs svara med samma tonfall då, och då brukar de ändra sin stil.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Ja, varför ska de göra det? Jag brukar iofs svara med samma tonfall då, och då brukar de ändra sin stil.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
alfapetsmamma skrev:KrigarSjäl skrev:Jag tyckte hon, om än en aning forcerat, gjorde ett bra reportage. Men den där dagisfrökenrösten som så många journalister tror att de behöver lägga sig till med stör mig. Tror de att de talar till imbeciller eller vad är det frågan om?
Jag har erfarenhet av att bli bemött så på BUP, grundskolan, särgymnasiet, vuxenhabiliteringen soc och FK. När jag nyss hade börjat på Härnösands Folkhögskola och personalen visste att jag hade Aspergers syndrom (utan att riktigt veta vad det var för något) och gått på särskola under min gymnasietid visade de sådana tendenser i början men det försvann när det visade sig att jag var en av de duktigaste elever de haft på allmänna kursen (vilket i och för sig kanske säger minst lika mycket om vilka som oftast går där som om mig. På universitetet lyser dylika attityder med sin frånvaro.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:50:08, redigerad totalt 1 gång.
Milyc skrev:alfapetsmamma skrev:KrigarSjäl skrev:Jag tyckte hon, om än en aning forcerat, gjorde ett bra reportage. Men den där dagisfrökenrösten som så många journalister tror att de behöver lägga sig till med stör mig. Tror de att de talar till imbeciller eller vad är det frågan om?
Jag har erfarenhet av att bli bemött så på BUP, grundskolan, särgymnasiet, vuxenhabiliteringen soc och FK. När jag nyss hade börjat på Härnösands Folkhögskola och personalen visste att jag hade Aspergers syndrom (utan att riktigt veta vad det var för något) och gått på särskola under min gymnasietid visade de sådana tendenser i början men det försvann när det visade sig att jag var en av de duktigaste elever de haft på allmänna kursen (vilket i och för sig kanske säger minst lika mycket om vilka som oftast går där som om mig. På universitetet lyser dylika attityder med sin frånvaro.
Ja, universitetet var en oas, vad det anbelangar. Men där var jag student, och en bra sådan, och inte klient/klientmamma/fall, det är nog skillnaden. Man talar inte (oftast) till sina studenter på det viset, fast man har betalt för att tala med dem, såsom tanter har betalt för att göra det.
Kanske det är inträdeskrav på Sopis och liknande, patroniserande tilltal och huvud kroniskt lite på sne'? Skojar mest, men inte bara...
- alfapetsmamma