TV-serien "Girls"
TV-serien "Girls"
ullstrumpan skrev:En sak som jag imponeras av när det gäller Hannah är hur bra självförtroende hon ändå verkar ha i förhållande till killar trots att hon inte egentligen är speciellt snygg, jag menar hon är lätt överviktig och har ett alldagligt utseende, men är ändå den tjej i serien som ligger med flest antal killar, (hur många sexpartners hon är uppe i nu efter en och en halv säsong går ju knappt att räkna),
Hon försöker samla in material att skriva om och jag undrar om det är orsaken till alla sexuella eskapader.
Spoiler säsong 2:
Spoiler: visa
Tycker resten av dina synpunkter är mycket intressanta.
Får man fråga på vilket sätt du känner igen dig i Adam-Hannah relationen?
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:...............................................
Jag hade också en KK för sådär sex .sju år sedan och alltid när vi hade sex, var det på hans villkor, han bestämde och jag gick med på det han bestämde, däremot gick jag till en början inte med på analsex, men efter ett tag lyckades han övertala mig till det också, Jag svalde allt han sade , till och med när han sade att han tyckte jag skulle gå ner några kg , så lät jag det bara passera utan att ens bli sur, Jag anade att han hade fler KK än mig, men att ställa frågan hade inte varit att tänka på, att dyka upp oanmäld hade inte heller varit att tänka på, jag kom när han sms:ade och så var det bara.
Det är så typiskt för oss tjejer att gå med på nästan vad som helst bara för att vi vill känna att någon vill ha oss, även om det bara är en liten bit av oss.
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
TV-serien "Girls"
ullstrumpan skrev:Det är så typiskt för oss tjejer att gå med på nästan vad som helst bara för att vi vill känna att någon vill ha oss, även om det bara är en liten bit av oss.
Det låter inte bra. Ingen jämlikhet. Ingen balans. Bättre nu hoppas jag!
TV-serien "Girls"
Sett klart sässong ett nu. Den här tråden har fått mig o fundera på hur olika man kanske bedömer personer beroende på om de är av motsatt kön eller ej men i vilket fall så fortsätter killarna vara mer vad jag vill se än tjejerna även om ingen har varit utan pucko-moments.
Tjejerna konspirerar, snackar skit och vräker ur sig känslor utan hänsyn medan killarna argumenterar logiskt och när de uttrycker sina känslor gör de det utan att det känns som en rabiat attack. Det finns den grund som ska va för graden av känslosamhet. Det var en massa snack om kläder vid kaféet utav Ray som var i osnyggaste laget. Håll käft om vad folk klär sig i om det inte är oerhört dåligt för affärerna.
Tjejerna konspirerar, snackar skit och vräker ur sig känslor utan hänsyn medan killarna argumenterar logiskt och när de uttrycker sina känslor gör de det utan att det känns som en rabiat attack. Det finns den grund som ska va för graden av känslosamhet. Det var en massa snack om kläder vid kaféet utav Ray som var i osnyggaste laget. Håll käft om vad folk klär sig i om det inte är oerhört dåligt för affärerna.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Det går att se luckan mellan hur människor är och vad de försöker vara. Jag har lite svårt att vara specifik och det stör mig men jag upplever att alla karaktärer försöker uppfylla den idé de har om hur de bör vara vilken skiljer sig mellan i stort sett alla. För mig är deras misslyckanden intressanta.
Jag ser inte att de vill vara något särskilt utom Hannah som vill vara en "generationsförfattare" men (iaf ibörjan) är för lat för att orka skriva så mycket, även om det hon skriver är roligt. Men hon lyckas ju till slut, serien är ju hennes "generationsverk". Får spekulera om de andra:
Vad vill Marnie? Oklart, men iaf ser hon sig som en god vän. Tänk på hur hon ordnade en "fin abort" för Jessa (alla tre vännerna deltog), men så dök inte ens Jessa själv upp på abortkliniken.
Vad vill Shoshana? Bli som alla andra, därför är det så viktigt att bli av med oskulden. (En urtråkig målsättning men iaf lätt att nå.)
Vad vill Jessa? Leva ett häftigt liv med en massa olika ONS? Fast tyvärr måste hon försörja sig också. (Ville hon på ett sätt ha barn, var det därför hon raggade upp en kille för sex istf att gå till abortklinken?)
