TV-frågor
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
TV-frågor
Har en tjock-TV som är runt 10 år och jag tycker den funkat bra hittills. Men häromdagen började det flimra i kanten mellan TV-bilden och det svarta nertill. Någon sa att det är tecken på att den håller på att ge upp, stämmer det?
Dagen efter var flimret borta igen, kanske falskt alarm då? Eller är det bäst att börja se sig om efter en ny (bättre beg) redan nu?
En plattis med HDMI-ingång vore fint så man kan se ViaPlay på TVn istället för på datorn. Som vanligt vill jag inte ha en svart TV utan helst vit eller silver och då minskar ju utbudet betydligt. Den här t ex: http://www.blocket.se/stockholm/32__LED ... ?ca=11&w=2
Någon som vet ifall det vore en acceptabel TV? (Jag är inte jättekinkig med bildkvalitet, huvudsaken att det är LED och inte lysrör eller plasma.)
Dagen efter var flimret borta igen, kanske falskt alarm då? Eller är det bäst att börja se sig om efter en ny (bättre beg) redan nu?
En plattis med HDMI-ingång vore fint så man kan se ViaPlay på TVn istället för på datorn. Som vanligt vill jag inte ha en svart TV utan helst vit eller silver och då minskar ju utbudet betydligt. Den här t ex: http://www.blocket.se/stockholm/32__LED ... ?ca=11&w=2
Någon som vet ifall det vore en acceptabel TV? (Jag är inte jättekinkig med bildkvalitet, huvudsaken att det är LED och inte lysrör eller plasma.)
TV-frågor
Min TV har börjat byta kanaler av sig själv. Går inte titta på alls.
Så fort jag slår på den så drar cirkusen igång.
Och jösses om jag glömmer att dra ur kontakten. Då kan TV:n slå på sig själv och blinka & byta kanaler.
Jag har aldrig ens hört att sådant här kan ske, men tydligen ja eftersom det händer framför mina egna ögön.
Jag har inte orkat släpa TV:n till någon kunnig. Tänkte att jag kanske kan leta efter en TV reparatör som gör hembesök. Vi får se om jag orkar någongång ta tag i detta, kan dock ta årtal,vet jag.
Ingen större fara för det finns en TV till men ändå
Och jösses om jag glömmer att dra ur kontakten. Då kan TV:n slå på sig själv och blinka & byta kanaler.
Jag har aldrig ens hört att sådant här kan ske, men tydligen ja eftersom det händer framför mina egna ögön.
Jag har inte orkat släpa TV:n till någon kunnig. Tänkte att jag kanske kan leta efter en TV reparatör som gör hembesök. Vi får se om jag orkar någongång ta tag i detta, kan dock ta årtal,vet jag.
- Red and green
- Anslöt: 2011-12-17
TV-frågor
Byt kondensatorer i nätdelen. De brukar ge upp först.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
TV-frågor
Red and green skrev:Min TV har börjat byta kanaler av sig själv. Går inte titta på alls.
Antingen har du en granne med fjärrkontroll som påverkar din tv eller så spökar det hos dig...
TV-frågor
Det kan bli så helt enkelt för att mikrokontrollern får instabil elförsörjning. Inget konstigt.
- plåtmonster
TV-frågor
Det är säkert någonting som går att fixa. Bara att jag tar tag i saken .....det kan däremot dröja ....som det har gjort ca halv år om inte mera. Min initiativförmåga utanför arbetslivet är ganska nära noll.
Det är ganska spökigt faktiskt men jag tror att detta är tekniskt och utan att andevärlden är inblandad
Men jag får nog ta tag i detta 'nästa år', synd att ha en jätte fin och stor TV i vardagsrummet som får spöka fritt men inte går att titta på.
En till märklig sak är att om jag låter TV vara stängd och urkopplad från elnätet för veckor/månader så kan det bete sig normalt igen typ för veckor ! Tills den får stroke igen.
