Trött på att söka jobb

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 15:16:21

Att söka jobb tar kol både på mig och det lilla självförtroende jag lyckats bygga upp sedan jag slutade skolan.

Jag är 19 år och så trött på allt, jag har inga intressen, inga vänner (bara på nätet i andra länder)

Den enda hjälpen jag fick i skolan var längre provtid.

Jag har aldrig haft jobb innan och jag har gett upp med att skriva ett personligt brev eftersom jag inte har några bra egenskaper eller motiveringar, så jag har sökt jobb på nätet och lämnat in CVn lite här och där

typ det.
Laxen333
Ny medlem

Anslöt: 2015-12-15

Trött på att söka jobb

Inläggav Tantaly » 2015-12-15 15:33:43

Ja söka jobb kan vara jävligt frustrerande i dagens samhälle med minst 200-1000 sökande på varje tjänst. Ofta kan man behöva en kandidatexamen i ekonomi för att ens få ett affärsbiträdejobb.

Finns en genväg att ta och det är att söka praktikplats först som ibland kan leda till anställning. I takt med flyktingmottagandet blir detta mycket svårare dock.
Min arbetsförmedlare säger nämligen att de flesta platserna kommer att upptas av nyanlända som skall lära sig svenska på arbetsplatserna och få en fot in i samhället.

Väl tänkt, men de svenska unga arbetssökande då?
Tantaly
Inaktiv

Anslöt: 2014-11-13

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 15:42:57

Lol, speciellt de svenska unga arbetssökande med mental funktionsnedsättning

Min kompis/flickvän/nånting i USA säger att det nästan är omöjligt att bli nekad jobb där hon bor, funderar nästan på att sticka dit bara för att få ett jobb.
Laxen333
Ny medlem

Trött på att söka jobb

Inläggav Tantaly » 2015-12-15 15:44:48

Laxen333 skrev:Lol, speciellt de svenska unga arbetssökande med mental funktionsnedsättning

Min kompis/flickvän/nånting i USA säger att det nästan är omöjligt att bli nekad jobb där hon bor, funderar nästan på att sticka dit bara för att få ett jobb.

Man är fucked då. Gört, Sverige är förlorat.
Tantaly
Inaktiv

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 15:46:56

Sverige är inte förlorat, Sverige är en markyta, samhället dock, men man kan inte skylla på folk som flyr från krig och fattigdom
Laxen333
Ny medlem

Trött på att söka jobb

Inläggav Tantaly » 2015-12-15 15:51:53

Laxen333 skrev:Sverige är inte förlorat, Sverige är en markyta, samhället dock, men man kan inte skylla på folk som flyr från krig och fattigdom

Det är regeringens ansvar att se till att det råder en balans mellan antal arbeten och befolkning i landet. Ekonomforskare varnar gång på gång att vi kör vår ekonomi och välfärd käpprätt åt helv***.
Tantaly
Inaktiv

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 15:58:14

lol, försöker dom kompensera med att bygga Mall of Scandinavia?
Laxen333
Ny medlem

Trött på att söka jobb

Inläggav misshopeless » 2015-12-15 16:19:06

Laxen333 skrev:Lol, speciellt de svenska unga arbetssökande med mental funktionsnedsättning

I USA är diskrimineringslagstiftningen hårdare än i Sverige, men det är å andra sidan lättare att få sparken där. Men jag håller med att mentaliteten är mer öppen och tillåtande. Lönerna kan däremot vara sämre och man får tänka på de höga sjukvårdskostnaderna och försäkringar som vi inte behöver i Sverige. Det finns heller inget välfärdssystem som skyddar på samma sätt, jag tror det var 2 veckor man fick vara arbetslös med ersättning sen får du klara dig själv.
misshopeless

Anslöt: 2013-06-17

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 16:25:28

jag är så trött på allt, speciellt mig själv, jag känner mig inte ett dugg respekterad :cry:
Laxen333
Ny medlem

Trött på att söka jobb

Inläggav plåtmonster » 2015-12-15 19:08:20

Är det inget som gör dig nyfiken?

Apropå de nyanlända. De flesta verkar ha låg utbildning, svårt med språket och ett främmande socialt uppträdande. Alltså inte alla utan de flesta. Företag som behöver lite mer kvalificerat folk lär också prioritera de som har utbildning eller specifik skicklighet. Det finns som alltid också möjlighet att starta egen verksamhet.

Så om du utgör en konkurrens är väldigt beroende på vilken kunskapsnivå, färdigheter och sektor man befinner sig i.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Trött på att söka jobb

Inläggav Tantaly » 2015-12-15 19:31:47

plåtmonster skrev:Är det inget som gör dig nyfiken?