Vad vill Charlie? Bli älskad av Marnie (men det blir han inte) och spela någon slags musik (oklart vilken), men den verkar inte ha framgångspotential.
Vad vill Adam? Bli skådespelare och leva ut sina sexfantasier med en massa olika KK. Det första verkar inte gå så bra, däremot det andra.
TV-serien "Girls"
http://www.svtplay.se/video/1075317/del-4-av-10 Intressant hur de inte fattar Adams sida av Hannahs "kärleksförklaring" ^^
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Jag ser inte att de vill vara något särskilt utom Hannah som vill vara en "generationsförfattare" men (iaf i början) är för lat för att orka skriva så mycket, även om det hon skriver är roligt. Men hon lyckas ju till slut, serien är ju hennes "generationsverk".
Jag upplever att hon bl.a. vill lyckas i New York och bli en författare som talar om viktiga saker och som upplevs då antingen tala för en generation eller åtminstone beskriva den tid hon lever i. Hennes sökande efter "äkthet" gör att den blir omöjlig.
Alien skrev:Får spekulera om de andra:
Vad vill Marnie? Oklart, men iaf ser hon sig som en god vän. Tänk på hur hon ordnade en "fin abort" för Jessa (alla tre vännerna deltog), men så dök inte ens Jessa själv upp på abortkliniken.
Marnie vill ha status men hon vill inte att det märks att hon vill ha status.
Alien skrev:Vad vill Shoshana? Bli som alla andra, därför är det så viktigt att bli av med oskulden. (En urtråkig målsättning men iaf lätt att nå.)
Hon vill vara en del av gänget eller vara som andra. Tydligen viktigt att bli av med oskulden men jag tror inte att det slutar där. Andras åsikter är viktiga
Alien skrev:Vad vill Jessa? Leva ett häftigt liv med en massa olika ONS? Fast tyvärr måste hon försörja sig också. (Ville hon på ett sätt ha barn, var det därför hon raggade upp en kille för sex istf att gå till abortklinken?)
Jessa är misslyckad och olycklig. Hon försöker dölja att hon inte lyckas genom att låtsas som om hon inte försöker.
Alien skrev:Vad vill Charlie? Bli älskad av Marnie (men det blir han inte) och spela någon slags musik (oklart vilken), men den verkar inte ha framgångspotential.
Jag vet inte vad Charlie vill förutom att han ett förhållande med Marnie.
Alien skrev:Vad vill Adam? Bli skådespelare och leva ut sina sexfantasier med en massa olika KK. Det första verkar inte gå så bra, däremot det andra.
Jag vet inte var alla dessa KK finns. Nämns de ens? Jag har egentligen inte anledning att tro att han har någon annan relation än med Hannah. Vad han vill är svårt att veta men han verkar också söka efter någonslags "äkthet".
TV-serien "Girls"
DIProgan skrev:Sett klart sässong ett nu. Den här tråden har fått mig o fundera på hur olika man kanske bedömer personer beroende på om de är av motsatt kön eller ej.
Mycket bra poäng! Jag försöker förlika mig med detta.
TV-serien "Girls"
Tallbar skrev:Jessa är misslyckad och olycklig. Hon försöker dölja att hon inte lyckas genom att låtsas som om hon inte försöker.
Ja, det skulle kunna vara en förklaring till hennes aggressivitet ibland. Men varför försöker hon inte, t ex studera till något hon vill bli? Kanske hon blåst alla pengar föräldrarna kunde ge henne på sina resor utomlands. Förhoppningsvis framgår det i kommande avsnitt.
Jag vet inte var alla dessa KK finns. Nämns de ens? Jag har egentligen inte anledning att tro att han har någon annan relation än med Hannah.
Men han skickade ju en bild på sin snopp till Hannah och sms:de sedan att den egentligen var till någon annan. Vem annan skickar man en snoppbild till än en KK? (Kanske borde starta en omröstning: Vem skulle ni mms:a en bild på ert könsorgan till? )
Såvida inte allt var en utstuderad plan för göra Hannah svartsjuk, förödmjukad och olycklig. Men då är han verkligen en psykopat, som Marnie påstod.
Och allt hans prat om att inga tjejer tidigare krävt att han ska använda kondom, tyder inte det på iaf tidgare KKs? Eller ska vi tolka det som att han bara skryter el vill få "the upper hand" över Hannah genom att meddela att hon bara är en i högen?