Det är ganska spökigt faktiskt men jag tror att detta är tekniskt och utan att andevärlden är inblandad
Men jag får nog ta tag i detta 'nästa år', synd att ha en jätte fin och stor TV i vardagsrummet som får spöka fritt men inte går att titta på.
En till märklig sak är att om jag låter TV vara stängd och urkopplad från elnätet för veckor/månader så kan det bete sig normalt igen typ för veckor ! Tills den får stroke igen.
- Red and green
TV-frågor
plåtmonster skrev:Det kan bli så helt enkelt för att mikrokontrollern får instabil elförsörjning. Inget konstigt.
Nja, om controllern har spänningsproblem så funkar det nog inte öht.
Red and green skrev:En till märklig sak är att om jag låter TV vara stängd och urkopplad från elnätet för veckor/månader så kan det bete sig normalt igen typ för veckor ! Tills den får stroke igen.
Min tanke är att det finns en kall-lödning på någon komponent vid mottagaren för fjärrkontrollsignaler.
Sådan kall-lödning kan ge jonvandringar och annat som gör att när det ligger spänning på (kontakten isatt) så blir kontakten med krestkortet instabil och, i din TV ge, spök-effekter. När du har kontakten ur kan dessa effekter återgå till viss del (tenn är lite spännande material/ämne) och därför verkar TV'n frisk ett tag efter en urkopplad period.
Om jag tänker i rätt bana borde du observera att det går kortare och kortare tid från "funktion" till "ickefunktion" för varje gång du sätter i kontakten, givet att du har lika lång tid i- repektive ur-kopplat.
Lösningen är att byta kretskort eller, om du är kunnig, gå igenom kretskorten under mikroskop och löda lite. Vibrationstester fungerar nog inte i detta fall (men kan göra i vissa fall).
TV-frågor
Iridia skrev:Har en tjock-TV som är runt 10 år och jag tycker den funkat bra hittills. Men häromdagen började det flimra i kanten mellan TV-bilden och det svarta nertill. Någon sa att det är tecken på att den håller på att ge upp, stämmer det?
Det kan vara att högspänningsdelen och/eller drivningen för avlänkningen av elektronstrålen börja svikta. Så, ja, det kan vara ett sådant tecken.
Om TV'n på blocket: 2000 för en begagnad 32-tums TV av det märket.. neee. Inte prisvärt. Googla på "LED TV Andersson" och se omdömena.
TV-frågor
lillmupp skrev:plåtmonster skrev:Det kan bli så helt enkelt för att mikrokontrollern får instabil elförsörjning. Inget konstigt.
Det är ett välkänt trick att få processorer att tappa fattningen genom att mixtra med matningsspänningen. T.ex för att knäcka krypteringskort.
- plåtmonster
TV-frågor
plåtmonster skrev:lillmupp skrev:plåtmonster skrev:Det kan bli så helt enkelt för att mikrokontrollern får instabil elförsörjning. Inget konstigt.
Det är ett välkänt trick att få processorer att tappa fattningen genom att mixtra med matningsspänningen. T.ex för att knäcka krypteringskort.
Ja, iofs. Men då justerar man ofta spänningen kontrollerat för att hamna på gränsen för karaktäristiker hos olika komponenter. Inte precis instabilt..
Men visst, du har en poäng om du menar att "instabilt" i detta sammanhang skulle vara att PSU'n lämnar en lite för låg men dock stabil spänning. Då kan funktionen bli slumpmässig, ur ett normalnyttjadeperspektiv.
Om det är så kan jag tänka att det kan vara en kall-lödning i PSU'n för annars kan jag inte se förklaring till att fenomenet "repareras" av att PSU'n är avstängd en tid.
TV-frågor
Min tanke är att t.ex urtorkade kondensatorer kan ge alltför stort rippel till kontrollkretsarna.
- plåtmonster
TV-frågor
plåtmonster skrev:Min tanke är att t.ex urtorkade kondensatorer kan ge alltför stort rippel till kontrollkretsarna.
Det skulle kunna vra anledningen till Iridias TV-problem.
Men det brukar inte sitta elektrolyt-kondingar på fjärrkontrollkorten..
