TV-serien "Girls"
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:DIProgan skrev:Gud den här serien gör verkligen att man hatar kvinnor ännu mer. Pladder, pladder, pladder skaffa en hjärna för fan. Jämfört med tjejerna är killarna i den helt normala.
Även Charlie?
Klart han borde förändra en del saker men han kommunicerar i alla fall till skillnad från sin bitch flickvän som går o snackar skit om han med sina kompisar istället. (sett två avsnitt)
TV-serien "Girls"
DIProgan skrev:Klart han borde förändra en del saker men han kommunicerar i alla fall till skillnad från sin bitch flickvän som går o snackar skit om han med sina kompisar istället. (sett två avsnitt)
Marnie, flickvännen, är den jag tycker sämst om. Jag tycker hon är mycket fördomsfull och falsk.
Vad tycker du om Adam då?
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Kattmamma skrev:Är det någon ide att börja titta ? Eller är serien snart slut?
Kul att ha något att följa!
Vet någon vilken kanal den är på och vilken tid.
Ni som gillar serien och den är värd att titta på.
Då skulle det vara kul med en resumé om det går.
Det allra viktigaste !
Kram/ kattmamma
Jag tycker definitivt att du ska börja följa serien!
Jag har inte sett en amerikansk serie som synat unga människors förutsättningar och förhållanden på ett så ocensurerat sätt. Karaktärerna ställs ofta inför konsekvenserna av sitt eget agerande utan att kunna komma undan. De får leva med att det blev som det blev.
Jag tycker Alien har redogjort för grundförutsättningarna på ett bra sätt ovan.
Dessvärre vet jag inte när och var den går men det kan säkert någon annan hjälpa till med.
Tack ! Jag kollar på någon nät sida .
Du är alltid så hjälpsam Tallbarr!
Kram
TV-serien "Girls"
Den jag tycker bäst om so far.Tallbarr skrev:DIProgan skrev:Klart han borde förändra en del saker men han kommunicerar i alla fall till skillnad från sin bitch flickvän som går o snackar skit om han med sina kompisar istället. (sett två avsnitt)
Marnie, flickvännen, är den jag tycker sämst om. Jag tycker hon är mycket fördomsfull och falsk.
Vad tycker du om Adam då?
TV-serien "Girls"
Kattmamma skrev:Tack ! Jag kollar på någon nät sida .
Kram
Jag tittade på svtplay.se, dessvärre ligger bara 3:e avsnittet ute t.o.m. ikväll.
Glad att jag kan hjälpa, du får min första smiley-kram här på forumet
TV-serien "Girls"
Problemet med Adam är väl inte hans beteende så mycket som vilka han beter sig så mot. Hannah mår inte bra i det förhållandet. Adam är ett svin mot henne. Det är mycket möjligt att det finns tjejer som skulle trivas och växa i ett förhållande med honom.
Nu är det ett tag sedan (ett halvår?) jag såg serien så jag minns inte så mycket, bara detaljer som inte ger mycket hint om helheten.
Nu är det ett tag sedan (ett halvår?) jag såg serien så jag minns inte så mycket, bara detaljer som inte ger mycket hint om helheten.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
TV-serien "Girls"
Schmetterling skrev:Problemet med Adam är väl inte hans beteende så mycket som vilka han beter sig så mot. Hannah mår inte bra i det förhållandet. Adam är ett svin mot henne. Det är mycket möjligt att det finns tjejer som skulle trivas och växa i ett förhållande med honom.
Spännande, jag tycker nämligen att Hannah också beter sig illa i relationen och det är tydligt att Adam också blir påverkad på ett negativt sätt. Det är mycket uppenbart när man sett avsnitt 8 på säsong 2 (som dessvärre haft väldigt lite Adam).
Synd att du inte kommer ihåg detaljer. Eftersom jag kan identifiera mig med Adam är det givetvis mycket intressant för mig att veta vilka handlingar som väcker anstöt.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Schmetterling skrev:Problemet med Adam är väl inte hans beteende så mycket som vilka han beter sig så mot. Hannah mår inte bra i det förhållandet. Adam är ett svin mot henne. Det är mycket möjligt att det finns tjejer som skulle trivas och växa i ett förhållande med honom.