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Men han skickade ju en bild på sin snopp till Hannah och sms:de sedan att den egentligen var till någon annan. Vem annan skickar man en snoppbild till än en KK? (Kanske borde starta en omröstning: Vem skulle ni mms:a en bild på ert könsorgan till? )
Haha! Det kanske vore värt en omröstning, människor håller oftast på med långt märkligare saker än jag kan föreställa mig.
Med tanke på hans beteende så skulle han lika gärna ha kunnat skicka snoppbilden till någon konstnärskollega som ville göra ett kollage eller shockera någon av hans vänner. Jag vet helt enkelt inte.
EDIT: Jag vet helt enkelt inte varför man ska skicka snoppbilder överhuvudtaget. Om det är någon han ligger med borde de ju veta hur den ser ut redan.
Alien skrev:Och allt hans prat om att inga tjejer tidigare krävt att han ska använda kondom, tyder inte det på iaf tidgare KKs? Eller ska vi tolka det som att han bara skryter el vill få "the upper hand" över Hannah genom att meddela att hon bara är en i högen?
I de första avsnitten verkar de inte ha en uttalad parrelation och vad han haft för relationer tidigare är svårt att veta. Det behöver inte vara samtidiga KK och behöver inte heller vara en väldigt stor mängd. Det kan också vara som du säger att han använder det som påtryckningsmedel för att få Hannah att gå med på sex utan kondom. Det är helt enkelt information som inte finns.
Det som är värst i det sammanhanget är att han bara verkar låtsas sätta på kondomen. Jag tyckte det såg ut som om han packade upp den och sköt den bakom soffan.
TV-serien "Girls"
Det som är värst i det sammanhanget är att han bara verkar låtsas sätta på kondomen. Jag tyckte det såg ut som om han packade upp den och sköt den bakom soffan.
Ja, det är verkligen egoistiskt och ansvarslöst, ett äkta psykopatbeteende. Det kan vara förklaringen till att Hannah fick kondylom. Men hon kunde ju också blivit gravid och tvingats genomgå en abort. Visserligen säger Hannah att hon inte tycker att en abort är något märkvärdigt. Men dels vet ingen i förväg vad man kommer att känna, dels sade hon väl det efter denna kondomincident. (Jag såg det aldrig, men tycker iofs att alla de där samlagsscenerna är urjobbiga att titta på, så jag tittar ofta bort.)
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Ja, det är verkligen egoistiskt och ansvarslöst, ett äkta psykopatbeteende.
De första två går jag med på men det sistnämnda är lite väl hårddraget. Jag har uppfattningen att det inte är så ovanligt just med sex utan kondom. Jag hörde en nyhet på radio denna eller förra veckan som nämnde att kondomförsäljningen minskar. Rapporter om att unga inte använder kondom i samma utsträckning som tidigare har jag också hört vid flera tillfällen.
Alien skrev:Visserligen säger Hannah att hon inte tycker att en abort är något märkvärdigt. Men dels vet ingen i förväg vad man kommer att känna, dels sade hon väl det efter denna kondomincident.
Ja, jag vet inte hur mycket hon funderat kring abort egentligen. Min tolkning var att hon inte kunde relatera till det riktigt av någon anledning. Att hon kunde ha ljugit p.g.a. att hon själv var orolig hade jag inte tänkt på förrän nu.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Alien skrev:Ja, det är verkligen egoistiskt och ansvarslöst, ett äkta psykopatbeteende.
De första två går jag med på men det sistnämnda är lite väl hårddraget. Jag har uppfattningen att det inte är så ovanligt just med sex utan kondom. Jag hörde en nyhet på radio denna eller förra veckan som nämnde att kondomförsäljningen minskar. Rapporter om att unga inte använder kondom i samma utsträckning som tidigare har jag också hört vid flera tillfällen.
Att inte använda kondom är totalt ansvarslöst. Men det är väl typiskt för den eviga tonåringen: man vill leva som vuxen men inte ta ansvar som en vuxen. Om tjejen tar p-piller så behövs ingen kondom; könssjukdomar händer bara andra och förresten fixar sjukvården det.