Dock i PSU men i en relativt ny TV (platt-TV) borde inte uttorkning hunnit bli ett problem.
Rippel ger dessutom verklig instabilitet för controllern och då är det mer sannolikt att den lägger ner helt.
TV-frågor
Det sitter elektrolyter i nätagget till fjärrkontrollmottagaren så problemet behöver inte sitta i den krets som visar symptom. Nya TV apparater konstrueras ofta med små marginaler och gärna stora rippelströmmar som sliter på kondensatorerna. I tillägg så finns det ett mellanläge mellan att fungera och krascha helt. De ger också de skummaste felen eftersom det inte blir något av de.
- plåtmonster
TV-frågor
Red and green skrev:Min TV har börjat byta kanaler av sig själv.
Garanti?
@plåtmonster och @lillmupp, det är sådana här diskussioner som gör det här forumet till en riktig höjdare! Tack, ni har just förgyllt min dag lite extra (dagen var inte så dum innan heller)!
TV-frågor
Tack för alla svar
Garantin har gått ut Men det är inte ett problem, problemet är att jag vill inte släpa en stor TV-jävel med mig. I bilen skulle den säkerligen välta. Nån låda har jag inte kvar.... skulle jag spara alla lådor skulle jag inte få plats för mig själv.
Kan inte vara infraröd/laptop/iPad/med mera relaterad eftersom jag har en TV även i sovrummet och jag far runt här som en iller med alla tekniska prylar. Det är rena rama Star Wars härinne. Dessutom de flesta tekniska apparater finns i sovrummet och TV i sovrummet funkar fläckfritt.
Jag är dock inte tekniskt begåvad vad kommer just till TV:n. Jag har kollat bruksanvisningen och pillat lite här och var utan positiva resultat. Så jag tror att jag släpar hit någon TV-repatatör någon gång nästa år när jag blir tillräckligt motiverad. Kan också hända att jag tar fram bruksanvisningen en gång till men tror inte jag kan fixa detta själv.
Antennsladd var det inte för jag testade det i början.
Garantin har gått ut Men det är inte ett problem, problemet är att jag vill inte släpa en stor TV-jävel med mig. I bilen skulle den säkerligen välta. Nån låda har jag inte kvar.... skulle jag spara alla lådor skulle jag inte få plats för mig själv.
Kan inte vara infraröd/laptop/iPad/med mera relaterad eftersom jag har en TV även i sovrummet och jag far runt här som en iller med alla tekniska prylar. Det är rena rama Star Wars härinne. Dessutom de flesta tekniska apparater finns i sovrummet och TV i sovrummet funkar fläckfritt.
Jag är dock inte tekniskt begåvad vad kommer just till TV:n. Jag har kollat bruksanvisningen och pillat lite här och var utan positiva resultat. Så jag tror att jag släpar hit någon TV-repatatör någon gång nästa år när jag blir tillräckligt motiverad. Kan också hända att jag tar fram bruksanvisningen en gång till men tror inte jag kan fixa detta själv.
- Red and green
TV-frågor
Red and green skrev:Tack för alla svar
Om du köpte TVn för mindre än 3 år så kan du reklamera den.
Reklamera felaktiga varor
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/
TV-frågor
Krillo skrev:Jag är el-tele nisse och arbetslös, så jag åtar mig gärna denna typ av uppdrag, bara PM'a (Laga TV apparater o dyl, alltså)
Tack ! Vill dock inte outta mig här för någon. Är en superhemlig Aspergare
- Red and green
TV-frågor
Red and green skrev:Min TV har börjat byta kanaler av sig själv. Går inte titta på alls.
Det där har också hänt föräldrarnas relativt nya tv. Jag har själv vaknat av att TVn gått igång där på natten utan att nån rört nånting alls. Creepy...
TV-frågor
Mymlan skrev:Det där har också hänt föräldrarnas relativt nya tv. Jag har själv vaknat av att TVn gått igång där på natten utan att nån rört nånting alls. Creepy...
Vad gjorde dina föräldrar åt TV:n?
- Red and green