Spännande, jag tycker nämligen att Hannah också beter sig illa i relationen och det är tydligt att Adam också blir påverkad på ett negativt sätt. Det är mycket uppenbart när man sett avsnitt 8 på säsong 2 (som dessvärre haft väldigt lite Adam).
Synd att du inte kommer ihåg detaljer. Eftersom jag kan identifiera mig med Adam är det givetvis mycket intressant för mig att veta vilka handlingar som väcker anstöt.
Ja, Hannah är inte så himla trevlig heller. Det är väl ingen i serien, det verkar vara halva poängen. Att de är "som folk är mest".
Jag har nog inte sett säsong 2 alls.
- Schmetterling
TV-serien "Girls"
Schmetterling skrev:Att de är "som folk är mest".
Ja, men ett brett urval som också inkluderar psykisk ohälsa och kanske NPF i Adams fall. Det går att se luckan mellan hur människor är och vad de försöker vara. Jag har lite svårt att vara specifik och det stör mig men jag upplever att alla karaktärer försöker uppfylla den idé de har om hur de bör vara vilken skiljer sig mellan i stort sett alla. För mig är deras misslyckanden intressanta.
Karaktärerna må vara ytliga i stor utsträckning men de skildras inte på ett ytligt sätt. Världen de lever i struntar i dem. De är fullkomligt oviktiga och små.
I de flesta TV-serier så existerar karaktärerna i en värld som är lika ytlig som de själva och resultatet blir orealistiskt. Sammanhangen kan ibland vara komplicerade men världen belönar god moral eller erkänner den åtminstone. Det finns undantag men inget som behandlar helt vanliga och triviala händelser.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Schmetterling skrev:Att de är "som folk är mest".
Ja, men ett brett urval som också inkluderar psykisk ohälsa och kanske NPF i Adams fall. Det går att se luckan mellan hur människor är och vad de försöker vara. Jag har lite svårt att vara specifik och det stör mig men jag upplever att alla karaktärer försöker uppfylla den idé de har om hur de bör vara vilken skiljer sig mellan i stort sett alla. För mig är deras misslyckanden intressanta.
Karaktärerna må vara ytliga i stor utsträckning men de skildras inte på ett ytligt sätt. Världen de lever i struntar i dem. De är fullkomligt oviktiga och små.
I de flesta TV-serier så existerar karaktärerna i en värld som är lika ytlig som de själva och resultatet blir orealistiskt. Sammanhangen kan ibland vara komplicerade men världen belönar god moral eller erkänner den åtminstone. Det finns undantag men inget som behandlar helt vanliga och triviala händelser.
Medhåll.
- Schmetterling
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Kattmamma skrev:Tack ! Jag kollar på någon nät sida .
Kram
Jag tittade på svtplay.se, dessvärre ligger bara 3:e avsnittet ute t.o.m. ikväll.
Glad att jag kan hjälpa, du får min första smiley-kram här på forumet
Oj oj tack ! nu blev jag väldigt glad och lite generad!
Jag ger en tillbaka
Tänk vad glad man kan bli av dessa små filurer.
De liksom förtydligar det man känner.
Helst i känsliga saker då är de bra, när bra ord liksom fattas!
TV-serien "Girls"
Såg att serien var nu i kväll, men suck jag är för trött för att titta , typiskt!
Hoppas det kommer i repris tidigare på kvällen.
Sov gott vänner!
Hoppas det kommer i repris tidigare på kvällen.
Sov gott vänner!