Apropå de nyanlända. De flesta verkar ha låg utbildning, svårt med språket och ett främmande socialt uppträdande. Alltså inte alla utan de flesta. Företag som behöver lite mer kvalificerat folk lär också prioritera de som har utbildning eller specifik skicklighet. Det finns som alltid också möjlighet att starta egen verksamhet.

Så om du utgör en konkurrens är väldigt beroende på vilken kunskapsnivå, färdigheter och sektor man befinner sig i.

86% har högre utbildning eller universitetsexamen om man får tro denna källa.
Det är inga fattiga människor som kommer hit.
Sedan kan man ju ställa sig frågan vilken kvalitet det var på utbildningen. Men ett rejält överskott av högutbildade människor kommer vi att få.

http://www.svd.se/trots-vintervader-fly ... n-i-europa
Tantaly
Inaktiv

Trött på att söka jobb

Inläggav plåtmonster » 2015-12-15 19:56:28

SvD skrev:För att bättre förstå vilka som flyr över Medelhavet har UNHCR gjort en studie av de syriska flyktingarna genom att intervjua 1 245 av dem mellan april och september. Där framgår att det är högutbildade människor som flyr.
Det framgår dock inte hur man har tagit reda på detta (metod) eller av vilken kvalitet denna utbildning är. UNHCR verkar alltmer som en partsinlaga. Deras oberoende kan ifrågasättas.

Gissningsvis så har UNHCR helt enkelt frågat flyktingarna men inte kontrollerat svaren på något sätt. Inga examensbevis eller motfrågor. En ingenjör som inte vet vad en differentialekvation är. Kanske helt enkelt inte är ingenjör. Samma med läkare som bör känna till systoliskt tryck, arkitekter om perspektivlära, osv.

Nationalekonomen Tino påpekar t.ex att PIAAC-data pekar på lägre kvalitetsnivå.
Enligt utredningens analys av PIAAC-data avseende räkning verkar detta i genomsnitt gälla även högutbildade personer från vanliga invandringsregioner i Mellanöstern och Afrika, vilkas resultat i genomsnitt var lägre än genomsnittsresultaten för lågutbildade inrikes födda och i nivå med lågutbildade från Nordamerika och Västeuropa.

Han har redan tidigare punkterat myten om hög utbildningsnivå. Om de har kompetensen så är det ju bara att sätta dessa att skriva samma prov som examinerar de som utbildas inrikes. Dessa finns oftast på engelska och de som sysslar med kompetens på universitets- eller högskolenivå behärskar oftast engelska oavsett i världen man befinner sig. Detta för att kunna samarbeta tvärsöver kontinenter och läsa varandras avhandlingar.

För driftiga personer finns dessutom alltid möjligheten att starta företag. Ingen arbetsgivare som hindrar där. För den som driver företag så är det ett ekonomiskt risktagande att anställa och därför kommer man att ta så lite risk man kan. Att riskera osämja på arbetsplatsen, DO och kopplingar till radikala organisationer är nog inte attraktivt.
plåtmonster

Trött på att söka jobb

Inläggav Laxen333 » 2015-12-15 20:18:55

Ni pratar som vuxna personer, själv känner jag mig som en tolvåring, vad är det för fel på mig? Känns som om min familj har använt mig som hund eller nåt. De har inte lärt mig nånting! Hundar har säkert lättare att få arbete än jag för den delen.
Laxen333
Ny medlem

Trött på att söka jobb

Inläggav nescio » 2015-12-15 20:39:38

Laxen333 skrev:Att söka jobb tar kol både på mig och det lilla självförtroende jag lyckats bygga upp sedan jag slutade skolan.
Börja på högskolan då, så slipper du söka jobb.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Trött på att söka jobb

Inläggav plåtmonster » 2015-12-15 20:42:07

Laxen333 skrev:Känns som om min familj har använt mig som hund eller nåt. De har inte lärt mig nånting!
Ta igen det nu när du blivit medveten?
plåtmonster

Trött på att söka jobb

Inläggav Tantaly » 2015-12-15 20:45:26

Laxen333 skrev:Ni pratar som vuxna personer, själv känner jag mig som en tolvåring, vad är det för fel på mig? Känns som om min familj har använt mig som hund eller nåt. De har inte lärt mig nånting! Hundar har säkert lättare att få arbete än jag för den delen.

Du måste nog ut i vida världen. Träffa människor, flytta hemifrån, res om du har möjlighet. Studier är ett alldeles ypperligt sätt att utvecklas som person. Säsongsjobb, volontärjobb. Blir lätt att man bli familjens lilla gosse om man bor hemma och isolerar sig.
Tantaly
Inaktiv

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in