TV-tips: Är du riktigt klok?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
TV-tips: Är du riktigt klok?
Dokumentär, fast med lite dokusåpaupplägg.
Handlar om hur svårt det är att avgöra om nån är frisk eller har en psykiatrisk diagnos.
Upplägg: 10 personer, varav fem med, fem utan, utför lite "uppdrag" (t ex överasknings stå-upp) medans de bor på internat och en expertpanel tittar på dem på TV och försöker bedöma vilka som har och inte har diagnos.
Första avsnittet (fattade först inte att det var en serie och vet fortfarande inte hur många avsnitt) här:
http://svtplay.se/v/1489241/dokumentar/ ... tigt_klok_
Handlar om hur svårt det är att avgöra om nån är frisk eller har en psykiatrisk diagnos.
Upplägg: 10 personer, varav fem med, fem utan, utför lite "uppdrag" (t ex överasknings stå-upp) medans de bor på internat och en expertpanel tittar på dem på TV och försöker bedöma vilka som har och inte har diagnos.
Första avsnittet (fattade först inte att det var en serie och vet fortfarande inte hur många avsnitt) här:
http://svtplay.se/v/1489241/dokumentar/ ... tigt_klok_
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Tack för tipset. Verkar lite intressant eftersom jag brukar gillar program från BBC.
Fast hela upplägget - hur lätt är det att skilja en frisk från en mentalt sjuk? hur lätt/svårt är det att ställa psykiatrisk diagnos? - känns lite halvknepigt. Blir intressant att följa.
I Serien finns en "expertpanel" av läkare som "studerar" deltagarna. En läkare i början erkänner inför kollegorna att "det är nervöst att [försöka] ställa diagnos".
EDIT: Eftersom deltagarna tydligen har olika psykiatriska diagnoser får man väl hoppas att ingen av dem har (enbart) Asperger eller annan NPF. Det vore ju klart vilseledande.
/Barracuber
Fast hela upplägget - hur lätt är det att skilja en frisk från en mentalt sjuk? hur lätt/svårt är det att ställa psykiatrisk diagnos? - känns lite halvknepigt. Blir intressant att följa.
I Serien finns en "expertpanel" av läkare som "studerar" deltagarna. En läkare i början erkänner inför kollegorna att "det är nervöst att [försöka] ställa diagnos".
EDIT: Eftersom deltagarna tydligen har olika psykiatriska diagnoser får man väl hoppas att ingen av dem har (enbart) Asperger eller annan NPF. Det vore ju klart vilseledande.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Väldigt intressant, tack för tipset!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Finns det inget program där experterna studeras?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Intressant program, men hur lätt är det? Det är bara intuition, de får ju inte fråga något som de brukar och får mycket mindre info om varje person än vanligt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Intressant program, men hur lätt är det? Det är bara intuition, de får ju inte fråga något som de brukar och får mycket mindre info om varje person än vanligt.
Det kan nog tyvärr ge lite intrycket av "jaja, det är ju det jag sade, vi har alla våra egenheter".
Men intressant, jag kollade på halva det som länkades till. Ska kolla mer senare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Aspkvinna skrev:Även ikväll måndag 23/3 på Svt Kunskapskanalen 00.00 och imorgon tisdag 24/3 klockan 20.00 på Kunskapskanalen.
Samma eller nästa episod? Länken var del ett?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Aspkvinna skrev:Även ikväll måndag 23/3 på Svt Kunskapskanalen 00.00 och imorgon tisdag 24/3 klockan 20.00 på Kunskapskanalen.
Samma eller nästa episod? Länken var del ett?
Tittade på svt:s hemsida på fredagsdatumet när orginalet varoch där stod det att repris var som ovan skriviet....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
Jag hittar ingen info alls om när nästa avsnitt kommer. Står inget mer avsnitt i TV-tidningen heller.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Sök & ladda ner: Bbc Horizon How Mad Are You.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:36:41, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Bland det bästa jag sett på länge. HURRA!!!
Bäst var orden den sista minuten av inslaget.
Hoppas det görs en svensk variant av detta program.
Temat är intressant och speciellt eftersom bedömningar
av diagnoskriterier kan vara så vitt skilda inom samma läkarkår.
MYCKET bra vinkling och är egentligen ett genombrott för synen att INGEN av oss behöver göra oss vare sig mer eller mindre Aspig än vi är. Vi är den vi är och det räcker gott precis så.
Jag har i många år vägrat göra mig sjukare än jag är samtidigt som jag kan se svårigheterna och kompensera dessa (eller de jag kan kompensera iallafall) med mina styrkor. Jag föredrar faktiskt att titta på de saker jag är bra på och de delarna i min personlighet som faktiskt ofta kan vara en tillgång. Mycket kan man dessutom både arbeta med och kompensera. Iallafall en pigg dag...
Tingeling
Bäst var orden den sista minuten av inslaget.
Hoppas det görs en svensk variant av detta program.
Temat är intressant och speciellt eftersom bedömningar
av diagnoskriterier kan vara så vitt skilda inom samma läkarkår.
MYCKET bra vinkling och är egentligen ett genombrott för synen att INGEN av oss behöver göra oss vare sig mer eller mindre Aspig än vi är. Vi är den vi är och det räcker gott precis så.
Jag har i många år vägrat göra mig sjukare än jag är samtidigt som jag kan se svårigheterna och kompensera dessa (eller de jag kan kompensera iallafall) med mina styrkor. Jag föredrar faktiskt att titta på de saker jag är bra på och de delarna i min personlighet som faktiskt ofta kan vara en tillgång. Mycket kan man dessutom både arbeta med och kompensera. Iallafall en pigg dag...
Tingeling
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 18:36:42, redigerad totalt 1 gång.
Filmen verkar vara borta nu men repriserna borde väl gå o se fast det funkar inte att söka på "är du riktigt klok".
Hur hittar man numera fram till rätt ställe?
Verkar inte ens att gå o hitta allt i kunskapskanalen eller efter vilken tid ett visst program sänts längre.
Någon som vet hur man hittar ändå?
Hur hittar man numera fram till rätt ställe?
Verkar inte ens att gå o hitta allt i kunskapskanalen eller efter vilken tid ett visst program sänts längre.
Någon som vet hur man hittar ändå?