TV-serien "Girls"
Kolla hellre på SVT Play (finns kvar i 7 dagar), då kan du se det vilken tid på dygnet du vill:
http://www.svtplay.se/video/1069967/del ... nahs-diary
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Kolla hellre på SVT Play (finns kvar i 7 dagar), då kan du se det vilken tid på dygnet du vill:
Tack för info/ det var snällt av dig
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:DIProgan skrev:Klart han borde förändra en del saker men han kommunicerar i alla fall till skillnad från sin bitch flickvän som går o snackar skit om han med sina kompisar istället. (sett två avsnitt)
Falsk är hon sannerligen. Men på vilket sätt är hon fördomsfull, mer än andra alltså?
TV-serien "Girls"
Ja, både Adam och Hannah går från klarhet till klarhet. Adam fortsätter med att vara ett okänsligt svin. Först skickar han en bild på sin snopp via mobilen till Hannah. Iofs inte så konstigt, hon verkar ju acceptera det mesta.
Och Hannah fortsätter att vara outhärdligt mesig. Jag förstår inte alla som säger att "precis sån var jag när jag var yngre, jag känner igen mig så". Är alla tjejer viljelösa mähän?
Hannah har inga särskilda åsikter om någonting. Hon sa inte ifrån till tafsar-chefen men tyckte ändå det var obehagligt. Hon pratade om det med två arbetskamrater, som inte tyckte det var någon big deal. Helt tydligt kom de från en annan socialklass än Hannah. De såg det som ett billigt pris att betala för vissa ekonomiska fördelar ("han gav mig en Ipod"). Och då tycker genast Hannah det var ok också. Inte ens när tafsar-chefen sa till henne "säg ifrån om du tycker det är obehaglig" så sa hon ifrån.
Just nu är Hannah den jag hatar mest.
Charlies kompis är också ett sexistiskt svin, som inte drar sig föra att spionera i flickornas rum när de inte är hemma, och läsa Hannahs dagbok. Avsnittet heter ju också "Hannah's diary". Antar att Marnie kommer att bli förbannad på Hannah, fast det ju egentligen är Charlies kompis och Charlie som gjort fel.
Av alla killarna är det Charlie som är den enda jag tycker verkar mänsklig (även om han är väl mesig); de andra verkar som karikatyrer av den okänslige mannen som bara tar för sig och skiter blankt i kvinnors känslor. Kvinnorna är iofs också karikatyrer, som ställer upp på allt vad männen vill och totalt saknar självrespekt. Detta utspelar sig alltså i nutid, men ingen verkar ha hört talas om jämställdhet.
Shoshana följer mönstret. Det enda moderna är att tjejerna har så bråttom att ligga med killen, fast det verkar inte precis vara till deras fördel (utom för Jessa som verkar lika ointresserad av kärlek som Adam).
Jag har aldrig sett så mycket tråkigt och motbjudande sex som i denna serie. Antar att det är därför den anses vara så realistisk. Det verkar aldrig finnas någon kärlek el passion, iaf inte från bägge parter.
Jessa är inte precis mesig men vad är det för barnvakt som fräser "you're such a nazi" till sjuåringen som påpekar att hon kommer för sent.
Skulle man kunna tänka sig figurerna i en svensk serie?
Spoiler: visa
Och Hannah fortsätter att vara outhärdligt mesig. Jag förstår inte alla som säger att "precis sån var jag när jag var yngre, jag känner igen mig så". Är alla tjejer viljelösa mähän?
Hannah har inga särskilda åsikter om någonting. Hon sa inte ifrån till tafsar-chefen men tyckte ändå det var obehagligt. Hon pratade om det med två arbetskamrater, som inte tyckte det var någon big deal. Helt tydligt kom de från en annan socialklass än Hannah. De såg det som ett billigt pris att betala för vissa ekonomiska fördelar ("han gav mig en Ipod"). Och då tycker genast Hannah det var ok också. Inte ens när tafsar-chefen sa till henne "säg ifrån om du tycker det är obehaglig" så sa hon ifrån.
Charlies kompis är också ett sexistiskt svin, som inte drar sig föra att spionera i flickornas rum när de inte är hemma, och läsa Hannahs dagbok. Avsnittet heter ju också "Hannah's diary". Antar att Marnie kommer att bli förbannad på Hannah, fast det ju egentligen är Charlies kompis och Charlie som gjort fel.