Men jag syftade på att Adam medvetet lurar Hannah att han använder kondom, det är verkligen ett psykopatbeteende. Man gillar risker, man tänker aldrig på konsekvenserna och än mindra på andra. Och inte tyder det på ärlighet heller.
Men tar Hannah p-piller? Så det enda hon är rädd för är hiv och andra sexuellt överförda sjukdomar. Kommer inte ihåg att jag sett något om det.
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Men han skickade ju en bild på sin snopp till Hannah och sms:de sedan att den egentligen var till någon annan. Vem annan skickar man en snoppbild till än en KK? (Kanske borde starta en omröstning: Vem skulle ni mms:a en bild på ert könsorgan till? )
Skulle nog hellre fråga vad slags bild som mottagaren skulle bli glad av
Alien skrev:Och allt hans prat om att inga tjejer tidigare krävt att han ska använda kondom, tyder inte det på iaf tidgare KKs? Eller ska vi tolka det som att han bara skryter el vill få "the upper hand" över Hannah genom att meddela att hon bara är en i högen?
Att de flesta tjejer inte frågat om det och Hannah är den första som frågar om det?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Men jag syftade på att Adam medvetet lurar Hannah att han använder kondom, det är verkligen ett psykopatbeteende. Man gillar risker, man tänker aldrig på konsekvenserna och än mindra på andra. Och inte tyder det på ärlighet heller.
Mycket bra poäng! Det hade jag inte tagit med i beräkningen.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Alien skrev:Men jag syftade på att Adam medvetet lurar Hannah att han använder kondom, det är verkligen ett psykopatbeteende. Man gillar risker, man tänker aldrig på konsekvenserna och än mindra på andra. Och inte tyder det på ärlighet heller.
Mycket bra poäng! Det hade jag inte tagit med i beräkningen.
Vet inte om jag ens såg den sekvensen eller om jag bara glömt av den.
TV-serien "Girls"
DIProgan skrev:Vet inte om jag ens såg den sekvensen eller om jag bara glömt av den.
Det är inget större fokus på den och det är inte helt lätt att se vad han gör. Jag tyckte det såg ut som om han först tar ut kondomen ur förpackningen, gör sig av med förpackningen och pysslar lite med kondomen sedan skjuter han iväg den bakom soffan.
Får nog titta igen själv.
EDIT:
Kollat, det är så som jag beskrev.
TV-serien "Girls"
plåtmonster skrev:Alien skrev:Och allt hans prat om att inga tjejer tidigare krävt att han ska använda kondom, tyder inte det på iaf tidgare KKs? Eller ska vi tolka det som att han bara skryter el vill få "the upper hand" över Hannah genom att meddela att hon bara är en i högen?
Att de flesta tjejer inte frågat om det och Hannah är den första som frågar om det?
Alltså måste han haft antingen flickvänner el KK el båda tidigare. Jag utgick från att Adam inte vill ha några band och att han aldrig haft något seriöst förhållande tidigare. I så fall skulle väl flickvännen "uppfostrat" honom till större hänsyn. Men det finns ju en annan tolkning: Adam är inte ett svin för att han inte vet bättre, utan för att han upptäckt att det lönar sig bättre. Man är den som har kontrollen.
Vore jag Hannah skulle jag också vilja tro att Adam inte haft något seriöst tidigare. Annars betyder det att han kan tänka sig en flickvän, men bara om hon uppfyller vissa krav, som Hannah inte uppfyller. Mtp hur svag Hannah är för Adam är jag säker på att hon vill bli uppgraderad från KK till flickvän. Typiskt är också att ingen av Hannahs vänner känner Adam. Ingen har sett honom (däremot får de ju se hans snopp). En KK presenterar man inte för sina vänner; umgänget är strikt begränsat till sex. Det skulle ju också vara intressant att se hur Adam uppför sig i möblerade rum, jag börjar bli trött på att man bara får se honom i äckliga sängkammarscener.
TV-serien "Girls"
ullstrumpan skrev:En sak som jag imponeras av när det gäller Hannah är hur bra självförtroende hon ändå verkar ha i förhållande till killar trots att hon inte egentligen är speciellt snygg, jag menar hon är lätt överviktig och har ett alldagligt utseende, men är ändå den tjej i serien som ligger med flest antal killar, (hur många sexpartners hon är uppe i nu efter en och en halv säsong går ju knappt att räkna),
Ja, Hannah har trots sin mesighet självförtroende. Bara en sån sak som att hon säger till Adam att hon aldrig funderat på att banta. Kan ju vara lögn förstås, men hon bantar iaf inte nu. Jag skulle förväntat mig att hon gjorde allt för att bli perfekt/som idealet i reklamen, för att få Adam kär i henne.