Av alla killarna är det Charlie som är den enda jag tycker verkar mänsklig (även om han är väl mesig); de andra verkar som karikatyrer av den okänslige mannen som bara tar för sig och skiter blankt i kvinnors känslor. Kvinnorna är iofs också karikatyrer, som ställer upp på allt vad männen vill och totalt saknar självrespekt. Detta utspelar sig alltså i nutid, men ingen verkar ha hört talas om jämställdhet.
Shoshana följer mönstret.
Jag har aldrig sett så mycket tråkigt och motbjudande sex som i denna serie. Antar att det är därför den anses vara så realistisk. Det verkar aldrig finnas någon kärlek el passion, iaf inte från bägge parter.
Jessa är inte precis mesig men vad är det för barnvakt som fräser "you're such a nazi" till sjuåringen som påpekar att hon kommer för sent.
TV-serien "Girls"
Alien skrev:Falsk är hon sannerligen. Men på vilket sätt är hon fördomsfull, mer än andra alltså?
Jag kan tro att det kanske inte visat sig ännu i det du sett men hennes uppfattning om Adam visar på att hon inte förstår att omdömen från en part aldrig ger hela bilden. Möjligtvis är hon lojal istället.
Hennes inställning gentemot olika typer av arbete och människor som har sådana arbeten.
Nu kanske det inte är värre än de andra men hon agerar utifrån det.
TV-serien "Girls"
@Alien
Ang. din första spoiler så är det ett antagande som inte behöver vara sant.
Hurra!
De flesta som angivit att de är kvinnor här på forumet och du visar på motsatsen. Ute i världen kanske det är annorlunda.
Den senaste svenska serie jag såg var den där om robotmänniskorna, så jag känner inte att jag kan uttala mig.
Min arbetsplats ligger dock nära ett yrkesgymnasium och ibland hör jag ungdomarna prata och det är ofta direkt anstötliga saker om både invandrare och kvinnor. Jargongen brukar ju vara hård bland ungdomar men dessa saker låg långt bortom vad som var "normalt" när jag gick i gymnasiet.
Ang. din första spoiler så är det ett antagande som inte behöver vara sant.
Just nu är Hannah den jag hatar mest.
Hurra!
Jag förstår inte alla som säger att "precis sån var jag när jag var yngre, jag känner igen mig så". Är alla tjejer viljelösa mähän?
De flesta som angivit att de är kvinnor här på forumet och du visar på motsatsen. Ute i världen kanske det är annorlunda.
Den senaste svenska serie jag såg var den där om robotmänniskorna, så jag känner inte att jag kan uttala mig.
Min arbetsplats ligger dock nära ett yrkesgymnasium och ibland hör jag ungdomarna prata och det är ofta direkt anstötliga saker om både invandrare och kvinnor. Jargongen brukar ju vara hård bland ungdomar men dessa saker låg långt bortom vad som var "normalt" när jag gick i gymnasiet.
TV-serien "Girls"
Just det, nu påmindes jag om ett skäl till att jag slutade se serien: Allt äckligt jävla sex! Vidrigt. Jag uppskattar inte inte inte "realistiskt sex" på teve eller film. Hade jag tvingats titta på mig själv när jag har sex hade jag aldrig genomlidit det. Usch. Det finns utmärkta regiknep för att tydligt "hinta" om sex. Det behöver inte visas grafiskt och pinsamt och blä.
- Schmetterling
TV-serien "Girls"
Jag har inget emot sexscenerna. Tycker de oftast är komiska på ett lite sorgligt sätt. Jag stör mig mer på sexscener där båda parter befinner sig sig på en enorm säng i mitten av ett rum med fladdrande gardiner, levande ljus och någon enstaka poetisk svettdroppe.