Men att hon hittar så många att ligga med tycker jag inte alls är konstigt. Vilken tjej som helst hittar ju sexpartners, om hon bara är öppen för alla möjligheter (dvs inte kräsen) och inte avskräckande ful. Att hitta en bra kille för ett fast förhållande kan däremot vara svårt. Dels beroende på att många föredrar "lösa förbindelser", dels på att man har högre krav på en pojkvän/flickvän än på en ONS/KK när det gäller personligheten.
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Typiskt är också att ingen av Hannahs vänner känner Adam. Ingen har sett honom (däremot får de ju se hans snopp). En KK presenterar man inte för sina vänner; umgänget är strikt begränsat till sex. Det skulle ju också vara intressant att se hur Adam uppför sig i möblerade rum, jag börjar bli trött på att man bara får se honom i äckliga sängkammarscener.
Det kommer ske.
TV-serien "Girls"
Klart man inte gillar Adam om man inte gillar att se sex, kan man kanske ta några steg bort från sig själv då?
TV-serien "Girls"
DIProgan skrev:Klart man inte gillar Adam om man inte gillar att se sex, kan man kanske ta några steg bort från sig själv då?
Min uppfattning av Adam beror på hur han beter sig, totalt själviskt. Förresten ogillar jag Hannah också, för att hon beter sig som en undergiven mes. Ett plus för Hannah att hon vågar kräva kondom, ett minus för Adam för att han (i ett fall) bara låtsas ta på kondom.
För övrigt tycker jag du är väl snorkig, om du tror att bara jag (men inte du alltså) utgår från mig själv. Vi utgår alla ifrån våra egna erfarenheter och värderingar. Annars skulle det inte finnas så mycket att diskutera; vi skulle alla tycka likadant. Tror du verkligen att dina åsikter är objektiva och att du tagit "några steg bort från dig själv"?
TV-serien "Girls"
DIProgan skrev:Klart man inte gillar Adam om man inte gillar att se sex, kan man kanske ta några steg bort från sig själv då?
Hur menar du?
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
TV-serien "Girls"
ullstrumpan skrev:Tallbarr skrev:...............................................
Jag hade också en KK för sådär sex .sju år sedan och alltid när vi hade sex, var det på hans villkor, han bestämde och jag gick med på det han bestämde Jag anade att han hade fler KK än mig, men att ställa frågan hade inte varit att tänka på, att dyka upp oanmäld hade inte heller varit att tänka, jag kom när hamn sms:ade och så var det bara,
---
Det är så typiskt för oss tjejer att gå med på nästan vad som helst bara för att vi vill känna att någon vill ha oss, även om det bara är en liten bit av oss.
Tack för att du delar med dig! Men var du lycklig under den tiden? Du tänkte aldrig "jag borde inte gå med på detta", "jag är värd något bättre"? Och du blev aldrig arg på killen någon gång? Eller på dig själv?
Jag skulle själv aldrig klarat det pga mitt häftiga temperament. Jag gick i taket för både verkliga och inbillade kränkningar. Eller så drog jag mig undan.
Om killar slipper förnedra sig så beror det på att de inte är kära. Tjejen är alltså utbytbar, ingen man behöver anstränga sig för. Men även killar blir ju kära och finner sig i vad de inte gillar. (Som Charlie i serien.) Kan det vara så att tjejer oftare blir kära (av biologiska skäl el för att de vill bli kära)?
Kommer att tänka på romanen Alltings början av Karolina Ramqvist. Saga är uppfostrad av en feministisk mor till att "ta för sig". Och det gör Saga, både när det gäller män och arbete. Men samtidigt finner hon sig i att vara KK till en man som ringer när han vill träffa henne, och då störtar hon iväg till honom om han så ringer mitt i natten. ”Han ringer efter mig som man ringer efter en pizza”, säger hon. Ett kvinnligt biologiskt behov att få underkasta sig? Ett uppror mot mamma feministen? En kylig önskan om att "uppleva allt"?