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Jag har inget emot sexscenerna. Tycker de oftast är komiska på ett lite sorgligt sätt. Jag stör mig mer på sexscener där båda parter befinner sig sig på en enorm säng i mitten av ett rum med fladdrande gardiner, levande ljus och någon enstaka poetisk svettdroppe.
Jag stör mig på alla sexscener, men är de realistiska blir det dessutom äckligt och genant.
- Schmetterling
TV-serien "Girls"
Jag har sett hela säsong ett och alla avsnitt hittintills på säsong två.
Det är så många som verkar störa sig på Adam, men jag tror bara han är rädd för att bli sårad och därför rädd för att ge sig in i ett förhållande känslomässigt alltför mycket,
En sak som jag imponeras av när det gäller Hannah är hur bra självförtroende hon ändå verkar ha i förhållande till killar trots att hon inte egentligen är speciellt snygg, jag menar hon är lätt överviktig och har ett alldagligt utseende, men är ändå den tjej i serien som ligger med flest antal killar, (hur många sexpartners hon är uppe i nu efter en och en halv säsong går ju knappt att räkna),
Förövrigt håller jag med om att denna serie är den mest realistiska serie jag hitintills sett, alla situationer personerna råkar ut för skulle mycket väl kunna vara situationer man själv hamnar i, och ja jag måste ju vara så ärlig att Hannah-Adam relationen mycket väl skulle kunna vara Jag själv och en viss kille jag umgicks med för så där sex-sju år sedan, Nästan pinsamt hög igenkänningsfaktor, vilket ju faktiskt gör mig lite glad, det är inte bara jag i den här världen som är konstig och har haft konstiga relationer med killar,
Marnie tycker jag är lite bitchig, vad har hon för rätt att försöka styra Hannah på det sätt hon gör, hon är så stöddig i säsong ett, men blir rejät tillplattad i mitten av säsaong två när plötsligt allt hon är stolt över tas ifrån henne. Känns lite som att ordpråket "högmod går före fall"- skulle vara tillämpbart på henne,
Sheshana är bara ung och förvirrad och vet inte hur det ska vara mellan en kille och en tjej, hög igenkänningsfaktor på det också, Shoshana är nog den i serien jag känner mest sympati för,
Det är så många som verkar störa sig på Adam, men jag tror bara han är rädd för att bli sårad och därför rädd för att ge sig in i ett förhållande känslomässigt alltför mycket,
En sak som jag imponeras av när det gäller Hannah är hur bra självförtroende hon ändå verkar ha i förhållande till killar trots att hon inte egentligen är speciellt snygg, jag menar hon är lätt överviktig och har ett alldagligt utseende, men är ändå den tjej i serien som ligger med flest antal killar, (hur många sexpartners hon är uppe i nu efter en och en halv säsong går ju knappt att räkna),
Förövrigt håller jag med om att denna serie är den mest realistiska serie jag hitintills sett, alla situationer personerna råkar ut för skulle mycket väl kunna vara situationer man själv hamnar i, och ja jag måste ju vara så ärlig att Hannah-Adam relationen mycket väl skulle kunna vara Jag själv och en viss kille jag umgicks med för så där sex-sju år sedan, Nästan pinsamt hög igenkänningsfaktor, vilket ju faktiskt gör mig lite glad, det är inte bara jag i den här världen som är konstig och har haft konstiga relationer med killar,
Marnie tycker jag är lite bitchig, vad har hon för rätt att försöka styra Hannah på det sätt hon gör, hon är så stöddig i säsong ett, men blir rejät tillplattad i mitten av säsaong två när plötsligt allt hon är stolt över tas ifrån henne. Känns lite som att ordpråket "högmod går före fall"- skulle vara tillämpbart på henne,
Sheshana är bara ung och förvirrad och vet inte hur det ska vara mellan en kille och en tjej, hög igenkänningsfaktor på det också, Shoshana är nog den i serien jag känner mest sympati för,
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27
TV-serien "Girls"
Tallbarr skrev:Schmetterling skrev:äckligt och genant.
En bra beskrivning av sex
Exakt.
- Schmetterling